De nieuwe achterlichtpakkingen houden het water goed buiten en dus heb ik de kofferklepbekleding weer gemonteerd. Ik had ook geen problemen verwacht, maar het is altijd fijn om met zekerheid te kunnen vaststellen dat het probleem is opgelost.
Voordat ik het probleem van de lekkage ging aanpakken was er eigenlijk net een ander project(je) afgerond. Ik moest daar enkel nog wat foto’s van op m’n pc zetten en die een beetje bijsnijden en het formaat aanpassen. En natuurlijk had ik nog even de tijd nodig om er een stukje over te schrijven, maar toen kwam de lekkage er dus tussendoor gedrupt.
Die was toch echt even iets dringender.
Neemt niet weg dat ik jullie dan nu alsnog even meeneem naar m’n laatste knutselproject van dit jaar. Tenminste ….
Ik ga er vanuit dat er deze maand geen nieuwe projecten meer zullen volgen.
Welkom bij opnieuw een verlichtingsproject.
Doordat de interieurverlichting van de Yaris slechts bestaat uit twee W5W lampjes is de hoeveelheid licht in de auto niet heel erg indrukwekkend, en zeker minder goed dan in de Citigo die behalve twee W5W lampjes ook nog een buislampje van 10W in de verlichtingsunit had zitten.
En zo op de foto lijkt het nog geen eens zo heel erg slecht, maar dat is meer te danken aan de automatische instellingen van de camera in de telefoon die kennelijk de sluitertijd iets langer maakt.
Een upgrade naar LED is dan natuurlijk voor de hand liggend, er zijn genoeg LED-varianten voor W5W lampjes te vinden. Echter hebben ze vaak een kleurtemperatuur van rond de 6000K of hoger en dat vind ik niet zo’n prettig licht. Gelukkig vond ik een setje van Philips die 4000K is en ondanks dat het van mij eigenlijk nog wel wat warmer van kleur had gemogen vind ik de lichtopbrengst echt wel een hele stap vooruit gegaan en daar ben niet alleen ik blij mee, maar MevrouwGo ook.
In dit donkere jaargetijde was een upgrade aan de binnenverlichting zeer welkom.
En ik had ook nog een tweede setje van dit type lampjes besteld met het idee deze voor de kentekenverlichting te gebruiken. Echter zijn de lampjes ook een stukje groter dan de W5W gloeilampjes en daardoor raakten ze de glaasjes van de kentekenplaatverlichting en klikte de glaasjes ook niet meer vertrouwenwekkend vast. Ze zijn gewoon net een ietsje te groot …. Jammer.
Voor de kentekenverlichting heb ik zodoende de gloeilampjes maar weer teruggeplaatst. Die LEDjes komen in de toekomst vast nog wel weer eens een keer ergens voor van pas.
Ook de lampjes van het achterlicht/remlicht ontkwamen niet aan een upgrade en daarvoor heb ik lampjes van Osram gekozen, afkomstig uit dezelfde reeks als het standlicht/DRL licht in de koplamp. Het ziet er goed uit en geeft verder geen problemen met storingen omtrent meldingen van kapotte lampjes oid.
Was dat nou alles Stefan? Je hebt een paar lampjes vervangen door LEDjes en dat noem je een project? Da’s wel een heel erg simpel project zeg ….
Nee, natuurlijk was dat niet alles.
En eigenlijk was ik ten tijde van de aanleg van de DAB-antenne ook wel een beetje begonnen aan dit project want toen ik de kabel voor het DAB-signaal van achterin de auto naar voren richting de DAB-ontvanger aanlegde legde ik direct een extra kabel mee. Waarvoor dan? Nou;
Waar ik zelf mee in aanraking ben gekomen, is 'scandinavian tail lights' wat je bij het vag concern natuurlijk heel eenvoudig met bijvoorbeeld VCDS aan kan zetten. Heb je er weleens over nagedacht om die tail lights ook bij de Yaris aan te zetten? Waarschijnlijk zal je daar dan een kabeltje voor moeten trekken....
De opmerking van
@gehaktbal was als een zaadje in m’n hoofd blijven zitten …. En ondanks dat ik eerder had geschreven dat ik daar niet meer dit jaar mee aan de gang zou gaan begon het toch te kriebelen toen ik zag dat ik eigenlijk alle benodigdheden gewoon in huis had.
Ik heb in het verleden in mijn Toyota iQ ook al zitten knutselen aan de verlichting waardoor de achterlichten mee gingen branden met de DRL aan de voorzijde, de DRL aan de voorzijde had ik overigens ook zelf aangelegd. Op die manier had ik zowel voor als achter altijd verlichting branden. Naar mijn idee is dat extra veilig. En bij de Citigo kon het geprogrammeerd worden, maar bij de iQ & Yaris gaat dat niet. Dus dan maak ik het zelf.
Nou kun je dat natuurlijk op een makkelijke manier doen, of op een minder makkelijke manier. De makkelijke manier is de kabel naar het achterlicht doorknippen en een nieuwe kabel aansluiten die ACC gevoed is, bijvoorbeeld door stroom te pakken vanaf de 12V aansluiting in de middenconsole (of een andere ACC-bron). Echter vind ik dat niet ideaal, want als je dan een keer iets teveel vermogen van de 12V-aansluiting zou pakken en de zekering brand door, dan heb je ineens ook geen werkende achterlichten meer. En aangezien de 12V-aansluiting in mijn auto’s altijd een dankbare bron voor ACC voeding is, ook al houd ik heus rekening met de hoeveelheid stroom ik daar pak …. is dat toch iets waar ik rekening mee hou.
Maar hoe maak je het dan? Nou zo;
Ik voed ACC stroom in op de bestaande kabel en voeg 2 diodes (1N4001) toe zodat beide stromen niet de ‘verkeerde kant’ op kunnen stromen waardoor stroom vanaf de verlichting schakeling richting de 12V-aansluiting zou kunnen stromen en andersom. In de iQ had ik de diodes gewoon in de kabelbomen gesoldeerd en daarna lekker omwikkeld met isolatietape en kabelboomtape en dat werkte prima. Ook in andere projecten met diodes verwerkte ik die op dezelfde manier …
Door voortschrijdend inzicht besefte ik mijn echter pas later dat dat wellicht niet helemaal de meest verstandige manier was aangezien diodes flink warm kunnen worden. En de iQ is weliswaar nooit in brand gevlogen en de absolute warmteontwikkeling zal, zeker wanneer het lampje zelf een LEDje is, reuze meevallen waarschijnlijk … maar ik wilde het toch anders doen. Ik wilde iets maken waarbij er wat ruimte rondom de diode zit en er een kleine mogelijkheid is voor warmteafvoer.
En mensen die meer verstand hebben van elektra zullen mijn nu vast uitlachten, want hoeveel warmte ontstaat er nou helemaal bij het stroompje wat door de diode heen gaat wanneer een (LED)lampje 1,6W o.i.d. aan vermogen heeft? Ik kan dat niet goed uitrekenen, elektrotechneuten vast en zeker wel. Maar dat maakt mij ook niet uit; ik knutsel graag en het geeft mij gemoedsrust.
Dus daar gaan we; 4 huisjes voor de diodes gemaakt met ventilatiegaatjes.
En heeft iemand misschien al een idee waar ik die van gemaakt heb? ………
Zal ik een tip geven?
Haha, komen die BIC-pennen ook nog eens voor andere doeleinden van pas. De rubbertjes aan boven- en onderzijde zijn gemodificeerde doorvoertules.
Omdat het altijd makkelijker is om in m’n hobbykamer te solderen in plaats van in de auto kocht ik even een nieuw kabelboompje voor in het achterlicht. Dat is wel heel erg praktisch. Zo kon ik 1 kabelboompje klaar maken en die vervolgens monteren en dan de uitgenomen kabelboom modificeren voor het andere achterlicht. Geen tijdsdruk, geen stress. En beide achterlichten gebruiken exact hetzelfde kabelboompje.
*foto nieuwe
En na een beetje knutselen zag het er vervolgens ongeveer zo uit;
Voorin het dashboard heb ik een kabel aangetakt op de 12V aansluiting, en de voeding loopt dan dus met de DAB-kabel mee naar achteren en daar heb ik die weer aangesloten op een klein zelfgemaakt kabelboompje die die tussen beide achterlichten zit inclusief zekeringhouder. Die zekeringhouder heb ik eigenlijk geen eens zo zeer vanwege de veiligheid er tussen gezet, maar voor het geval ik, al zie ik nu (nog) niet in waarom, de Scandinavian taillights uit zou willen zetten. Zekering eruit, en alles is weer terug bij het oude.
Hier een foto van het moment van de waarheid … zou het werken? Aan de roldeur voor de auto kun je zien dat de DRL in de koplampen aan staat.
Yes! Het werkt.
En ik kan van ook zonder het schijnsel van de voorkant van de auto te zien wel zien of het de Scandinavian taillights betreft of dat het de ‘gewone verlichting’ is. Want hier zie je de auto met dimlicht aan:
Het verschil? De kentekenverlichting brandt bij mijn Scandinavian taillights niet mee. Natuurlijk had ik het zo kunnen maken dat die ook mee zouden branden, maar ik zie de meerwaarde daar niet zo van en het zou wat extra moeite en tijd gekost hebben. Ik vind het zo prima.
Het was daarna enkel nog een kwestie van de kabels een beetje bij elkaar binden en de afdekkapjes in de kofferruimte konden er weer op. Dat wint niet de schoonheidsprijs, maar dat geeft niet.
Ik heb nog wel even zitten overwegen om de knipperlichten ook direct te vervangen voor LEDs maar ik ben prima tevreden met de gloeilampjes die die taak op dit moment op zich nemen. En het is nu echt wel een keer mooi geweest met de auto-uitgaven dit jaar.
En daarmee is de auto nu eigenlijk ook wel dermate compleet dat ik denk ik wel een zo’n beetje uitgeknutseld begin te raken. Natuurlijk zullen er volgend jaar dingetjes gebeuren en kosten gemaakt worden, maar dat zal (hopelijk) vooral regulier onderhoud zijn. Of wellicht eens een keer wat poetsen. Maar voor de rest vooral gewoon lekker genieten van het rijden in de Yaris.