SteGo's Toyota Yaris Hybrid Team D.

Canon-Eye

Forumguru
Op die manier had ik zowel voor als achter altijd verlichting branden. Naar mijn idee is dat extra veilig. En bij de Citigo kon het geprogrammeerd worden, maar bij de iQ & Yaris gaat dat niet. Dus dan maak ik het zelf.
Je hebt helemaal gelijk, altijd meebrandende achterlichten is zeker veiliger. Ik rij al sinds 2011 zo.
Wat mij verbaast, is dat dit bij de(ze) Yaris niet is in te stellen. Bij mijn weten is het voor nieuwe auto's al een aantal jaren vereist dat het mogelijk is (wat mij betreft hadden ze dit trouwens allang gewoon verplicht gesteld) en ik zou verwachten dat dit dus zeker geldt voor een auto uit 2018. Of komt dat doordat het een importauto is en er in DE (destijds) toch iets andere eisen golden?
 

Captain Hook

Forumguru
@Canon-Eye Naar aanleiding van achterlichten wel/niet aan, een opmerkelijk feitje:
Vorig jaar, toen ik onze Kluger Kuga ging rijden, bleken de achterlichten niet tegelijkertijd aan te gaan met de DRL aan de voorzijde. Pas als je handmatig de knop voor dimlicht aanzwengelde, ging aan de achterzijde ook de verlichting aan.
Toen dacht ik, ik vraag ff bij de Ford garage of ze dit aan willen zetten. (want het kan dus wel).
Nee, doen we niet, mag niet/kan niet. Was het botte antwoord.

Vervolgens bleek dat het met FORScan wel aan te zetten is. Heb nooit een licentie gekocht, dus tot nu toe, draai ik zelf wel aan dat knoppie, iedere keer bij het starten. Als het niet donker (genoeg) is zodat de automatische verlichting wel vol aan gaat. (vóór en achter).
Want het blijkt s/w-matig wel degelijk te kunnen (en zo werkt het af-fabriek ook voor de Scandinavische landen). Er zijn zelfs twee s/w mogelijkheden: of laatste stand van de verlichtingsknop onthouden (m.a.w. dimlichten voor/achter aanblijven), of DRL vóór, i.c.m. achterlichten aan.

Vervolgens de vraag ook gesteld in een Duits Kuga forum. Nee, dat mag/kon allemaal, want dan zou je type goedkeuring vervallen, etc. En meer van dat geneuzel. :koffie:
En wat schetst mijn verbazing? Het laatste Kuga facelift model komt af-fabriek met DRL voor EN achter (!) automatisch aan. :fool:

BTW: al die Kuga's, voor heel Europa, komen dus uit één en dezelfde fabriek (Valencia). En zelfs binnen de EU worden dus expliciet bepaalde opties aan/uit gezet, of nog erger geblokkeerd.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Ach heren van oudere garde !
Zijn jullie vergeten de tijd van het derde remlicht ??
Die kon je op bepaald moment in winkels kopen en velen vonden dit veilig en monteerde deze zelf !
Want ja je kon hem aansluiten op je normale remlichten omdat er nog geen canbus was in auto's

Maar het mocht volgens de wet dus nog niet !
En ja mijn collega toendertijd had het ook ingebouwd en op een dag van werk naar huis werden we staande gehouden door meneer met die pet die een ieder past !
En mijn collega kreeg dus een bekeuring vanwege dat derde remlicht !
En we moesten hem er ter plekken loskoppelen ( vluchtstrook ) en verwijderen......
Want ja het mocht niet, en meen een twee jaar later kwamen de eerste wagens met derde remlicht op de markt vanuit fabriek en heden ten dagen is het gemeengoed
 

Captain Hook

Forumguru
Nee, @EdK wat ik noemde is helemaal niet wettelijk verboden! Ook niet in Duitsland...
Want menig VAG vehikel reed wel al rond met de achterlichten standaard aan.
 

Canon-Eye

Forumguru
De huidige verplichting t.a.v. automodellen (die vanaf een bepaalde datum - ik meen medio 2015 - nieuw op de markt zijn gekomen) is, dat de achterlichten bij de DRL geschakeld MOETEN KUNNEN worden. Dus iedereen die roept dat het niet kan of mag, slaat onzin uit.

"Niet mogen" was sowieso al helemaal nooit aan de orde. Die verwarring komt vermoedelijk voort uit het voorschrift dat DRL niet gelijktijdig mag branden "met enige andere verlichting aan de voorzijde". Die laatste 3 woordjes worden nog wel eens over het hoofd gezien. En de achterlichten zitten in de regel nu eenmaal niet aan de voorzijde...
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
Je hebt helemaal gelijk, altijd meebrandende achterlichten is zeker veiliger. Ik rij al sinds 2011 zo.
Wat mij verbaast, is dat dit bij de(ze) Yaris niet is in te stellen. Bij mijn weten is het voor nieuwe auto's al een aantal jaren vereist dat het mogelijk is (wat mij betreft hadden ze dit trouwens allang gewoon verplicht gesteld) en ik zou verwachten dat dit dus zeker geldt voor een auto uit 2018. Of komt dat doordat het een importauto is en er in DE (destijds) toch iets andere eisen golden?
Ondanks dat mijn auto eind 2017 gebouwd is en begin 2018 op kenteken is gezet is dateert de basis van deze auto nog uit 2011. Ik vermoed dat hij nog steeds op die eerste Europese typegoedkeuring meelift van de pre-facelift, toen waren die regels geloof ik nog wel anders.

Maar hoe dan ook kan het niet anders dan dat Yarissen die in de Scandinavische landen geleverd zijn wel volgens de daar geldende eisen afgeleverd zijn. Dus met de juiste verlichting. Ik vermoed dat dat alles te maken heeft met het 'destination package' waarmee de auto de fabriek uit is gekomen, voor de mijne is dat Duitsland.

Schermafbeelding 2024-12-08 154309.png

Ik kan me haast niet voorstellen dat er nou echt grote verschillen zijn tussen auto's die naar de Scandinavische landen gaan en de rest van Europa. Dat moet toch haast wel een kwestie zijn van hoe de ECM geprogrammeerd is. Echter in tegenstelling tot VAG-auto's waar je met VCDS nog weer allerlei zaken kunt instellen is dat bij Toyota/Lexus toch anders. Met bijvoorbeeld de app van Carista zijn er wel wat simpele dingetjes aan te passen, maar lang niet zoveel als met VCDS of OBD Eleven bij VAG-auto's. Helaas ....

Ik heb ook geen idee in hoeverre de Toyota dealer eventueel nog aanpassingen kan doen aan de ECM, of dat je het toch echt maar te doen hebt met hoe de auto de fabriek uit is gerold.
Vervolgens de vraag ook gesteld in een Duits Kuga forum. Nee, dat mag/kon allemaal, want dan zou je type goedkeuring vervallen, etc. En meer van dat geneuzel. :koffie:
In Duitsland zijn ze ook wel erg strikt met hun typegoedkeuring en dat soort zaken. Ik heb zelfs al meermaals topics gezien over het polijsten van koplampen waarbij door sommigen wordt gesteld dat je koplampen na het polijsten feitelijk niet meer voldoen aan de typegoedkeuring doordat je materiaal van de koplamp afslijpt waardoor het glas iets dunner wordt en daarmee niet meer dezelfde koplamp is als voor het polijsten ... tjah ... :facepalm:

Gelukkig is het in Nederland allemaal wat makkelijker. Ik heb nu ook lampen in de koplampen en achterlichten die officieel niet toegestaan zijn op de openbare weg. Daar doet geen hond moeilijk over zolang je het niet heel erg bont maakt. Hoef je in Duitsland niet te proberen wanneer je de auto bij de TÜV neerzet voor de keuring.

Vanmiddag hadden we nog even een uitje met m'n moeder en stiefvader, toen moest ik natuurlijk even een fotootje maken van mijn Yaris naast hun Yaris Cross. En oké ... die Yeti die naast mijn Yaris stond kon ik er natuurlijk even niet vanaf knippen (dat is óók een leuke auto!) .... ook al heb ik geen idee van wie die auto is. :D
Afbeelding van WhatsApp op 2024-12-08 om 16.16.43_4393366b.jpg

MevrouwGo en ik hebben nog wel even in de Yaris Cross plaatsgenomen .... nou .. zo'n Cross zien wij t.z.t. ook wel zitten. En de kleur komt op de foto niet zo heel erg mooi over .. maar dat Brass Gold is in het echt een hele fraaie kleur.
Voor mij op dit moment echter nog ruim boven budget. :D
En m'n schoonzus heeft onlangs ook een Yaris gekocht van bouwjaar 2022 (het huidige model dus) ... en zo zijn er dit jaar ineens 3 Yarissen in de familie gekomen. Allemaal hybrides.
 

Canon-Eye

Forumguru
@SteGo bij mijn Fabia2 Greenline 2011 konden de achterlichten van huis uit ook nog niet (legaal) met de DRL meegeschakeld worden. De dealer heeft dit al voor de aflevering opgelost door de stand/stads)lichten via het contact te schakelen zodat die hele bubs rondom altijd brandde zolang het contact aan was. Formeel mocht dit dus niet, want de stads/standlichtjes voor brandden dus ook mee, maar in de ruim 7 jaar dat ik die auto had is dat nooit een probleem geweest - zelfs niet bij de APK.
Nou moet ik erbij zeggen dat ik die DRL op gloeilampbasis ook niet heel erg vaak gebruikte omdat ik die gewoon niet fel genoeg vond. Meestal zette ik gewoon het dimlicht aan voor verbeterde zichtbaarheid.
 

Tees

Donateur
Echter in tegenstelling tot VAG-auto's waar je met VCDS nog weer allerlei zaken kunt instellen is dat bij Toyota/Lexus toch anders. Met bijvoorbeeld de app van Carista zijn er wel wat simpele dingetjes aan te passen, maar lang niet zoveel als met VCDS of OBD Eleven bij VAG-auto's. Helaas ....

OBDeleven ondersteunt tegenwoordig ook Toyota! Geen idee wat er allemaal mogelijk is, de website laat alleen One-Click Apps zien: https://obdeleven.com/supported-vehicles?Toyota/Yaris/2015-2017 en daar staat geen achterlichten bij DRL bij.
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
@Tees ik wist niet dat OBDeleven tegenwoordig ook Toyota ondersteunt. Ik keek er zojuist even naar en het lijkt qua opties die je kunt instellen niet heel erg anders dan via Carista ook kan. Maar desondanks goed om te weten! :thumbsup:

Wel dat worden volgend jaar aardig wat mini meetings !!
Of blijven jullie het gewoon verjaardagen noemen ?? :koffie:
Aangezien schoonzus en broer meestal in de auto van m'n broer komen (nu nog in een Volvo V40 diesel) zal het mini-meet gehalte wel meevallen. :LOL: Maar m'n broer overweegt om een Lexus RZ te gaan leasen .. dus dan stijgt het aantal aanwezige auto's van de Toyota Motor Corporation bij de bijeenkomsten wel weer.

Maar m'n andere broer zie ik niet zo snel z'n familieauto pur sang inruilen; Volvo V70 diesel (volgens mij inclusief 'family pack'). Dus een echte Toyota-meet gaat het het niet worden. :D
 

SteGo

Donateur
Over m'n vorige 5 auto's heb ik reviews geschreven op de website van AutoWeek. En na enige twijfel besloot ik toch over de Yaris ook een lekker uitgebreide review te schrijven. Toch weer even lekker een stukje typen ondanks dat ik weet dat het nooit de hoeveelheid respons zal opleveren als een 'dikke BMW', 'Mercedes AMG' of wat voor populaire auto dan ook.

Maar juist over de 'normale' of 'saaie' auto's waar iemand leuk over kan schrijven lees ik zelf ook graag reviews. Iemand met een interessant verhaal over een Suzuki Celerio / Mitsubishi Colt / whatever ... leuk man! En aangezien ik meegeniet van andermans verhaal draag ik zelf ook graag bij.

En al vrij snel zag ik de badge 'Keuze van de redactie' erbij verschijnen, evenals een lezerswaardering van ver in de 90%.
aw1.png

Leuk, dat is toch wel vleiend. :D

En hij is momenteel ook nog op de homepage van AutoWeek te vinden; extra leuk! :giggle:

aw2.png

Geen spijt van de tijd die ik gestoken heb in het schrijven van de review. ;)
 
Bovenaan Onderaan