SteGo's Toyota Yaris Hybrid Team D.

SteGo

Donateur
Bedankt voor de leuke reacties en likes, wordt zeer gewaardeerd! :thumbsup:

@JPs_OC2 leuk gerijmd! ;)
De GR techniek verwacht ik hier nog niet zo snel voor de deur te hebben staan. Hooguit een gevalletje 'cheap badge engineering' door een extra embleempje op te plakken. :LOL:
Schermafbeelding 2025-03-22 212214.png
Op dit moment weet ik oprecht nog niet wat het volgende project gaat worden. Wat hebben luxere Yarissen nog meer dat de mijne niet heeft?
- Elektrische ramen achter; geen interesse.
- Keyless entry/start; lijkt me fijn, maar schijnt dus niet mogelijk te zijn. En ik wil ook niet teveel lopen rotzooien in de boordelektronica waardoor er straks een auto staat die niet meer wil starten ofzo. :unsure:
- Elektrisch inklapbare spiegels; mwoah .. de iQ die ik in het verleden had beschikte over die functie, maar ik hecht daar niet zoveel waarde aan.

En iets anders waar ik ooit over las; iemand die een extra accupakket in de Yaris had geplaatst en er een plug-in van had gemaakt. Maar dat had enorm veel voeten in de aarde voordat het werkte en vergde ook veel programmeren van software voor de BMS en om het pakket op een goede manier met de auto te laten communiceren ... Te ingewikkeld voor mij helaas, maar wel een gaaf project.

Maar vroeg of laat zal er ongetwijfeld wel weer een keer iets geknutseld worden ... :giggle:

Altijd een plezier om te lezen waar je mee bezig bent @SteGo, eerlijk gezegd vind ik jouw 'Mijn auto'-topics altijd het leukste om te lezen :jaja:
:love: Dat vind ik echt tof om te lezen!
Ondanks dat ik het knutselen aan m'n auto in de eerste plaatst natuurlijk doe omdat ik het zelf leuk vind is het delen ervan ook een deel van het plezier. (en ik lees ook graag andermans topics) Het voelt soms nog wel een beetje apart om hier op het Skodaforum zo uitgebreid over m'n Toyota te schrijven, maar het leuke is dat dat hier gewoon kan en er meerdere vreemd-merk-rijders hier over hun auto schrijven. De sfeer is hier op het forum gewoon het beste.
Ik snuffelde onlangs nog weer eens een keer hernieuwd op het Toyota Hybride Forum ... maar de azijnige reacties die ik daar overmatig zie deden mij de pagina al vrij snel weer wegklikken. @Japanese Power begrijpt ongetwijfeld wat ik bedoel. ;) Ik heb helemaal geen behoefte om mijn ervaringen daar te delen.

Goede tip overigens betreffende die autoruiten. :thumbsup:
 

SteGo

Donateur
@CDO dat lijkt me wel fijn :jaja:, maar als ik zo eens even kijk wat daar voor een kostenplaatje aan hangt ..... Dat is iets te pittig. ;)
En dat lijkt me ook technisch dermate specialistisch werk dat dat beter gedaan kan worden door een expert.
 

Arjan1985

Forumguru
@SteGo Dat valt echt alles mee als ik zie wat je allemaal doet aan je auto, je bent bovengemiddeld bezig en heb je geduld. Handleidingen die erbij zitten zijn zeer uitgebreid.

Ik bouw er tiental per jaar in, in boten weliswaar.
Ik ben alleen bekend met Webasto, Ebespacher en Autotherm.

Die laatste is echt plug en play en werkt altijd. Stuk goedkoper dan Webasto, en minder inbouw tijd. Zoek maar eens op Autotherm.

Ik zie ook Vevor op de markt voor 100 euro. Exacte Chinese kopie van Webasto. Ik ben daar echter helemaal onbekend mee. Durf er nog niet aan. En ben niet zo’n fan van Chinese kopieën
 

SteGo

Donateur
@Arjan1985 ik heb eens even wat zitten rondneuzen, maar als je dat echt netjes en goed wilt doen heeft dit toch nog best wel wat voeten in de aarde.
Zo zat ik eens even de inbouwhandleiding te bekijken van Eberspächer voor het huidige model Yaris Hybrid (voor mijn type Yaris Hybrid kan ik hem niet vinden) .. en jeetje, dat is een serieuze hoeveelheid werk. :oops: En of ik dat nou zelf aan zou durven ... :unsure:
linkje naar de handleiding

Een wat simpeler, en goedkopere warme lucht standkachel zoals je ze ook vaak ingebouwd ziet worden in zelfbouwcampertjes zou natuurlijk ook kunnen. Dat doet me direct denken aan het YouTube kanaal van Kiwi EV Adventures waarbij hij een diesel standkachel inbouwde in een Peugeot Ion.
Dat level van standkachelinbouw kan ik wel aan. :D Niet lopen rotzooien in het brandstofsysteem van de auto zelf ... maar een Yaris Hybrid die dan behalve benzine ineens ook diesel nodig heeft. :LOL:
 

SteGo

Donateur
Tsja mevr Stego zit volgens mij nog op de verlichte gordel vergrendel te wachten........
VErsie 2 dan welliswaar.... :koffie:
Dat zou ik best nog weer eens kunnen doen, maar dan dit keer in het hybrid blauw ipv Skoda groen. :D
Maar ik heb MevrouwGo er nog niet over gehoord hoor dat ze die functie miste. :LOL:
 

SteGo

Donateur
Gisterenmiddag mocht ik de Yaris even wegbrengen voor de check-up bij de autodokter.
Wat ga ik deze keer meekrijgen als leenauto is dan natuurlijk altijd even de vraag.

Dit keer iets dat in ieder geval een heel stuk dorstiger is dan de Yaris! :oops: 9km op een liter benzine ... :oops:
20250326_063714.jpg
Al een idee wat het is? ;)

Anyway, vandaag heeft de dokter zich over de Yaris ontfermt en kreeg hij even de aandacht die hij nodig had. Hij was ingepland voor een 'kleine beurt' maar eenmaal op de brug bleek 1 van de aandrijfashoezen op het punt van scheuren te staan. Naar het oordeel van de ervaren monteur zou die binnen een paar duizend kilometer zeker opengescheurd zijn. Het resultaat daarvan kunnen we wel raden ... klodders vet op plekken waar je het niet wil en zand en andere drek in de homokineet. :unsure: Gelukkig maar dat we er op tijd bij waren, zodoende even een nieuwe aandrijfashoes voor de Yaris. :jaja:

Ik had ook gevraagd om een aircoservice uit te voeren aangezien ik geen bewijs kan vinden dat de airco ooit eerder geserviced zou zijn. Met de zomer langzaam in aantocht is het wel fijn om een airco te hebben met genoeg koudemiddel. Normaliter trekt het aircoapparaat het aircosysteem dan leeg, weegt hoeveel koudemiddel eruit kwam, vacumeert het systeem en controleert op lekkage en vult het systeem daarna weer met de correcte hoeveelheid koudemiddel. Appeltje-eitje zou je zeggen.
Helaas .... zo makkelijk ging het niet. :confused: Na het aansluiten van het apparaat ging hij in storing omdat het systeem vervuild zou zijn, en dan gaat hij niet verder met het legen van systeem. De monteur legde me uit dat de storing in kan houden dat het systeem daadwerkelijk vervuild is, maar het zou ook heel goed kunnen dat de hoeveelheid fluor in het systeem hoger is dan de grenswaarden die de machine aanhoud, en dan stopt hij. Er is wel een alternatieve manier om de airco alsnog te servicen, maar dat kost extra tijd. Het aanwezige koudemiddel moet dan in een lege cilinder gepompt worden, daarna moet het systeem meerdere uren uitdampen en daarna opnieuw afgevuld worden met geheel nieuw koudemiddel. Maar daar moet dan een nieuwe afspraak voor gemaakt worden. De vraag is alleen nog even of ik daar een losse afspraak voor ga maken, of dat ik wacht tot de volgende onderhoudsbeurt. :unsure: Ik nijg naar een losse afspraak .. maar ik denk er nog even over na.

En dan het 3e puntje op de to-do-list ... een puntje dat controversieel is; transmissievloeistof van de e-CVT verversen.
Toyota zegt dat het 'lifetime fluid' is en dat het niet vervangen hoeft te worden. Haynes Pro en andere kennisbanken voor de garages geven ook aan dat het niet vervangen hoeft te worden. Kroon olie en MPM oil geven aan dat je het onder normale omstandig elke 60.000km moet controleren en bij zware omstandigheden elke 90.000km moet vervangen.
Schermafbeelding 2025-03-26 212105.png

Op internet valt er veel over te lezen, zoals geschreven is het nogal een controversieel onderwerp op sommige fora.
Maar na het zien van vele filmpjes over het onderhoud aan Toyota's, Hybrides en CVT's in het algemeen heb ik toch wel de indruk dat het een goed idee is om die vloeistof zo nu en dan eens te vervangen. Zeker als je voornemens bent om nog lange tijd met je auto te blijven rijden.
The Car Car Nut, Hybrid Solution Diagnostics en vele anderen hebben hier wel interessante content over gemaakt op YouTube.

Persoonlijk vind ik 'lifetime fluid' ook te mooi klinken om waar te zijn. Ik had er bij de garage voorafgaand aan het onderhoud ook nog over gesproken. Het begint al bij de definitie van 'lifetime'.... wat is de levensduur van een Yaris volgens Toyota? 200.000km? 350.000km? De garagehouder wist het ook niet, maar gaf wel aan dat als het zijn auto was hij de vloeistof niet zou vervangen aangezien Toyota aangeeft dat het niet nodig is, met de opmerking erbij dat het ook geen kwaad kan om het wél te vervangen. En hij kent mij langer dan vandaag ... dus hij wist al wat mijn keuze zou zijn. ;)

Dus werd de olie ververst .. en ik heb gevraagd om een monster te nemen van de vloeistof zodat ik kon beoordelen of ik het achteraf nog steeds een goed idee vond om de vloeistof te verversen, of dat ik misschien zou zeggen; 'ziet er toch nog best wel oké uit .. was eigenlijk niet nodig'
Dit was het resultaat, oud vs nieuw;
20250326_163711.jpg
En jeetje .. wat stinkt dat spul. :LOL:
Mijn conclusie; ik ben blij dat ik het heb laten verversen, ongeacht wat anderen ervan vinden. En waar praten we nou helemaal over ... 3,3 liter vloeistof die er ruim 113.000km in heeft gezeten, dan mag het wat mij betreft wel een keer.

Het bedrag dat ik mocht afrekenen toen ik de auto kwam ophalen viel me geen eens tegen .. al kwam dat natuurlijk ook wel deels doordat ik erop had gerekend dat de airco ook gedaan zou worden en dat komt nu dus later nog een keer .... ;)

En wat voor bolide had ik nou als leenauto?
IMG-20250325-WA0024.jpeg
Volvo V70 R-design, automaat.
Ik weet dat er vele liefhebbers zijn van dit type Volvo .... maar daar ben ik er duidelijk niet een van. Was blij dat ik weer in m'n Yaris kon stappen. :jaja:
 
Laatst bewerkt:

Arjan1985

Forumguru
Je kan beide potjes, mits exact evenveel vloeistof, nog wegen om te kijken hoeveel metaal deeltjes achtergebleven zijn (slijtage)? Of zag je iets van metaal of sludge? Of was de kleur enkel zwart?
 

SteGo

Donateur
Na het maken van wat foto's van de potjes heb ik ze leeg gegooid in de olieopvangbak van de garage, dus ik kan het nu niet meer wegen.

Ik zag er gelukkig geen metaalpartikelen in rond zweven ofzo, en het bezinksel onderin het potje was minimaal. Het was vooral de kleur en geur die me het gevoel gaven dat vervanging de moeite waard is geweest. En als zo'n vloeistof zo is veranderd in vergelijking met het 'verse' sap kan ik me niet voorstellen dat het nog precies dezelfde karakteristieken heeft als toen het nieuw was.

Er zullen vast hybriderijders zijn die hoge kilometerstanden gehaald hebben zonder ooit de CVT vloeistof te vervangen en die mij nu wellicht uit zouden lachen, maar ik vind het desondanks een prettig idee dat ververst is. En mocht ik bij 220.000km nog steeds met volle tevredenheid met de Yaris rijden zonder plannen om hem weg te doen dan vervang ik het wellicht nog wel een keer. :giggle:
 

Tees

Donateur
Ik vind versnelingsbakolie sowieso vreselijk stinken. Laatst de mijne ververst, en er was een klein beetje gelekt uit de fles in de kofferbak (gelukkig heb ik een plastic schaal). Man, wat een lucht is dat..hetzelfde trouwens voor mn handschoenen (die ik gelukkig aan had).
 

Jessedew

Forumguru
Geinig, zo'n Yaris op het forum, eigenlijk not done, maar vooruit, omdat je zo enthousiast ben over je auto :LOL:
Zelf tijd lang in een Aygo uit 2006 gereden, beetje spartaans, maar opzich ook een prima karretje was dat en enorm zuinig 1 op 25, dat haal ik nu met de hybride Octavia maar net.

Dat er toch nog af en toe wat stuk gaat aan Toyota's he, alhoewel, aandrijfhoes stuk, had die Toyota Corolla uit '95 die mn ouders reden, ook last van.
 
Bovenaan Onderaan