SteGo's Toyota Yaris Hybrid Team D.

SteGo

Donateur
Ik waarschuw direct .. als je geen zin hebt in een hele lap tekst over een niet-Skoda kun je beter een ander topic gaan bekijken....... :D ;)

Ik had hem al geïntroduceerd in m’n 'SteGo’s Citigo’s‘ topic aangezien deze auto ervoor heeft gezorgd dat ik nu geen Skoda meer op de parkeerplaats heb staan.
YariGo!.jpg Alhoewel .. da’s wel een beetje overdreven, het is natuurlijk niet de schuld van de Toyota, maar van mijzelf.. Zoals ik al in dat topic schreef wilde ik vooral zelf graag een automaat, en betere stoelen voor de ruim 30.000km die ik per jaar rij. Ik zal niet alles gaan herhalen wat ik eerder al heb geschreven, maar ik bleef telkens weer uitkomen bij een Yaris Hybrid.

En eigenlijk klikte het járen geleden al tussen mij en de Yaris. Toen de eerste facelift van de Yaris III op de markt kwam en ik hem bij de dealer zag was ik er al gecharmeerd van.
Schermafbeelding 2024-07-21 144402.png

In eerste instantie zocht ik ook vooral naar exemplaren van die eerste facelift 2014-2016 en dan het liefst in de duurste 'Dynamic‘ uitvoering, met behalve het panoramadak (absolute no-go!) alles erop en eraan, dus inclusief elektrische inklapbare spiegels, stoelverwarming, etc. Je raadt vast al dat die combinatie erg schaars is. De tweede facelift vanaf 2016 sprak me aanvankelijk minder aan, en dan vooral door de achterkant. De achterkant vond ik nogal Hyundai IX20-achtig, bepaald geen compliment. Daarentegen is het instrumentenpaneel wel een stuk knapper dan van z’n voorgangers, en de neus is ook oké.

Lang verhaal kort; ik zocht kennelijk naar een schaap met 5 poten, ik kon niet iets vinden dat aan al mijn eisen voldeed en binnen budget bleef. Dus ik moest eisen gaan afschalen ..

Toen kreeg ik ook met regelmaat weer exemplaren van de 2e facelift in de zoekresultaten. En naarmate de tijd vorderde rijpte de tweede facelift bij mij, en zag ik ook wel voordelen zoals het feit dat dat jongere exemplaren zijn dan hetgeen waar ik eerst naar zocht. En die lelijke achterkant? Dat moest ook even rijpen, maar de kleur van de auto had daar blijkbaar ook wel grote invloed op. Zo in het blauw vind ik het wel fraai, maar bij een witte ... jakkie!
20240721_1255232.jpg

Maar ik wist wel 1 ding zeker; bij het model vanaf 2016 wilde ik in tegenstelling tot die ervoor niet de luxe 'Dynamic' uitvoering of andere versies met dezelfde koplampen als de meeste luxe varianten. Ik had namelijk online al gezien dat er problemen zijn met die koplampen in die uitvoering. De DRL zijn 2 (led)strips per koplamp en daar wil er nog we eens 1 van stuk gaan, en dat levert problemen op bij de apk omdat het lichtbeeld links en rechts dan niet meer gelijk is.
dynamic headlight.jpg
En sinds ik me bewust ben van dit euvel zie ik ook met regelmaat Yarissen rijden waar inderdaad een van de delen van de LED-drl stuk is. Die koplampen kun je niet makkelijk open maken om het te fixen ... ik las over dealers die niet thuisgeven en klanten gewoon 1 of 2 nieuwe koplampen proberen aan te smeren voor €750 per stuk, met vage redenaties over waarom dit niet valt onder de (10 jaar) garantie. Dat soort gedoe heb ik geen zin in. Het idee achter LED is nou toch juist dat het een eeuwigheid mee gaat? Dus voor het model vanaf 2016 wilde ik de 'simpele koplamp'. Liever een exemplaar met een gloeilamp als DRL/stadslichtcombi die je zelf kunt vervangen als hij stuk gaat.
20240721_125637.jpg

Eisen die wel bleven staan waren cruise control en stoelverwarming. Ik heb ooit zelf stoelverwarming ingebouwd, maar dat viel behoorlijk tegen en dus wilde ik gewoon graag een auto waar het al in zit, en cruise control vind ik ook een hele fijne accessoire. Die automatisch dimmende binnenspiegel en automatisch dimlicht kon ik eventueel wel laten vallen als eis. Keyless entry/start? Tjah, is leuk, maar zeker niet noodzakelijk en als hij het niet heeft is de auto ook nog eens minder makkelijk te stelen. Het voelt enkel meer luxe als hij het wel heeft.

In de zoektocht op Marktplaats, Gaspedaal en Autoscout24 dook al meermaals een Yaris op in Rouveen, dat is voor mij in de buurt van mijn woonplaats, dus een pré. Ik had geen zin om zoals bij m’n laatste Citigo weer een heel eind te moeten rijden naar een ander deel van het land.
Ik sloeg wel aan op de titel;
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Design Sport. Stoelverwarming| Cruise| Camera| Airco| Verkeersborddetectie| Rijstrooksensor|

Dat klinkt goed! Stoelverwarming; Check! Cruise control; Check! Voor de rest vooral de foto’s bekeken en niet zozeer de advertentie zelf. Ik had al genoeg gezien om naar Rouveen te gaan.

Enfin; ik ging kijken; natuurlijk mankeert er aan een occasion altijd wel iets, paar krasjes hier, plekje daar, een van de achterdeuren zou eigenlijk even een keer wat aandacht moeten hebben van een restyler ... je weet hoe dat gaat met occasions zeker A- en B-segmenters die ook vaak veel in de stad leven, maar in grote lijnen stond hij er netjes bij. Tijd voor een proefrit. Doordat de auto al even een poosje had gestaan maakten de remmen wat veel lawaai, maar dat werd al minder na een keer stevig te geremd te hebben. Verder reed de auto erg lekker, het voelt voor mij zo heerlijk ontspannen om te rijden in zo’n Toyota hybride, echt genieten! Ik heb daar een klik mee. Maar ook fijne stoelen, fijner dan in de Yaris waar ik de dag ervoor in had gereden die andere stoelen had.
20240721_125830.jpg

Airco doet het goed (en veeeeel beter dan in de Citigo), stoelverwarming ook, maar ik vroeg me wel af hoe de staat van de accu zou zijn, daar had ik de app Dr. Prius al voor op de telefoon staan, maar die kreeg ik niet aan de gang .. verdorie. Ik moest ineens betalen en m’n Google wachtwoord invoeren maar die kon ik me even niet herinneren. Nog maar even verder rijden; stukje snelweg, bebouwde kom, drempeltjes, e.d. auto rijd gewoon heerlijk en ik voelde een klik.
En ook zo'n groter scherm voor de achteruitrijcamera is wel erg fijn vergeleken met dat mini schermpje die ik in de Citigo had geknutseld.
20240721_130354.jpg Terug naar de handelaar en daar in gesprek gegaan over het inruilvoorstel; dat was gewoon goed, kan niet anders zeggen, heel erg netjes! Hij gaf wel aan dat de Citigo eigenlijk wat teveel kilometers op de teller had naar zijn smaak maar de prijs die hij noemde kon ik met beide handen aanpakken. Dat gaat lekker! :cheer:

Ik vertelde hem dat ik eigenlijk nog wel graag even de accu zou willen testen, en aangezien het inmiddels tijd was voor de lunch spraken we af dat ik ‚s middags terug zou komen. Kon ik thuis even wat eten en m’n Google wachtwoord opgraven zodat ik kon betalen voor de Dr. Prius app en de test kon doen.
Tijdens de lunch bedacht ik me ineens; Sukkel! Je hebt de cruise control nog niet getest! :facepalm: Ik snapte eigenlijk niet echt hoe ik dat had kunnen vergeten, maar ik zou toch nog terug gaan dus geen probleem. Maar al vrij snel na het instappen bij de 2e proefrit kwam ik erachter waarom ik de cruise control niet had getest; deze Yaris heeft geen cruise control. K*t! Tjah, dealbreaker ... :wavecry: Direct even met Automat Zwolle gebeld om te vragen wat een aftermarket cruise control inclusief inbouw zou kosten: €595. Dat is serieus geld. En ik baalde wel want behalve die cruise control vond ik die auto zo fijn en mooi! Hier moesten we later toch wel even over praten. Desondanks toch nog ‚even‘ de accu test gedaan, die was positief. Daarna terug naar de verkoper.
Dr. Prius.jpg

Tijd om de verkoper op de cruise control te attenderen; die ging ook kijken en moest ook tot de conclusie komen dat het er echt niet op zat. Dat het wel in de advertentie staat komt door de software die de advertentie invult, je vult een merk type en uitvoering in en de software doet daarna kennelijk z’n ding en dat hebben ze niet goed gecontroleerd alvorens de auto online te zetten. Maar als je dus een verkeerd uitrustingsnivau intikt .. of het is een importer met een 'Sonderausstattung' zoals deze dan gaat het systeem de mist in, dit is een Toyota Yaris Hybrid Team D. En ja, er staat in de advertenties ook wel duidelijk meermaals vermeld dat er een foutje in kan zitten en dat je de opties ook zelf goed moet controleren voordat je een auto koopt. En in de disclaimer staat ook nogmaals dat VWE of de adverteerder niet aansprakelijk kan worden gesteld voor onjuiste informatie van welke aard dan ook. Prima allemaal, maar toch jammer dat het niet klopte. Anderzijds, als hij correct was ingevuld was ik geen eens wezen kijken ... en had ik nu deze Yaris niet gehad. :pieker:

Naderhand bleek dat er nog wel wat meer details niet klopten aan de advertentie, maar dat waren zaken die voor mij geen issue waren zoals de LED-drl. Dat waren allemaal zaken die ik op de foto’s al gezien had. Beetje dom van mij trouwens dat mij niet op de foto's was opgevallen dat de cruise control miste. :facepalm: De fout met de LED-verlichting had ik trouwens al wel eens eerder gespot bij andere verkopers, die zullen kennelijk soortgelijke software gebruiken, want het valt me wel vaker op dat er een te hoog uitrustingsniveau in de titel staat.

Maar terug naar de missende cruise control; met de wetenschap van wat een aftermarket setje zou kosten wilde ik kijken of er nog iets met de prijs gedaan kon worden zodat ik het later zelf kan laten inbouwen; hij kwam mij een paar honderd euro tegemoet, maar niet zoveel als de inbouw kost. :pieker: Maar dat was echt zijn uiterste prijs want hij had mij ook al een stevige inruilprijs voor de Citigo geboden, en dat is waar. Als ik hem niet wilde zou hij de advertentie aanpassen maar bleef de auto gewoon voor dezelfde prijs te koop staan want hij wist zeker dat hij hem voor die prijs kon verkopen. Tjah .. wat nu. Eerst nog maar even de auto op de brug zetten zodat ik de onderkant nog even kan bekijken, dat zag er allemaal heel erg goed uit. Remblokjes voor werden al wel wat minder maar waren zeker nog niet 'op‘, desondanks bood de verkoper aan ze te vervangen tegelijk met de beurt die auto voor aflevering nog zou krijgen.

Ik wist wat ik moest bijbetalen, hoe goed m’n gevoel over deze auto verder was ... Deal!
Die cruise control regel ik zelf wel. En zodoende was ik een dag later een Citigo armer, maar een Yaris Hyrid Team D rijker.
20240721_1256252.jpg

Ik heb geprobeerd om hem in de database van AutoWeek te vergelijken met de in Nederland geleverde uitvoeringen, maar ik kan hem niet matchen. Hij laat zich niet in een hokje drukken, maar dat is wel vaker met Duitse importers.

20240721_130244.jpg
Ik heb even opgezocht wat ‚Team D‘ nou precies inhield in 2018;
Köln. Toyota startet mit den Team-Deutschland-Modellen sportlich und komfortabel in das Olympia-Jahr 2018. Kunden können sich über einen Preisvorteil von bis zu 6.150 Euro inklusive Hybridprämie freuen. Das exklusive Toyota Team-D Paket mit adidas Sporttasche, Handtuch und Original-Adiletten gibt es gratis dazu. Für das Toyota Team Deutschland treten an: der Toyota Aygo, der Toyota Yaris, der Toyota Auris, der Toyota Corolla, der Toyota C-HR, der Toyota RAV4, der Toyota Avensis Touring Sports und der Toyota Proace Verso. Zu erkennen sind alle Team-Deutschland-Modelle an einem exklusiven Schriftzug.

Der Yaris Team Deutschland (Kraftstoffverbrauch kombiniert 4,8-3,3 l/100 km, CO2-Emissionen kombiniert: 109-75 g/km) rollte auf zweifarbigen 15-Zoll-Leichtmetallfelgen in die Arena. An Bord sind das Multimedia-Audiosystem Toyota Touch mit Rückfahrkamera, Klimaanlage, Sitzheizung und Toyota Safety Sense mit Pre-Collision System mit autonomer Notbremsfunktion (AEB), Spurhalte- und Fernlichtassistent. Der Toyota Versicherungsdienst gewährt für dieses Plus an Sicherheit einen Nachlass bei der Versicherungsprämie (Haftpflicht und Vollkasko) in Höhe von bis zu einer Typenklasse. Kunden, die sich für den Yaris Team Deutschland Hybrid entscheiden, profitieren zusätzlich von der Hybridprämie in Höhe von 3.000 Euro. Der Preisvorteil gesamt beträgt 3.900 Euro.

Yaris Hybrid.jpg
Helaas zaten de Adidas sporttas, handdoek en badslippers er bij de mijne niet bij. Alhoewel .. die hoef ik ook helemaal niet. :maakmegek: Maar dan weet je nu wel direct welke opties mijn Yaris heeft. En ik weet niet of het in Duitsland wellicht standaard was, maar mijn Yaris heeft ook de in hoogte verstelbare koffervloer. Dat heeft lang niet elke Yaris waar ik naar heb gekeken de afgelopen tijd.

De eerste projecten voor de nieuwe aanwinst gaan niet langs op zich laten wachten. Zo wil ik er natuurlijk net als bij de Citigo weer rubber matten in hebben, wil ik graag een brede middenarmsteun (waarschijnlijk een Rati Armster 3), een nette telefoonhouder, een reservewiel met krik ipv de bandenplakset (zoeken op onderdelenlijn) , moet de dashcam natuurlijk weer ingebouwd worden en natuurlijk cruise control!
Maar het allereerste mini-projectje is al gedaan. Een nieuwe sleutelhanger aan de autosleutel. En dit is voor mij wel een speciale; toen ik nog een Toyota iQ had heb ik die zover mogelijk proberen om te badgen naar een Scion, het toenmalige submerk van Toyota in de VS. En ik had destijds wat Scion goodies bemachtigd waaronder een stel sleutelhangers. Daarvan vond ik deze wel leuk om nu in te zetten voor mijn nieuwe Toyo. :love:
20240720_131020.jpg

Voorlopig genoeg te doen, en ik zie de komende periode dus dit instrumentenpaneel voor m'n neus. :giggle:
20240721_130141.jpg

Betekend dit een definitief afscheid van Skoda? Nee joh. Als VAG een beetje z'n best doet en ze maken straks een leuke Skoda-versie van de 'ID2 ALL' kan ik de toekomst prima weer een Skoda overwegen. Maar voor nu is het Toyota Hybrid-time. :cheer:

En net zoals bij de Citigo's zal ik hier een beetje bijhouden wat ik zoal aan projectjes doe en hoe ik de Yaris ervaar. Het is veel te gezellig hier om te vertrekken en het Toyota Hybride forum is niet zo gezellig ... ;)
 
Laatst bewerkt:

JPs_OC2

Forumguru
Ik waarschuw direct .. als je geen zin hebt in een hele lap tekst over een niet-Skoda kun je beter een ander topic gaan bekijken....... :D ;)
Alleen maar maar leuk om te lezen hoe je tot de uiteindelijke aanschaf van deze Yaris bent gekomen :thumbsup:

Nieuwsgierig geworden door je verhaal ook nog ff naar de advertentie en foto's op de site van de aanbieder gekeken ;). Mooie auto!

Gefeliciteerd met de Yaris en ben benieuwd naar je ervaringen en al helemaal naar de upgrades/projectjes.
 

JeSko

Forumguru
Echt bizar hoeveel onderdelen, knopjes, schermpjes, snelheidsdisplay etc etc gewoon ook terugkomen in de nieuwste Yaris. Dat is degene die ik tegen wil en dank heel veel weken heb gereden, niet dat ik er niet gecharmeerd van was, maar de reden waarom was telkens wat minder leuk ;)

Als deze even goed is of in de buurt komt ga je hier heel veel plezier aan beleven iig. In de stad is dit een dusdanig fijne combinatie qua motor/aandrijving, en als je op de autosnelweg niet verwacht altijd de eerste te zijn trekt hij ook daar zeker zijn streng. Invoegen en dergelijke gaat ook enorm vlot en de E-Cvt twijfelt natuurlijk niet, al houd je best wel rekening met een kleine ( opzettelijke ? ) vertraging nadat je het gas echt vloert. Maar dat gaat echt om een halve seconde en hoeft nooit een probleem te zijn. Deze auto ( ongeveer dan ) heeft een echte petrol head bijna overtuigd om hybride te gaan, en eerlijk het is afgesprongen op luttele details en timing, had het ietwat anders gelopen had ik net zo goed die C-HR kunnen gereden hebben omdat het me echt wel overtuigd heeft van zijn kunnen dit platform.

De stoelen kreeg ik na een poosje wel wat last van, in de onderbenen dan en ik ben nochtans geen grote, al zijn stoelen bij mij wel vaker een dingetje, die van de Mazda zitten als gegoten maar na uren rijden ga ik het voelen in mijn onderbenen, dat heb ik gelukkig nog niet ervaren bij de Skoda, die zijn echte test daarin volgt echter volgende zondag.

Ik ga dit topic ook weer volgen aangezien ik altijd erg graag jouw topics lees, zowel qua tekstopmaak als qua info, passie en diy gehalte is dit telkens zo'n topic waarvoor je überhaupt een forum volgt.

Dit is zowiezo veel meer auto dan een Citigo, zowel qua formaat als qua rijden. Die Yarisjes boksen ver boven hun gewichtscategorie en doen dat imo al jaren met verve!

Heel veel plezier ermee! :D
 

SteGo

Donateur
Gefeliciteerd met je aanwinst en mooi de kleur op de Yaris. Met grijs of beige vaak anoniem.
Dankjewel, en verder helemaal eens! Met daarbij nog als aanvulling dat ik de witte exemplaren altijd altijd enorm associeer met bedrijfs/lease auto's.

@JPs_OC2 bedankt voor je leuke reactie, en ik kan alvast beloven; updates/upgrades zullen geen maanden op zich laten wachten. ;)

@JeSko de Japanse merken staan er ook wel om bekend om het zo lang mogelijk blijven gebruiken van dezelfde knopjes, schakelaartjes, e.d. Ik heb bij de lichtschakelaar aan de stuurkolom ook de indruk dat die al sinds de jaren '90 in gebruik is. haha.
Ik herken me trouwens wel in wat jij schrijft over de nieuwe Yaris IV, als ik daar in ga zitten zit ik lang niet zo lekker als in dat Yaris III. In de Yaris die ik heb zit je volgens mij ook net ietsje hoger en heb ik meer ruimte voor m'n benen. Ondanks dat ik de nieuwe Yaris erg mooi vind zou ik die nooit kopen, dan zou ik eerder de Yaris Cross Hybrid overwegen.
Die heeft m'n moeder overigens onlangs gekocht, wie weet moet ik haar alvast laten weten dat ze die over een paar jaar wel aan mij over kan doen als ze weer op zoek gaat naar iets anders. :maakmegek:
Ik ga dit topic ook weer volgen aangezien ik altijd erg graag jouw topics lees, zowel qua tekstopmaak als qua info, passie en diy gehalte is dit telkens zo'n topic waarvoor je überhaupt een forum volgt.
Dankjewel! Dat vind ik tof om te lezen! :giggle:
Ik vind soortgelijke topics van anderen ook altijd leuk om te lezen/volgen. Het is het delen van een hobby/passie, meegenieten van wat anderen doen, meeleven als het fout gaat, soms verwonderd zijn door andermans creativiteit of skills, etc. Daarvoor zit ik hier op dit forum, en daarom blijf ik ook hier.

Ik zal soms bij sommige technischere vraagstukken misschien eens m'n licht moeten opsteken bij de Toyota Owners Club, maar dat zal voor mij niet de default worden aangezien ik toch het liefst gewoon in het Nederlands post, en het is hier gewoon veel te gezellig om weg te gaan. :jaja:

Zoals te zien is heb ik m'n avatar inmiddels aangepast aan de nieuwe situatie. Ik had Microsoft Copilot gevraagd een plaatje te maken van een blauwe Toyota Yaris Hybrid uit 2018 met een groene gekko op de voorgrond en hoewel de Yaris niet 100% lijkt op een echte is het goed genoeg.
_2a55c404-1685-40e9-870e-68e5e3632e59.jpeg
Waarom weer een gekko net zoals bij je vorige avatar? Tjah, gewoon omdat. Gekko's vind ik gewoon leuke grappige beesten.
En nee, ik heb zelf niet van dat soort beesten als huisdier. :LOL:
 

SteGo

Donateur
En ik kan trouwens ook nog melden dat ik vanavond al een mailtje heb gestuurd aan een demontagebedrijf waar ik ooit al eens spullen voor mijn toenmalige Toyota iQ heb gehaald met de vraag over ze (meerdere) artikelen hebben waar ik naar op zoek ben. ;)
En nee, dat gaat niet enkel om de reservewielset. Maar als daar iets zinvols uit voortkomt ga ik daar zeker over vertellen. :jaja: En mochten ze het niet hebben dan gooi ik een visje uit op de Onderdelenlijn.

Ik weet namelijk nog uit m'n iQ-tijd dat ondanks dat ik via m'n werkgever via de personeelsregeling onderdelen met korting kan bestellen dat het vaak ook loont om gebruikt te zoeken. Onderdelen van de Japanse merken zijn vaak duur ... terwijl dat bij VAG vaak wat vriendelijker geprijsd is.
 

Kanerr

Forumguru
Ik wist dat het niet lang zou duren :)

Veel plezier met de Yaris, ik vind het fijne auto's om in te rijden!
 

gehaktbal

Forumguru
Ah, een Toyota er bij!!
Heb zelf ook een nieuwe Yaris Hybrid gehad, februari 2018 in Executive uitvoering. Exact zelfde kleur als jij nu hebt.
Was een fijn ding, einde lease moest hij weer weg. En er mocht geen aanhanger achter, dat vond ik dan wel weer jammer.

Énige echte mankement vond ik het krakend onderstel. Maar daar heeft niet alleen Toyota last van.

Heel veel plezier er mee!!!
 

SteGo

Donateur
Ik wist dat het niet lang zou duren :)

Veel plezier met de Yaris, ik vind het fijne auto's om in te rijden!
Dank je! :giggle: Zelf hoopte ik ook dat het niet zo lang zou duren, maar met de prijzen die je soms zag staan zakte de moed wel een beetje in de schoenen. Anderzijds was de Citigo nu nog een fatsoenlijk beetje geld waard, dat wordt wel anders zodra er 2 ton of meer op de klok staat. Ik ben blij dat het is gelukt. Ik heb de Yaris natuurlijk nog maar kort, maar het is al helemaal 'mijn auto' geworden. En er borrelen zoveel plannetjes in m'n hoofd voor projectjes .. heerlijk! Ik krijg er helemaal energie van. :cheer:

@gehaktbal bedankt voor je reactie en wat leuk dat jij ook een Yaris in dezelfde kleur blauw hebt gehad! Executive is wel een paar treetjes hoger in de Yaris-rangorde dan de mijne. ;)

Dat er geen aanhanger achter mag is inderdaad jammer. Ik heb al wel eens met een non-hybrid Yaris 1.3 CVT gereden die wel een trekhaak had en daadwerkelijk ook iets mocht trekken, maar die had dan weer verschrikkelijk irritante nep-schakelmomenten en reed lang niet zo relaxed als een hybrid. En ook die non-hybrid CVT exemplaren zijn net zoals de hybrid-versies niet goedkoop.
Niet dat ik nou graag een tandemasser achter de Yaris zou willen hangen, maar de wetenschap om indien gewenst een klein boedelbakje te kunnen/mogen trekken zou ik wel fijn vinden. :giggle:

Klachten over het krakende onderstel had ik ook al vaker voorbij zien komen. Ik ga niet beweren dat de mijne kraakvrij is, maar het is maar heel miniem. De Citigo kraakte echt veel meer, maar VAG-auto's staan er ook wel om bekend natuurlijk ... :confused:
 

Rallye

Forumguru
Hoe ga je dat nou doen met die cruise control? Aftermarket of is het ook origineel te doen? Wellicht door de Japanse versie van @Antera ?
 

SteGo

Donateur
@Rallye ik heb daar al wel wat ideeën over; ik hoop zo origineel mogelijk. ;) Maar omdat ik het project 'cruise control' waarschijnlijk wil gaan combineren met een ander project waarbij ik ook rondom de stuurkolom aan de gang moet ben ik nog een beetje zoekende ... Ik wil de stuurkolom-regio niet vaker hoeven openschroeven dan noodzakelijk.

Echter verwacht ik wel dat het niet lang gaat duren voordat het knutselen gaat beginnen. De zoektocht naar onderdelen is al gestart, ik weet al wat bepaalde onderdelen nieuw kosten, maar heb ook nog een paar zoekertjes uitgezet op de onderdelenlijn. :giggle: Ik hoop dat ik daar morgen al wat reacties op ga krijgen. Even afwachten dus.

Zodra er onderdelen binnen zijn en het knutselen is gestart ga ik er absoluut over posten. Ik heb er al zo'n zin in. :D
 

SteGo

Donateur
Ik heb de auto nu 1 week in bezit en er is alweer vanalles gebeurd, de eerste spulletjes kwamen binnen en er zijn al bloed, zweet maar nog geen tranen gevloeid. :LOL:

De eerste dingen die binnenkwamen waren de rubber mattenset en de lakstift.
lakstift en mat.jpg
Wat hierbij direct opviel is dat de rubber mattenset die ik destijds voor mijn Citigo kocht een stuk dikker is en aanvoelt alsof die veel langer mee zal gaan dan deze set van Toyota, die bovendien een stukkie prijziger is dan die van de Citigo destijds. Maar hoge prijzen .. dat hoort nu eenmaal bij de Japanners, al is de lakstiftset een uitzondering, die vond ik in verhouding tot andere merken juist goedkoop. En dankzij de lakstiftset weet ik nu dat kleur 8X2 kennelijk Nebula Blue Metallic heet. :giggle:

Bij de Yaris Hybrid ligt de HV-batterij onder de achterbank en in de bekleding die er omheen zit zit een rooster met daarachter filter en een ventilator die lucht aanzuigt om de batterij te koelen. Het was mij helemaal ontschoten om daar bij de proefrit aandacht aan te besteden maar toen ik er deze week een keer naar keek dacht ik; Oei! Dat filter zit flink dicht. :oops: Dus heb ik deze week even een keer in de lunchpauze de bekleding los gehaald om in ieder geval even het ergste vuil te verwijderen. Ik heb helaas geen foto gemaakt van het filter voordat ik het uitblies met een beetje compressorlucht, maar dit kwam er vanaf. Jakkes!
rooster vuil.jpg
Daarmee was het filter in ieder geval weer open. En omdat ik de zitting van de achterbank er ook uit had gehaald kon ik direct even stofzuigen en schoonmaken daaronder. Even de hele ruimte onder de bank uitgezogen en met compressorlucht zo goed mogelijk schoongemaakt. Dat lukte nèt binnen m’n lunchpauze. :giggle:

Ik heb me al langere tijd verdiept in Toyota hybrides en ik wist zodoende dus ook dat onderhoud aan de koeling van de HV-batterij belangrijk is om er zo lang mogelijk plezier van te hebben. In het onderhoudsboekje staat er ook wel iets over, namelijk dat je met een stofzuiger het filter moet schoonzuigen. Maar bij deze auto is dat duidelijk niet gebeurd, en de dealer doet er bij een onderhoudsbeurt kennelijk ook niks aan want het stof dat eruit kwam lijkt me niet van enkel het moment van de laatste beurt bij de dealer. Kortom; het werd tijd om dit varkentje te wassen, letterlijk! Dat gebeurde zodoende vandaag.
hv ventilator.jpg

Ventilatorhuis loshalen en uitbouwen en uit elkaar halen en daarna de vin en het filter de wasbak in en schoonmaken .. je wilt niet weten hoe de wasbak eruit zag. Het is maar goed dat MevrouwGo dat niet zag. :LOL:
ventilator demontage.jpg

De behuizing zelf met een vochtige doek en een beetje allesreiniger schoongemaakt, daarna alles droog geblazen met de compressor en het nog een tijdje laten droger in het zonlicht. En toen kon alles weer in elkaar. Tadaa!
ventilator clean.jpg

Vervolgens in de auto met een doekje ook nog het eerste deel van het luchtkanaal naar de batterij zo goed mogelijk schoongemaakt en daarna de ventilator weer gemonteerd. Dan heb ik in ieder geval alles gedaan wat ik kan om de koeling zo efficiënt mogelijk te houden. Ik heb daarom ook een 2e filter besteld, mijn idee is om ieder half jaar het filter dan even te verwisselen met een schone. Je kunt er vrij makkelijk bij en dat filter haal je zo van het vinhuis af, nieuwe erop en klaar is SteGo. Vervolgens kan ik dan op een moment dat ik er de tijd voor heb het vieze exemplaar weer even schoonmaken zodat die een half jaar later weer gebruikt kan worden. Hoe vaak ik de ventilator schoon ga maken is afhankelijk van hoe vies die is. Maar aangezien ik mijn auto altijd vrij schoon houd van binnen en er geen kinderen of huisdieren op de achterbank meereizen zal dat naar mijn verwachting zeker niet jaarlijks hoeven.

Verder heeft de Yaris net zoals de Citigo zo’n klein pietepeuterig lampje in de kofferbak met W5W lampje .. daar moest ook even iets aan gedaan worden natuurlijk. Gelukkig maar had ik het LED’je dat ik destijds voor de Citigo had gekocht en die best goed beviel weer gedemonteerd voordat ik de auto inruilde. Dat lampje kon dus zo weer de Yaris in, een upgrade voor €0,00 dus. :D
lampie.jpg

En nu zullen sommige denken ... hoe staat het met de cruise control? Ook daar ben ik mee bezig geweest; het zit erin en het werkt! Door naar het volgende project. :thumbsup: :D

Nee, das flauw, natuurlijk ga ik daarover vertellen en plaatjes laten zien. ;) Enige research over dit onderwerp bracht naar boven dat de Yaris Hybrid waarschijnlijk voorbereid is op cruise control, ook al zit het er af-fabriek niet op. Enkel de zwakst gemotoriseerde non-hybride exemplaren schijnen er niet op voorbereid te zijn. Iets hogere uitrustingsniveau’s hebben de kabels en stekkeraansluitingen aanwezig. Je hebt enkel de CC-schakelaar, kabeltje, 2 schroefjes en een afdekkapje nodig. Op AliExpress vind je dat al voor belachelijke prijzen, en op Ebay scoor je ook makkelijk een imitatieschakelaar voor een tientje of 3 en hoef je niet zo lang te wachten als bij ome Ali.
ali.png

Echter ben ik niet zo happig op dat soort imitatie. Ik koop dan liever nieuw OEM of een gebruikt exemplaar. Nieuw bleek dit schakelaartje met bijbehoren best stevig geprijst te zijn. En gebruikt kon ik ze eerst ook slecht vinden. Echter bedacht ik mij toen dat ze waarschijnlijk vooral in combinatie met een stuur aangeboden werden aangezien de schakelaar aan het stuurwiel vast zit. En jawel hoor! Dat bleek inderdaad het geval, en daarmee kost dat ineens toch ook wel weer meer dan ik in gedachten had. :rolleyes: Alhoewel een schakelaar mét stuur nog steeds in de meeste gevallen goedkoper is dan de schakelaar, kabel en schroefjes nieuw OEM te bestellen.

En toen kwam ik via de onderdelenlijn een stuur tegen dat er hagelnieuw uit zag, het zou uit een auto van bouwjaar 2020 komen, met 2206km op de teller. Huh? Zo weinig kilometers? Daar is vast een 0 te weinig ingevoerd ofzo. Maar het zag er goed uit, en de prijs was ook heel netjes. In dit geval zou ik gewoon het gehele stuur wisselen want de nieuwe is nog zo mooi nieuw (dof) terwijl de mijne glimt als een knikker in de maneschijn. Bestellen maar! Ook dit stuur was nog steeds goedkoper dan een nieuwe schakelaar. :LOL:

Toen ik hem ontving was het deel wat stoffig en op een paar plekken een ietje vies maar met een warm sopje met groene zeep had ik het binnen een mum van tijd weer helemaal schoon. Ik had nog even de schakelaars losgehaald om ook een stukje verborgen leer te kunnen zien om te vergelijken hoe het leer er nieuw uitgezien moest hebben, maar ik zag geen verschil .. wellicht klopte die kilometerststand dan dus toch??
stuurwielen.jpg

De inbouw is eigenlijk ontzettend simpel; onder de motorkap een stekker uitnemen in een relaiskast zodat in het interieur stroomloos is (accupool loshalen kan ook, maar kost meer moeite).
relaiskast1.jpg

Voor de veiligheid even wachten voordat de airbag losgehaald kan worden, airbag loshalen en uitnemen en dan de stuurwielmoer loshalen en het stuur eraf halen. En dat laatste ... jeetje, dat was geen kinderspel. Dat stuur zat zo verschrikkelijk vast op de stuuras, en ik had hier geen trekker voor, dus het was martelen todat hij los kwam. Eindelijk!, ik was al bang dat het niet meer ging lukken vandaag.
De inbouw gaat dan uiteraard in tegenovergesteld volgorde, waarbij je de CC-schakelaar gewoon direct kunt inpluggen op de klokveer, die is daar al op voorbereid. Hoe vast moet die moer waarmee het stuur vastzit? Tjah .. ik zag een filmpje van CrisFix waarbij hij een klokveer van een Prius vervangt waarbij de moer met 37 foot-pound vast moet, da’s 50 Newtonmeter, dus hield ik dat maar aan. En net als hij in z’n filmpje heb ik er ook een heel klein beetje blauwe schroefdraadborging op gedaan. Die laat niet zomaar los. Rechts bovenin zie je trouwens het stekkertje van de cruise control in de klokveer.
moer.jpg

Toen ik ooit een ander stuur in m'n Nissan Cube zette en advies vroeg bij de Nissan dealer over het aanhaalmoment zeiden ze; Je wilt toch niet dat hij los komt? Zo strak vastzetten als je kunt! :LOL::maakmegek:
Maar 50Nm is ook wel behoorlijk strak kan ik je zeggen. :D

Maar toen alles eenmaal weer z’n plekje had gevonden zag ik dit voor m’n neus;
stuur cc.jpg
En het leuke is; het werkt direct! Letten we even op VAG-engineers??? NIKS PROGRAMMEREN! Plug and play!
Lampjes op de tellerunit, alle functies; het werkt gewoon! Geweldig! Dus nu heb ik een prachtig nagenoeg nieuw stuur en cruise control! Gewoon helemaal zelf gefixt. Yes! :cheer::yeah:

Aangezien elk merk cruise control op z'n eigen manier vorm geeft is het bij deze Toyota ook eventjes wennen, en dan eigenlijk vooral de locatie van de schakelaar is even wennen, voor de rest werkt het erg prettig moet ik zeggen.

Maar nu hoor ik sommigen al denken; in je vorige post schreef je toch dat je nog een project had in de buurt van de stuurkolom? Ja dat klopt; dat project is ook al af. Dat project begon zo; er viel mij iets op aan mijn dashboard;
dash.jpg Is dat nou een lichtsensor? Hij lijkt precies op degene die ik in mijn Toyota iQ had, maar deze auto heeft helemaal geen automatische verlichting. :unsure: Een blik in microcat vertelde mij dat er inderdaad een lichtsensor in mijn auto zit, al heeft mijn auto geen automatische verlichting.

Wat deze sensor echter blijkt te doen is dat hij ervoor zorg draagt dat het scherm van de radio en het instrumentarium dimt zodra het donker wordt. Maar wat nou .... als ik een lichtschakelaar monteer die ook een ‚Auto‘-stand heeft voor de verlichting?
Van de auto waar ik het stuur van heb gekocht waren er natuurlijk nog veel meer delen te vinden, waaronder de combi-schakelaar mét Auto-stand voor de verlichting. Die heb ik zodoende ook meebesteld. Ik had het zeer sterke vermoeden dat de stekkeraansluitingen gelijk zouden zijn, en als de Auto-stand niet zou werken maar de rest wel dan zou ik hem ook gewoon laten zitten. Per saldo kan ik dan nog steeds hetzelfde.

Dus toen het stuur gedemonteerd was ging ook de klokveer eraf, en daarna de combischakelaar ook;
stuurkolom.jpg
En kon de nieuwe schakelaar erop .. die ook als nieuw aanvoelt. Klokveer weer terug op z’n plek, stekkers inpluggen, stuur erop, you get it. En dan heb je dus ineens een nieuw stuur en nieuwe schakelaars. :D Maar werkt de autostand nu ook is dan natuurlijk de vraag?
YES!!!! :yeehaa:

Ik legde een doek over de sensor heen en jawel, de verlichting ging aan. Plug & play! Ik was echt ontzettend enthousiast. Over het narusten van cruise control is op verschillende fora en YouTube genoeg te vinden, maar hier kon ik nauwelijks info over vinden. Het was dus een gokje, maar het pakte goed uit!

En weet je wat helemaal lachen is? Ik heb nu cruise control, een nieuw stuur en automatische verlichting en van het bedrag dat ik als extra korting heb gekregen bij aankoop van de auto omdat de advertentie niet klopte is nu nog €15 over en daarmee is de lakstifset ook al min of meer gratis. Wat een mazzel! :laugh:

eind.jpg
Ben er echt ontzettend mee in m'n nopjes. :jaja:

Dit was me dus het weekje wel, en natuurlijk zullen er niet elke week zoveel ontwikkelingen te melden zijn. Maar ik hoop wel binnenkort nog een armsteun te bestellen en ik ben nog zoekende naar een smartphonehouder, maar dat is nog best lastig. Daarnaast borrelt er nog een ander geinig project in mijn gedachten ... maar dat vergt ook nog weer goed zoeken bij autodemontagebedrijven. Maar dat moet nog even wachten, voorlopig is het wel even mooi geweest met de (grote) uitgaven. Die armsteun en smartphonehouder mogen nog, en hopelijk kan ik nog een reservewielset vinden en misschien wat kleinigheden .. maar dan moet het wel even ophouden. Eerst weer sparen.

Verdere ervaringen met de auto bewaar ik even voor later. Deze bijdrage begint al aardig lang te worden. :D
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Schitterend hoe je dat allemaal weer aanpakt! En dat is inderdaad het grote voordeel van Japanners, coderen? Wasda? Plug & play alles! Onze Mazda zijn complete interieur en exterieur verlichting die nog geel licht was heb ik ook zo vervangen zonder codering, werkt na 2.5 jaar nog allemaal prima! Bij de Skoda's moet alles bijna gedoceerd worden, en ik heb weeral een lampje ( geen AliExpress) stuk in het interieur --'
 

Rallye

Forumguru
Leuk om te lezen - en bijzonder om te zien dat dit bij een Toyota plug’n’play werkt! Je zou als service je ontdekking over de lichtsensor nog even kunnen melden onder dat YouTube-filmpje.

Wat is het probleem bij die telefoonhouder? Ik heb nu in beide auto’s een Kuda houder, voor de Yaris zijn dat deze https://www.telefonkonsolen-shop.de/Kuda-Konsolen/Toyota/Yaris/ab-2014/ Bij onze MINI bovenop het dashboard omdat we de telefoon daarin ook gebruiken voor navigatie, bij de Golf zit de telefoon lager, aan de tunnel (zie het topic uit mijn handtekening daarvoor). In beide gevallen heb ik een MagSafe lader van Apple gemonteerd in een Brodit houder (https://www.broditcenter.nl/brodit-houder-apple-magsafe-charger). Daar blijft de telefoon goed op hangen.

In mijn vorige auto’s heb ik ook veel Brodit houders gehad. Zie voor jouw Yaris https://www.brodit.com/en/filter/brand/Toyota/Yaris?steering=1&years=2018. Zij hebben ook houders voor de A-stijl.
 

SteGo

Donateur
@Rallye het probleem met de telefoonhouders is dat ik geen zuignappen of plakkers aan de voorruit of bovenop het dashboard wil hebben, en ook geen houders aan of voor de ventilatieroosters die de luchtstroming blokkeren. Het enige wat ik tot nu toe had gevonden was de Brodit houder voor aan de A-stijl, maar ik weet nog niet of ik dat wel zo'n fraaie oplossing vind. En MevrouwGo vind het ook altijd leuk om mee te kunnen kijken op de navigatie en dat gaat vanaf de A-stijl wat lastiger.

Die Kuda houders kende ik nog niet, bedankt voor de tip! :thumbsup:
Dit vind ik wel een handige plek voor de telefoonhouder. Die houd ik even in gedachten.
Kuda telefoonhouder.jpg
Dan moet ik alleen nog even uitzoeken welke telefoonhouder ik erop wil monteren. Een beetje rekening houdend met dat ik bij de volgende smartphone waarschijnlijk wel draadloos wil kunnen laden, en dat het er ook nog een beetje fraai uit mag zien. :LOL:
 

Chrisjemol

Forumguru
Hoe zuinig loopt dit karretje nu?

Heel mooi zo makkelijk updaten! En ziet er goed uit, zou haast de UP! ook inruilen voor een toyota hybrid
 

Rallye

Forumguru
@SteGo Graag gedaan. Voor Apple werkt wat mij betreft de MagSafe-oplossing prima, zeker ook omdat dat inmiddels met alle iPhones hier in huis werkt. Als je Android hebt zou ik iets dergelijks zoeken, met name ook op het punt van het kunnen gebruiken met meerdere telefoons. Daar weet ik echter niets van.
 

Rallye

Forumguru
Hmm. We raken misschien wat off topic, maar nu generaliseert @EdK wel heel erg. Mijn iPhone laadt prima zoals ik het nu heb. In het draadloze laadvakje laadde hij, mits goed geplaatst, ook goed. Daar had ik echter wel het oververhittingsprobleem. Met de meer open plaatsing nu heb ik dat niet meer gehad.
 

SteGo

Donateur
@Chrisjemol ik heb de auto na aanschaf nog maar 1x volgetankt, dus ik heb nog geen eigen eerste meting. Maar ik verwacht dat ik vandaag of morgen weer ga tanken dus dan kan ik een eerste zinnige indicatie van het verbruik geven. Afgelopen week tijdens m'n ritjes woon-werk gaf de boordcomputer vooral 's ochtends wel indrukwekkende waardes aan .. variërend tussen 4.0 en 4.3L/100km. Maar daar moet je wel bij bedenken dat het door de vakanties momenteel ook wel erg rustig is op de weg wanneer ik naar m'n werk ga en ik dus ook echt m'n best loop te doen om er zo'n zuinig mogelijke waarde uit te krijgen. Als het weer wat drukker wordt moet je gewoon wat vlotter rijden om het overige verkeer niet op te houden, dus zal het verbruik ongetwijfeld iets hoger liggen.
Maar zodra ik heb getankt laat ik weten wat het eerste verbruikscijfer is. ;)

@Rallye ik weet dat bijvoorbeeld Spigen ook wel telefoonhoesjes en laders heeft met 'Magfit'. 3x raden waar dat op geïnspireerd is. :maakmegek: Als ik dan als volgende telefoon een exemplaar zou nemen met een hoesje met Magfit, en ik koop een Magfit telefoonhouder inclusief lader die ik modificeer om op bijvoorbeeld de Kuda houder te passen .... ;) Klinkt ook alweer als een leuk knutselproject. :D

@EdK ik weet dat er ook zeker nadelen zitten aan draadloos laden, onder andere dat de warmteontwikkeling en daardoor lagere efficiëntie. Echter is bekabeld ook niet alles ... mijn Samsung A52s wil momenteel al weer heel erg slecht laden en dat terwijl ik nog geen eens zo lang geleden de USB-poort nog heb vervangen en alles toen weer prima was. En sowieso moet het kreng steeds vaker aan de lader want de accu begint zo langzamerhand steeds sneller leeg te lopen, daarvan slijt het poortje dan nog sneller. :pieker: Een collega met dezelfde telefoon beklaagde zich ook al over de inmiddels dramatische accu-duur. Maar door dat gezeik met dat poortje lijkt me een telefoon met draadloos laden wel handig. Jaren geleden had ik een Samsung S5 met een originele Samsung hoes waardoor ik hem ook draadloos kon laden, vond ik toen eigenlijk best handig. :giggle:

Maar nog even iets auto inhoudelijks; ik weet dat Toyota eerder een 'originele' accessoire aanbood zodat je ook 'comfort knipperlicht' hebt; 1x aantikken, 3, 4 of 5 x knipperen. Dat was in feite gewoon EasyBlink II van Lindgaard Pedersen dat ze kennelijk ook via het dealerkanaal aanboden;
Schermafbeelding 2024-07-28 132913.png
Ik las online dat dit setje kennelijk al een poosje niet meer leverbaar helaas en het staat ook niet meer tussen het productaanbod van de producent. Bij overige webshops waar ik het tegenkwam was het ook steevast uitverkocht. :cautious: Jammer, want als je eenmaal gewend bent aan comfort knipperlicht is het eigenlijk best fijn.

Ik zat vanochtend nog weer eens even op allerlei zoektermen te zoeken naar zo'n setje in de hoop dat iemand wellicht nog iets aanbood op Ebay o.i.d. En uiteindelijk vond ik 1 Duitse webshop in voornamelijk pdc-setjes, cruise control, marterverjager, en dat soort spul, die er als de website klopt nog 1 zou moeten hebben liggen. Direct besteld! Nu is het wachten op de pro forma rekening die ik als het goed is komende dagen een keer ga ontvangen en die ik dan eerst moet overschrijven (lekker ouderwetsch nog :unsure:) alvorens ze het opsturen. Als dit nou daadwerkelijk lukt moet ik toch nog een keer weer bij de stuurkolom, want je plugt hem in tussen de kabelboom en de stuurkolomschakelaar + 1 acc voeding. Ben heel benieuwd of ik nog geluk heb en dit setje kan bemachtigen .. of dat het mislukt. Er is ook nog wel iets anders (universeels) verkrijgbaar, maar dan moet je naar mijn smaak veel te veel zitten solderen in bestaande kabelbomen, en daar hou ik niet zo van. :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan