En deze week was daar alweer een pakketje uit Deutschland, ditmaal van ARS24.
Ik kende die firma vooral vanwege hun YouTube kanaal waarbij ze upgrades doen aan audiosystemen in auto’s. Leuk om te kijken en ik volg hun kanaal zodoende al langere tijd. En omdat ik dat kanaal al heel vaak bekeken heb wist ik dat ze mogelijk een oplossing hebben voor een 'probleem' in mijn auto.
Het probleem is namelijk dat de radio in mijn auto geen DAB+ heeft, en dat terwijl mijn 2 favo zenders niet op de FM te ontvangen zijn, maar wel op DAB+. En sinds ik de Citigo had ingeruild miste ik die. Ik was al bij mijn vaste adresje geweest als het gaat om autoradio’s; Automat Zwolle en daar gevraagd of ze het product kennen wat ik op het oog had bij ARS24. Aldaar waren ze er niet zo enthousiast over, maar uit het verhaal kon ik opmaken dat zij datzelfde product hadden toegepast met de oudere firmware waarbij het inderdaad wel omslachtig werkt. Ze gaven echter ook direct aan geen goed alternatief te hebben om DAB toe te voegen aan de bestaande radio en dat je dan toch al snel uitkomt op apparaatjes zoals een Albrecht DR 56+ of zoiets dergelijks.
Maar daar heb ik helemaal geen trek in. Ik wil geen extra 'ding‘ aan m’n dashboard of voorruit hebben hangen. Er komt enkel nog een smartphonehouder aan het dashboard, maar daar blijft het bij.
De beste optie zou zijn het vervangen van de fabrieksradio en dakantenne, maar dat loopt alles bij elkaar opgeteld nog wel flink in de papieren; ze hebben wel een mooie Kenwood headunit met draadloze Android auto / Apple Carplay voor een nette prijs, maar daar komt dan nog weer een goede dakantenne bij, nieuw inbouwframe/omlijsting, verloopstekkers, interface voor het aansluiten van de stuurwielbediening en misschien een nieuwe achteruitrijcamera indien die van Toyota niet compatible zou zijn. Met als grote nadeel ook nog eens dat ik specifieke Hybrid dingetjes dan niet meer op de headunit kan bekijken die ik leuk vind, zoals de energiestromen, maar ook de instelling van de temperatuur wordt dan niet meer weergegeven op de headunit.
En .. het is een klein dingetje .. bij het op contact zetten van de auto krijg ik dit te zien;
vind ik leuk.
Een nieuwe radio gaat het dus niet worden. Dus nam ik toch maar de proef op de som en bestelde ik hetgeen ik had gezien bij ARS24; de
Dension DAB+U met de verbeterde firmware en een DAB-raamantenne. Omdat ik geen zin heb de dakantenne te vervangen en dit setje met antenne maar €10 duurder is dan wanneer ik het zonder had besteld wil ik zo’n plakantenne eerst wel eens even proberen.
Wat doet dit ding? Je sluit hem aan op de USB poort van de radio en met de vernieuwde firmware imiteert hij alsof de radio verbinding heeft met een iPod en kun je hem dus via de radio zelf aansturen. Na een DAB-scan uitgevoerd te hebben start hij een keer opnieuw op en dan verschijnen de verschillende DAB-zenders in de lijst. Maar nu is de vraag werkt het in de praktijk net zo goed als in de filmpjes op YouTube?
Eerst maar even de voeding van de antenne en een bijgeleverd kabeltje van de Dension solderen, daarna de antenne even ingebouwd, netjes rechts bovenaan de voorruit en het kabeltje langs de A-stijl naar beneden. Geen foto’s gemaakt van het loshalen van de A-stijlbekleding (vergeten), maar daar kunnen jullie je waarschijnlijk zelf wel een beeld bij schetsen. Het enige waar ik een beetje voorzichtig mee moest zijn is dat daar ook een gordijn-airbag zit, dat had de Citigo niet. Helaas kreeg ik de antenne niet geplakt zonder een luchtbel te blijven zien aan de buitenkant .. het is niet anders.
Vervolgens is het natuurlijk even de vraag; waar plaats ik de Dension unit? Bij het verwijderen van het dashboardkastje was die vraag al snel beantwoord; hij past prima achter/naast het dashboardkastje.
Met een beetje dubbelzijdig tape gaat hij geen kant meer op. Antenne incl voeding inpluggen en overtollige kabellengete met een tywrap vastzetten. De Desion zelf krijgt z’n voeding gewoon via de USB, die heeft verder niks nodig. Dan blijft nog even de vraag; hoe ga ik dat doen met de USB kabel? De USB-poort zit namelijk naast de 12V aansluiting midden onderdaan het dashoard. Aleen vind ik het geen gezicht als ik daar de kabel in steek en die weer langs of met een gaatje door het dashboard heen naar de ruimte achter het dashoardkastje leidt. Vandaar dat ik de USB-poort eruit heb gehaald en de hele aansluiting naar binnenin het dashoard heb verplaatst. Ik heb die USB van de radio verder toch niet nodig. Het gat wat er nu zit wordt nog opgevuld met een blank-kapje of iets anders, daar ben ik nog niet helemaal uit.
Eenmaal alles aangesloten herkend de radio direct dat er een iPod aangesloten is en kon ik de zenders scannen, en verbazingwekkend genoeg vond de Dension veel meer zenders dan de dab-radio in de Citigo ooit kon vinden mét dakantenne! 80 stuks!
De ontvangst zelf viel me aanvankelijk een beetje tegen, maar zodra ik bij mij de wijk uit rij wordt het direct een stuk beter. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat de radio in de Citigo ook regelmatig van DAB weer terugschakelde naar FM in mijn woonwijk, kennelijk is de dekking hier niet optimaal. Tijdens een langere rit gisteren viel de ontvangst zeker niet tegen voor zo’n goedkoop antennetje van €10 t.o.v. de dure Calearo DAB-dakantennes die ik voorheen heb gekocht en geïnstalleerd en de DAB-antenne van de Citigo. Ja de ontvangst is wel iets minder goed dan bij een dakantenne, valt iets makkelijker weg bij een tunneltje of in de buurt van hoogspanningsmasten, maar het is niet zo erg dat het irritant wordt. Ik vind de prestaties indrukwekkend voor z’n goedkoop antennetje, en zodoende hoef ik ook geen plannen te maken om de dakantenne alsnog te vervangen voor een exemplaar met ook DAB-ontvangst.
En voor degenen die nu denken; waarom niet gewoon je gewenste radiozenders luisteren via Bluetooth en smartphone? Nou, dat heb ik even geprobeerd, maar het beviel me niet. Ik vind het fijner als de radio gewoon lekker automatisch weer de zender afspeelt die ik graag luister zonder dat ik de telefoon daarvoor hoef te bedienen. Ik had gelezen dat het voor sommigen ook nog een privacy-dingetje is dat ze geen muziek via internet willen luisteren omdat er iemand zou kunnen zien waar je naar luistert terwijl dat bij DAB of FM niet kan, maar dat is voor mij geen issue.
Al met al ben ik best redelijk tevreden met deze oplossing. Nee het is niet zo fijn als gewoon een fabrieksradio mét DAB, maar daar heb ik naar gezocht (ze zijn er wel) maar de gebruikte exemplaren die ik vond waren zo verschrikkelijk duur .... dat ga ik niet doen. Plus dat je daarbij dan dus ook alsnog met de dakanettene aan de gang moet aangezien die ook anders is bij zo’n radio. Voor nu ben ik hier gewoon heel tevreden mee en kan ik weer lekker Sublime en NPO Soul & Jazz luisteren.
Verder nog een klein ander dingetje; op de achterklep had ik een kentekenplaathouder met de naam van de handelaar waar hij vandaan komt. Ik vind dat niet zo fraai en heb liever een kentekenplaathouder zonder reclame. Daarnaast had mijn collega al opgemerkt dat de houder wat losjes zat waardoor hij kon klapperen en mogelijk de lak kon afschuren na verloop van tijd. Daar moet ik dus even iets aan doen. Dus kenteken eruit gewipt en toen ontdekte ik iets waar ik wat minder happy van werd ...
Ze hebben de kentekenplaathouder vastgezet door gewoon zelfborende parkers in de klep te schroeven. Waarom!?!? Er zitten 2 gaten met schroefdraad in de klep, speciaal hiervoor! Jeetje .. wat dom! En inderdaad, op de onderste hoeken was de lak ook deels afgeschuurd. Het was al door de kleurlak heen. Fuck!
De boel schoongemaakt, ontvet, met de lakstiften alles weer wat opgekalefaterd (zoals te zien op de foto), hoeft niet de schoonheidsprijs te winnen aangezien het toch achter de nieuwe kentekenplaathouder verdwijnt. Even een paar RVS boutjes gehaald bij de bouwmarkt om alsnog de daarvoor bestemde gaten te gebruiken en daarnaast heb ik ook de zelftappers weer gebruikt op de plek van de extra gaten. Wel heb ik aan de achterkant van de kentekenplaathouder dubbelzijdig tape geplakt die als een soort pakking tussen de klep en houder zitten. Voor de rest ook nog wat meer stukjes dubbelzijdig tape gebruikt zodat de houder niet kan gaan klapperen. Blij dat ik hier even bij ben geweest alvorens er echt roestplekken zijn ontstaan. Ik had nog overwogen om de zelfborende parkers ook door de kentekenplaat zelf heen te doen (en dan van die gekleurde kapjes erop) maar 1 van de gaten kwam net niet goed uit met de laatste letter van het kenteken. Dat heb ik dus maar niet gedaan.
Eenmaal klaar vind ik het wel beter ogen dan met de oude kentekenplaathouder.
Overigens ontdekte ik dat als de zon onder een bepaalde hoek op de achterklep schijnt je kunt zien dat er bestickering op de auto heeft gezeten. En ik weet niet wat ze hebben gedaan bij het verwijderen ervan ... maar ik zou haast denken met een verfbrander te dicht erop geweest? Ik zou niet weten wat die gekke pukkeltjes anders moeten zijn. Ach, het stoort me niet, viel me alleen op.
Overigens moest ik wel m’n best doen om te kunnen lezen wat er staat ... er staat een F, van het Facebooklogo met daar achter; Lunamora Entspannung. Als ik dan eens even op de betreffende Facebook-pagina kijk zie ik dat de laatste post van 14 april 2019 is. Het lijkt erop alsof de voormalig eigenaar sindsdien in opperste staat van ontspanning is gekomen, misschien kwam dat ook wel mede door de Yaris Hybrid ... wie weet.
Ach ja, een occasion blijft altijd een verrassing. Zo ontdek je telkens wel weer iets.