Ik heb meermaals toegezegd dat ik nog eens zou schrijven over hoe de Yaris bevalt, inclusief de mindere kanten. Vandaag is het dan zover.
Ik zal de Yaris zo hier en daar vergelijken met de Citigo’s die ik eerder had. Dat lijkt een oneerlijke strijd; de Citigo is een A-segmenter terwijl de Yaris overduidelijk tot het B-segment behoort. Het zal sommigen wellicht verbazen, maar op sommige vlakken doet de Citigo toch echt niet onder voor de Yaris.
Maar voordat ik ga beginnen over wat ik de mindere punten vind van de Yaris trap ik af met de zaken die ik juist wel heel erg kan waarderen.
Het allergrootste genot aan de auto vind ik de aandrijflijn. Voor sommigen wellicht volstrekt niet te bevatten (e-)CVT = genot? Maar ja, voor mij dus wel. Ik heb totaal geen probleem met het karakter van een CVT zolang hij zich ook maar als een CVT gedraagd, ergo; geen kunstmatige ‘versnellingen’.
Zolang je er een behoorlijke eco-rijstijl op nahoud heb je weinig last van het ‘lawaai’ dat hij maakt zodra hij in het Power gebied komt, en na een beetje oefenen lukt het mij meestal wel om binnen ECO te blijven en dan is de transmissie dus absoluut niet lawaaiig. Wat daar wel bij helpt is dat ik de auto eigenlijk altijd in ECO-mode heb staan. Dit zorgt, naast het feit dat er wat minder vermogen naar de airconditioning gaat, ervoor dat de gasrespons ook veranderd. Vloer je het gaspedaal dan heb je alsnog gewoon het volle vermogen (en de auto is dan ook gewoon echt wel vlot!), maar de gasrespons is wel minder lineair wat helpt bij het zuinig rijden.
En zuinig rijden; dat lukt zeker met de Yaris. Ondanks dat het verbruik nu al wel iets toeneemt ten opzichte van de warme dagen afgelopen zomer heb ik nog steeds niks te klagen. Ik ben er uiterst tevreden mee.
Wat ik ook fijn vind is dat je (in tegenstelling tot de voor de hand liggende concurrent Honda Jazz Hybrid 2011-2015) stukjes vol-elektrisch kunt rijden en dat probeer ik dan ook zoveel mogelijk te doen. Een echte EV is voor mij nog te duur en onpraktisch, maar dit is voor mij een mooie tussenstap.
De zuinige rijstijl in combinatie met de automaat heeft voor mij nog een ander effect; ik voel me nu veel rustiger als ik onderweg ben. Ik voel me minder opgejaagd door anderen en ik rij ontspannen. Al gebied de eerlijkheid mij te zeggen dat het formaat van de auto hier ook een positief effect heeft. In de Citigo voelde ik me vaak sneller opgejaagd en ook wat onveiliger als mensen dicht achterop je bumper kwamen kleven, nu heb ik wat meer auto om me heen en als ik gewoon de maximum snelheid rij maar er zit iemand achter mij te kleven dan doet me dat veel minder.
Ik voel mij veiliger, ook al zit dat grotendeels tussen mijn oren. Als er een vrachtwagen in volle vaart achterop klapt vertel ik dat zowel in een Citigo als in een Yaris niet na, maar toch voelt het beter. Al voel ik hier wel een beetje een innerlijke strijd; enerzijds voelt het in de Yaris dus beter/veiliger, anderzijds heb ik echt een zwak voor kleine autootjes die als een jasje om je heen zitten en je overal lekker tussendoor kunt wringen. Je kunt helaas niet alles in 1 auto hebben.
Verder zijn de stoelen en de instap van de Yaris een vooruitgang vergeleken met de Citigo. De instap is net iets hoger en vind de stoelen gewoon erg prettig zitten. Maar voor meubilair geldt natuurlijk wel erg sterk dat dit wel een kwestie van persoonlijke voorkeur is. Ik moet toegeven dat als ik in menig VAG-auto ga zitten die groter is dan de Citigo ik de stoelen vaak best prettig vind, maar vaak zit ik net iets teveel ‘in’ de stoel en te laag. Ik zit graag iets hoger en ‘op’ de stoel. Ik weet nog van de Audi A2 TDI die m’n stiefmoeder ooit had dat ik die stoelen voor korte ritjes helemaal niet fijn vond. Ze waren wat hard en je zat daar ook behoorlijk ‘op’ de stoel, maar voor langere ritten vond ik dat juist enorm prettig. De stoelen van de Yaris zijn net wat zachter, terwijl je toch nog steeds ‘op’ de stoel zit.
Wat ik verder wel erg praktisch vind, en dat hebben weliswaar meer auto’s maar de Citigo niet; dat de verwarmde spiegelglazen meegeschakeld worden met de achterruitverwarming. Ik heb nooit gesnapt waarom dat in de Citigo een apart knopje moest zijn, die ik bovendien vaak vergat uit te zetten waardoor ik soms wekenlang met de spiegelverwarming aan reed. Dit is gewoon veel prettiger en logischer.
Nog een prettige vooruitgang tov de Citigo is de brandstofmeter, die wacht niet eerst 170km alvorens eens van de ‘vol’-stand af te komen en naarmate de brandstofvoorraad minder wordt ineens bijna zichtbaar richting minimum begint te bewegen. In de Yaris lijkt het wat geleidelijker te gaan en meer de ware hoeveelheid brandstof aan te geven. Wanneer de brandstofmeter in de Yaris bijna aangeeft dat de tank leeg is en het tanklampje brand dan gaat er om en nabij 31 liter in, terwijl er volgens het boekje een 36 liter tank onder de auto zit, ze hebben dus wel een veilige marge aangehouden.
En wanneer je zoals ik graag knutselt en dus wel eens een paneeltje of afdekking loshaalt is het wel erg prettig dat dit allemaal wat makkelijker wil. Simpele klemmetjes, minder klemmetjes, en; minder schroeven. De A-stijl bekleding loshalen was hier een makkie terwijl ik bij de Citigo altijd weer een beetje in gevecht was met die enorm vastzittende metalen klemmen. Dat heeft overigens niet enkel voordelen hoor, want ik had wel het idee dat panelen in de Citigo wat steviger vast zaten waardoor ze ook meer solide aanvoelen en minder kunnen bewegen, wat op zijn beurt weer zorgt voor minder rammels.
Praat je over rammels, dan is het bruggetje naar kraakjes/kraken uit het onderstel makkelijk gemaakt. Ja, de Yaris kraakt.
Ik heb wel vaker gelezen over kraakjes vanuit het onderstel en het is de mijne ook niet vreemd. Echter; het is zoveel minder, en minder irritant dan in de Citigo! Want ik kan je zeggen dat mijn Citigo’s er beide ook wat van konden, ook al spray je de boel nog zo royaal in met speciale sprays. Dus ondanks dat de Yaris ook wel kraakt, vind ik het toch een vooruitgang.
Na het zoet komt ook een keer het zuur he ... er zijn ook zaken die me minder bevallen, of waar ik zelfs moet toegeven dat de Citigo dat beter voor elkaar had.
Ver bovenaan dat lijstje staat dat de auto lawaaieriger is dan de Citigo, vooral bij wat hogere snelheden krijg je wel erg veel geluid van de banden, wind. e.d. in het interieur. Het viel MevrouwGo ook al vlot na aankoop van de auto op dat hij gewoon een stuk lawaaiiger is, en dat vind ik jammer. Je zou verwachten dat een auto in het B-segment die absoluut niet behoord tot dat de budget-klasse dat wat beter voor elkaar heeft, maar helaas is de geluidsisolatie bij de Yaris ondermaats. Het vervangen van de gecupte voorbanden heeft wel verbetering gebracht, maar de auto blijft helaas toch wel wat lawaaiig. Je went er wel aan, maar komende vanuit een stillere auto valt het wel erg op. Ik had al wel zo hier en daar een beetje gelezen over hoe je dit kunt verbeteren, maar als je het echt goed wil doen moet je vooral de vloer en het dak isoleren waarvoor de hemelbekleding en de vloerbedekking eruit moet. En dat lijkt allemaal zo eenvoudig op foto’s, maar dat kost altijd meer werk dan je van tevoren denkt, en ik begin er niet aan. Maar toen er onlangs tijdens een rit een keer een eikel of iets dergelijks op het dak viel schrokken ik en MevrouwGo er wel van .. het was net alsof ik achterin de laadruimte van een Ford Transit stond van m’n werkgever waar helemaal geen dakisolatie in zit. Wat een lawaai.
Een tweede puntje wat ik echter ondermaats vind van de Yaris, zeker gezien wat deze auto’s kosten, is het contactslot. Aangezien mijn Yaris niet zo’n luxe uitvoering is met een start-stop knop moet ik het stellen met een gewone klapsleutel die ik in het slot moet doen en moet omdraaien om de auto te starten. En daar zit het volgende probleem; als ik de sleutel gewoon insteek en ik probeer de sleutel rustig om te draaien dan blokkeert hij. En dan kan ik het meermaals proberen, maar je kunt hem gewoon niet doordraaien naar contact. En kennelijk ben ik niet de enige met dit probleem;
https://www.anwb.nl/experts/auto/4/163/contactslot-draait-niet
Inmiddels weet ik dat het een kwestie is van de sleutel insteken en dat met een vlotte beweging de sleutel draaien in het slot, dan gaat het meestal goed, en bovendien ook steeds beter. Ik had al speciale slotspray besteld van een grote bekende partij in de automotive die sloten en sleutels levert, ook aan de merkdealers, maar dat hielp niet. Ben ook al bij mijn vaste garage geweest en daar hebben ze er ook naar gekeken en daar werd me verteld dat er een paar opties zijn; nieuw slot en sleutel (maar in het eerder genoemde voorbeeld hielp dat dus niet), enkel de sleutelbaard vernieuwen (denk niet dat dat helpt aangezien de reservesleutel die als nieuw is zelfs nog lastiger wil draaien), hopen dat naarmate het slot slijt het probleem minder wordt, of gewoon accepteren dat het slot kennelijk een kleine gebruiksaanwijzing heeft waarbij ik de sleutel met een bepaalde schwung moet doordraaien. Mijn keuze is gevallen op het laatste, maar dit had niet zo moeten zijn Toyota!
Ik heb een dergelijk probleem nog nooit eerder gehad, bij geen enkel merk, en het voelt toch wel een beetje slecht voor een auto die vrij prijzig is en van een merk met zo’n kwaliteits reputatie. Een nieuw slot is ontzettend duur, afgezien van dat dat dus geen garantie is dat het probleem dan verholpen is, dus dat ga ik niet doen. Ik ben benieuwd of het wellicht iets te maken heeft met de solenoid die in het slot van de Yaris met automaat zit om te voorkomen dat je de sleutel kunt uitnemen wanneer hij niet in P staat.
Dan nog een ander dingetje wat beter is in de Citigo; rammeltjes en kwaliteitsbeleving. In de Yaris hoor je wat meer rammeltjes en kraakjes van de interieurdelen. Als ik met m’n knie tegen de portier bekleding druk hoor ik kraakjes, wil ik het portier dicht trekken dan kraakt de bekleding ook ... en ook voelt de bekleding allemaal wat minder solide aan. De middenconsole is in mijn beleving iets wiebeliger ... Dat was in de Citigo toch anders en die kwaliteitsbeleving in de Citigo maakte ook dat hij aanvoelde als een maatje groter.
En dan hebben we nog de stoelverwarming; super dat die erin zit en de stoelen worden ook heel erg snel warm alleen is het jammer dat het maar 1 stand is. Zodra de temperatuur is bereikt gaat de verwarming uit om na verloop van tijd weer aan te gaan, enz. Liever zou ik 2 of meer standen gehad hebben zoals in de Citigo, dat is nóg comfortabeler. Hier in de Yaris is het hetzelfde als in de iQ die ik eerder had. Kennelijk bewaarde Toyota de luxere vormen van stoelverwarming met 2 of meer standen voor de grotere en duurdere modellen. Minpuntje dus.
Verder vind ik het stuurgevoel wat minder direct/prettig dan in de Citigo, in de Yaris voelt het minder communicatief. Wellicht heeft dat met de stuurbekrachtiging te maken, want de auto stuurt wel heel erg licht. Dat is handig bij parkeren, maar bij hogere snelheden is dat minder prettig.
Een laatste negatieve puntje aan de aanschaf van m’n Yaris is dat mijn collega die een Skoda Fabia rijdt nu telkens flauwe grapjes maakt over Toyota.
Hij maakt telkens braak-geluiden als hij het over Toyota heeft en noemt me een verrader omdat ik van Skoda naar Toyota ben overgestapt. Uiteraard plaag ik hem terug hoor. Zijn Fabia Clever is zo ‘clever’ dat je voor het vervangen van een lampje van het dimlicht naar de dealer moest omdat je er zelf met je hand niet bij kunt en je daar een speciaal stukje gereedschap voor nodig hebt … hoe ‘clever’ is dat? En naar de merkdealer gaan voor onderhoud en je €800 uit de portemonnee laten kloppen; Clever?
We kunnen het goed vinden met elkaar, dus dit geplaag heen en weer is ook wel weer leuk. Toen hij onlangs een keer mee reed in mijn Yaris moest hij toegeven dat het best een fijne auto is. ….. al kon het niet tippen aan zijn Fabia … tuurlijk collega ..
En dan zijn er nog wat dingen die gewoon ‘opvallen’. Ik wil ze niet zo zeer als ‘negatief’ benoemen;
Zoals al aangegeven rijd ik eigenlijk altijd in Eco-mode, wat natuurlijk bedacht is om zuinig te rijden. Echter als je weer terug wil naar de vorige ingestelde snelheid op de cruise control doet hij dat kennelijk op de snelste manier en schiet hij vol in de Power-stand. Dat gedrag zou ik verwachten wanneer hij niet in de Eco-mode staat, maar als hij in Eco staat had ik verwacht dat hij wat geleidelijker zo accelereren, waarbij hij bij voorkeur in de Eco-range blijft. Onlangs reeds ik in een Volvo XC40 Recharge en die gaat wel heel beheerst terug naar de vorige ingestelde snelheid, dat is wel prettiger.
Dan is er nog de verkeersbordherkenning; die werkt wel redelijk echter ‘snapt’ hij vooral de ronde borden met rode rand en de maximum snelheid in het midden. Een hele hoop andere borden snapt hij niet. Ik heb het systeem aan staan, maar enkel met visuele weergave, geen piepjes want ik heb geen zin in gepiep wanneer ik 1km/h te hard rijd. Daarbij zit er een afwijking in de kilometerteller tov gps-snelheid, dus bij 100km/h op de teller rijd je ongeveer 94km/h. Voor de mensen die bekend zijn met de N50 tussen Zwolle en Kampen, daar heb je bij de verkeerslichten bij Zalkerbroek een snelheidsbeperking van 70 km/h, na de kruising staat er weer gewoon bord G3 en mag je dus weer 100 km/h.
Dat snapt de auto echter niet waardoor hij als maximum snelheid 70 blijft aangeven. Dit gebeurd echter met meerdere auto’s waar ik wel eens in heb gereden en ik zit zelf ook vrij regelmatig achter mensen die kennelijk blind vertrouwen op dit systeem in hun auto .. want het gebeurd maar al te vaak dat mensen nog geruime tijd 70 blijven rijden. Irritant.
Soms vind ik het echter wel een handige feature, vooral als er weer ergens werkzaamheden zijn en er weer een hele borden-orgie is opgetuigd met veel te veel info en borden vlak achter elkaar waardoor je dan ineens denkt; ‘Hoe hard mocht ik hier nou???”
Automatisch grootlicht .. tjah, het is interessant dat de auto het heeft, en soms werkt het best goed. Echter vind ik ook dat hij regelmatig te laat terugschakelt naar dimlicht. Zodoende heb ik het uit staan want ik wil mede weggebruikers niet verblinden. Daarnaast is het dimlicht met m’n Philips LED lampen nu dermate goed dat ik niet zo heel vaak behoefte heb aan grootlicht. Tenzij je in een donkere bosrijke omgeving rijd.
En dan is er nog een typisch dingetje waar ik mijn collega ook al eens over hoorde toen zijn vriendin van een VW Polo overstapte naar een Suzuki Swift en wat ik nu ook zelf ervaar van Citigo naar Yaris; de ruitenwisserbediening.
Wat? Nou, de keuzehendel werkt net andersom. Bij de Citigo is 1x wissen een tik naar beneden, bij de Yaris moet je daarvoor omhoog tikken. Het gebeurde me zodoende in het begin een paar keer dat ik de ruitenwissers aanzette terwijl ik maar 1x wilde wissen. Je went er echter snel aan.
Evenals de plaatsing van de cruise control handel, dat was in het begin echt wel even wennen, maar het went snel en eigenlijk vind ik deze bediening prettiger dan dat het bij de richtingaanwijzer geïntegreerd zit. Enige kleine minpuntje is wel dat je de cruise control na iedere start opnieuw ‘aan’ moet zetten, dat hoefde bij de Citigo niet. Maar dat ergernisje heb ik wel in meerdere voertuigen, bijvoorbeeld de Ford Transits die we op het werk hebben.
Heeft de aanschaf van deze Yaris me nou helemaal gebracht wat ik ervan verwachtte?
Het korte antwoord is;
nee. Maar dat behoeft enige toelichting.
Ik had al vele jaren een oogje op de Yaris Hybrid, heb er vaak in gezeten in de showrooms en jaren geleden al eens met de pre-facelift proefgereden. De auto heeft een fijne instap, ik heb lekker de ruimte voor m’n benen, indeling is prettig. Daarnaast vind ik de hybride techniek ontzettend interessant, zorgt die ervoor dat ik mooie verbruikscijfers kan neerzetten en relaxed kan rijden. Alleen het geluid doet wel echt afbreuk aan het comfort. Er is echt te weinig gedaan aan geluidsisolatie. Dat zal vast te maken hebben met dat men geprobeerd heeft de auto niet meer kilo’s te laten meeslepen dan noodzakelijk voor een gunstig verbruik, waardoor de auto aanvankelijk ook geen reservewiel had, maar dat is wat mij betreft geen goede keuze geweest van Toyota.
Natuurlijk valt er nog iets te winnen wanneer ik de auto op gewone zomerbanden zou zetten ipv all-seasons, maar dat doet niks tegen de, voor het gevoel, totaal afwezige dakisolatie en ook de portieren klinken bij het dichtdoen of openen wat blikkiger door het gebrek aan aniti-dreunmat. Het zijn dingen die mijn collega en zijn vriendin ook ervaren hebben bij de overgang van VW Polo 9N naar Suzuki Swift, zij zijn er echter inmiddels volledig aan gewend en hen stoort het niet meer. Ik ben er echter op dit moment nog niet helemaal aan gewend en ik vind dat een auto die zo stevig geprijsd is als een Yaris Hybrid beter geïsoleerd had mogen zijn.
Wellicht waren mijn verwachtingen van de Yaris Hybrid ook iets te hoog, een auto waar ik jaren naar uit heb gekeken om hem eindelijk in bezit te hebben, dan zie je in het begin vooral de dingen waar je enorm naar uit hebt gekeken, en de minpunten komen pas iets later.
Maar voordat het nou lijkt alsof ik hier zojuist mijn miskoop van de eeuw heb geschreven; absoluut niet!
Overall vind ik het mijn beste auto ooit, en dat mag ook wel want het was ook de duurste ooit. Ik vind het een genot om ermee onderweg te zijn en wat ook leuk is dat MevrouwGo het ook de beste auto vind die we ooit gehad hebben. Het uiterlijk van de auto moest bij mij persoonlijk even rijpen, want ik vond eerst de eerste facelift (2014-2016) toch echt nog wel fraaier, maar dat begint inmiddels te keren in het voordeel van de 2e facelift zoals ik die heb.
Ik ben echt wel van plan om hier heel wat jaartjes mee te blijven rijden, en wat er daarna komt zie ik dan wel weer. Zou een Skoda kunnen zijn, maar ook totaal iets anders. Tot nu toe voel ik me meestal wel het meest aangetrokken tot auto’s van VAG en Toyota. Heb nu 4x een auto van VAG gehad, en de Yaris is m’n 4e auto van het Toyota concern. Maar met de komst van compactere EV’s begin ik ook wel benieuwd te raken naar een Renault 5, Hyundai Inster, Fiat Grande Panda …. en hopelijk maakt VAG eindelijk eens werk van de ID2all (en dan het liefst een Skoda zusje daarvan). Maar aanschaf van een EV is nog jaren bij mij vandaan (waarschijnlijk/helaas), maar dat is niet zo erg, de Yaris is ook fijn en voor een EV moet ik eerst nog lang sparen en moeten er nog wel heel wat laadpalen bijkomen in de wijk waar ik woon, aangezien ik geen eigen oprit heb en in een flat woon.
Behalve regulier onderhoud heb ik eigenlijk weinig dingetjes meer op de planning staan. Ik overweeg in m’n achterhoofd nog om de dakantenne te vervangen voor een exemplaar met DAB+ aangezien de plakantenne op de voorruit die ik nu heb niet helemaal optimaal is. Voor de €10 meerprijs die ik ervoor heb betaald mag ik absoluut niet klagen, en is het zelfs vrij indrukwekkend wat hij kan ontvangen, maar het gebeurd me eigenlijk net te vaak dat de ontvangst weg valt. Echter is een goede Calearo antenne ook best duur, en is het natuurlijk weer een heel gedoetje met een dab-antennekabel naar de DAB-ontvanger leggen en de FM stekkers weer met verloopjes aan zien te sluiten op de originele Toyota kabels, en natuurlijk nog het gedoe om het hemeltje deels los te maken en de antenne te vervangen... daar heb ik nog niet zo’n trek in.
Misschien moet ik er in de toekomst toch maar eens aan geloven om radio/podcasts via de telefoon te streamen, misschien is dat zelfs wel goedkoper, en de keuze in goede zenders nog groter. Maar zover is het nog niet.
Zo .. dat was het voor nu wel even. Ongetwijfeld schiet me later nog wel iets te binnen wat ik ben vergeten te benoemen, maar indien dat het vermelden waard is schrijf ik daar later nog wel een keer over.
Ik ga nu eerst maar weer eens even lekker genieten van m’n