SteGo's Toyota Yaris Hybrid Team D.

SteGo

Donateur
En hiermee ben ik na zo'n 2 maand van eigenaarschap eigenlijk al wel zo'n beetje klaar met m'n projectjes...... voorlopig althans. :D

:unsure: Ik dacht echt dat ik voorlopig klaar was .....
Dat er op den duur vast nog wel weer een keer een klein dingetje hier of daar zou gebeuren; prima, maar binnen een maand?
Schermafbeelding 2024-10-05 092415.png

Afgelopen weekend reed ik op een voor mij onbekend stuk weg in Friesland in het donker, op aanraden van Google Maps in verband met een afgesloten stuk snelweg. Door het buitengebied, dorpjes die ik niet kende ... je kunt je er vast een beeld bij schetsen. :D En het viel me op hoe gebrekkig de lichtopbrengst van de koplampen is. Ik vond het echt vervelend slecht. M'n stuk woon-werk-verkeer kan ik bij wijze van spreken zelfs met de lampen uit nog rijden maar als je ergens rijd waar je het niet kent is fatsoenlijk licht wel een must.

In de tijd dat ik nog een Toyota iQ had, die ook koplampen met HIR2 lampjes heeft, had ik hetzelfde probleem ook al. En afgezien van wat dubieuze Chinese lampjes van AliExpress die het onmogelijke beloven was er destijds niet zo heel veel te krijgen om daar verbetering in te brengen. Er begonnen wel wat LED producten op de markt te komen, maar die hadden dan vaak enorme heatsinks en dat paste niet in de koplamp van de iQ aangezien het lampje inclusief voet volledig in de behuizing viel en er weinig ruimte was.
Ik weet niet of Toyota het nog steeds verkoopt, maar destijds boden ze wel OptiWhite lampen aan, ik weet niet meer precies wat ze kostten maar ze waren wel prijzig, maar Toyota beloofde 60% meer licht. Dat viel in de praktijk iets tegen, maar het was een lichte verbetering. OptiWhite HIR2.jpg
(bijrijderskant OptiWhite, bestuurderskant normale HIR2 lampje van Toshiba)
Leuk, maar ik zocht dit keer wel wat beters dan de OptiWhite oplossing.

Nou had ik bij de Citigo's de verlichting geüpgraded naar Philips Ultinon Pro6000. Bij de eerste Citigo in H4 variant, en bij de 2e in H7 variant. Dat beviel me prima, lichtbeeld was ook goed en ik heb verder geen problemen gehad met die lampen. En in vergelijking met de concurrentie van Osram is het licht een klein tikkeltje warmer (5800K Philips vs 6000K Osram)

Dus eens even op zoek naar HIR2 led, bij voorkeur weer van Philips. Gevonden! :D Ik zag ze via een Google search ook al genoemd worden op het Toyota Hybride forum als upgrade voor Toyota's met HIR2 lampen die kennelijk door meerderen met mij als ondermaats worden ervaren.
1 Philips Ultinon.jpg

Doordat de lampvoet van de HIR2 lamp bij de Yaris buiten de koplampunit steekt hier geen problemen met de beschikbare ruimte voor de heatsink. Montage was super eenvoudig, en het verschil is niet te missen toen ik eerst even 1 lampje had gemonteerd. ;)
2 montage.jpg

En het lichtbeeld bleef prima.
3 lichtbeeld.jpg

Maar dat stadslicht was ineens geen gezicht meer ... dat oogt haast oranje naast het dimlicht. Paste helemaal niet bij elkaar. Dus dat moest ook gefixt worden. En als je dan Philips LED HIR2 lampen hebt wil ik daar normaalgesproken dan ook Philips W21/5W LED lampen bij. Maar degenen die topic over de Citigo's hebben gevolgd weten dat ik daar destijds wel een beetje werk aan heb gehad om die aan de gang te krijgen. En ik had eigenlijk geen zin in opnieuw zo'n priegelig knutselproject;
https://www.skodaforum.nl/forum/i/stegos-citigos.37902/post-965000

Zodoende koos ik voor de Osram variant deze keer, die schijnt minder vaak problemen te geven rondom polariteit van de aansluitingen in de fitting. Kleurtemperatuur zijn bij zowel Philips als Osram 6000K dus dat maakt geen verschil.
4 21W-5W.jpg
Jaja ... ik zie zelf ook wel wat er op die verpakking staat, iets dergelijks stond destijds ook op de verpakking van de Philips variant toen ik die in de Citigo zette. :D Ik woon gelukkig niet in Duitsland waar dit absoluut problemen zou opleveren bij de TÜV.
Het oogt zo een stuk beter, en daar gaat het om. Geeft prima licht. :thumbsup:

En in het donker ziet het er ook prima uit;
5 donker.jpg

De claim van Philips over tot +350% Beam performance vind ik wat overdreven maar het is zeker een heel stuk beter dan gewone HIR2 verlichting!
Schermafbeelding 2024-10-05 100751.png

Ik ben er zodoende uitermate tevreden mee!
Een upgrade die ik eigenlijk niet had gepland, maar nu we het donkerdere seizoen in gaan is het wel heel erg fijn om dit gefixt te hebben. :jaja:

Overigens toen we vorig weekend in Friesland waren en waarbij ik ook langere stukken snelweg heb gereden toen lag het brandstofverbruik toch echt wel beduidend hoger dan m'n gemiddelde. Zuinig zijn op de snelweg is niet de Yaris zijn fort.
Het langetermijnverbruik in de boordcomputer sprong van de 4.0L/100km waar hij al lange tijd op stond naar 4.1. En het actuele verbruik lag vaak wel (ruim) boven de 5L/100km. Nog steeds geen absurde waardes voor zo'n auto, maar het is niet waar de Yaris het best tot z'n recht komt. ;)

Volgende week gaat de Yaris ook alweer geld kosten, dan mag hij even de werkplaats in, maar hij wordt er alleen maar beter van. :jaja: ;)
 

Rallye

Forumguru
Goeie mod! Je hebt het over "stadslicht", dat overigens tegenwoordig "standlicht" heet (je mag er niet mee rijden), maar als ik de plaatjes ziet is dat je DRL? Of is dat die strip in de koplamp die "uit de grille komt"?
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
@Rallye net zoals bij mijn eerste Citigo is het 'standlicht'/'stadslicht'/'parkeerlicht' en de DRL vanuit 1 lampje geregeld.
Het is een W21/5W lampje die in z'n standlichtstand als een 5 watt lampje fungeert, en in de DRL stand als een 21 watt lampje.

Hier fungeert hij dus als standlicht: 6.jpg

En hier als DRL;
20241004_203412.jpg

In de luxere versies van de Yaris is die platliggende Y in de koplamp het DRL/standlicht.
Schermafbeelding 2024-10-05 140937.png
Maar in de eerste post van dit topic heb ik laten zien wat het kwaaltje is van dit type koplamp en waarom ik blij ben met mijn type koplamp. :jaja: Ik zag afgelopen week ook nog weer een paar keer zo'n luxere Yaris rijden met kapotte DRL/standlicht-strip. En dan kun je dus de complete koplampunit vervangen ....
 

SteGo

Donateur
Vandaag mocht de Yaris even naar de dokter voor de uitlijning. Het was me bij aankoop van de Yaris al opgevallen dat de voorbanden aan de buitenzijde wat stevig afsleten. Ik vermoedde zelf dat de auto iets teveel toespoor had en toen ik onlangs even bij de bandenspecialist was om er ernaar te laten kijken was dat ook zijn vermoeden, of eventueel een verkeerd afgesteld camber. Advies; uitlijnen.

Hij had ook even goed naar de banden gekeken en geconstateerd dat beide voorbanden stevig gecupt zijn, hij zei al dat dat waarschijnlijk wel veel geluid moest geven tijdens het rijden. En ja, ik hoorde best wel veel bandengeluid, maar omdat de auto dat al deed toen ik hem kocht dacht ik dat dat kwam door de slechte geluidsisolatie van de auto, en doordat winterbanden en all-seasons nou eenmaal niet de stilste banden zijn. In een tekstdocumentje op de computer waar ik de afgelopen tijd de positieve en negatieve punten van de auto verzamel om hier over een tijdje een keer te posten was 'geluid' ook al een stevige alinea geworden, want dat springt er echt negatief uit. :confused: Ik kan alvast verklappen dat dat tot nu toe mijn grootste issue is aan deze auto.

Maar wat moet je dan doen; de banden hadden nog wel zo'n 4mm profiel ...... Dan zijn ze nog niet 'op', maar zijn ze wel winterband af. Rij je ze nog wat verder op en ga je ze dan vervangen en de auto uitlijnen? Nu uitlijnen en de banden later? Of beide nu? :unsure: Advies voor het beste resultaat en meeste comfort was natuurlijk beide combineren. Ik had gevraagd om een mooie offerte voor beide werkzaamheden en de offerte die ik kreeg viel me niet tegen. En ze hadden ook nog redelijk spoedig een plekje beschikbaar in de planning. Doen! En omdat het in de onderhoudshistorie van de auto niet duidelijk is of/wanneer de remvloeistof vervangen is in het verleden heb ik die ook direct even mee laten pakken.

En zodoende is de Yaris vandaag dus even uitgelijnd, voorzien van nieuwe remvloeistof en 2 nieuwe banden. Ik heb vanwege de positieve ervaringen weer gekozen voor GoodYear Vector 4-season gen-3 banden. De oude banden waren ook hetzelfde merk en type, en de achterbanden (nog z.g.a.n.) zijn ook van hetzelfde soort. Alles lekker van hetzelfde merk/type, bandenmaat 175/65 R15, dat is gelukkig geen absurd dure bandenmaat. ;)
Schermafbeelding 2024-10-10 185101.png

En ik moet zeggen; meestal als ik Joep van de 'Klokje rond' keuringen van AutoWeek in de filmpjes hoorde praten over 'gecupte banden' klonk mij dat vaak een beetje als overkritisch in de oren. In al die jaren dat ik nu auto rijd had ik ook wel eens banden die wat meer lawaai maakten, maar dat waren dan meestal Vredestein Snowtrac banden dus tjah .. bandengeluid .... :arghh:
Maar nu ik nieuwe banden onder de Yaris heb hoor ik echt duidelijk verschil! Nee, de Yaris is nog steeds niet fluisterstil, maar het scheelt echt een stuk! Dit is wel vooruitgang. :jaja: Of zal ik dat nu vooral horen omdat ik dat graag wil horen na het ontvangen van de rekening? :maakmegek:

Komend weekend zal in dat geval uitsluitsel moeten geven als ik weer samen met MevrouwGo op pad ben, want haar was tot nu toe het geluid aan boord ook het meest opgevallen als negatieve verschil met de Citigo die we hiervoor hadden. Mocht zij nou ook opmerken dat de auto stiller is dan moet ik m'n tekstdocumentje dat klaarstaat in de pc maar eens even updaten. ;)
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
Ik heb meermaals toegezegd dat ik nog eens zou schrijven over hoe de Yaris bevalt, inclusief de mindere kanten. Vandaag is het dan zover. :D

Ik zal de Yaris zo hier en daar vergelijken met de Citigo’s die ik eerder had. Dat lijkt een oneerlijke strijd; de Citigo is een A-segmenter terwijl de Yaris overduidelijk tot het B-segment behoort. Het zal sommigen wellicht verbazen, maar op sommige vlakken doet de Citigo toch echt niet onder voor de Yaris. ;)
20241024_165947.jpg
Maar voordat ik ga beginnen over wat ik de mindere punten vind van de Yaris trap ik af met de zaken die ik juist wel heel erg kan waarderen.

Het allergrootste genot aan de auto vind ik de aandrijflijn. Voor sommigen wellicht volstrekt niet te bevatten (e-)CVT = genot? Maar ja, voor mij dus wel. Ik heb totaal geen probleem met het karakter van een CVT zolang hij zich ook maar als een CVT gedraagd, ergo; geen kunstmatige ‘versnellingen’.
Zolang je er een behoorlijke eco-rijstijl op nahoud heb je weinig last van het ‘lawaai’ dat hij maakt zodra hij in het Power gebied komt, en na een beetje oefenen lukt het mij meestal wel om binnen ECO te blijven en dan is de transmissie dus absoluut niet lawaaiig. Wat daar wel bij helpt is dat ik de auto eigenlijk altijd in ECO-mode heb staan. Dit zorgt, naast het feit dat er wat minder vermogen naar de airconditioning gaat, ervoor dat de gasrespons ook veranderd. Vloer je het gaspedaal dan heb je alsnog gewoon het volle vermogen (en de auto is dan ook gewoon echt wel vlot!), maar de gasrespons is wel minder lineair wat helpt bij het zuinig rijden.
Schermafbeelding 2024-09-21 125709.png

20241026_180945.jpg

En zuinig rijden; dat lukt zeker met de Yaris. Ondanks dat het verbruik nu al wel iets toeneemt ten opzichte van de warme dagen afgelopen zomer heb ik nog steeds niks te klagen. Ik ben er uiterst tevreden mee.
Wat ik ook fijn vind is dat je (in tegenstelling tot de voor de hand liggende concurrent Honda Jazz Hybrid 2011-2015) stukjes vol-elektrisch kunt rijden en dat probeer ik dan ook zoveel mogelijk te doen. Een echte EV is voor mij nog te duur en onpraktisch, maar dit is voor mij een mooie tussenstap.

De zuinige rijstijl in combinatie met de automaat heeft voor mij nog een ander effect; ik voel me nu veel rustiger als ik onderweg ben. Ik voel me minder opgejaagd door anderen en ik rij ontspannen. Al gebied de eerlijkheid mij te zeggen dat het formaat van de auto hier ook een positief effect heeft. In de Citigo voelde ik me vaak sneller opgejaagd en ook wat onveiliger als mensen dicht achterop je bumper kwamen kleven, nu heb ik wat meer auto om me heen en als ik gewoon de maximum snelheid rij maar er zit iemand achter mij te kleven dan doet me dat veel minder.
zen.jpg
Ik voel mij veiliger, ook al zit dat grotendeels tussen mijn oren. Als er een vrachtwagen in volle vaart achterop klapt vertel ik dat zowel in een Citigo als in een Yaris niet na, maar toch voelt het beter. Al voel ik hier wel een beetje een innerlijke strijd; enerzijds voelt het in de Yaris dus beter/veiliger, anderzijds heb ik echt een zwak voor kleine autootjes die als een jasje om je heen zitten en je overal lekker tussendoor kunt wringen. Je kunt helaas niet alles in 1 auto hebben. ;)

Verder zijn de stoelen en de instap van de Yaris een vooruitgang vergeleken met de Citigo. De instap is net iets hoger en vind de stoelen gewoon erg prettig zitten. Maar voor meubilair geldt natuurlijk wel erg sterk dat dit wel een kwestie van persoonlijke voorkeur is. Ik moet toegeven dat als ik in menig VAG-auto ga zitten die groter is dan de Citigo ik de stoelen vaak best prettig vind, maar vaak zit ik net iets teveel ‘in’ de stoel en te laag. Ik zit graag iets hoger en ‘op’ de stoel. Ik weet nog van de Audi A2 TDI die m’n stiefmoeder ooit had dat ik die stoelen voor korte ritjes helemaal niet fijn vond. Ze waren wat hard en je zat daar ook behoorlijk ‘op’ de stoel, maar voor langere ritten vond ik dat juist enorm prettig. De stoelen van de Yaris zijn net wat zachter, terwijl je toch nog steeds ‘op’ de stoel zit. :giggle:

Wat ik verder wel erg praktisch vind, en dat hebben weliswaar meer auto’s maar de Citigo niet; dat de verwarmde spiegelglazen meegeschakeld worden met de achterruitverwarming. Ik heb nooit gesnapt waarom dat in de Citigo een apart knopje moest zijn, die ik bovendien vaak vergat uit te zetten waardoor ik soms wekenlang met de spiegelverwarming aan reed. Dit is gewoon veel prettiger en logischer. :thumbsup:

Nog een prettige vooruitgang tov de Citigo is de brandstofmeter, die wacht niet eerst 170km alvorens eens van de ‘vol’-stand af te komen en naarmate de brandstofvoorraad minder wordt ineens bijna zichtbaar richting minimum begint te bewegen. In de Yaris lijkt het wat geleidelijker te gaan en meer de ware hoeveelheid brandstof aan te geven. Wanneer de brandstofmeter in de Yaris bijna aangeeft dat de tank leeg is en het tanklampje brand dan gaat er om en nabij 31 liter in, terwijl er volgens het boekje een 36 liter tank onder de auto zit, ze hebben dus wel een veilige marge aangehouden.

En wanneer je zoals ik graag knutselt en dus wel eens een paneeltje of afdekking loshaalt is het wel erg prettig dat dit allemaal wat makkelijker wil. Simpele klemmetjes, minder klemmetjes, en; minder schroeven. De A-stijl bekleding loshalen was hier een makkie terwijl ik bij de Citigo altijd weer een beetje in gevecht was met die enorm vastzittende metalen klemmen. Dat heeft overigens niet enkel voordelen hoor, want ik had wel het idee dat panelen in de Citigo wat steviger vast zaten waardoor ze ook meer solide aanvoelen en minder kunnen bewegen, wat op zijn beurt weer zorgt voor minder rammels.

Praat je over rammels, dan is het bruggetje naar kraakjes/kraken uit het onderstel makkelijk gemaakt. Ja, de Yaris kraakt. :unsure: Ik heb wel vaker gelezen over kraakjes vanuit het onderstel en het is de mijne ook niet vreemd. Echter; het is zoveel minder, en minder irritant dan in de Citigo! Want ik kan je zeggen dat mijn Citigo’s er beide ook wat van konden, ook al spray je de boel nog zo royaal in met speciale sprays. Dus ondanks dat de Yaris ook wel kraakt, vind ik het toch een vooruitgang. ;)

Na het zoet komt ook een keer het zuur he ... er zijn ook zaken die me minder bevallen, of waar ik zelfs moet toegeven dat de Citigo dat beter voor elkaar had. :sneaky:

Ver bovenaan dat lijstje staat dat de auto lawaaieriger is dan de Citigo, vooral bij wat hogere snelheden krijg je wel erg veel geluid van de banden, wind. e.d. in het interieur. Het viel MevrouwGo ook al vlot na aankoop van de auto op dat hij gewoon een stuk lawaaiiger is, en dat vind ik jammer. Je zou verwachten dat een auto in het B-segment die absoluut niet behoord tot dat de budget-klasse dat wat beter voor elkaar heeft, maar helaas is de geluidsisolatie bij de Yaris ondermaats. Het vervangen van de gecupte voorbanden heeft wel verbetering gebracht, maar de auto blijft helaas toch wel wat lawaaiig. Je went er wel aan, maar komende vanuit een stillere auto valt het wel erg op. Ik had al wel zo hier en daar een beetje gelezen over hoe je dit kunt verbeteren, maar als je het echt goed wil doen moet je vooral de vloer en het dak isoleren waarvoor de hemelbekleding en de vloerbedekking eruit moet. En dat lijkt allemaal zo eenvoudig op foto’s, maar dat kost altijd meer werk dan je van tevoren denkt, en ik begin er niet aan. Maar toen er onlangs tijdens een rit een keer een eikel of iets dergelijks op het dak viel schrokken ik en MevrouwGo er wel van .. het was net alsof ik achterin de laadruimte van een Ford Transit stond van m’n werkgever waar helemaal geen dakisolatie in zit. Wat een lawaai.
gehoorbescherming.png

Een tweede puntje wat ik echter ondermaats vind van de Yaris, zeker gezien wat deze auto’s kosten, is het contactslot. Aangezien mijn Yaris niet zo’n luxe uitvoering is met een start-stop knop moet ik het stellen met een gewone klapsleutel die ik in het slot moet doen en moet omdraaien om de auto te starten. En daar zit het volgende probleem; als ik de sleutel gewoon insteek en ik probeer de sleutel rustig om te draaien dan blokkeert hij. En dan kan ik het meermaals proberen, maar je kunt hem gewoon niet doordraaien naar contact. En kennelijk ben ik niet de enige met dit probleem;
https://www.anwb.nl/experts/auto/4/163/contactslot-draait-niet
Inmiddels weet ik dat het een kwestie is van de sleutel insteken en dat met een vlotte beweging de sleutel draaien in het slot, dan gaat het meestal goed, en bovendien ook steeds beter. Ik had al speciale slotspray besteld van een grote bekende partij in de automotive die sloten en sleutels levert, ook aan de merkdealers, maar dat hielp niet. Ben ook al bij mijn vaste garage geweest en daar hebben ze er ook naar gekeken en daar werd me verteld dat er een paar opties zijn; nieuw slot en sleutel (maar in het eerder genoemde voorbeeld hielp dat dus niet), enkel de sleutelbaard vernieuwen (denk niet dat dat helpt aangezien de reservesleutel die als nieuw is zelfs nog lastiger wil draaien), hopen dat naarmate het slot slijt het probleem minder wordt, of gewoon accepteren dat het slot kennelijk een kleine gebruiksaanwijzing heeft waarbij ik de sleutel met een bepaalde schwung moet doordraaien. Mijn keuze is gevallen op het laatste, maar dit had niet zo moeten zijn Toyota! :mad:

Ik heb een dergelijk probleem nog nooit eerder gehad, bij geen enkel merk, en het voelt toch wel een beetje slecht voor een auto die vrij prijzig is en van een merk met zo’n kwaliteits reputatie. Een nieuw slot is ontzettend duur, afgezien van dat dat dus geen garantie is dat het probleem dan verholpen is, dus dat ga ik niet doen. Ik ben benieuwd of het wellicht iets te maken heeft met de solenoid die in het slot van de Yaris met automaat zit om te voorkomen dat je de sleutel kunt uitnemen wanneer hij niet in P staat.

Dan nog een ander dingetje wat beter is in de Citigo; rammeltjes en kwaliteitsbeleving. In de Yaris hoor je wat meer rammeltjes en kraakjes van de interieurdelen. Als ik met m’n knie tegen de portier bekleding druk hoor ik kraakjes, wil ik het portier dicht trekken dan kraakt de bekleding ook ... en ook voelt de bekleding allemaal wat minder solide aan. De middenconsole is in mijn beleving iets wiebeliger ... Dat was in de Citigo toch anders en die kwaliteitsbeleving in de Citigo maakte ook dat hij aanvoelde als een maatje groter. :jaja:

En dan hebben we nog de stoelverwarming; super dat die erin zit en de stoelen worden ook heel erg snel warm alleen is het jammer dat het maar 1 stand is. Zodra de temperatuur is bereikt gaat de verwarming uit om na verloop van tijd weer aan te gaan, enz. Liever zou ik 2 of meer standen gehad hebben zoals in de Citigo, dat is nóg comfortabeler. Hier in de Yaris is het hetzelfde als in de iQ die ik eerder had. Kennelijk bewaarde Toyota de luxere vormen van stoelverwarming met 2 of meer standen voor de grotere en duurdere modellen. Minpuntje dus. :confused:

Verder vind ik het stuurgevoel wat minder direct/prettig dan in de Citigo, in de Yaris voelt het minder communicatief. Wellicht heeft dat met de stuurbekrachtiging te maken, want de auto stuurt wel heel erg licht. Dat is handig bij parkeren, maar bij hogere snelheden is dat minder prettig.

Een laatste negatieve puntje aan de aanschaf van m’n Yaris is dat mijn collega die een Skoda Fabia rijdt nu telkens flauwe grapjes maakt over Toyota. :cry: Hij maakt telkens braak-geluiden als hij het over Toyota heeft en noemt me een verrader omdat ik van Skoda naar Toyota ben overgestapt. Uiteraard plaag ik hem terug hoor. Zijn Fabia Clever is zo ‘clever’ dat je voor het vervangen van een lampje van het dimlicht naar de dealer moest omdat je er zelf met je hand niet bij kunt en je daar een speciaal stukje gereedschap voor nodig hebt … hoe ‘clever’ is dat? En naar de merkdealer gaan voor onderhoud en je €800 uit de portemonnee laten kloppen; Clever?
We kunnen het goed vinden met elkaar, dus dit geplaag heen en weer is ook wel weer leuk. Toen hij onlangs een keer mee reed in mijn Yaris moest hij toegeven dat het best een fijne auto is. ….. al kon het niet tippen aan zijn Fabia … tuurlijk collega .. :LOL:
20241024_170359.jpg

En dan zijn er nog wat dingen die gewoon ‘opvallen’. Ik wil ze niet zo zeer als ‘negatief’ benoemen;

Zoals al aangegeven rijd ik eigenlijk altijd in Eco-mode, wat natuurlijk bedacht is om zuinig te rijden. Echter als je weer terug wil naar de vorige ingestelde snelheid op de cruise control doet hij dat kennelijk op de snelste manier en schiet hij vol in de Power-stand. Dat gedrag zou ik verwachten wanneer hij niet in de Eco-mode staat, maar als hij in Eco staat had ik verwacht dat hij wat geleidelijker zo accelereren, waarbij hij bij voorkeur in de Eco-range blijft. Onlangs reeds ik in een Volvo XC40 Recharge en die gaat wel heel beheerst terug naar de vorige ingestelde snelheid, dat is wel prettiger.
volvo.jpg

Dan is er nog de verkeersbordherkenning; die werkt wel redelijk echter ‘snapt’ hij vooral de ronde borden met rode rand en de maximum snelheid in het midden. Een hele hoop andere borden snapt hij niet. Ik heb het systeem aan staan, maar enkel met visuele weergave, geen piepjes want ik heb geen zin in gepiep wanneer ik 1km/h te hard rijd. Daarbij zit er een afwijking in de kilometerteller tov gps-snelheid, dus bij 100km/h op de teller rijd je ongeveer 94km/h. Voor de mensen die bekend zijn met de N50 tussen Zwolle en Kampen, daar heb je bij de verkeerslichten bij Zalkerbroek een snelheidsbeperking van 70 km/h, na de kruising staat er weer gewoon bord G3 en mag je dus weer 100 km/h.

Schermafbeelding 2024-10-25 235612.png
Dat snapt de auto echter niet waardoor hij als maximum snelheid 70 blijft aangeven. Dit gebeurd echter met meerdere auto’s waar ik wel eens in heb gereden en ik zit zelf ook vrij regelmatig achter mensen die kennelijk blind vertrouwen op dit systeem in hun auto .. want het gebeurd maar al te vaak dat mensen nog geruime tijd 70 blijven rijden. Irritant.
Soms vind ik het echter wel een handige feature, vooral als er weer ergens werkzaamheden zijn en er weer een hele borden-orgie is opgetuigd met veel te veel info en borden vlak achter elkaar waardoor je dan ineens denkt; ‘Hoe hard mocht ik hier nou???”

Automatisch grootlicht .. tjah, het is interessant dat de auto het heeft, en soms werkt het best goed. Echter vind ik ook dat hij regelmatig te laat terugschakelt naar dimlicht. Zodoende heb ik het uit staan want ik wil mede weggebruikers niet verblinden. Daarnaast is het dimlicht met m’n Philips LED lampen nu dermate goed dat ik niet zo heel vaak behoefte heb aan grootlicht. Tenzij je in een donkere bosrijke omgeving rijd.

En dan is er nog een typisch dingetje waar ik mijn collega ook al eens over hoorde toen zijn vriendin van een VW Polo overstapte naar een Suzuki Swift en wat ik nu ook zelf ervaar van Citigo naar Yaris; de ruitenwisserbediening.
Wat? Nou, de keuzehendel werkt net andersom. Bij de Citigo is 1x wissen een tik naar beneden, bij de Yaris moet je daarvoor omhoog tikken. Het gebeurde me zodoende in het begin een paar keer dat ik de ruitenwissers aanzette terwijl ik maar 1x wilde wissen. Je went er echter snel aan.
Naamloos.jpg

Evenals de plaatsing van de cruise control handel, dat was in het begin echt wel even wennen, maar het went snel en eigenlijk vind ik deze bediening prettiger dan dat het bij de richtingaanwijzer geïntegreerd zit. Enige kleine minpuntje is wel dat je de cruise control na iedere start opnieuw ‘aan’ moet zetten, dat hoefde bij de Citigo niet. Maar dat ergernisje heb ik wel in meerdere voertuigen, bijvoorbeeld de Ford Transits die we op het werk hebben.
Cruise control.jpg

Heeft de aanschaf van deze Yaris me nou helemaal gebracht wat ik ervan verwachtte?
Het korte antwoord is; nee. Maar dat behoeft enige toelichting.

Ik had al vele jaren een oogje op de Yaris Hybrid, heb er vaak in gezeten in de showrooms en jaren geleden al eens met de pre-facelift proefgereden. De auto heeft een fijne instap, ik heb lekker de ruimte voor m’n benen, indeling is prettig. Daarnaast vind ik de hybride techniek ontzettend interessant, zorgt die ervoor dat ik mooie verbruikscijfers kan neerzetten en relaxed kan rijden. Alleen het geluid doet wel echt afbreuk aan het comfort. Er is echt te weinig gedaan aan geluidsisolatie. Dat zal vast te maken hebben met dat men geprobeerd heeft de auto niet meer kilo’s te laten meeslepen dan noodzakelijk voor een gunstig verbruik, waardoor de auto aanvankelijk ook geen reservewiel had, maar dat is wat mij betreft geen goede keuze geweest van Toyota.

Natuurlijk valt er nog iets te winnen wanneer ik de auto op gewone zomerbanden zou zetten ipv all-seasons, maar dat doet niks tegen de, voor het gevoel, totaal afwezige dakisolatie en ook de portieren klinken bij het dichtdoen of openen wat blikkiger door het gebrek aan aniti-dreunmat. Het zijn dingen die mijn collega en zijn vriendin ook ervaren hebben bij de overgang van VW Polo 9N naar Suzuki Swift, zij zijn er echter inmiddels volledig aan gewend en hen stoort het niet meer. Ik ben er echter op dit moment nog niet helemaal aan gewend en ik vind dat een auto die zo stevig geprijsd is als een Yaris Hybrid beter geïsoleerd had mogen zijn.

Wellicht waren mijn verwachtingen van de Yaris Hybrid ook iets te hoog, een auto waar ik jaren naar uit heb gekeken om hem eindelijk in bezit te hebben, dan zie je in het begin vooral de dingen waar je enorm naar uit hebt gekeken, en de minpunten komen pas iets later.

Maar voordat het nou lijkt alsof ik hier zojuist mijn miskoop van de eeuw heb geschreven; absoluut niet! :D:cheer:

Overall vind ik het mijn beste auto ooit, en dat mag ook wel want het was ook de duurste ooit. Ik vind het een genot om ermee onderweg te zijn en wat ook leuk is dat MevrouwGo het ook de beste auto vind die we ooit gehad hebben. Het uiterlijk van de auto moest bij mij persoonlijk even rijpen, want ik vond eerst de eerste facelift (2014-2016) toch echt nog wel fraaier, maar dat begint inmiddels te keren in het voordeel van de 2e facelift zoals ik die heb.
review.jpg

Ik ben echt wel van plan om hier heel wat jaartjes mee te blijven rijden, en wat er daarna komt zie ik dan wel weer. Zou een Skoda kunnen zijn, maar ook totaal iets anders. Tot nu toe voel ik me meestal wel het meest aangetrokken tot auto’s van VAG en Toyota. Heb nu 4x een auto van VAG gehad, en de Yaris is m’n 4e auto van het Toyota concern. Maar met de komst van compactere EV’s begin ik ook wel benieuwd te raken naar een Renault 5, Hyundai Inster, Fiat Grande Panda …. en hopelijk maakt VAG eindelijk eens werk van de ID2all (en dan het liefst een Skoda zusje daarvan). Maar aanschaf van een EV is nog jaren bij mij vandaan (waarschijnlijk/helaas), maar dat is niet zo erg, de Yaris is ook fijn en voor een EV moet ik eerst nog lang sparen en moeten er nog wel heel wat laadpalen bijkomen in de wijk waar ik woon, aangezien ik geen eigen oprit heb en in een flat woon.

Behalve regulier onderhoud heb ik eigenlijk weinig dingetjes meer op de planning staan. Ik overweeg in m’n achterhoofd nog om de dakantenne te vervangen voor een exemplaar met DAB+ aangezien de plakantenne op de voorruit die ik nu heb niet helemaal optimaal is. Voor de €10 meerprijs die ik ervoor heb betaald mag ik absoluut niet klagen, en is het zelfs vrij indrukwekkend wat hij kan ontvangen, maar het gebeurd me eigenlijk net te vaak dat de ontvangst weg valt. Echter is een goede Calearo antenne ook best duur, en is het natuurlijk weer een heel gedoetje met een dab-antennekabel naar de DAB-ontvanger leggen en de FM stekkers weer met verloopjes aan zien te sluiten op de originele Toyota kabels, en natuurlijk nog het gedoe om het hemeltje deels los te maken en de antenne te vervangen... daar heb ik nog niet zo’n trek in.
Misschien moet ik er in de toekomst toch maar eens aan geloven om radio/podcasts via de telefoon te streamen, misschien is dat zelfs wel goedkoper, en de keuze in goede zenders nog groter. Maar zover is het nog niet.

Zo .. dat was het voor nu wel even. Ongetwijfeld schiet me later nog wel iets te binnen wat ik ben vergeten te benoemen, maar indien dat het vermelden waard is schrijf ik daar later nog wel een keer over.

Ik ga nu eerst maar weer eens even lekker genieten van m’n
20241024_170622.jpg
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Ben ik blij dat het weekend een uur langer is met dit verslag........... man man wat een story...
Enne die collega, die had niet mee gereden met me .... :D

En ja geluid, een ieder ervaart dit weer anders.
Rij geluiden en kraakjes ben ik zooo gewend in me bedrijfswagen dat ik het soms niet merk als het in me privé wagen voorkomt.
Tot de dame mee rijd en begint te klagen ......
Maw ik stoor me er niet zo gauw aan, wat me wel zou ergeren is dat als je een deur dicht doet en je een blikkig geluid hebt.... ja dan zou ik toch met wat isolatie matten aan de gang gaan.

En wat betreft je contact slot, heb je al eens geprobeerd om grafiet poeder toe te passen ??
Het meest oude middel, maar werkt 10x beter dan als die sprays die weer vuil aantrekken in no time en dat je dan weer moet sprayen.
Alleen beetje oppassen dat je met poeder in mechanische deel blijft en niet elektrische daar grafiet wel een geleidende werking heeft
 

SteGo

Donateur
@EdK ik ben niet aan de gang gegaan met grafiet poeder, ik heb wel contact opgenomen met de slotenleverancier en daar om advies gevraagd. Naar aanleiding van dat gesprek heb ik de slotspray toen besteld. Toen dat niet fatsoenlijk resultaat opleverde heb ik de garagehouder gevraagd ernaar te kijken en die spoot er vervolgens een gelijksoortige spray in, waarna hij met de genoemde adviezen kwam. Ik ga er vanuit dat als grafietpoeder hier een oplossing zou kunnen geven dat hij dat dan wel geopperd zou hebben aangezien hij meestal behoorlijk pragmatisch is met z'n oplossingen.

Het gekke is wel dat wanneer je de sleutel eenmaal hebt doorgedraaid naar ACC of start, en je draait hem terug naar uit zonder de sleutel uit het slot te halen, dán wil hij wel gewoon normaal draaien, ook al doe je het 10 keer. Maar haal je de sleutel uit het slot dan hoor je een klik en als je de sleutel dan opnieuw insteekt dan is het weer het probleem zoals beschreven. :unsure:
 

EdK

Forumguru
Wel @SteGo zoals je weet hebben wij heel wat kasten op buitenlocaties staan en het grootste gros van mijn collega spoot er WD40 of siliconen in als slot slecht ging.
En ja dit helpt op korte termijn zonder meer ( algemeen) maar op lange duur ging / gaat dat slot weer zo rot als wat.
Ikzelf had/heb thuis een flesje grafiet poeder wat ik van mijn opa heb ge-erft, en hier ook mee ben opgegroeid dat als sloten in huis of van hangslot fiets moeilijk ging dat je het dan daar mee in spoot.
Maar de collega liepen wel te klagen dat men maar bleef spuiten maar dat het van korte duur was...
Dus ik opperde dus de grafietpoeder......... wel of ik een heel vies woord uit sprak en daar had men nog nooit van gehoord .....
Heeft nog hele tijd geduurd voor er paar collega er nu ook achter zijn gekomen dat dit toch perfect werkt...

Ga niet hiermee zeggen dat jouw probleem hiermee opgelost word, maar je kunt het proberen...
Baat het niet dan schaad het niet.......
 

SteGo

Donateur
Er zal vast ook wat winst te boeken zijn door anti dreunplaten of akoustische folie in de portieren aan te brengen. Dan zullen de portieren ook minder blikkerig klinken. Ik had echter op internationale fora al gelezen dat je de grootste slag kunt slaan door de vloer en het dak te doen ... maar dat ga ik echt niet doen. ;)
 

SteGo

Donateur
Dat is waar, maar voorlopig heb ik nog even geen zin om m'n deurpanelen los te halen. ;)
Klusje voor volgend jaar misschien. :D
 

EdK

Forumguru
Tsja de snelste klap is gewoon om gehoordempers op te zetten !!
Maar ja dan krijgen we weer te lezen dat de audio zo slecht te horen is....
 

JPs_OC2

Forumguru
Zo @SteGo ! Was ff lezen maar een mooie duidelijke beschrijving :thumbsup:van de dagelijkse ervaringen met plussen en minnen van deze Yaris.
Kreeg tijdens het lezen bijna de indruk > deze Toyota, Ste- als in blijven of toch -Go? ;)
Maar goed te lezen dat je/jullie er van genieten en er voorlopig nog wel ff in rond rijden.
 

SteGo

Donateur
@JPs_OC2 toen ik aan het schrijven was kreeg ik zelf ook wel zo'n gevoel dat ik toch wel heel wat mindere puntjes had gevonden en dat de conclusie haast zou moeten zijn; zoeken naar iets anders. :LOL:

Wanneer ik echter alles op de balansweegschaal zet slaat hij voor mij toch door naar positief. ;)

Ik ben altijd kritisch als het om auto's gaat en ik zal altijd wel iets vinden wat beter had gekund. Maar als ik deze Yaris afzet tegen auto's die ik in het verleden heb gehad is het echt wel een hele goede/fijne auto. En als ik dit toch eens vergelijk met de Daihatsu'tjes waar ik in het verleden heel tevreden over was ... je raakt gewend aan / verwend door al die creature comforts. :D
 

JeSko

Forumguru
ik vind dat een auto die zo stevig geprijsd is als een Yaris Hybrid beter geïsoleerd had mogen zijn.

Mooi stukje weeral! Wat dat betreft is het antwoord simpel, waarom Toyota dit moet doen is om deze hybride technologie in dit pakketje te kunnen aanbieden, stel dat ze hem even soundproof en luxe maken als een echte klasse B auto, dan zou het een onbetaalbaar dingetje worden in een reeks waar mensen dan sneller doorschakelen naar andere auto's, deze Yaris nog duurder maken zou hem zowel tegen zijn eigen concurrentie als concurrenten uit een lagere klasse helemaal oninteressant maken.

Ik merkte het ook met de Mazda2/New Yaris vervangwagen, leuke auto en de hybride technologie is heerlijk! Maar qua isolatie en kwaliteit kon hij in de verste verte niet op tegen onze Mazda 3, die toch 10 jaar ouder is. Het zijn keuzes die Toyota heeft moeten maken, en ik vind dat ze dat prima gedaan hebben :) de Yaris is echt gemaakt om in een compact pakketje een betaalbare hybride lijn aan te bieden, en ze aan een overzichtelijk budget ook enorm veilig te maken aan de hand van vele safety features ( die in de nieuwe Yaris wel echt op punt staan ) , maar daardoor hebben ze op andere zaken heel fel moeten besparen.
 

gehaktbal

Forumguru
Leuke review, bedankt voor het delen en ook wel heel erg herkenbaar!
Wat dat betreft is mijn auto-verleden eigenlijk wel vergelijkbaar, waarbij ik daarentegen eigenlijk alleen maar een Toyota verleden heb en nu dus naar Skoda kijk.

Volkswagen trekt mij dan weer minder, hoewel het technisch eigenlijk dezelfde auto's zijn.

Waar ik zelf mee in aanraking ben gekomen, is 'scandinavian tail lights' wat je bij het vag concern natuurlijk heel eenvoudig met bijvoorbeeld VCDS aan kan zetten. Heb je er weleens over nagedacht om die tail lights ook bij de Yaris aan te zetten? Waarschijnlijk zal je daar dan een kabeltje voor moeten trekken....
 

SteGo

Donateur
@gehaktbal ik ben bekend met 'scandinavian tail lights', in mijn eerste Citigo was dat ook aangezet en ik vind dat wel een nuttige optie.
Voor de Yaris heb ik het (nog) niet overwogen, en ik weet ook niet of ik het zo snel zal gaan doen. Ik heb eigenlijk niet zo'n zin om weer draden te moeten trekken en in de bestaande kabelboom te gaan lopen hannesen. :unsure:

Al heb ik het destijds bij mijn Toyota iQ wel gedaan. Toen ik daar DRL wilde inbouwen en ik een prachtige set Osram LEDriving FOG lampen heb ingebouwd heb ik er ook direct voor gezorgd dat de achterlampen aan gingen zodra de auto op contact werd gezet en de DRL's aan gingen. Dat wagentje was ook wat korter dan de Yaris en de draden waren zo getrokken. ;)
Ik heb de voeding destijds gewoon van de geschakelde 12V-aansluiting getapt in het dashboard. Wel op zo'n manier aangesloten dat als de zekering van de 12V aansluiting zou doorbranden dat de verlichting dan nog via de bestaande kabelboom werd gevoed. (kabelboompje gemaakt met wat diodes ertussen) Werkte prima!
iQ.jpg

Maar mocht ik me nog eens vervelen dan kan ik het voor de Yaris ook nog overwegen. Is in ieder geval geen duur projectje, maar kost wel de nodige tijd. :D
 

gehaktbal

Forumguru
Ik heb eigenlijk niet zo'n zin om weer draden te moeten trekken en in de bestaande kabelboom te gaan lopen hannesen.
pico-bello-bv-pico-bello.png

:censored: :ROFLMAO:

Maar dit topic is wel een mooi voorbeeld van voor- en nadelen van wel- en niet hoeven coderen.
Zit bij de Yaris Hybrid van mijn vrouw wel aan te denken. Maar nog niet echt toe gezet om echt uit te zoeken.

In elk geval lekker bezig @SteGo !!
 
Bovenaan Onderaan