SteGo's Toyota Yaris Hybrid Team D.

SteGo

Donateur
@gehaktbal voor mij persoonlijk is het een voordeel om niet te hoeven coderen. Ik heb de kennis en kunde daar niet voor. Maar gelukkig weet ik meestal wel op mijn eigen manier de dingen die ik graag wil hebben voor elkaar te krijgen. Wat extra kabeltjes trekken ... beetje solderen ... met mijn basiskennis lukt dat prima.

Neemt niet weg dat ik met bewondering kan kijken naar wat sommigen kunnen als het gaat om zaken programmeren/coderen, echt heel knap! Op het VW Up Forum is er ook een lid die echt wonderbaarlijke dingen met een VW Up heeft gedaan als het gaat om aanpassingen doen. Daar heb ik echt met open mond naar zitten kijken. Het is mij te ingewikkeld, maar wat gaaf als je dat kunt!
https://vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7920

Overigens moet ik wel bekennen dat het idee voor de 'scandinavian tail lights' wel een beetje blijft kleven .... dus wie weet .... ;) Áls ik dat ga doen zal ik het natuurlijk vastleggen en laten zien hoe ik het heb gedaan. :giggle: Maar dat wordt sowieso dit jaar niet meer hoor.
 

Chrisjemol

Forumguru
Ja die iichel (michel) is echt een tovenaar met de elektronica, wat hij heeft gedaan in een Up is ongekend en ik denk haast dat niemand heeft wat hij in de up had gedaan

Die bewuste up! heb ik bijna gekocht. Helaas bleek hij niet zo strikt om te gaan met eerlijk adverteren… ding werd aangeboden met 60k op de teller maar bleek dik over de 2 ton op te staan, na confrontatie was hij plots zo aardig niet meer…

Maar wel jaloers op de skills iig
 

SteGo

Donateur
@Chrisjemol hoe knap ik het werk aan die Up! ook vind, ik zou die auto nooit willen kopen. Als je een keer schade rijdt, of er gaat een keer iets in de auto kapot, zal een garagehouder of schadehersteller onderdelen gaan bestellen op basis van de voertuiggegevens en de dealer of andersoortige leverancier zal dan op basis van wat er volgens het chassisnummer op de betreffende auto hoort de onderdelen bestellen. Je krijgt dan dus geheid de verkeerde onderdelen. En dat wordt echt 1 groot gedonder, dat kan ik je wel vertellen uit ervaring bij mijn werkgever. :unsure:

Een BMW waar achteraf een M-bumper op is gezet en dat soort zaken daar kom je nog wel een keer uit, maar die betreffende Up! is zo zwaar gemodificeerd ... tenzij er een groot logboek bij zit met alle gebruikte onderdeelnummers kom je daar echt nooit meer uit. o_O

Gelukkig heb ik met mijn Yaris niet zulke hoge ambities. :D
 

SteGo

Donateur
Behalve regulier onderhoud heb ik eigenlijk weinig dingetjes meer op de planning staan. Ik overweeg in m’n achterhoofd nog om de dakantenne te vervangen voor een exemplaar met DAB+ aangezien de plakantenne op de voorruit die ik nu heb niet helemaal optimaal is.
......
Echter is een goede Calearo antenne ook best duur, en is het natuurlijk weer een heel gedoetje met een dab-antennekabel naar de DAB-ontvanger leggen en de FM stekkers weer met verloopjes aan zien te sluiten op de originele Toyota kabels, en natuurlijk nog het gedoe om het hemeltje deels los te maken en de antenne te vervangen... daar heb ik nog niet zo’n trek in.

En nu zijn we nog geen maand verder ... *ahum*.
Ik werd het de afgelopen tijd een beetje zat dat de DAB-ontvangst steeds vaker stoorde. Waar dat door komt? Geen idee, maar ik wilde verbetering aan brengen.

Dus dat werd een tripje naar Automat Zwolle om advies te vragen en te zien wat er te koop is. Eigenlijk kon ik al wel raden dat een 16V antenne van Calearo (tegenwoordig MTA) met lange spriet het allerbeste is.
16v.jpg
Maar dat vind ik niet heel erg fraai ... zo'n 16V antenne is leuk en passend op een VW Golf mk3, en ondanks dat ik wel zo'n exemplaar op mijn eerste Citigo heb geplaatst wilde ik voor de Yaris graag iets anders. Ik heb bij mijn Toyota iQ van destijds de Calearo Shark2 gebruikt en daar had ik eigenlijk geen klachten over. Ja, FM ontvangst was wat minder optimaal, maar nadat ik een DAB radio had gemonteerd keek ik eigenlijk niet meer om naar FM, dus dat was geen probleem. En ik vind zo'n Shark2 een fraaie antenne.

En wat een geluk, die Shark2 hadden ze ook nog op voorraad. Nu echter niet in een doosje van Calearo maar in een wit blanco doosje. De medewerker liet me de antenne zien en zei ervan overtuigd te zijn dat hij exact gelijk is aan de Calearo Shark2, en zelf kreeg ik ook sterk dat gevoel. Enkel het Calearo stickertje op de onderkant miste en het kleine logootje op de achterkant van de vin zelf. Doordat ze hem nu in een blanco doosje leverden was hij ook wat goedkoper dan wanneer je hem in een Calearo doosje koopt.
Of zoals de medewerker zei; de makers van A-merk chips maken ook de huismerk chips. :D

Wat had ik verder nog nodig? Natuurlijk; een DAB-kabel om het signaal vanaf de antenne naar m'n Dension DAB+U te krijgen. Prijs viel me nog geen eens tegen; net geen €100 voor de antenne en de kabel samen.
Online had het natuurlijk nog iets goedkoper gekund maar ik steun mijn lokale Automat graag. Support your local! Ik wordt er altijd top geholpen en ik kom er graag en ze geven eerlijk en goed advies. En als je wilt dat zo'n zaak blijft moet je er wel blijven kopen. :jaja:

Maar met de aankoop van de antenne en de kabel heb ik natuurlijk pas het eerste makkelijke deel van de klus gedaan. :unsure:
Toen moest het echte werk nog beginnen. Eerst maar eens beginnen met de FM-aansluiting. Toyota heeft daar zo z'n eigen connector voor, terwijl de antenne een Fakra aansluiting heeft.
aansluiting.jpg

Gelukkig had ik nog een 'Fakra naar DIN' verloopje liggen, dus daar knipte ik de DIN aansluiting af en om aan een Toyota connector te komen knipte ik (terwijl de antenne nog op het dak gemonteerd zat) de kabel van de originele antenne net onder de bevestigingsmoer af. En toen was het natuurlijk even een kwestie van draadjes strippen, de kernen aan elkaar solderen, inpakken/isoleren en de mantels aan elkaar solderen en voor de rest er een beetje omheen vlechten en daarna alles lekker intapen.
11 antenne1.jpg
Daarmee kon ik de FM aansluiting van de nieuwe antenne gewoon aankoppelen aan de connector aan de C-stijl. Tevens kon ik uit die connector ook direct de voeding voor de antenne betrekken. Scheelde weer een extra kabel leggen.

Maar toen kwam het lastige deel; de nieuwe antenne monteren. En hier gingen er wat dingen mis. :unsure: De nieuwe antenne heeft een 19mm rond gat nodig, of 15x15mm vierkant gat. Toen ik de originele antenne van het dak haalde bleek daar een gat te zitten dat weliswaar ongeveer 15mm breed was ... maar het was een rechthoekig gat en in de lengte was hij een stuk langer. Shit! Dat kwam niet helemaal goed met het afdichtrubber aan de onderkant van de antennevoet, of in ieder geval ...lastig. Wellicht als ik hem precies in het midden zou kunnen plaatsen ... Gelukkig had ik bij Automat ook een stukje butyl band meekregen om een extra afdichting te kunnen maken, met tips over hoe ik dit het beste kon toepassen. Voor de rest lekker veel vette vaseline onder de voet gesmeerd om het lekker waterafstotend te houden en te beschermen tegen vocht.
Nadat ik na een tijdje klooien eindelijk eens de moer op de antenne gedraaid kreeg (klooien boven de hemelbekleding op de tast omdat je er niks van kunt zien ...) en ik de moer had aangedraaid die volgens de specificaties van Calearo met 6,5 Nm aangedraaid moet worden (beetje op gevoel gedaan) viel het me op dat de antenne echt veel te losjes zat. Je bewoog hem zonder enige moeite heen en weer.. Komt volgens mij deels omdat het gat in het dak dus veel te groot was. :confused: Daarnaast maakte de voet ook geen goed contact met het dak, je kon voor het grootste gedeelte zo onder de antenne door kijken. (Dak loopt ietsjes bol.)

Tjah, wat nu? Moer strakker aantrekken dan maar. Tip van SteGo; niet doen! Ik trok de moer flink strak aan, maar door de punten op de moer die in het dak drukken drukte ik een bult in het dak daardoor de antenne ook nog scheef ging staan. Ohw f*ck! Antenne er weer af, deuk een beetje terug getikt, en geconstateerd dat zelfs de lak rondom het gat gebarsten was. :eek: Ohw mijn god, waar ben ik aan begonnen?
Maarjah ... oude antenne was er al af en onbruikbaar, schade was al toegebracht, je moet door. Antenne opnieuw gemonteerd en dit keer de moer iets minder strak aangetrokken. Hopelijk zou de butyl band voldoende afdichten om hem in eerste instantie even waterdicht te laten zijn. Kon ik ondertussen nadenken over een betere oplossing. Vanwege de lichtelijke paniek die was ontstaan heb ik verder helemaal geen foto's meer gemaakt die dag. Ik had de hemel wel alvast weer vastgezet en de kabels aangesloten en richting de C-stijl geleid.

Voor de oplossing ging ik naar de Praxis en ik kwam terug met;
rubson.jpg
Een weersbestendige, blijvend elestische, UV-bestendige kit.
Ik heb de volgende dag eerst met een ruime hoeveelheid remmenreiniger zo goed mogelijk alle vaseline tussen het dak en de onderkant van de antennevoet weggespoten en daarna heb ik zo krachtig mogelijk zoveel mogelijk kit onder de antennevoet gespoten. Natuurlijk had ik de antenne beter opnieuw los kunnen halen maar ik had geen zin om de hemelbekleding weer los te halen en weer te zitten martelen met met die moer. M'n handen zaten ook al vol wondjes door de scherpe rand van de hemelbekleding .. Het moest maar zo.
20241110_104950.jpg
Ik had bedacht de kit even een ietsje de tijd te geven om te laten drogen en daarna de tape eraf te halen en de kit nog even met een sopje en een natte vinger glad te strijken. Dat ... ging ook al niet helemaal naar wens. :cautious:

Wat een treurnis allemaal .. of niet dan? :LOL:

Dit kit was kennelijk al net iets te ver droog in en plaats van hem gladder te strijken trok ik er riggeltjes in. Dit project mocht kennelijk gewoon geen makkie worden ...
Ik besloot er verder maar vanaf te blijven, voordat het nog erger zou worden. Wellicht dat ik er ooit nog wel eens een keer een heel dun laagje kit overheen aanbreng en die dan mooi glad strijk. De boel is nu in ieder geval waterdicht en nu de kit inmiddels droog is zit de antenne ook echt muurvast op het dak. Die komt nooooooit meer los! :D
11 antenne.jpg

De DAB-kabel is inmiddels ook richting de Dension DAB+U getrokken en dat resulteerde in een stukken betere ontvangst en bovendien ook zo'n 26 extra zenders die ik kan ontvangen. Een hele vooruitgang! Daar ben ik echt blij mee! :thumbsup:
FM-ontvangst is net zoals bij de iQ destijds wel iets minder goed, maar dat vind ik niet zo erg.
Is er toch ook nog iets wél goed gegaan. :maakmegek::yeah:
En ik vind het er ook echt wel fraai uitzien om zo'n Shark-vin op het dak te hebben in plaats van een spriet. :jaja:
20241117_101036.jpg

Al met al kwam het zo toch nog tot een goed einde .... maar het was verre van m'n meest succesvolle knutselproject tot nu toe. :deuk:Hopelijk gaat een volgend project weer wat soepeler. :D
 
Laatst bewerkt:

Kanerr

Forumguru
Soms zit het echt tegen zeg! Smaken verschillen gelukkig en ik ben blij dat jij er tevreden mee bent maar ik vind zo een vin echt he-le-maal niks :bloos:
 

Okki

Donateur
Zelf dingen aan de auto doen: Tip van Okki; niet doen!

Maar zonder dollen, ik vind het knap van je hoor, ik zou het bijltje er al bij neergelegd hebben. Ik moest gisteren mijn Quooker vat vervangen (3 aansluitingen) en dan zit ik al in de zenuwen. ("meneer, u kunt dat makkelijk zelf doen hoor, is kinderspel)

Ik was een tijdje geleden bij @Antera en als ik zie hoe makkelijk hij paneeltjes van de auto los trekt, ik zou er de zenuwen van krijgen.
 

SteGo

Donateur
Soms zit het echt tegen zeg! Smaken verschillen gelukkig en ik ben blij dat jij er tevreden mee bent maar ik vind zo een vin echt he-le-maal niks :bloos:
Maar dat geeft he-le-maal niks hoor! :D Smaken verschillen inderdaad. Iedereen moet z'n auto lekker aankleden zoals hij/zij zelf graag wil. ;)
antenna.jpg
Zelf dingen aan de auto doen: Tip van Okki; niet doen!
Soms denk ik ook wel eens; 'Was er nou maar vanaf gebleven! Koop dan toch gewoon een auto waar alles op en aan zit wat je wenst en blijf vervolgens overal met je tengels vanaf! ' :D
Maar A heb missen mij, zoals waarschijnlijk bij velen van ons het geval, de centen om een auto te kopen waar alles op en aan zit wat je hartje begeert. En B vind ik knutselen gewoon zo ontzettend leuk ... er móét altijd iets geknutseld worden ... ook als dat enge momenten oplevert of als er daardoor iets afbreekt.

Bij het antenne-project is er bijvoorbeeld een klem afgebroken van het kapje aan de hemelbekleding dat de gordel voor de middelste zitplaats op de achterbank vasthoud. Hij blijft weliswaar nog wel zitten omdat er ook nog een bout van een gordelgeleider doorheen gaat, maar hij zit wat losjes. Gelukkig kostte een nieuw kapje, geheel tegen Toyota-gewoontes in, slechts een paar euro. Dus die heb ik nog klaarliggen om binnenkort een keer te monteren. Als hij nou 30 euro had gekost ofzo had ik het laten zijn voor wat het is.
Schermafbeelding 2024-11-19 190954.png
Van de overige veel voorkomende interieurklemmen heb ik er van een paar soorten meerdere op voorraad. :D En verder is het gewoon een kwestie van een beetje durven. Ik zet zo ergens een spatel tussen om uit te vinden hoe iets vast zit. En als ik er niet uit kom zoek ik het op internet wel op. Vaak zijn andere mensen je al voor geweest in het demonteren van bepaalde zaken en met een beetje geluk heeft iemand al ergens delen uit werkplaatshandboeken online gezet. :jaja: Daarnaast schroom ik ook niet om dingen op een echte SteGo-manier te doen wat kan inhouden dat ik op allerlei creatieve manieren wegen zoek om m'n doel te bereiken.

Het scheelt wel dat ik werk aan mijn eigen auto en niet andermans auto. Dan durf ik net wat meer .... bij andermans auto zou ik veel voorzichtiger zijn. Maar m'n eigen auto's ... ach ... bumpers demonteren, gaten in de bumpers zagen, bekledingsdelen los halen, etc .. prima! Zoals hier mistlampen inbouwen in een Daihatsu Cuore inclusief kabelboom aanleggen en direct wat beginnende roest aan het bovenfront wegwerken. Leuk man, lekker hobbyen. :giggle:
1479217_334590550017105_1029338974_n.jpg
 

SteGo

Donateur
Uiteraard direct de nieuwe wissers geplaatst
Dit schreef ik 1 september in dit topic ... we zijn 2,5 maand verder ... wie wil er raden wat er aan de hand is? :deuk:

Dat dure Denso wisserblad streept nu alweer als de ziekte, echt niet grappig. :cautious: De afgelopen tijd was het al wat irritant maar het was nog wel te doen, maar vanochtend regende het heftig toen ik onderweg naar het werk was en de wisser leek het zicht alleen maar slechter te maken. Da's niet grappig. 20241119_184110.jpg Maar gelukkig had ik er 2 gekocht en had ik er dus nog 1 op voorraad. Die heb ik vanavond gemonteerd en dan hoop ik dat zal blijken dat de vorige wisser een geïsoleerd geval was van slechte kwaliteit. Al zeg ik er ook direct bij dat ik uiteraard alvast weer een nieuw wisserblad ga bestellen om op voorraad te hebben ... maar dat wordt niet weer zo'n Denso maar gewoon een flatblade van Bosch.

En ik was het natuurlijk wel een beetje aan m'n stand verplicht om het oude wisserblad te onderzoeken, en daarnaast ook gewoon ontzettend nieuwsgierig wat er aan de hand is; de rand van het rubber is over zowat de hele lengte nogal rafelig. Dat helpt allicht niet echt mee in het zorgen voor een streeploze ruit. Waardoor dat komt? :pieker: Zeg het maar. Wellicht oude voorraad waardoor het rubber al niet meer zo fris was? (al kon ik geen productiedatum vinden)
wisserblad.jpg

Hopelijk gaat exemplaar 2 wat langer mee dan 2,5 maand. :jaja:
 
Laatst bewerkt:

Japanese Power

Donateur
Leuk hoor om alles mee te lezen en beleven Stefan. Ik doe het je niet na. En die antenne. Waar haal je de tijd en het geduld vandaan. Respect hoor. Ga vooral zo door met die kleine maar ozo leuke aanpassingen.
 

EdK

Forumguru
meneer, u kunt dat makkelijk zelf doen hoor, is kinderspel
Ja klopt, alleen als fout gaat weet hij wat te doen..... en jij belt in paniek 112 !
Maar veel is door een ieder zelf te doen, maar je moet beetje durven en in je omgeving aan een techneut vragen hoe te doen en waar op te letten.
En dan een hele dag er voor uit trekken en niet denken van dat doe ik ff ! En dan loop je na 3 uurtjes als een trotse pauw rond omdat je er achter komt dat je het toch wel kan !
Onze Menno zei ook altijd dat hij 2 linker handen had, maar via PB heb ik hem overtuigd dat zelfs hij ook laminaat kon leggen !
En uiteindelijk heeft hij het gedaan en is hem gelukt en was zo trots als een oude pauw !
En ja als en pro zal je dan gerust dingen zien die beter kunnen, en als je dan uitlegt hoe hij dit een volgende keer nog mooier / beter kan doen dan groeit zo'n persoon nog meer !
Maar belangrijkste is altijd om te denken van ik kan het wel, en niet meteen te roepen ik heb linker handen en ik kan het niet....
 

Okki

Donateur
Ik denk nooit "ik kan het niet" Maar ik besteed gewoon heel veel tijd om te zien hoe iets in elkaar zit. En ik probeer ook alvast oplossingen te bedenken wat te doen als het fout gaat.

Maar met sommige dingen denk ik, daar gaat of teveel tijd inzitten of als ik het verpest ben ik alsnog tijd en geld kwijt.

Maar meestal lukt het wel hoor. Zo heb ik een tijd terug de klep van een automatische sensor afvalbak (ding kostte bijna € 100) gerepareerd. Een los deksel moest bijna € 60 kosten. Dus openen die handel en goed kijken wat er mankeerde. Zat een veer om een plastic palletje ter dikte van een luciferhoutje wat (uiteraard) afgebroken was. Maar met een klein zelftappertje de boel weer aan de praat gekregen en het werkt alweer 2 jaar zonder problemen.

Maar terug naar de auto. Helaas beschik ik niet over een garage, anders zou ik waarschijnlijk meer aandurven (geldt ook m.b.t. de motorfiets) Maar nu, op een grote parkeerplaats met winkelend publiek om me heen, voelt het toch een beetje bezwaarlijk om zelf te gaan lopen hannesen. Maar....ik ga van de week wel zelf de ruitenwissers erop zetten :maakmegek:
 

SteGo

Donateur
:pieker: Water in de kofferruimte ... da's niet goed toch? :pieker:
Onlangs merkte ik een keer een beetje water op in de kofferruimte. Niet dat de reservewielbak nou vol stond zodat ik er (bijna) vissen in kon vervoeren hoor ... gelukkig! Maar er stond een paar keer wat water in een kleine uitsparing in de achtertussenpaneelbekleding.

tussenpaneel.jpg

Ik kon aanvankelijk niet goed plaatsen waar het water nou vandaan kwam, maar omdat het probleem toch bleef aanhouden moest ik vandaag toch maar eens grondiger onderzoek doen. Zo ontdekte ik dat er ook wat druppeltjes onder de kofferklepbekleding vandaan leken te komen ..
Maar hoe komt dat water daar? Dicht het rubber van de kofferklep wellicht niet helemaal goed af waardoor er wat water aan de binnenkant van de klep naar beneden lekt en dan achter de bekleding verdwijnt om er onderaan weer uit te komen?
Aan het rubber viel eigenlijk niet zoveel geks te ontdekken ... ik had al wel voor de zekerheid even opgezocht wat een nieuw rubber moest kosten in het geval ik wel een nieuw achterkleprubber nodig heb. Maar met een consumentenprijs van ongeveer €220 wordt je daar niet blij van en is het ook niet een onderdeel om op de gok te vervangen. Zodoende vandaag in de lunchpauze met gepast geweld de achterklepbekleding van de klep verwijderd en aanvankelijk werd ik daar niet direct veel wijzer van omdat er op meerdere plekken in de rechter hoek vocht te zien was. Ik besloot de bekleding er voorlopig maar even vanaf te laten zodat ik de komende tijd even kan monitoren waar ik water vandaan zie komen.

Vanavond toen ik weer thuis was keek ik eens even opnieuw en jawel hoor .. druppels!
lek1.jpg

En niet veel later ontdekte ik ook een druppel aan de lamp die er boven zit in de achterklep. Aha!
Lampje maar eens even demonteren dus (terwijl het buiten al best stevig waaide door storm Connell, maar het was nog droog), en toen .. tjah ... ik denk dat ik de oorzaak wel gevonden heb. ;)
lek2.jpg

En ook op de klep is wel duidelijk te zien dat er iets gelekt heeft;
lek3.jpg

Voor nu heb ik de pakking even zo goed mogelijk schoon gemaakt, en de achterklep uiteraard ook. Hopelijk blijft het water op die manier weer een beetje beter buiten.
En ik heb gelukkig al uit kunnen zoeken dat de pakking als los onderdeel te bestellen is, dus dan kan ik morgen eens even gaan kijken wat die kost en hem daarna bestellen. En ik denk dat ik de andere zijde dan wellicht ook direct maar even mee pak want ik heb de achterklepbekleding nu toch al los liggen.
lek4.png

Met een beetje geluk is de Yaris binnenkort dan weer helemaal lekvrij. :jaja:
 

gehaktbal

Forumguru
Bekend kwaaltje, bij meer modellen van toyota vergaan die schuimen afdichtingen van de achterlichten. Nieuwe afdichting of tochtbandje er onder en het is weer dicht.

Tof dat je het zo snel gevonden hebt!
 

Chrisjemol

Forumguru
Ik heb ooit van een foamen zitje van een racemotor een nieuwe pakking geknipt voor de parafan bak van mijn passat 3bg
Werkte beter dan origineel
 

SteGo

Donateur
Vandaag kreeg ik de nieuwe pakkingen voor de achterlichten in de achterklep binnen. :giggle:
En ondanks dat het sinds ik de oude pakking had schoon gemaakt droog is gebleven in de kofferbak is het toch fijn om er even nieuwe exemplaren op te zetten. En zo te zien aan de linker lamp was dat ook nog maar een kwestie van tijd voordat ik daar problemen kon gaan verwachten ... :pieker:

a-licht L.jpg

Daarna even de pakkingen van de lampen gehaald (zitten deels geplakt) en de lijmresten verwijderd met dit stinkende goedje;
Citruszzz.jpg
Als ik het etiket al zie ruik ik de geur opnieuw ... bah! :sick:
Ondanks dat ik het schoonmaken buiten op het balkon had gedaan rook je die troep ook in een groot deel van onze flat.

Maar het was natuurlijk allemaal voor de goede zaak ... want na de rest van de lampen ook nog een beetje opgefrist te hebben konden de nieuwe pakkingen er opgeplakt worden.
Nieuwe pakking.jpg
De montage stelde verder niet al teveel voor; schroefdraad door de daarvoor bestemde gaten steken en een moertje erop draaien.
Het viel me bij demontage wel op dat die moertjes af-fabriek niet al te vast zaten. Maar bij SteGo gaat het altijd net ietsjes strakker en voor de gemoedsrust een heel klein beetje blauwe schroefdraadborging. ;)

Dat blijft wel zitten, en dan ben ik heel benieuwd hoe lang deze nieuwe pakkingen mee zullen gaan. :jaja: Voor de zekerheid wacht ik nog even met het terugplaatsen van de kofferklepbekleding totdat we weer een keer een flinke bui hebben gehad. Dan controleer ik nog even een keer zorgvuldig of alles droog is gebleven en dan mag de bekleding ook weer op z'n plek.
Klein updateje over het nieuw geplaatste Denso wisserblad; ik denk niet dat die langer mee zal gaan dan de vorige. :pieker: Nu wil het allemaal nog wel hoor, maar de eerste tekenen zijn er al weer ... Nooit weer Denso Hybrid wisserbladen ....
Gelukkig heb inmiddels alweer 2 Bosch flatblades op voorraad liggen, evenals 2 wisserblaadjes voor de achterklep. Zolang het nog enigszins acceptabel is laat ik de Denso's nog zitten, maar ze gaan het voorjaar van 2025 niet halen vrees ik.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Maar bij SteGo gaat het altijd net ietsjes strakker
Tsja en dan staat er net iets teveel spanning op het kunststof en dan scheurt dat kunststof.....
Heb je nieuwe pakkingen en dan lekt hij op het kunststof.....
Soms zitten moeren handvast vast met een reden.......... :pieker:
 

SteGo

Donateur
Wellicht dat het ook nog te maken zou kunnen hebben met het feit dat de pakking wanneer hij nieuw is nog behoorlijk dik, stug en veerkrachtig is, maar als hij eenmaal een paar jaar zit is de veerkracht wel minder en voelen de moeren daardoor wellicht ook minder strak aangedraaid aan.

En ik heb ze nou ook weer niet als een bezetene aangedraaid .. :angel:
 

gehaktbal

Forumguru
En zo te zien aan de linker lamp was dat ook nog maar een kwestie van tijd voordat ik daar problemen kon gaan verwachten ... :pieker:
Toch is het ook weer zo, dat als je er niet aan komt, dat het dicht blijft (op dat ene achterlicht na dan).

Totdat je de lampunit er om 1 of andere reden toch een keer uit moet halen, dan mag je idd gelijk de pakking vervangen.

In elk geval lekker bezig weer. Lekker gevoel, zon vers kussentje er tussen :-)
 

SteGo

Donateur
De nieuwe achterlichtpakkingen houden het water goed buiten en dus heb ik de kofferklepbekleding weer gemonteerd. Ik had ook geen problemen verwacht, maar het is altijd fijn om met zekerheid te kunnen vaststellen dat het probleem is opgelost. :jaja:

Voordat ik het probleem van de lekkage ging aanpakken was er eigenlijk net een ander project(je) afgerond. Ik moest daar enkel nog wat foto’s van op m’n pc zetten en die een beetje bijsnijden en het formaat aanpassen. En natuurlijk had ik nog even de tijd nodig om er een stukje over te schrijven, maar toen kwam de lekkage er dus tussendoor gedrupt. ;) Die was toch echt even iets dringender.

Neemt niet weg dat ik jullie dan nu alsnog even meeneem naar m’n laatste knutselproject van dit jaar. Tenminste …. :D Ik ga er vanuit dat er deze maand geen nieuwe projecten meer zullen volgen.
Welkom bij opnieuw een verlichtingsproject.

Doordat de interieurverlichting van de Yaris slechts bestaat uit twee W5W lampjes is de hoeveelheid licht in de auto niet heel erg indrukwekkend, en zeker minder goed dan in de Citigo die behalve twee W5W lampjes ook nog een buislampje van 10W in de verlichtingsunit had zitten.
20241120_062701.jpg
En zo op de foto lijkt het nog geen eens zo heel erg slecht, maar dat is meer te danken aan de automatische instellingen van de camera in de telefoon die kennelijk de sluitertijd iets langer maakt.

Een upgrade naar LED is dan natuurlijk voor de hand liggend, er zijn genoeg LED-varianten voor W5W lampjes te vinden. Echter hebben ze vaak een kleurtemperatuur van rond de 6000K of hoger en dat vind ik niet zo’n prettig licht. Gelukkig vond ik een setje van Philips die 4000K is en ondanks dat het van mij eigenlijk nog wel wat warmer van kleur had gemogen vind ik de lichtopbrengst echt wel een hele stap vooruit gegaan en daar ben niet alleen ik blij mee, maar MevrouwGo ook.
interieur led.jpg
In dit donkere jaargetijde was een upgrade aan de binnenverlichting zeer welkom. :giggle:

En ik had ook nog een tweede setje van dit type lampjes besteld met het idee deze voor de kentekenverlichting te gebruiken. Echter zijn de lampjes ook een stukje groter dan de W5W gloeilampjes en daardoor raakten ze de glaasjes van de kentekenplaatverlichting en klikte de glaasjes ook niet meer vertrouwenwekkend vast. Ze zijn gewoon net een ietsje te groot …. Jammer. :confused: Voor de kentekenverlichting heb ik zodoende de gloeilampjes maar weer teruggeplaatst. Die LEDjes komen in de toekomst vast nog wel weer eens een keer ergens voor van pas.

Ook de lampjes van het achterlicht/remlicht ontkwamen niet aan een upgrade en daarvoor heb ik lampjes van Osram gekozen, afkomstig uit dezelfde reeks als het standlicht/DRL licht in de koplamp. Het ziet er goed uit en geeft verder geen problemen met storingen omtrent meldingen van kapotte lampjes oid.
achterlichten led.jpg

Was dat nou alles Stefan? Je hebt een paar lampjes vervangen door LEDjes en dat noem je een project? Da’s wel een heel erg simpel project zeg …. :pieker:

Nee, natuurlijk was dat niet alles. :D :LOL:
En eigenlijk was ik ten tijde van de aanleg van de DAB-antenne ook wel een beetje begonnen aan dit project want toen ik de kabel voor het DAB-signaal van achterin de auto naar voren richting de DAB-ontvanger aanlegde legde ik direct een extra kabel mee. Waarvoor dan? Nou;
Waar ik zelf mee in aanraking ben gekomen, is 'scandinavian tail lights' wat je bij het vag concern natuurlijk heel eenvoudig met bijvoorbeeld VCDS aan kan zetten. Heb je er weleens over nagedacht om die tail lights ook bij de Yaris aan te zetten? Waarschijnlijk zal je daar dan een kabeltje voor moeten trekken....
De opmerking van @gehaktbal was als een zaadje in m’n hoofd blijven zitten …. En ondanks dat ik eerder had geschreven dat ik daar niet meer dit jaar mee aan de gang zou gaan begon het toch te kriebelen toen ik zag dat ik eigenlijk alle benodigdheden gewoon in huis had.

Ik heb in het verleden in mijn Toyota iQ ook al zitten knutselen aan de verlichting waardoor de achterlichten mee gingen branden met de DRL aan de voorzijde, de DRL aan de voorzijde had ik overigens ook zelf aangelegd. Op die manier had ik zowel voor als achter altijd verlichting branden. Naar mijn idee is dat extra veilig. En bij de Citigo kon het geprogrammeerd worden, maar bij de iQ & Yaris gaat dat niet. Dus dan maak ik het zelf. :jaja:

Nou kun je dat natuurlijk op een makkelijke manier doen, of op een minder makkelijke manier. De makkelijke manier is de kabel naar het achterlicht doorknippen en een nieuwe kabel aansluiten die ACC gevoed is, bijvoorbeeld door stroom te pakken vanaf de 12V aansluiting in de middenconsole (of een andere ACC-bron). Echter vind ik dat niet ideaal, want als je dan een keer iets teveel vermogen van de 12V-aansluiting zou pakken en de zekering brand door, dan heb je ineens ook geen werkende achterlichten meer. En aangezien de 12V-aansluiting in mijn auto’s altijd een dankbare bron voor ACC voeding is, ook al houd ik heus rekening met de hoeveelheid stroom ik daar pak …. is dat toch iets waar ik rekening mee hou.

Maar hoe maak je het dan? Nou zo;
Schema.jpg

Ik voed ACC stroom in op de bestaande kabel en voeg 2 diodes (1N4001) toe zodat beide stromen niet de ‘verkeerde kant’ op kunnen stromen waardoor stroom vanaf de verlichting schakeling richting de 12V-aansluiting zou kunnen stromen en andersom. In de iQ had ik de diodes gewoon in de kabelbomen gesoldeerd en daarna lekker omwikkeld met isolatietape en kabelboomtape en dat werkte prima. Ook in andere projecten met diodes verwerkte ik die op dezelfde manier …
Door voortschrijdend inzicht besefte ik mijn echter pas later dat dat wellicht niet helemaal de meest verstandige manier was aangezien diodes flink warm kunnen worden. En de iQ is weliswaar nooit in brand gevlogen en de absolute warmteontwikkeling zal, zeker wanneer het lampje zelf een LEDje is, reuze meevallen waarschijnlijk … maar ik wilde het toch anders doen. Ik wilde iets maken waarbij er wat ruimte rondom de diode zit en er een kleine mogelijkheid is voor warmteafvoer.

En mensen die meer verstand hebben van elektra zullen mijn nu vast uitlachten, want hoeveel warmte ontstaat er nou helemaal bij het stroompje wat door de diode heen gaat wanneer een (LED)lampje 1,6W o.i.d. aan vermogen heeft? Ik kan dat niet goed uitrekenen, elektrotechneuten vast en zeker wel. Maar dat maakt mij ook niet uit; ik knutsel graag en het geeft mij gemoedsrust.

Dus daar gaan we; 4 huisjes voor de diodes gemaakt met ventilatiegaatjes.
20241117_133747.jpg

En heeft iemand misschien al een idee waar ik die van gemaakt heb? ………
Zal ik een tip geven? :D
20241117_133824.jpg
Haha, komen die BIC-pennen ook nog eens voor andere doeleinden van pas. De rubbertjes aan boven- en onderzijde zijn gemodificeerde doorvoertules.

Omdat het altijd makkelijker is om in m’n hobbykamer te solderen in plaats van in de auto kocht ik even een nieuw kabelboompje voor in het achterlicht. Dat is wel heel erg praktisch. Zo kon ik 1 kabelboompje klaar maken en die vervolgens monteren en dan de uitgenomen kabelboom modificeren voor het andere achterlicht. Geen tijdsdruk, geen stress. En beide achterlichten gebruiken exact hetzelfde kabelboompje.
20241116_112045.jpg *foto nieuwe

En na een beetje knutselen zag het er vervolgens ongeveer zo uit;
20241117_203204.jpg

Voorin het dashboard heb ik een kabel aangetakt op de 12V aansluiting, en de voeding loopt dan dus met de DAB-kabel mee naar achteren en daar heb ik die weer aangesloten op een klein zelfgemaakt kabelboompje die die tussen beide achterlichten zit inclusief zekeringhouder. Die zekeringhouder heb ik eigenlijk geen eens zo zeer vanwege de veiligheid er tussen gezet, maar voor het geval ik, al zie ik nu (nog) niet in waarom, de Scandinavian taillights uit zou willen zetten. Zekering eruit, en alles is weer terug bij het oude.

Hier een foto van het moment van de waarheid … zou het werken? Aan de roldeur voor de auto kun je zien dat de DRL in de koplampen aan staat.
Scan DRL.jpg
Yes! Het werkt. :yeah:

En ik kan van ook zonder het schijnsel van de voorkant van de auto te zien wel zien of het de Scandinavian taillights betreft of dat het de ‘gewone verlichting’ is. Want hier zie je de auto met dimlicht aan:
dimlicht.jpg
Het verschil? De kentekenverlichting brandt bij mijn Scandinavian taillights niet mee. Natuurlijk had ik het zo kunnen maken dat die ook mee zouden branden, maar ik zie de meerwaarde daar niet zo van en het zou wat extra moeite en tijd gekost hebben. Ik vind het zo prima.

Het was daarna enkel nog een kwestie van de kabels een beetje bij elkaar binden en de afdekkapjes in de kofferruimte konden er weer op. Dat wint niet de schoonheidsprijs, maar dat geeft niet.
tidy up.jpg

Ik heb nog wel even zitten overwegen om de knipperlichten ook direct te vervangen voor LEDs maar ik ben prima tevreden met de gloeilampjes die die taak op dit moment op zich nemen. En het is nu echt wel een keer mooi geweest met de auto-uitgaven dit jaar.

En daarmee is de auto nu eigenlijk ook wel dermate compleet dat ik denk ik wel een zo’n beetje uitgeknutseld begin te raken. Natuurlijk zullen er volgend jaar dingetjes gebeuren en kosten gemaakt worden, maar dat zal (hopelijk) vooral regulier onderhoud zijn. Of wellicht eens een keer wat poetsen. Maar voor de rest vooral gewoon lekker genieten van het rijden in de Yaris. :giggle:

:cheer::yeah:
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Mooi om al jouw klussen te lezen @SteGo! Ik herken er een hoop van, ik heb ook zo'n inborst van 'dat klusje gaan we eens klaren' om soms halverwege te denken 'Aaaaarghh, waar ben ik aan begonnen?!?'. Gelukkig komt t (vrijwel) altijd wel weer goed. Onderdeel van het plezier denk ik dan maar :jaja:
 
Bovenaan Onderaan