Start / stop systeem

Gieliovd

Forumguru
Zie mijn eerder bericht. Je hebt druk in je systeem. Compressor draait niet altijd mee.

Zo snel nodig, springt de motor bij. Goede vraag, of hij elektrisch of riem aangedreven is.
 

Nelissuh

Actief lid
Zie mijn eerder bericht. Je hebt druk in je systeem. Compressor draait niet altijd mee.

Zo snel nodig, springt de motor bij. Goede vraag, of hij elektrisch of riem aangedreven is.


Druk is niet van belang in een warmtepomp (airco, koelkast, enz). Verandering van druk is belangrijk.

Een warmtepomp werkt in 4 fases:

1: Compressor verhoogt de druk van een gas. Bijkomend effect, dit gas (bijv. 20 gr)., wordt warm (bijv. 50 gr)
Vvoel maar eens aan je ventiel tijdens het oppompen van een fietsband.
2: Dit hete gas gaat door een radiator buiten de te koelen ruimte. Hier koelt het hoge druk gas weer af (tot bijv. 25 gr.
3: In de condensor wordt de druk weer verlaagd. De temperatuur van het gas daalt nu weer (bijv. naar -5 gr)
4: Dit koude gas van lage druk gaat door een radiator binnen de te koelen ruimte, hierdoor warmt het gas dus weer op (tot de 20 gr. waarmee we begonnen zijn).

En we zijn rond.

Zonder compressor, geen stromend gas, geen verandering van druk, en dus geen werkende airco. Aangezien de compressor van een normale auto-airco door de multi-riem wordt aangedreven (m.u.v. bijvoorbeeld bij een prius) heb je dus geen werkende airco bij een stilstaande motor, zoals Leonpard al schreef.

Zeker, op het moment dat je de auto stop zet is de binnen-radiator nog koud, en zal hij nog een tijdje koude afgeven, maar dit is alleen koude massa die in het systeem aanwezig is. Er word niet meer bijgekoeld.

Als in huis je verwarmingsketel uit schakelt blijven de radiatoren ook nog een tijdje warm en daarmee warmte afgeven, maar je verwarming staat dan toch echt uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rick

Gieliovd

Forumguru
Je hebt me niet overtuigd.

In mijn beleving is er nog druk aanwezig in het systeem in leidingwerk en drukvat. Dit gaat rustig door met expanderen in de condensor in je dashboard, via het expansieventiel. Dit is eindig uiteraard maar kan zomaar even duren.

Je hebt overigen ook niet-Prius auto's met elektrische airco compressor hoor.

Dus mijn idee blijft dat er nog gekoeld wordt, deels residuele koude en deels residuele druk welke nog lekker doorgaat met het proces. Maar goed ik kan het mis hebben en dat er bijvoorbeeld geen drukopslag plaatsvindt.
 

D_R1978

Senior Member
Voor wat het waard is, mijn ervaring met een Focus die ook een start/stop had is dat de airco toch echt een tandje minder ging koelen en dat de motor na verloop van tijd weer aansloeg. Weet alleen niet of dat laatste was om de batterij weer op te laden of iets anders.
 
Mijn ervaring met het SSS in de O3C is dat de blower een tandje minder hard gaat draaien en de koele lucht (zeker met dit weer) snel warmer wordt. Als SSS langer tijd is geactiveerd (omdat het verkeerslicht maar niet groen wordt) springt de motor ook vanzelf weer aan zodra het te warm wordt in de auto. De temperatuur in de auto is dan toch wel een aantal graden hoger dan ingesteld op de Climate Control.
 

Nelissuh

Actief lid
Ik zie nu dat ik in bovenstaande verhaal in stap 3 "Condensor" heb geschreven waar ik "expansieventiel" (expansieklep in onderstaande schema) bedoelde.

werking_auto-airco_systeem.jpg
 

Anjo

Nieuw lid
Momenteel ben ik in Italie en daar worden de verkeerslichten in de buurt van Rimini praktisch allemaal nog niet beinvloed door het verkeersaanbod. Het programma wordt gewoon afgedraaide; autoaanbod of niet. Start/stop werkt voortreffelijk; de temperatuur is op dit moment 32 graden en de airco draait volop. Enkele keer start de auto dan automatisch als blijkbaar het systeem daartoe behoefte heeft.
 
Bovenaan Onderaan