Stijve vering na stilstaan?

GeeVeeDeeVee

Senior Member
Aangezien jij ook het merkte precies bij een banden wissel, kan dat ook ene factor zijn in je beleving?
Ik herken wat je zegt tot op zekere hoogte, en merkte sinds de switch wel wát.
Uiteraard waren hobbels en oneffenheden in de weg meer voelbaar, maar niet storend/ hinderlijk. Naarmate die banden er langer onder lagen (en ik een keer keihard een kuil heb geraakt bij uitvoegen rotonde in het donker) is het alleen maar erger geworden.

Ik zit ook soms letterlijk te stuiteren in mijn stoel op sommige wegen.
Dit deel herken ik ook, echter is het elke weg anders. Op een super strakke weg (optisch) is het soms enorm, en op een hobbelige weg (optisch) valt het soms heel erg mee. Kan natuurlijk net toeval zijn, etc etc.

Waar de auto eerst gevoeliger was, hobbelt en stuitert ie nu enorm, ook op hoge snelheden (lage dan weer minder, voor mijn gevoel). Na nieuwe velgen op de snelweg, een nader te benoemen, snelheid gereden om te voelen voor trillingen oid. Die waren er destijds niet, en zijn er nu wel, in toenemende mate.

GeeVeeDeeVee

Senior Member
Voordat ik kneiter dure all-seasons ga kopen, wil ik eerst ff die schokbrekers laten testen bij Audi (onder garantie hoop ik), even die banden wissel doen om te kijken of het daar aan ligt en nog eens die banden balanceren.
Nieuwe banden is voor nu nog even "last resort".

hemi24

Forumguru
Zoals al eerder gezegd: wissel eens van voor naar achter om te kijken of het probleem zich daarmee verplaatst.
Dan weet je in iedere geval of het aan de banden/velgen ligt of toch aan de wielophanging…

Slider

Forumguru
Ik had die wissel ook als eerste gedaan van voor naar achter en visa versa, dat hielp bij mij niet. Waardoor ik denk aan een combi van schokbrekers/hulpveren/merk band.

Vroeger had ik winter en zomer sets. Dan zou wisselen helemaal goed te testen zijn. Maar daar heb ik juist nu all-seasons voor genomen om niet meer te hoeven blijven wisselen. Nadeel is dus, heb juist geen andere set om te proberen meer.

GeeVeeDeeVee

Senior Member
Dan hoop ik in mijn geval dat dit wel helpt.....
Verwacht dat het niet iets structureels is, omdat de klachten erger zijn geworden. Anders had ik dit na de switch gelijk moeten voelen.

Slider

Forumguru
Lastig te zeggen, vering is een samenhang van meerdere onderdelen.
Stel je schokbrekers zijn slechter, maar je "zachte" banden wangen vingen de klappen voor je op en merk je weinig problemen.
Met andere banden voel je opeens meteen het verschil, maar de oorzaak hoeft dus niet ook die banden te zijn.

Daarom ga ik mijn hulpveren er onder uit halen, al is het maar alleen voor de test. Die beïnvloeden de schokbrekers zeker weten in negatieve zin.

Bovenaan Onderaan