Zie mijn eerder bericht. Je hebt druk in je systeem. Compressor draait niet altijd mee.
Zo snel nodig, springt de motor bij. Goede vraag, of hij elektrisch of riem aangedreven is.
Druk is niet van belang in een warmtepomp (airco, koelkast, enz). Verandering van druk is belangrijk.
Een warmtepomp werkt in 4 fases:
1: Compressor verhoogt de druk van een gas. Bijkomend effect, dit gas (bijv. 20 gr)., wordt warm (bijv. 50 gr)
Vvoel maar eens aan je ventiel tijdens het oppompen van een fietsband.
2: Dit hete gas gaat door een radiator buiten de te koelen ruimte. Hier koelt het hoge druk gas weer af (tot bijv. 25 gr.
3: In de condensor wordt de druk weer verlaagd. De temperatuur van het gas daalt nu weer (bijv. naar -5 gr)
4: Dit koude gas van lage druk gaat door een radiator binnen de te koelen ruimte, hierdoor warmt het gas dus weer op (tot de 20 gr. waarmee we begonnen zijn).
En we zijn rond.
Zonder compressor, geen stromend gas, geen verandering van druk, en dus geen werkende airco. Aangezien de compressor van een normale auto-airco door de multi-riem wordt aangedreven (m.u.v. bijvoorbeeld bij een prius) heb je dus geen werkende airco bij een stilstaande motor, zoals Leonpard al schreef.
Zeker, op het moment dat je de auto stop zet is de binnen-radiator nog koud, en zal hij nog een tijdje koude afgeven, maar dit is alleen koude massa die in het systeem aanwezig is. Er word niet meer bijgekoeld.
Als in huis je verwarmingsketel uit schakelt blijven de radiatoren ook nog een tijdje warm en daarmee warmte afgeven, maar je verwarming staat dan toch echt uit.