@Canon-Eye Naar aanleiding van achterlichten wel/niet aan, een opmerkelijk feitje:
Vorig jaar, toen ik onze Kluger Kuga ging rijden, bleken de achterlichten niet tegelijkertijd aan te gaan met de DRL aan de voorzijde. Pas als je handmatig de knop voor dimlicht aanzwengelde, ging aan de achterzijde ook de verlichting aan.
Toen dacht ik, ik vraag ff bij de Ford garage of ze dit aan willen zetten. (want het kan dus wel).
Nee, doen we niet, mag niet/kan niet. Was het botte antwoord.
Vervolgens bleek dat het met FORScan wel aan te zetten is. Heb nooit een licentie gekocht, dus tot nu toe, draai ik zelf wel aan dat knoppie, iedere keer bij het starten. Als het niet donker (genoeg) is zodat de automatische verlichting wel vol aan gaat. (vóór en achter).
Want het blijkt s/w-matig wel degelijk te kunnen (en zo werkt het af-fabriek ook voor de Scandinavische landen). Er zijn zelfs twee s/w mogelijkheden: of laatste stand van de verlichtingsknop onthouden (m.a.w. dimlichten voor/achter aanblijven), of DRL vóór, i.c.m. achterlichten aan.
Vervolgens de vraag ook gesteld in een Duits Kuga forum. Nee, dat mag/kon allemaal, want dan zou je type goedkeuring vervallen, etc. En meer van dat geneuzel.
En wat schetst mijn verbazing? Het laatste Kuga facelift model komt af-fabriek met DRL voor EN achter (!) automatisch aan.
BTW: al die Kuga's, voor heel Europa, komen dus uit één en dezelfde fabriek (Valencia). En zelfs binnen de EU worden dus expliciet bepaalde opties aan/uit gezet, of nog erger geblokkeerd.