Zo tussen de nieuwe voorruit en de onderhoudsbeurt door heb ik een nog een
kleine upgrade update.
Daar was ik al mee bezig voordat de ster in de voorruit kwam, aanschaf van materiaal was daarmee ook al geschied, dus gelukkig geen extra kosten meer. Tenminste ... zo lang ik niks stuk maak.
Toen ik de Yaris kocht had ik het liefst natuurlijk een
... een full options Yaris, min panoramadak voor de prijs van degene die ik nu heb. Maar zelfs met Duitse import geht das leider nicht.
Heel wat zaken heb ik zelf al ingebouwd en sommige zaken zoals keyless start zullen niet lukken aangezien dat volgens diverse Engelstalige Toyota fora niet mogelijk is ivm electronica-issues.
Maar de luxere zelfdimmende binnenspiegel uit een duurdere Yaris inbouwen? Zal dat gaan?
De standaard spiegel in mijn Yaris wordt er namelijk niet beter op ... enkel lelijker en dat vind ik jammer.
Het is geen viezigheid, het zit echt in het spiegelglas en wordt bovendien steeds zichtbaarder.
Online kon ik nog geen voorbeelden vinden van mensen die het geprobeerd hadden bij een Yaris. Zodoende ben ik begonnen bij het begin; is elke Yaris voorbereid op een dimmende spiegel? Ergo; ligt er een kabelboom? Het antwoord daarop is; nee.
Op een Engelstalig Toyota forum vond ik een casus van iemand die hetzelfde bij een Auris wilde doen. Die schrok alleen wat terug voor de 5-pins aansluiting die aan de stekker zit. Echter bleken daar slechts 2 draden daadwerkelijk aangesloten te zijn in de stekker en was het vrij duidelijk wat massa en voeding was. Kabelboompje maken en aansluiten op ACC en massa ... en het werkte! Dat gaf mij wel vertrouwen, want waarom zou Toyota bij een Auris andere spiegels gebruiken dan bij een Yaris? Ze zien er hetzelfde uit.
Via de onderdelenlijn vond ik 1 automatisch dimmende spiegel die zeer gunstig geprijsd was. Sommige demontagebedrijven vragen zelfs meer geld voor de standaard spiegel dan wat ik nu heb betaald. De spiegel kwam binnen en ik keek direct naar de stekkeraansluiting. Ook hier 5-pins .. maar shit! Ook 5 kabels!

Wat is nou wat?
Enfin, eerst maar eens even kijken of de spiegelvoeten gelijk zijn;
Dat lijkt goed!
Stap 2; testfit!
Super! Het past!
Verder met de kabels, online kon ik de pin-out niet vinden .. dus moest de spiegel maar open om te kijken of ik op het printplaatje wellicht kon zien wat wat is. Maar ik kan je vertellen; zo'n spiegel is er niet voor gemaakt om open gemaakt te worden, en het koste flink wat moeite!
Op de printplaat kon ik ook geen aanwijzingen vinden wat er op welke pin aangesloten is, maar het interieur gaf mij wel prijs wie de producent van spiegel is; Gentex.
En door wat research te doen naar de bezetting van de
7-pins stekker die ik intern aantrof kwam ik toch wel wat nuttige info tegen.
Niet alle info was eensluidend, maar 3 pinnen bleken in alle info die ik kon vinden hetzelfde; massa, voeding, achteruitrijsignaal.
Het lijkt erop dat de andere 2 draden in de kabelboom zijn voor het aansturen van dimmende buitenspiegels en de 2 onbezette aansluitingen voor een temperatuursensor en/of kompas.
Met die info was het een kwestie van de 2 draden die ik als massa en voeding had gedetermineerd aansluiten op een 12v-voeding en kijken wat er gebeurd .... Yes! Great succes!

Daarna kon ik gaan solderen en een kabelboom maken.
De kabelboom loopt naar de binnenverlichting, daar zit er een stekker tussen, en vervolgens gaat de kabelboom verder naar de A-stijl en naar beneden richting de voeding van de dashcam. Daar heb ik namelijk al ACC-voeding en een massa-aansluiting dus die kon ik daar makkelijk bij aansluiten.
Geen foto's gemaakt van de kabelboom ... dat soort dingen heb ik al wel eens vaker laten zien in projecten.
Alles weer netjes weggewerkt ... kappen teruggeplaatst, nogmaals getest; alles werkt!
Ook hiermee ben ik weer ontzettend in m'n nopjes. Het vergde wat uurtjes knutselen, maar het was geen duur project (minder dan de telefoonhouder + telefoonhoes) en ik vind het echt netjes!