Vandaag was het moment daar ... einde tijdperk Citigo. Na 1 jaar en iets meer dan 10 maanden is het over voor deze Citigo en in totaal heb ik nu bijna 5,5 jaar Citigo gereden wanneer je telt vanaf het moment van aanschaf van mijn vorige Citigo.
Ik heb er veel lol aan gehad, veel aan geknutseld, soms ook gevloekt. Beide Citigo’s hadden hun eigen voor- en nadelen maar beide hadden ze 1 ding gemeen; oerbetrouwbaar. Geen van beide heeft me ooit laten staan, geen excessief grote/dure tegenvallers gehad. Fijne wagentjes, allebei. Ik kan eigenlijk ook niet echt 1 van beide aanwijzen als favoriet, allebei leuk/fijn op hun eigen manier.
Maar waarom nu dan toch iets anders? Zoals velen wel weten heb ik al vaker laten merken dat ik eigenlijk toch graag een automaat wil, en dan niet zo’n ASG-automaat waarmee de Citigo ook te vinden is, dat schakelt verschrikkelijk weet ik uit ervaring. Daarnaast vind ik persoonlijk de stoelen in de Citigo niet goed genoeg wanneer je meer dan 30.000km per jaar rijd. De stoelen in de 2e Citigo waren wat zachter dan in de eerste, en dat is voor korte stukjes heel erg fijn (woon-werk verkeer enzo) maar op de langere ritten kreeg ik toch last van de rug. Waarschijnlijk was dat geen issue geweest toen ik nog een twintiger was, maar zo langzamerhand verneem ik dat dat toch wat meer problemen oplevert ...
Qua grootte was er niks mis met de Citigo, kleine autootjes vind ik fijn, ik hoef geen slagschip ala een Superb ofzo (wel mooi hoor!, begrijp me goed, maar is niks voor mij) maar een fatsoenlijke automaat in een A-segmenter is er eigenlijk niet (EV’s zoals de E-Up! niet meegeteld; te weinig range). Dus kom je een segmentje hoger.
Skoda Fabia met een DSG wellicht? Nee, ik ben er gewoon geen fan van. Punt uit. Ik weet dat DSG heerlijk kan rijden, maar nee, ik hoef het niet. Heb ook geen behoefte om op DSG en soortgelijke systemen van andere fabrikanten te gaan bashen, het is gewoon mijn ding niet. Ik heb liever een volautomaat of e-CVT. Veel mensen hebben een hekel aan CVT maar ik vind het juist een heel fijn systeem. Ik ken alle klachten, maar ik kan zowat lezen en schrijven met een Toyota hybride met e-CVT. Andere CVT’s die net doen alsof ze schakelen vind ik echt verschrikkelijk, zoals in een Suzuki Ignis CVT of een non-hybrid Yaris 1.3 met CVT waarmee ik ook al eens op pad ben geweest.
Met mijn budget en wensenlijst in gedachten kwam ik toch al vrij snel uit bij een Toyota Yaris Hybrid, een C-HR zou ook leuk geweest zijn maar die zijn te duur en ook eigenlijk groter dan ik nodig heb. Formaatje Yaris past op meerdere fronten beter.
Het is een Toyota Yaris Hybrid geworden uit 2018, het exacte uitrustingsniveau was even een beetje onduidelijk aangezien het een Duitse import betreft maar de verkoper verkocht het als een; Toyota Yaris 1.5 Hybrid Design Sport. De extra embleempjes op de portierstijlen verklappen echter dat dit een Team Deutschland exemplaar is. Volgens het onderhoudsboekje betreft het een; Yaris ST Hybrid "TEAM D“. Deze fout in de advertentie heeft ook een probleem met zich meegebracht, maar daarover meer in het topic over de Yaris dat nog komen gaat. Dan blijft dit meer het topic over m'n Citigo's.
Ik had al veel vaker gekeken naar een Yaris, vaak waren ze te duur, of waren ze behoorlijk afgeleefd, of misten er bepaalde opties die ik graag wil, ergo allerlei redenen waarom het telkens afketste. Deze keer klopte het plaatje echter grotendeels en kreeg ik een zeer fatsoenlijke prijs voor de Citigo, dat scheelde €1250 met wat ik een dag eerder bij een andere handelaar nog geboden had gekregen. Zodoende klopte het rekensommetje voor mij onderaan de streep en kon ik de verkoper de hand schudden. Er zou nog even een klein beurtje gedaan worden en nieuwe remblokken voor, op mijn vraag wanneer ik de auto kon ophalen was het antwoord; morgen.
Dat ging dus al met al ineens wel heeel erg vlot! Vanochtend werd ik gebeld dat de auto klaar stond om opgehaald te worden. De Citigo heb ik netjes schoon achtergelaten, ik kreeg m’n vrijwaring en de Toyota Yaris kwam op mijn naam te staan. Einde van het tijdperk Citigo, maar niet voordat ik natuurlijk even een foto had gemaakt van beide auto’s bij elkaar.
CitiGO!!!!!