Storing electrische ramen fabia

Het probleem met het elektrische raam in mijn rechterportier is nog steeds niet opgelost. Nu wil mijn dealer een nieuw 'computertje ', die zorgt voor de bediening van de ramen, vervangen. De dealer geeft eerlijk toe dat men niet weet of dit de oplossing van het probleem is. Wij hebben dan ook afgesproken 'no cure, no pay.Heeft iemand hier ervaring mee? Kan iemand mij wat technische info geven over de bediening van de zijramen?
 

Ronnie

Forumguru
Dan zal de dealer het raammotortje gaan vervangen, hierbij ingebouwd zit het "computertje", het zogenaamde Comfortmodule.
Dit zorgt voor de Centrale vergrendeling(indien aanwezig), de electrische spiegelverstelling, spiegelverwarming en natuurlijk de raambediening.
 
Mijn Fabia Geenline heeft een vergelijkbaar probleem gehad.
Aan de bestuurderskant werkte de raamschakelaars niet goed meer.
Induwen tot de 1e stand deed niets en tot de 2e stand werkte haperend. Dit was voor zowel de schakelaar van het linker als het rechter raam.
Aan de passagiers kant werkte de schakelaar nog wel goed
Het probleem deed zich niet altijd voor. Lekker vaag dus :crazy:
Bij regulier onderhoud melding van gemaakt en toen is de schakelaar vervangen. Daarna heeft het probleem zich niet meer voorgedaan.
 
Beste Fabia 1203,
Bedankt voor je reactie en je meedenken. Het eerste wat de dealer gedaan heeft, is het vervangen van de schakelaar. Dat leek de oplossing. Het ging een dag goed maar het probleem kwam weer terug.
De dealer wacht nog steeds op de module die o.a. het elektrische raam bedient. Het blijkt dat de module zeer moeilijk te leveren is. Wij wachten nu al 6 weken op dit onderdeel. Inmiddels heb ik mijn fabje wel terug. De oude module is teruggeplaatst; de monteur heeft de stekker, die het elektrische raam aanstuurt, uit de module gehaald. .... Ik ben benieuwd wanner de module wel geleverd kan worden. ik vraag mij steeds vaker af: 'zou het een productiefout zijn?'
 
Hoera, het onderdeel voor het defecte raam is eindelijk binnen. Alleen, ik zal er niet meer van genieten. Eind volgende week hoop ik in mijn nieuwe rode citigo elegance 5-deurs te rijden.
 

josk

Lid
Bij mij is linksvoor de raammotor vervangen in verband met het schokkerig open en dicht gaan.
Onder garantie omdat ik deze met 2 jaar had verlengd, anders was het een dure reparatie geweest.
 
Moet vrijdag naar de garage. Had ook degelijke problemen. Soms deed hij het wel dan weer niet en dan weer deels. Nu kon ik ook de deur niet meer vergrendelen bij de deur van de bestuurder. Blijkt dst er diverse kabel breuken zijn in het doorvoerrubber in de deur. Advies. Kabelboom vervangen. Hoop dat het dan over is.
 

redriver

Senior Member
Sinds gisteren werkt zowel linksvoor als rechtsvoor de elektrische raambediening niet via bedienings-paneeltje in zowel linker voorportier als rechter voorportier. Achterzijde zijn beide handbediend.

Het is een Fabia 2 combi 1.4 benzine 2008

Waar zou ik de oorzaak kunnen zoeken ? Iemand ervaring ?

* bedieningspaneel (maar zowel L als R stuk lijkt me niet logisch) ?
* Zekeringen 11 51 en 52 zijn voor raambediening ?
* Vocht / corrosie contactpunten raambediening ?

Heb al op het forum gezocht maar eenzelfde probleem zoals ik heb maar niet gevonden.
 
Laatst bewerkt:
Ongeveer 1 keer in de drie maanden vertoont mijn Fabia ook kuren omtrent de raam bediening.
En dat varieert van niet werkende knoppen tot ramen die een eigen leven leiden.

Wat bij mij nu nog tot iedere keer gewerkt heeft is het 1x openen en sluiten van de ramen door middel
van je sleutel. Dus de ontgrendelknop inhouden om de ramen te openen en de vergrendelknop inhouden
om de ramen weer te sluiten.

Hierdoor lijkt het erop dat het systeem zich 'reset' en werkt het weer een aantal maanden zonder problemen.
Geen idee of dit trucje bij jou ook werkt, maar zeker het proberen waard...
 

redriver

Senior Member
Ik ga dat dadelijk proberen. Bij mij is dit alleen mogelijk met de sleutel in het deurslot (comfortsluiting) en niet via de afstandbediening.

Gisteren werkte plots het rechterportierraam weer wel via de knop in het rechterportier, niet via de knop in het linkerportier. Zekeringen zijn goed , die heb ik gecontroleerd.
 

EdZ

Donateur
Zit de "comfort"module voor beide ramen niet in de linkerdeur? Ik zou denken aan een draadbreuk bij het deurscharnier of corrosie van de stekker.
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk ook aan slechte stekkerverbinding, draadbreuk of iets dergelijks als oorzaak, waarbij een gezamenlijke draad naar massa, of gezamenlijke voedingsdraad de eerste verdachten zijn. Dit hoeft niet bij een paneel of deurdoorvoer te zijn, dit kan bijvoorbeeld ook bij de module zitten.
 

redriver

Senior Member
Net nog even geprobeerd: Nu werkt rechterraam weer niet (bediend vanuit linker en rechter portier). Beide ramen werken ook niet m.b.v. de sleutel aan de buitenzijde, de zgn. comfort-bediening. Denk dat het linkerportier dan maar 's geopend moet gaan worden ? Welke componenten in het linkerportier zouden voor deze storing kunnen zorgen ?
 

Cordoba

Forumguru
Ik zou beginnen met deur opendoen, en dan de doorvoerhoes van de kabel naar het portier bewegen (terwijl je probeert met andere hand een raam te openen/sluiten) en kijken wat er dan gebeurt. Als dat bewegen invloed heeft, heb je daar zeer waarschijnlijk een draadbreuk, half losse stekker of iets dergelijks (heb je dus nog geen gereedschap nodig)
 

redriver

Senior Member
Zojuist met open portier de ramen bediend terwijl ik wat op en neer bewoog met de kabeldoorvoer en wat duwen en trekken. Maar de ramen doen niets. Kabelbreuk is dus waarschijnlijk uit te sluiten als oorzaak.
 
Laatst bewerkt:

redriver

Senior Member
Afgelopen weekend het deurpaneel verwijderd. Schakelaar doorgemeten en lijkt goed. Is er nog een regelunit die dit probleem zou kunnen veroorzaken ?

Afspraak bij de dealer lijkt nu de enige oplossing ?
 

oco1979

Forumguru
Iedere deur heeft een ecumodule.
als het langs achter niet met klassieke zwengels is.
Lijk me dat ze afzonderlijk van elkaar werken.
Met hoofdschakelaars van de bestuurderszijde.
 

redriver

Senior Member
Onze achterdeuren hebben handbediening met de klassieke zwengel. Dus in onze voordeuren geen ecumodule ?
 
Bovenaan Onderaan