SteGo's Toyota Yaris Hybrid Team D.

hemi24

Forumguru
Volgens mij heeft deze unit een (optionele) usb doorlus mogelijkheid; dus de usb-poort zou je moeten kunnen behouden.
 

SteGo

Donateur
@Rallye ik gebruik de USB nooit om muziek af te spelen vanaf telefoon of USB-stick, ik heb ook geen Spotify of YouTube music. Ik luister praktisch enkel radio-zenders. ;) Voor mij is het dus geen enkel probleem als de USB-aansluiting van de radio weg is. En mocht ik me in de toekomst alsnog bedenken en toch Spotify oid nemen dan kan dat prima via de Bluetooth.

@hemi24 er is een accessoire voor de Dension waarmee je kunt kiezen tussen DAB en USB, daarmee krijg je dan ook weer een USB poort beschikbaar. Maar ik vind het geen fraaie oplossing, en ik heb het ook niet nodig. ;)
Schermafbeelding 2024-08-12 170850.png
 

SteGo

Donateur
@Okki dat doet me direct terugdenken aan mijn Toyota iQ. Daar had ik op de middentunnel 2 blank-plaatjes. Omdat ik niet de meeste luxe grote radio met navi had zat daar geen USB-poort en de andere was geloof ik altijd blanco.
Schakelaar1.jpg
Maar omdat de mijne wel een 'luxe' Aspiration uitvoering was kon ik dat niet aanzien. :D (ik had wel o.a. half lederen stoelen met stoelverwarming) En dus ben ik destijds ook al aan de knutsel geweest met een USB-poort, maar dan enkel om m'n telefoon mee op te laden. Als ik het mij goed herinner zijn er verschillende soorten USB-poortjes bij Toyota dus ik moest bij sloperijen even zoeken naar de juiste en daarna heb ik toen een perfect werkend, origineel uitziende USB oplader van gemaakt, die ook een stuk sneller kon laden dan menig USB-poort van een radio destijds.
USB oplader.jpg
Ohw jah ... en die EV-mode knop, die kwam uit een, je raad het al; Yaris Hybrid. :maakmegek:
Hij deed uiteraard niks, al had ik de verlichting wel aangesloten en brandde hij vrolijk mee met de andere lampjes in het interieur, maar dan blauw ipv oranje.

De iQ was een 'Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration', maar ik noemde hem wel eens gekscherend 'Toyota iQ Aspiration Fake-Hybrid'. :D Uiteraard als knipoog naar de term Full-Hybrid zoals Toyota die gebruikt. :maakmegek:

Een oplader zelf maken zou ik tegenwoordig niet meer doen, dat soort spul koop je voor een spreekwoordelijke appel en ei op AliExpress. Ik vind het alleen zo jammer dat ze altijd overal weer van die verschrikkelijke LED-lampjes in weten te stoppen waarvan je vaak direct al ziet dat die veel te fel zijn. Dit vond ik voor zover ik heb gezocht eigenlijk nog wel de netste oplossing.
Schermafbeelding 2024-08-12 190719.png
Dit kan ik wel even meenemen in de overwegingen aangezien zowel ikzelf als MevrouwGo tegenwoordig nog wel eens even de telefoon aan de 'prik' moeten leggen als we onderweg zijn. :pieker: Voor dat geld kun je je er ook niet echt een buil aan vallen. Tenzij de complete auto affikt omdat hij oververhit raakt natuurlijk. :maakmegek: Maar daar gaan we niet vanuit.
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
Ik heb nu in beide auto’s een Kuda houder, voor de Yaris zijn dat deze https://www.telefonkonsolen-shop.de/Kuda-Konsolen/Toyota/Yaris/ab-2014/
Ik heb uiteindelijk de Kuda houder voor naast de radio besteld en binnengekregen. Het was wel even zoeken aangezien hij bij de meeste webshops niet voorradig was, maar uiteindelijk heb ik hem via Ebay besteld bij een Poolse firma. Plaatjes komen uiteraard zodra ik ermee aan de gang ga. En zover is het nog niet, want ik kan de telefoonhouderhouder, telefoonhoudermontageplateau, of hoe het ook wil noemen (:D) nog niet gebruiken want ik moet nog een telefoonhouder bestellen. En daar ben ik nog niet helemaal uit.

Een tijdje geleden had ik nog in gedachten om bij 'de volgende telefoon' een Spigen Slim Armor Magfit hoesje te nemen en daar dan een Spigen telefoonhouder met magfit en draadloos opladen (met actieve koeling) bij te kopen. Leek me een hele fraaie moderne combi.
spigen.jpg

Zo'n telefoonhouder moet ik dan natuurlijk wel even 'verknutselen', maar dat is mij wel toevertrouwd. Getuige het project in m'n eerste Citigo waarbij ik ook een houder die bedoeld was voor in een ventilatierooster passend heb gemaakt op de originele navigatiesteun.
skoda3.jpg

Echter kocht ik uiteindelijk een 'Just in Case' hoesje toen ik onlangs een nieuwe telefoon nodig had omdat ik een book case toch eigenlijk wel erg prettig vond als bescherming voor het scherm, en tot nu toe bevalt dat best aardig, echter is dit product niet geschikt voor magfit / magsafe of welk andersnamige magneetsysteem dan ook. :pieker:

Schermafbeelding 2024-08-14 173322.png

En dat maakt de keuze wel lastiger. Ik weet dat als ik opnieuw voor een iOttie-houder kies ik een hele stevige houder heb, maar die wel een beetje lomp/bulky oogt, een Brodit is ongetwijfeld prima kwaliteit maar de looks vind ik niet bepaald fraai, en dan kwam ik nog Baseus Wisdom tegen in de zoektocht die ik wel fraai vind en die ook nog eens draadloos kan laden, maar ik heb weinig vertrouwen in het klemmechanisme. Dat gaat automatisch en ik heb er weinig vertrouwen in dat dat jaren mee zal gaan, ook getuige de kwaliteit van Baseus houders die ik bij collega's van mij heb gezien. Dus ja ... ik zit eigenlijk nog een beetje te broeden over wat het moet gaan worden. Kan wellicht nog even duren. :maakmegek: Gelukkig heeft het geen grote haast.
telefoonhouders.jpg


Verder had ik onlangs even contact gehad met de Toyota dealer hier in de buurt. Ik was even benieuwd wat er in het digitale onderhoudsboekje van de auto terug te vinden was aangezien in het papieren boekje enkel de 3 eerste beurtjes opgeschreven en afgetekend zijn, maar daarna is er in z'n tijd in Duitsland niets meer genoteerd. Al zit er wel een factuur van een Duitse dealer bij de auto die vorig jaar nog onderhoud uitgevoerd heeft, maar die heeft dat niet afgetekend in het boekje. Overigens is dat een andere dealer dan degene die de eerste 3 beurten heeft gedaan.

Uitkomst; in het digitale boekje staan ook enkel de eerste 3 beurten vermeld. :pieker: Jammer, kennelijk neemt niet iedere dealer het registreren van het onderhoud even serieus. Ik heb het idee dat er in de onderhoudshistorie zodoende 2 beurtjes ontbreken. Is natuurlijk geen groot probleem, maar ik had het leuk gevonden als ik een volledig overzicht gehad zou hebben. ;)

De plaatselijke dealer gaf aan dat de onderhoudsbeurt die voor aflevering uitgevoerd is een grote onderhoudsbeurt geweest zou moeten zijn inclusief bougies en het vervangen van de remvloeistof. Bij de dealer zou dat in combinatie met de hybride check €708 gekost hebben. :oops: :pieker:

Aangezien de handelaar het onderhoudsboekje wel had ingevuld, maar niet had gespecificeerd welk onderhoud hij had uitgevoerd heb ik het even nagevraagd. Er bleek een grote onderhoudsbeurt gedaan te zijn, zonder vervanging van bougies aangezien zijn leverancier die niet voorradig had, en de remvloeistof had hij niet gedaan omdat dat nog niet nodig is. Volgens hem overdrijft de dealer met de interval daarvoor. De bougies zouden er volgens hem ook nog niet aan toe zijn om vervangen te worden.
Dat laatste zit mij echter niet helemaal lekker. Als Toyota voorschrijft dat die vervangen moeten worden dan vervang ik ze toch wel graag. Ik ben er nog niet heel erg diep in gedoken, maar ik lees op meerdere plekken dat de interval 90.000km is, dat is een flink eind (huidige km-stand is bijna 96.000km), en zo duur waren de iridium bougies nou ook weer niet, dus ik heb even 4 originele bougies besteld. Die liggen klaar om binnenkort een keer gemonteerd te gaan worden. :jaja: Geeft me gewoon een goed gevoel.
Schermafbeelding 2024-08-14 181543.png

Verder ben ik momenteel nog zoekende naar een gebruikte motorkapisolatie. De mijne was al gescheurd toen ik de auto kocht maar gisteren hing hij half los dus ik hem maar gedemonteerd.
Het is alleen best wel een prijzig onderdeel en via de onderdelenlijn kan ik hem nog niet vinden en andere websites waar ik hem wel gebruikt kon vinden lijken ook te weten wat hij nieuw kost ... want ze vragen er achterlijk veel geld voor. Ik zit nog even te wachten op een reactie van een autodemontagebedrijf die momenteel nog gesloten is ivm vakantie, hopelijk hebben zij nog een exemplaar voor een redelijke prijs. Ik zag wel dat ze een Yaris hebben staan met kopschade, maar waarbij de motorkapisolatie nog goed lijkt op de foto. Eens zien wat ze daarvoor vragen indien die nog beschikbaar is. En anders wordt het alsnog een nieuwe bestellen.

En ik heb ook nog maar weer eens een nieuwe aanvraag uitgezet op de onderdelenlijn voor een reservewiel incl gereedschap, maar daar heb ik ook nog niet echt zinnige aanbiedingen op ontvangen. Ook daarvoor wacht ik nog even bericht af van het demontagebedrijf waar ze nu op vakantie zijn. Hopelijk levert dat nog iets op. Ik heb toch liever een reservewiel ipv zo'n plaksetje. ;) Ook al ben ik lid van de ANWB, ik ben toch graag zelfredzaam als het gaat om een lekke band.


Edit; ik zie dat ik mijn huiswerk niet goed had gedaan :facepalm:; de vermelde Spigen houder/lader is niet compatibel met mijn S24. Er zijn echter een paar andere merken die wel iets bieden dat werkt met mijn telefoon. Het idee van een vrij minimalistische magnetische houder blijft wel fraai.
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Ik heb toch liever een reservewiel ipv zo'n plaksetje. ;) Ook al ben ik lid van de ANWB, ik ben toch graag zelfredzaam als het gaat om een lekke band.
Is dit niks voor je:

Daar heb ik voor onze Kluger Kuga ook een complete reservewielset besteld.
Mede omdat de Ford garages hiermee niet wilden/konden(?) helpen.

FYI:
 

SteGo

Donateur
@Captain Hook die website had ik inderdaad ook al gezien tijdens m'n zoektocht. Mocht ik nou echt niks vinden bij een sloper dan kan dat altijd nog. Bij voorkeur heb ik het liever iets goedkoper via een autodemontagebedrijf, want ruim €200 voor een thuiskomer met wat gereedschap vind ik toch wel serieus geld. In het verleden heb ik ook wel eens reservewieltjes gekocht met gereedschap, meestal was ik dan voor ruim minder dan €100 wel klaar. ;)

Ik moet net even een keer het geluk hebben dat er ergens een Yaris III staat met een flinke kop- of zijschade waar nog een reservewiel achterin ligt. Maar ik ga er ook weer geen eeuwigheid naar lopen zoeken, het moet in de komende weken wel een keer voor elkaar zijn.

Ik heb je post bij tweakers.net even bekeken trouwens; ziet er wel goed uit! :jaja:
 

EdK

Forumguru
Mocht je wat bij de sloper vinden, vergeet dan niet die bout mee te nemen waarmee je het wiel vastzet aan de bodem.....
 

SteGo

Donateur
@EdK die zal ik zeker niet vergeten. :jaja: Ik heb redelijk goed op m'n netvlies staan wat ik allemaal zoek.
Inclusief het piepschuim-kegeltje dat weer bovenop de bout moet staan om om de vloer te ondersteunen. ;)
thuiskomer.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

SteGo

Donateur
Bekijk bijlage 111855
Dit kan ik wel even meenemen in de overwegingen aangezien zowel ikzelf als MevrouwGo tegenwoordig nog wel eens even de telefoon aan de 'prik' moeten leggen als we onderweg zijn. :pieker: Voor dat geld kun je je er ook niet echt een buil aan vallen. Tenzij de complete auto affikt omdat hij oververhit raakt natuurlijk. :maakmegek: Maar daar gaan we niet vanuit.
Uiteindelijk besloot ik deze te bestellen en deze week is hij ook binnengekomen. Ik had gekozen voor de variant 'Cigarette lighter' ipv 'Fusebox'. Het idee bij deze versie is dat je hem met het meegeleverde kabelboompje tussen de 12V poort en de kabelboom zou plaatsen. Helaas blijkt de Yaris echter een andere stekkeraansluiting te hebben dan een Prado, dus moest ik even een beetje knutselen. Maar met wat kabels, stekker en een zekeringhouder uit een kabelset voor een Ford trekhaak die ik nog heb liggen heb ik er zelf iets van gefabriceerd. Er zat ook wel een zekeringhouder in de meegeleverde kabelset, maar dat was zo'n cheapy buiszekeringingetje in een cheapy schroefhuisje. Dat soort zekeringen heb ik niet standaard in huis, dus dan toch liever een zekeringhouder ertussen voor een steekzekering.
20240824_141826.jpg

En eigenlijk ... ben ik super tevreden met het resultaat. Ziet er netjes uit en werkt prima! :thumbsup: En ook de blauwe kleur matcht heel erg aardig me het blauw van de knopjes en schermpjes van de Toyota. Natuurlijk, het is niet helemaal hetzelfde kleurtje, maar toch.
6 dashcam & usb lader.jpg

En verder ben ik bezig geweest met de dashcam weer in te bouwen. En hierbij is het wel een prettig verschil met de Skoda dat panelen in deze Toyota een stuk makkelijker los willen. A-styl heb je zo los, dorpelbekleding wil makkelijk los, etc. Dat heeft ook nadelen, maar in het geval dat je iets wil aanleggen in de auto is het fijn. Waarom de dorpelbekleding loshalen?? Nou, in verband met de gordijnairbags wilde ik de kabel voor de camera achter niet langs de rand van de hemelbekleding leggen, dat vind ik geen prettig idee en ik las elders ook dat het werd afgeraden, vandaar dat die kabel dus de omweg via de dorpel volgt naar achteren. De kabel was net aan lang genoeg ..... :pieker:

En de coax-kabel door de 'sok' zien te wurmen bij de achterklep was een 'pain in the ass' de haakse coax-stekker was eigenlijk net te groot, ik moest het rubber echt een beetje uitrekken en hem er beetje bij beetje doorheen zien te krijgen. Ik was op een gegeven moment zelfs bang dat er een gaatje zou ontstaan in het rubber, maar het is allemaal goed gegaan. (voor zover ik weet :D)
Stroom aftapt bij de zekeringkast; ACC van de 'sigarettenaansteker' en constante 12V kon ik pakken van een slot dat nog vrij was. Het jammere is alleen wel dat het kapje van de zekeringkast er nu niet meer op kan. En op dat kapje staat de uitleg van welke zekering welk circuit beveiligd. Dat kapje heb ik zodoende nu maar in het dashboardkastje gelegd, want die wil ik niet kwijtraken.
Overtollige kabellengte van de hardwirekit kon ik mooi kwijt onderaan de A-stijl.
6 dashcam & usb lader2.jpg

De hardwirekit heb ik ingesteld op 12,4V. Ik had gelezen dat het bij hybrides aan te raden is deze zo hoog mogelijk in te stellen of een battery-pack te gebruiken voor de parkeermodus. Zo'n pack is me te duur en ik vind de video's gedurende het rijden belangrijker dan die van de parkeermodus. Een bezoekje aan winkel ofzo lukt wel. Nadat we gisterenavond weg zijn geweest heeft hij nog bijna 8 uur in de parkeermodus staan opnemen, dat vind ik prima. En als het 1 uur was geweest had je mij ook niet horen klagen. ;)
Schermafbeelding 2024-08-25 104834.png
Over de plaatsing van de dashcam zelf ben ik eigenlijk niet super tevreden. Idealiter had ik hem helemaal bovenaan de ruit willen plaatsen, dat had ik de netste plek gevonden want door dat hele 'Toyota Safety Sense' spul aan de voorruit zitten er al best flink sensoren enzo aan de ruit. En als ik de camera daar onder plaats komt hij in mijn blikveld en dat wil ik niet. Echter als ik hem bovenaan plaats zit hij in een gebied waar de ruitenwisser niet komt. Dus moest hij toch iets lager, zonder dat hij irritant in het blikveld van MevrouwGo zou komen. En omdat de kabel naar de achtercamera maar net lang genoeg is heb ik daar ook niet heel erg veel speling. Plus dat ik die losse kabels vanaf de hemelbekleding geen fraai gezicht vind. :pieker:
Wat het probleem vergroot is dat de lens van de Viofo A139 Pro ook niet gecentreerd op het apparaat zit, maar helemaal rechts. Daardoor moet hij ook een stuk lager hangen om binnen het gebied van de ruitenwisser te komen dan wanneer ik een A229 zou hebben, en de lens zit nu dus nog verder vanuit het midden van de ruit wat niet het optimale beeld geeft.
Alles afgewogen is de huidige plaatsing eigenlijk 1 grote compromis tussen alle eerder genoemde factoren, en ik ben er gewoon niet zo tevreden over als toen ik hem in de Citigo had. Maar aangezien het best een duur apparaat is geweest en een 'A229 Pro 2CH' ook geen goedkoop speeltje is ben ik niet van plan een andere dashcam te gaan kopen en heb ik het er maar mee te doen.
Maar zodoende ben ik dus niet helemaal zo happy met de dashcam als in de Citigo. :rolleyes:
6 dashcam & usb lader1.jpg

Ik heb ook nog steeds rechts boven in het beeld een deel waar de ruitenwisser niet komt, maar ik ga de camera niet nog lager zetten want dan ga ik zeker gemopper krijgen van MevrouwGo. De lens staat ook iets verder naar beneden gericht dan ik normaliter zou doen maar anders is er een nog groter deel van het beeld buiten het wisoppervlak.
viofo.png
En ja ... ik moet het CPL-filter nog een ietsje verdraaien om de weerspiegeling van het dashboard in de ruit wat te verminderen. ;)

Voor waar de camera primair voor is bedoeld, bewijs vastleggen in het geval van het ongeval, is het prima. Alleen de perfectionist in mij wil de lens (nagenoeg) in het midden van de ruit en kabels helemaal weggewerkt. De perfectionist heeft de komende jaren echter even pech zolang ik deze Yaris in bezit heb. Bij een volgende auto verhuisd deze dashcam echter niet opnieuw mee.

Terwijl het gisterenavond zo ontzettend regende kwam ik er wel achter dat ik met spoed een nieuwe ruitenwisser moet hebben, jeetje wat wist de huidige wisser slecht zeg. Op bovenstaand beeld zie je het niet maar bij de teruggaande slag naar z'n rustpositie laat de wisser een grote wazigheid achter voor de bestuurder, en vooral toen het donker werd had ik echt een gevaarlijk slecht zicht op de weg. Onderweg nog wel gestopt om het wisserblad met een doek schoon te vegen, maar dat hielp slechts marginaal. Gelukkig maar dat het de komende dagen aardig droog lijkt te blijven.

Het originele Toyota wisserblad is eigenlijk een 'Denso Hybrid' DU-070L, en die zijn behoorlijk stevig geprijsd. Maar met een beetje zoeken via Google kwam ik uiteindelijk uit bij motointegrator.nl waar ze nog best redelijk schappelijk geprijsd zijn. Ik had ook nog even bij Bogijn en Autodoc gekeken maar ik was een beetje verbaasd dat Autodoc het duurst was. Ik heb nog geen eerdere ervaringen met motointegrator dus ik ben benieuwd.
Ik heb er direct maar 2 besteld zodat ik er ook 1 op voorraad heb. En als we dan toch bezig zijn, en om verzendkosten te besparen bij een volgende bestelling, ook direct even een wisserblad achter, 2 HIR2 reservelampjes tbv de koplampen en 2 Mann Frecious Plus interieurfilters. Dat was daar allemaal best schappelijk geprijsd in vergelijking tot de concurrentie.

En hoe gaat het momenteel met het brandstofverbruik? Helemaal prima!
Natuurlijk is zo'n boordcomputer vaak ietwat te optimistisch, maar de afgelopen tijd zie ik vaak deze waarde in het scherm staan;
20240820_065127.jpg
En de praktijk bleek dat eigenlijk wel redelijk te kloppen. :oops::yeah:
Schermafbeelding 2024-08-25 115938.png

Nou doe ik er wel nog wel steeds ook m'n best voor om zuinig te rijden en het was de afgelopen tijd nog steeds niet al te druk op de weg tijdens woon-werk verkeer, maar met de vakantieperiode die op z'n einde begint te lopen merk je al wel dat het langzamerhand weer drukker begint te worden en dan kan ik m'n super-eco-rijstijl natuurlijk niet zo vol blijven houden. Zuinig rijden is prima, maar je moet anderen niet hinderen. Ik verwacht dus wel dat het verbruik de komende periode iets omhoog zal gaan maar desalniettemin vind ik dit een prachtscore en gemiddeld zit ik op dit moment van schrijven op 4,21L/100km gemiddeld. :tegek:

Dat is zuiniger dan de Citigo! Maar terugverdienen doet de Yaris zich niet hoor ... daarvoor was het toe te betalen bedrag veel te hoog. :D
 

SteGo

Donateur
Weer een weekje verder, en zodoende ook weer een flinke stap gezet in 'dingetjes die ik wil doen'.

Laat ik beginnen met iets dat niet helemaal goed is gegaan, want ja, dat soort dingen gebeuren ook. :D Toen het afgelopen week zo warm was zijn de camera's van m'n dashcam naar beneden gekomen. Opnieuw geplakt maar het gebeurde de volgende dag gewoon opnieuw. Oorzaak; de gebruikte dubbelzijdige tape is kennelijk niet warmtebestendig. :pieker: Ik moet dus even nieuwe tape aanschaffen die wel geschikt is. Contact gezocht met Viofo Benelux; vanaf volgende week dinsdag hebben ze de type-specifieke tape-setjes weer in voorraad. Ik denk dat ik die dan maar bestel. Of ik kijk nog even of LKQ Fource Zwolle wellicht rolletjes 3M VHB (very high bond) dubbelzijdig tape in het assortiment heeft. Dat soort tape komt vast nog wel eens vaker van pas.

Wat kwam er binnen deze week? OEM-spulletjes! :jaja:
Een reservewiel, bijbehorend gereedschap en motorkapisolatie.
7 reservewiel, motorkapisolatie & onderhoud.jpg

Ik had geprobeerd om deze spullen via demontagebedrijven te bemachtigen, maar dat is niet gelukt. Ik heb nergens zinnige reacties van ontvangen. Op het Engelstalige forum 'Toyota Owners Club' vond ik een topic over het reservewiel voor een Yaris III, en zodoende kwam ik er achter de je bij Toyota niet alles los hoeft te kopen, maar dat je enkel een 16" reservewiel hoeft te bestellen en een gereedschapsset. Daar zit dan alles in wat je nodig hebt. Handig!

Dus even de piepschuim-bak uit de wielbak, even een lapje erdoor, 3 rubber pads plakken, wiel erin, moer erop, piepschuim-kegel erop, en de vloer kan er weer in.
Voor de krik is een plekje onder de bestuurdersstoel gereserveerd waar zelfs nog een net afwerkkapje voor zit. Het overige gereedschap heb ik in de etui gedaan samen met het sleepoog en heb ik naast het reservewiel gedrukt. Waarbij het wel een beetje jammer was dat de etui eigenlijk net te klein is. De slinger voor de krik steekt er deels uit. Maar dat is klein bier.
7 reservewiel, motorkapisolatie & onderhoud1.jpg
En zelfs de 12V-compressor die bij de auto hoort heb ik nog weer een plekje kunnen geven in het reservewiel, maar die heb ik wel eerst even ingepakt in een oud kledingstuk zodat het niet ligt te rammelen.
De bijbehorende flacon met prut waarmee je je lekke band zou kunnen 'repareren' bleek ruim over de datum te zijn, dus die is de vuilnisbak in gegaan. En al was het niet over de datum geweest, dan had ik het ook weggegooid. Dat soort prut zul je mij niet zien gebruiken. :D

Ik vind het wel een heel fijn idee om een reservewiel in de auto te hebben. Natuurlijk hoop ik hem nooit nodig te hebben, maar mocht het nodig zijn dan zal ik mezelf waarschijnlijk nog meermaals bedanken. :bloemen:;)

Later heb ik de motorkap aan de binnenkant ook nog even schoongemaakt en toen kon ik de nieuwe motorkapisolatie eraan klippen. De oude klemmen waren geneuveld (1 time use) dus daar had ik ook al even 5 nieuwe exemplaren voor geregeld. Zo oogt het weer netjes en 'af' onder de kap.
20240828_194033.jpg

En vrijdag kreeg ik ook nog weer 2 pakketjes binnen waarvan 1 van Motointegrator met de nieuwe wisserbladen, 2 HIR2-lampjes voor m'n voorraad, 2 Mann FreciousPlus interieurfilters en 4 Febi-wielmoeren tbv het reservewiel aangezien de moeren voor stalen velgen en lichtmetalen velgen anders zijn. Alhoewel je de moeren van de lichtmetalen velgen volgens Toyota ook zou moeten kunnen gebruiken voor het reservewiel heb ik toch even 4 'gewone' moeren besteld, kostte naar verhouding bijna niks. Die konden dus mooi bij de etui in met gereedschap.

Uiteraard direct de nieuwe wissers geplaatst (oude bladen onder), hopelijk heb ik nu bij de volgende regenbui een stuk beter zicht.
7 reservewiel, motorkapisolatie & onderhoud2.jpg

En ook het interieurfilter is inmiddels vervangen voor de Mann FreciousPlus. Ondanks dat het Bosch filter die ik eruit haalde er nog maar kort in had gezeten aangezien die bij aflevering nog was vernieuwd zat er toch al aardig wat rotzooi in. Ik vermoed dat dat komt doordat het rooster in de paravan ook behoorlijk vol rotzooi zat. Die heb ik afgelopen week ook al even zo goed mogelijk schoongemaakt.

Maar als ik dan toch bezig ben .... dan doe ik de bougies ook direct even. En hier kwam ik er achter dat de handelaar wel een klein leugentje heeft verteld, want volgens hem waren ze niet vervangen omdat z'n leverancier ze niet op voorraad had en het zou ook niet nodig zijn geweest. Nou, ik weet niet hoe hij die conclusie getrokken heeft, want ik kon aan de mate van stof en vuiligheid onder de motorafdekkap echt wel concluderen dat hij er niet aan heeft gezeten. Ben toch benieuwd hoe je dan kunt concluderen dat het niet nodig is, tenzij je afgaat van berichtjes op internet waarbij mensen zeggen dat ze ook wel 120k km mee kunnen. Alvorens ik aan de gang ging eerst de boel maar even goed schoon geblazen zodat er geen troep in de motor kon vallen.

Gelukkig had ik geen last van vastklevende bobines en ik kon ze er voorzichtig aan redelijk makkelijk uit halen. De bougies echter ... jeetje! wat zaten die enorm vast! Ik durfde eerst niet zo heel veel kracht te zetten ... maar toen ik mijn bougiedop er maar weer uit haalde bleef het rubber uit de dop aan de bougie vastzitten en ik kreeg hem er maar niet vanaf .. dus moest ik toch maar doorgaan. (Ik heb zo'n cheapy Proxxon dopje van HBM). Daarna maar een beetje bougievet aan het rubber gesmeerd maar dat hielp niet noemenswaardig, dus ook bij het plaatsen van de nieuwe bougies heb ik flink moeten martelen om het rubber weer van de bougie en uit de schacht gevist te krijgen. Maar het is gelukt, en daar gaat het om. Die bougiedop gaat bij het oud ijzer en ik heb 90.000km de tijd om een nieuwe te bestellen waarbij het rubber hopelijk wel goed vast blijft zitten in de dop. :D

7 reservewiel, motorkapisolatie & onderhoud3.jpg
De puntjes van de oude bougies vond ik er nog geen eens zo heel erg slecht uitzien, maar naar mijn mening waren de bougies toch wel degelijk toe aan vervanging. Het was wat lastig de officiële aanhaalmomenten van Toyota te vinden. Ik vond echter een tutorial op YouTube voor het vangen van de bougies waarbij 15 ft/lbs (=20 Nm) wordt aangegeven, de producent van de bougies, Denso, geeft in de specificaties aan dat ze met 22 Nm vastgezet moeten worden, dus heb ik die info maar aangehouden.

Daarna nog een heel klein beetje bougievet aan de binnenzijde van de bobine toen konden die ook weer terug in hun holletje. :D Boutjes weer vast 7 á 8 Nm ... en het motortje snorde weer als een tevreden katje. :jaja:
motor jpeg.jpg

Wat restte was natuurlijk nog even in het invullen van het onderhoudsboekje, dat hoort erbij nietwaar? ;)
20240831_122631.jpg
Een jeetje ... zo blijkt maar weer dat ik sinds het ophalen van de auto alweer zo'n 3000km gereden heb, terwijl ik zelf het gevoel heb dat ik de afgelopen maand eigenlijk nog helemaal niet zo heel erg veel op pad ben geweest. :maakmegek:

Het gaat lekker zo! :jaja:

Ik verwacht aankomende week nog een keer een update te hebben met nieuwe spulletjes / projectjes, en daarna zijn de projecten waarschijnlijk eerst even een tijdje voorbij, al kriebelt er nog wel iets ... Maar ik heb nu echt eerst wel weer even genoeg geld uitgegeven.
Maar dat geeft me dan mooi de tijd om na volgende week eens te gaan schrijven over hoe de auto bevalt en wat z'n pluspunten en minpunten zijn. Dan heb ik er inmiddels lang genoeg mee gereden om conclusies te trekken. :cool:
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
En vrijdag kreeg ik ook nog weer 2 pakketjes binnen waarvan 1 van Motointegrator .......
En dat andere pakketje was ..... van Wood Company uit Italië. :cheer:
Jawel, de armsteun! :yeehaa:Ik heb hem van MevrouwGo gekregen omdat ik vorige week maandag jarig was. :love: Daarmee was het cadeau natuurlijk al geen geheim meer aangezien ik de bestelling wel zelf had geregeld, maar het plezier is er niet minder om.
Ik vind hem echt prachtig staan in het interieur en hij voelt erg comfortabel, ik ben er erg blij mee. Het geeft het interieur veel meer een 'af' gevoel, dit miste echt nog in het interieur!
20240907_195845.jpg
Ik ben wel blij dat ik een verschuifbare variant heb besteld, want ik heb hem graag in de voorste stand staan. Idealiter had hij zelfs nog net iets verder naar voren mogen kunnen, maar zo is hij ook al heel erg comfy.
Hij staat redelijk stevig, maar niet zo stevig als de originele Skoda armsteun die ik in de Citigo's had. Doordat je hem in de bekerhouder drukt in de middenconsole (en daarna met 1 of 3 meegeleverde schroefjes vastgeschroefd) zal hij nooit steviger staan dan de middenconsole zelf, en die is nou eenmaal wel een ietsje wiebelig. Het Skoda systeem was gewoon het beste; een metalen frame onder de middenconsole waar je dan de armsteun op vast schroeft. Niet dat deze Wood Company armsteun nu losjes heen en weer staat te wiebelen hoor, absoluut niet, maar de steun in de Citigo stond nog net een tikkeltje stabieler.
20240907_195919.jpg
Ik ben er echt super mee in m'n nopjes, en ik kan Wood Company ook zeer zeker aanbevelen. :thumbsup:

Wat is er nog meer gedaan? Nou ik heb tape besteld bij Viofo Benelux, direct maar 2 setjes voor het geval er iets mis zou gaan ofzo. ;) Ik kreeg netjes 2 setjes stickers voor m'n A139 Pro toegestuurd, precies op maat en het bleek '3M VHB' tape te zijn, met een beetje geluk komt het nu niet meer los.
En door de routering van de kabel naar de achtercamera nog iets te optimaliseren kon ik nog een paar centimeters kabellengte winnen waardoor ik de main unit iets lager kon plaatsen (nog geen klachten vernomen van MevrouwGo *even afkloppen*). Daarmee zit het beeld nu volledig binnen het bereik van de ruitenwisser, en de main unit zelf valt vanuit mijn perspectief volledig weg achter de binnenspiegel.
dashcam.jpg
Hier ben ik een stuk tevredener mee. :jaja:

En ik had bij het bestellen van de tape ook direct nog even de SOS-knop meebesteld. Ik kreeg echter de nieuwe versie geleverd die nog 2 knopjes extra heeft op de zijkant die je zelf kunt programmeren via de Viofo-app. Ik heb ze ingesteld om de microfoon in/uit te schakelen en om de camera een foto te laten nemen. dashcam sos.jpg Leuke extra. :giggle:


En dan nog ... de telefoonhouder. *AHUM!*
Datuh ... euh ... is niet helemaal naar wens geworden. :rolleyes: :censored:

Het was eigenlijk een multiple fail project. Eerst had ik een Kuda houder besteld, was een beetje zoeken maar een webshop die hem nog had, maar uiteindelijk toch gescoord via Ebay, nog in echt leder ook! Daarna had ik een nog een telefoonhouder nodig.
Ik wilde eigenlijk graag de iOttie Easy One Touch 6, maar die zijn slecht te vinden, echter vond ik hem op Amazon, en daar zou hij leverbaar zijn. Na een aantal dagen kreeg ik een mail dat hij pas volgende jaar maart geleverd zou gaan worden. :oops: Ik heb wel een beetje geduld, maar niet zoveel. Order genannuleerd, maar wat dan? Ik besloot de befaamde Brodit houder te bestellen. Het was even zoeken welke variant ik moest hebben, maar met behulp van de Brodit website viel daar wel uit te komen.
De steun kwam binnen, en ik moet zeggen dat ik het cleane design wel wat vind hebben, maar toch vond ik het niet lekker werken. Telefoon kan ook wat teveel naar voor en achter wiebelen, tenzij ik hem strakker zet, maar dan kun je de telefoon weer niet makkelijk insteken en eruit pakken ... nee, dat was het niet voor mij. Retour Bol.com.
Toen maar teruggegrepen naar een oude bekende voor mij; iOttie Easy One Touch 5, die heb ik bij mijn eerste Citigo ook gebruikt. Houd de telefoon uitstekend vast en je kunt hem zonder problemen gebruiken voor meerder formaten telefoons. Dus de A54 van MevrouwGo zou er ook zo in kunnen.

Laat het knutselen beginnen, eerst kijken hoe hoog de houder op de Kuda moet komen, naar de auto om een testfit te doen. Euh ... De Kuda past niet? HUH??? :unsure: Wat is dit nou weer? :facepalm: Wat blijkt; in de zoektocht naar een webshop die de Kuda voor de Yaris III nog wel op voorraad had heb ik ergens een foutje gemaakt. Ik heb de steun voor een Yaris III 2012- besteld, maar bij de eerste facelift van de Yaris in 2014 is het dashboard ook lichtjes opgefrist en dus had ik de Kuda voor Yaris III 2014- moeten hebben. Uiteindelijk vond ik die wel, ook weer op Ebay, maar enkel nog in kunstleder ipv echt leder, maar hij was wel prijzig. En met het verkeerd bestelde exemplaar bleef ik ook al zitten aangezien ik daarvan de verpakking al weg had gegooid.
Toch maar even kijken naar iets goedkopers .. en daarmee kwam de Brodit ProClip toch weer in beeld. Snel besteld bij broditcenter.nl zodat ik snel alsnog weer verder kon knutselen. Hij kwam binnen en ik kon aan de gang; direct de Dremel in de iOttie steun gezet en de kogel van de iOttie aan de ProClip gefabriceerd. Dat was toch nog lang niet gek!
8 telefoonhouder2.jpg

Even proberen met een telefoon erin (hier de Pixel 4a, qua grootte ongeveer gelijk aan m'n S24):
20240905_201729.jpg
Dat viel me niet tegen, oogt lang niet gek! :yeah:

Totdat ik ermee ging rijden; echt knetterirritant! :mad: Het scherm van de telefoon (ongeacht welke ik erin zet) reflecteert heel erg irritant en hij trilt een beetje, ongeacht hoe ik de houder instel/vastzet. Daarmee is het net alsof je een trillend spiegeltje op je dashboard hebt staan. Ik werd hier echt niet blij van, en ook het indrukken van de 2 tabs van de iOttie om de telefoon weer uit te kunnen nemen is toch niet helemaal zo prettig. Niet onoverkomelijk .. maar net niet helemaal fijn.
De ProClip met iOttie heeft de Yaris dus alweer verlaten. En ik heb nu, alsnog, de (hopelijk) juiste Kuda besteld op Ebay, en een andere telefoonhouder bij Bol. Ditmaal toch maar een Baseus, maar niet degene die in een eerder plaatje voorbij kwam. Eens even kijken hoe die me bevalt. Indien dat niks is ga ik alsnog de iOttie gebruiken icm de Kuda. Dan moet ik alleen eerst de kogel weer even van de ProClip af zien te slopen. :D

Het telefoonhouder-verhaal krijgt dus nog een staartje. Maar ik moet nu eerst wachten totdat de Kuda binnen komt en die wordt pas over ruim een week verwacht. Dit telefoonhouderproject kost zo ongewild veel meer geld dan vooraf ingecalculeerd. :banghead:

Maar ja, bij het hobby'en gaat nou eenmaal ook wel eens iets fout ... ;):D
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Maar ja, bij het hobby'en gaat nou eenmaal ook wel eens iets fout ... ;):D
Ach joh je raam is nog steeds heel......... dus valt nog mee met de extra kosten....:giggle:

En wat dat laatste beetje wiebelen van je armsteun, kun je de ruimte tussen de armsteunhouder en de stoelen niet opvullen met een foam achtige dikke tochtstrip ?
Zodat je de armsteun nog wat meer klem zet tussen de stoelen en dus net iets meer stabieler word !
 

SteGo

Donateur
Voor nu irriteert het wiebelen van de armsteun me niet, maar mocht dat het wel gaan doen dan zou ik de armsteun inderdaad nog een beetje extra kunnen fixeren met een beetje foam o.i.d. ;)

Ach joh je raam is nog steeds heel......... dus valt nog mee met de extra kosten....:giggle:
Dat project uit de Citigo zal ik niet snel vergeten ... :maakmegek: Sowieso ga ik niet meer lopen klootviolen met Chinese binnenspiegels. :D
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

SteGo

Donateur
Een weekje eerder dan verwacht kwam er alweer een Duits pakketje binnen waarbij dit het meest smakelijke deel van de inhoud was;
20240911_210315.jpg
En nadat ik die vruchtgummi's met vitamientjes en vruchtensap tot mij had genomen was ik energiek genoeg om mij met de andere inhoud van de zending bezig te gaan houden. Danke Kuda für das gesunde Essen! :D

Dat was dus uiteraard de nieuwe Kuda houder, en dit keer wel de juiste. :thumbsup:
Natuurlijk direct aan de gang gegaan om de knop waar de telefoonhouder op moest komen te monteren; even van de Brodit steun afsnijden en losschroeven en daarna de plaatst bepalen op de Kuda en daarna een gaatje boren en met een beetje lijm en een schroef zit dat prima op z'n plek. De Bison-lijm even 24 uur laten drogen, en daarna was het tijd om de dashboardlijst even te demonteren zodat ik de Kuda makkelijk kon monteren.
9 kuda telefoonhouder3.jpg

De pasvorm is best aardig en ik ben best tevreden met de kwaliteit van het product. Het zou zo hier en daar nog net iets mooier mogen aansluiten, maar dat is absoluut geen probleem.
9 kuda telefoonhouder.jpg
En nadat ik de lijst weer op het dashboard had gemonteerd hoefde ik enkel nog de telefoonhouder van Baseus te monteren. En voor degenen die willen weten welk type het precies is, het is de; "Baseus Stable Gravitational Wireless Charging Car Mount Pro 15W (Air Outlet Version)" o_O
Die dus ... voor een goede prijs te vinden op Bol indien iemand anders hem ook nog wil bestellen. ;)

Dat hij draadloos kan laden interesseert me (voorlopig) niet, maar ik heb het wel even getest, en ondanks de Spigen Tough Armor hoes om mijn telefoon werkt het prima. De voornaamste zaken voor mij zijn dat het er goed uitziet *check* en ik de telefoon makkelijk in en uit kan nemen en de telefoon stevig vastzit *check!* :thumbsup:

9 kuda telefoonhouder1.jpg
Hij houd de telefoon uitstekend vast en de plek waar de telefoon nu zit vind ik heeeeel erg prettig. Ik ben er super tevreden mee. Ik had ervaring met Baseus houders in bussen van collega's, en dat was met name dat ze erg rammelen wanneer er geen telefoon in houder zit. En deze die ik heb .... rammelt ook. :maakmegek:Maarrrrrrrrr lang niet zo erg! En soms hoor je hem zelfs helemaal niet, en als hij dan toch iets rammelt is de eenvoudigste fix om gewoon de telefoon erin te zetten. Dan is het probleem acuut verholpen. ;)

Alweer een project afgerond! :yeah:

Maar ik was nog niet helemaal uitgeknutseld want ik had nog een klein ander ongemakje. En dat zijn de knopjes op de middenconsole.
Daar zitten 4 knopjes, daarvan wordt het zicht op 2 stuks mij ontnomen door de handrem. Ik zie de Eco mode, en het knopje voor de tractiecontrole (TRC), maar die van EV mode en de stoelverwarming kan ik niet zien. En met name die laatste vind ik echt irritant want als ik tijdens het rijden de stoelverwarming in- of uit wil schakelen moet ik een beetje op de tast het juiste knopje zien te vinden onder de handrem en dat is irritant. Dus wilde ik de knopjes van de TRC en de stoelverwarming graag omwisselen.
Paneeltje verwijderd, knopjes eruit .... en dan kom je erachter dat meneer Toyoda bedacht heeft dat zij wel even bepalen welk knopje waar past door groeven in de uitsparingen en richels op de zijkant van de knoppen. :unsure: Alsof SteGo zich daardoor laat tegenhouden ... :maakmegek:
Dus met de handvijl zelf een paar groefjes gemaakt (hoeft niet zo netjes en diep als Toyota het zelf doet) en toen paste de schakelaartjes wel op de gewenste plek. Daardoor kan ik de knopjes van de stoelverwarming nu wel zien vanuit mijn zitplaats. :thumbsup: 9 knopjes.jpg
Dit vind ik een stuk praktischer!

En hiermee ben ik na zo'n 2 maand van eigenaarschap eigenlijk al wel zo'n beetje klaar met m'n projectjes...... voorlopig althans. :D

Het eerstvolgende zal straks waarschijnlijk een keer iets worden dat ik niet zelf kan; uitlijnen. De voorbanden slijten ietwat scheef af, dus daar moet nog even een keer naar gekeken worden. En voor de rest? Gewoon genieten. :giggle: Het gemiddeld verbruik zit volgens Spritmonitor op het moment van schrijven op 4,15L/100km, dus daar hoor je mij niet over klagen.

En dan kan ik binnenkort eindelijk eens even gaan zitten om een stukkie te schrijven over hoe de auto bevalt, inclusief de positieve en negatieve punten van deze auto. ;)
 
Bovenaan Onderaan