SteGo's Citigo's

SteGo

Donateur
Ik gok een Toyota C-HR Hybrid
C-HR of Yaris inderdaad!
Ik heb onlangs wel even in een C-HR gezeten (enkel in de showroom) waar ik heel erg gelukkig van werd. Vond hem zooooo mooi ... :giggle:
Maar het prijskaartje wat eraan hing was dermate hoog dat ik geen eens om een proefrit heb gevraagd, dat had financieel nooit gepast.
Dat ding om deze; Toyota C-HR Hybrid Executive Bi-tone
Verder nog wel eventjes online gezocht naar een C-HR die ik interessant vind ... maar de exemplaren die aan het randje van het budget kwamen hadden verschrikkelijk hoge kilometerstanden of er was iets mis mee ... Dat is niet wat ik zoek.

Geen C-HR dus ...

Yaris? .... wie weet?? :itwasntme:

Leuk om te zien, maar zelf vind ik de Clubman nog wat geiniger. Maar iets van de BMW-groep ... nee, ga ik niet doen. ;)
 

hemi24

Forumguru
Japanse Hybride?

Doe het niet…! :nailbiting:

Afgelopen weken erachter gekomen dat er iets is wat nog slechter bevalt op de snelweg in de bergen dan een loeiende hybride van Toyota: de hybride aandrijflijn van Suzuki in een Vitara en een Scross… :nono:

Dan veel liever wat meer verbruik en gewoon een 1.5 TSI met een DSG, rijdt zoveel fijner!
 

SteGo

Donateur
Vandaag was het moment daar ... einde tijdperk Citigo. Na 1 jaar en iets meer dan 10 maanden is het over voor deze Citigo en in totaal heb ik nu bijna 5,5 jaar Citigo gereden wanneer je telt vanaf het moment van aanschaf van mijn vorige Citigo.
Ik heb er veel lol aan gehad, veel aan geknutseld, soms ook gevloekt. Beide Citigo’s hadden hun eigen voor- en nadelen maar beide hadden ze 1 ding gemeen; oerbetrouwbaar. Geen van beide heeft me ooit laten staan, geen excessief grote/dure tegenvallers gehad. Fijne wagentjes, allebei. Ik kan eigenlijk ook niet echt 1 van beide aanwijzen als favoriet, allebei leuk/fijn op hun eigen manier.

Maar waarom nu dan toch iets anders? Zoals velen wel weten heb ik al vaker laten merken dat ik eigenlijk toch graag een automaat wil, en dan niet zo’n ASG-automaat waarmee de Citigo ook te vinden is, dat schakelt verschrikkelijk weet ik uit ervaring. Daarnaast vind ik persoonlijk de stoelen in de Citigo niet goed genoeg wanneer je meer dan 30.000km per jaar rijd. De stoelen in de 2e Citigo waren wat zachter dan in de eerste, en dat is voor korte stukjes heel erg fijn (woon-werk verkeer enzo) maar op de langere ritten kreeg ik toch last van de rug. Waarschijnlijk was dat geen issue geweest toen ik nog een twintiger was, maar zo langzamerhand verneem ik dat dat toch wat meer problemen oplevert ...
Qua grootte was er niks mis met de Citigo, kleine autootjes vind ik fijn, ik hoef geen slagschip ala een Superb ofzo (wel mooi hoor!, begrijp me goed, maar is niks voor mij) maar een fatsoenlijke automaat in een A-segmenter is er eigenlijk niet (EV’s zoals de E-Up! niet meegeteld; te weinig range). Dus kom je een segmentje hoger.
Skoda Fabia met een DSG wellicht? Nee, ik ben er gewoon geen fan van. Punt uit. Ik weet dat DSG heerlijk kan rijden, maar nee, ik hoef het niet. Heb ook geen behoefte om op DSG en soortgelijke systemen van andere fabrikanten te gaan bashen, het is gewoon mijn ding niet. Ik heb liever een volautomaat of e-CVT. Veel mensen hebben een hekel aan CVT maar ik vind het juist een heel fijn systeem. Ik ken alle klachten, maar ik kan zowat lezen en schrijven met een Toyota hybride met e-CVT. Andere CVT’s die net doen alsof ze schakelen vind ik echt verschrikkelijk, zoals in een Suzuki Ignis CVT of een non-hybrid Yaris 1.3 met CVT waarmee ik ook al eens op pad ben geweest.

Met mijn budget en wensenlijst in gedachten kwam ik toch al vrij snel uit bij een Toyota Yaris Hybrid, een C-HR zou ook leuk geweest zijn maar die zijn te duur en ook eigenlijk groter dan ik nodig heb. Formaatje Yaris past op meerdere fronten beter.
Het is een Toyota Yaris Hybrid geworden uit 2018, het exacte uitrustingsniveau was even een beetje onduidelijk aangezien het een Duitse import betreft maar de verkoper verkocht het als een; Toyota Yaris 1.5 Hybrid Design Sport. De extra embleempjes op de portierstijlen verklappen echter dat dit een Team Deutschland exemplaar is. Volgens het onderhoudsboekje betreft het een; Yaris ST Hybrid "TEAM D“. Deze fout in de advertentie heeft ook een probleem met zich meegebracht, maar daarover meer in het topic over de Yaris dat nog komen gaat. Dan blijft dit meer het topic over m'n Citigo's.

Ik had al veel vaker gekeken naar een Yaris, vaak waren ze te duur, of waren ze behoorlijk afgeleefd, of misten er bepaalde opties die ik graag wil, ergo allerlei redenen waarom het telkens afketste. Deze keer klopte het plaatje echter grotendeels en kreeg ik een zeer fatsoenlijke prijs voor de Citigo, dat scheelde €1250 met wat ik een dag eerder bij een andere handelaar nog geboden had gekregen. Zodoende klopte het rekensommetje voor mij onderaan de streep en kon ik de verkoper de hand schudden. Er zou nog even een klein beurtje gedaan worden en nieuwe remblokken voor, op mijn vraag wanneer ik de auto kon ophalen was het antwoord; morgen.

Dat ging dus al met al ineens wel heeel erg vlot! Vanochtend werd ik gebeld dat de auto klaar stond om opgehaald te worden. De Citigo heb ik netjes schoon achtergelaten, ik kreeg m’n vrijwaring en de Toyota Yaris kwam op mijn naam te staan. Einde van het tijdperk Citigo, maar niet voordat ik natuurlijk even een foto had gemaakt van beide auto’s bij elkaar. YariGo!.jpg
CitiGO!!!!!
 
Laatst bewerkt:

Okki

Donateur
Hé, kijk daar is, een Toyota Yaris.

Leuk karretje man....ben benieuwd hoe je die gaat ervaren. Ook nog aan gedacht voor mevrouw Okki, maar ze was te krenterig.
 

ertromp

Forumguru
Gefeliciteerd met je aanwinst! Prima auto's de Toyota's en inderdaad het vraagt wat gewenning de hybride aandrijflijn maar zeker niet zoiets van totaal niet te rijden of zo.
Neem ook zulke zaken als 10 jaar garantie daar kan de VAG groep nog wat van leren. Heel veel rijplezier!
 

EdK

Forumguru
En nu snel aan de gordel verlichting !!
En gefeliciteerd al had ik je liever in een Fab 3 gezien......... :koffie:
 

SteGo

Donateur
@Okki laten we eerlijk zijn; Toyota Yarissen zijn ook gewoon erg duur! Nou is bijna alles duur tegenwoordig, maar gebruikte Yarissen zeker. Al helemaal wanneer je nog wat wensen hebt qua kilometerstand en opties. Het goede inruilbod op de Citigo gaf wel het juiste zetje, want als deze handelaar hetzelfde had geboden al die van eergisteren dan was het feest waarschijnlijk niet doorgegaan.
Beschrijvingen over hoe ik de Yaris ervaar / ga ervaren zal ik bewaren voor het nog te openen topic over de nieuwe aanwinst, dat gaat zeker komen!

@ertromp die 10 jaar garantie is inderdaad interessant. Ik ga serieus overwegen om de Yaris bij de volgende beurt wellicht bij de dealer te brengen, maar dan ga ik wel eerst even de kleine lettertjes lezen over die 10 jaar garantie. Een beurtje bij de dealer kost immers ook meer dan bij de universele garage. En dan heb je ook nog de 'Hybride Zekerheid Controle' waar je apart voor moet betalen (á €69,95 icm een onderhoudsbeurt, of €89,95!! voor enkel de controle) daarbij vermeld Toyota;
Indien je jouw Toyota laat onderhouden volgens het onderhoudsvoorschrift geniet je Toyota tot 15 jaar zekerheid op het hybridebatterijpakket.
Maar die check zou ik in mijn geval dan wel 2x per jaar (elke 15.000km) moeten laten uitvoeren ... en in 1 zo'n Duits rapport dat bij de auto zit uit 2018 (en die gelijk is aan foto's van Nederlandse rapporten die ik heb gezien) staan geen eens meetwaarden vermeld. Enkel of de interne spanning, weerstand en nog een paar zaken 'OK' zijn. Het is vrij veel geld voor een rapportje van niks. :unsure:

@EdK er staan eerst een aantal andere projecten op het programma, ... ;) Maar wie weet wat ooit nog komen gaat.
Een Fab 3 vind ik ook een leuke auto om te zien, een collega van mij heeft er ook 1, zit ook prima ... Maar DSG, nee. Sorry.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Geniet ervan @SteGo , je hebt een prima keuze gemaakt, wellicht zelfs de beste. Ondanks dat ik me soms lichtjes ergerde aan het E-cvt karakter ( vooral bij snelle hoge belasting ) was het in 99% van de tijd wel een feilloze aandrijflijn die altijd deed wat moest. Zowiezo is het in stadsverkeer het beste wat je kan kopen na een EV, de DSG is goed maar de traploze continu aandrijving van de Cvt is echt wel beter. Ik zou met een gerust hart de E-cvt vertrouwen als een bak die me nooit geld gaat kosten, met de DSG ( zelfs de meer betrouwbare 6 traps in mijn Octi nu ) houd ik een slag om de arm, ik betrap mezelf erop dat ik de bak niet helemaal vertrouw en me soms wel "zorgen" maak, dat heb je niet met de E-cvt en een doorsnee manuele bak.

Mooi om te zien dat het je gelukt is, want ze zijn inderdaad enorm duur, dat heb ik ook gemerkt aangezien de C-HR die ik op het oog had in dezelfde prijscategorie viel als mijn Octi VRS, daardoor was het voor mij met een gezin geen logische keuze meer, omdat niets op kan tegen de ruimte en luxe van een Skoda combi voor het geld.

Gefeliciteerd!
 

SteGo

Donateur
Dankjewel @JeSko :giggle:
Of ik de beste keuze heb gemaakt zal de tijd moeten uitwijzen, maar voor nu heb ik dat gevoel in ieder geval wel. Nu maar hopen dat mijn Toyota net zo kwalitatief is als het imago van Toyota doet geloven.

Maar ik snap ook heel goed dat jij in jouw geval toch bij de Skoda met DSG uitkwam. Ieders situatie is uniek, en zo'n Octi is met een gezin natuurlijk wel heerlijk praktisch!
 

SteGo

Donateur
Ik keek zojuist eens even of de Citigo alweer te koop stond, hetzij bij Van der Veen waar ik hem heb ingeruild of ergens anders. En jawel, hij stond online, maar is zelfs alweer verkocht! De Marktplaats-advertentie is 6 augustus online gezet ... dat is rap gegaan! :oops:

Ik kon de prijs helaas niet meer zien omdat de auto al verkocht is, maar ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en kocht voor een paar losse euro's het Premium rapport van Finnik :maakmegek:; de vraagprijs was €7750,-

Ik vind de tekst uit de advertentie wel vlijend;
Zeer nette, goed onderhouden en vooral UNIEKE Citigo afkomstig van een liefhebber! En dat is zowel van de binnenkant als buitenkant goed te zien!
Leuk om te zien dat hij het briefje dat ik in het dashboardkastje had gelegd ook op de foto had gezet. ;)

Hopelijk is de Citigo opnieuw bij een liefhebber terecht gekomen en zien we hem/haar wellicht hier nog eens opduiken, zou leuk zijn.

Voor wie de advertentie nog wil bekijken, voor zolang hij nog online staat;
https://www.vanderveenautos.nl/Skod...682/17583/1/12/details.aspx?zoek=&so=gallerij

1723404399314.png

In ieder geval heel fijn dat hij niet zoals m'n eerste CNG Citigo een eeuwigheid te koop heeft gestaan. Niet dat dat mijn zorg is natuurlijk, maar ik vind het gewoon leuk als auto's waar ik met liefde voor heb gezorgd weer bij een nieuw baasje terecht komen. ;)
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
Ik liep vanavond even een stukje door m'n eigen stadje Kampen, en op een gegeven moment kijk ik een zijstraatje in ....
Verrek! :D :maakmegek:
XB-454-G.jpg
Kijk eens wie we daar hebben! :giggle::love:

Ik weet natuurlijk niet of de nieuwe eigenaar/eigenaresse ook uit Kampen komt, of dat het puur toeval is dat die persoon vanavond even in Kampen was, maar dit was wel leuk. :jaja: Mocht ik hem nog eens vaker zien staan of rijden in Kampen dan is dat wel grappig. De meeste van mijn ingeruilde auto's heb ik nooit meer gezien, behalve m'n laatste Daihatsu Cuore die ik nog eens heb gespot bij de meubelboulevard in Zwolle.

Zo te zien in de RDW-app is de Citigo gisterenochtend op naam gezet.
 
Bovenaan Onderaan