Stuur trilt

ArjanGr

Senior Member
Sinds een paar weken trilt mijn stuur vanaf 110 km/h en sneller.
Niet enorm hevig, maar toch wel irritant gezien ik merendeel snelwegkilometers maak.

Enige voorgeschiedenis:
* November 2012 schijfremmen en remblokken vervangen;
* Op 26 april m'n draagarmrubbers laten vervangen door skoda dealer;
* Op 6 mei terug gegaan, want bij rechtuit rijden op snelweg stond stuur ongeveer 5 graden scheef. Ze zouden hem uitlijnen, maar hebben uiteindelijk alleen het stuur zelf een paar tandjes verzet (uitlijning was nog goed zeiden ze). Geen idee of dit gemeten is, of door een testrit bepaald?

En een paar weken later trilt m'n stuur dus bij hogere snelheden.

Zou dit verband kunnen houden? Zo niet, wat kan dan een oorzaak zijn?

Alvast dank voor reactie.
 

Zwapp

Forumguru
Het zou zomaar kunnen zijn dat er een loodje van een van de wielen er af gevallen is, ik zou beginnen met balanseren als ik jou was, dan weet je zeker dat het daar niet aan ligt.
 

ertromp

Forumguru
Bij vervangen draagarmrubbers zou voor mij uitlijnen een vereiste zijn. Alleen even een stuur verzetten getuigt niet van vakmanschap. Als de uitlijning goed is moeten ze er ook de gegevens van hebben (ernaar vragen als ik jou was)
 

ArjanGr

Senior Member
Dat heb ik ook gevraagd toen. Maar ze konden dus GEEN rapport laten zien, omdat ze alleen het stuur iets verzet hebben. Hmm.. Binnenkort maar weer terug.
 

Zwapp

Forumguru
Ik heb kort geleden zelf mijn draagarmrubbers vervangen, en heb toen de uitlijning laten controleren. Die was dus nog goed en de dealer wist mij toen te vertellen dat dat logisch is omdat je aan de afstelling daarvan niks hebt gedaan. Vind het een vreemd verhaal dat wanneer de rubbers vervangen zijn dat het stuur scheef staat, je gaat dan bijna denken dat er andere dingen los zijn geweest...
 

Bosi

Lid
Ik heb kort geleden zelf mijn draagarmrubbers vervangen, en heb toen de uitlijning laten controleren. Die was dus nog goed en de dealer wist mij toen te vertellen dat dat logisch is omdat je aan de afstelling daarvan niks hebt gedaan. Vind het een vreemd verhaal dat wanneer de rubbers vervangen zijn dat het stuur scheef staat, je gaat dan bijna denken dat er andere dingen los zijn geweest...

Heb je de profiel diepte van je voor banden weleens gecontroleerd? Af gelopen winter wat langer met m'n winterbanden door gereden en dus meer dan verwacht versleten. De controle blokje waren zichtbaar. Bij wat hogere snelheden rond de 80-100 last van trillen in het stuur daar boven en beneden weer weg. Na vervangen naar m'n zomer banden geen problemen meer
 

ArjanGr

Senior Member
Ik heb in april de twee achterbanden(zomer) vervangen. De twee voorbanden(zomer) nog niet want daar zit nog zo'n 3 mm profiel op. Deze banden zijn al wel 8 jaar oud, maar wil ze graag oprijden tot tenminste 2 mm.

Het vreemde is, dat trillen is pas sinds een paar weken, terwijl ik sinds half april al met deze banden/velgen rijdt.
 

Kiswum

Forumguru
Banden slijten natuurlijk, het kan van de een op andere dag ineens anders rijden en anders blijven rijden.
8 jaar oude banden onder de auto vind ik bijzonder. Ik neem aan dat de structuur van de band niet gerafeld/verouderd eruit ziet? Geen haarscheurtjes aan de zijkant van de band?
De opmerking Zwapp vind ik wel goed, wellicht even de wielen laten balanceren, het is goed mogelijk dat er een loodje af ligt.
 

Ron_2

Senior Member
Na werken aan de ophanging zou ik altijd uitlijnen, het stuur staat niet zomaar uit zich zelf scheef en alleen dit even een paar tandjes verzetten lijkt me niet de oplossing.
Bij uitlijnen begint men altijd met het stuur te fixeren in de rechtuit stand waarna men e.e.a. opmeet en eventueel aanpast. Ik heb nog nooit een stuur gedemonteerd en verzet zien worden.
De suggestie van het afgevallen loodje is op zich een goeie, vooral klemlood wil dat nog wel eens doen.
Vanwege milieueisen zijn die tegenwoordig van andere materialen (geen lood) gemaakt en klemmen iets minder goed dan vroeger (althans, dat vertelde men bij de bandenboer toen de loodjes van mijn caravan er een dag na het balanceren spontaan van af vielen :D
 

CDK

Forumguru
tegewoordig wordt er zink i.p.v. lood gebruikt, maar de kleeflaag zou nog hetzelfde moeten zijn, maar wel altijd goed de velg schoonmaken natuurlijk voordat je gaat plakken.
 

Cordoba

Forumguru
@Corné: Ron2 had het over geklemde 'loodjes', dus die in een soort verende klem op de velgrand zitten.

Het verhaal van de garage is l*lkoek: of er nu lood of zink in een verenstalenklemmetje zit, maakt voor het klemmetje niets uit. Waarschijnlijk heeft de monteur óf de loodjes niet goed genoeg bevestigd, óf de velgen van de caravan zijn heel erg lastig voor de loodklemmetjes.

Overigens kun je proberen door even vóór- en achterbanden te wisselen, of het trllen in het stuur weg is. (dan zit het dus in de velgen, en niet in de uitlijning). Check ook of je rare slijtage hebt op je banden, en of je geen gecupte banden hebt.

Overigens kun je soms de meest bizarre oorzaken hebben voor een trilling in het stuur. Een paar oorlogen geleden, bij mijn allereerste auto ook meegemaakt: zo rond de 110 km/u een triilling in het stuur, bij hogere snelheden niet, bij lagere snelheden niet, en verder ook geen afwijking. De dealer een paar keer de balancering van de wielen gecheckt, maar dat was in orde. De monteur bemerkte pas iets, toen we samen een proefrit gingen maken, en ik hem erop attendeerde. Auto op de brug gezet, en eronder gekeken: bleek er een rubberen as-hoes gescheurd te zijn. Gevolg was dat er vuil/zand de hoes van de aandrijfas binnenging, en vet eruit, waardoor het minder soepel functioneerde dan normaal. Kostte me een rubberen ashoes van wat euro's en arbeidsloon om te vervangen, maar bespaarde me wel een nieuwe aandrijfas (dat was anders wel nodig geweest als ik was blijven rijden). Ik zal niet zeggen dat dit met je Fabia aan de hand is, maar dit voorbeeld geeft aan, dat je soms de kleinste afwijkingen kunt bemerken als het je eigen auto is.
 

turboturbo

Forumguru
Mijn dealer heeft na het vervangen van de draagarm rubbers ook de uitlijning tot meerdere keren toe niet goed gedaan (mijn stuur stond ineens scheef en dat bleef ook zo; auto trok telkens iets naar rechts). Een 2e, andere uitlijner is het wel gelukt om de auto keurig netjes uit te lijnen, toen.

Stuur een paar tandjes laten verzetten is volgens mij niet wat je wilt...
 

ArjanGr

Senior Member
Bedankt voor alle reacties!

Ga denk ik toch binnenkort Nieuwkoop in Den Bosch maar es bellen en het probleem voorleggen. Het stuur een paar tandjes verzetten is dus niet echt bepaald een goede oplossing.

Ik heb net ook even gekeken naar de balanceergewichtjes. Er zitten bij beide voorvelgen(Lichtmetaal) twee aan de buitenrand en twee een kwartslag verder aan de binnenrand. Dit lijkt mij te kloppen, of horen er nog meer op andere plekken te zitten?

Over 2 weken een grote beurt, dus dan zal ik dit verhaal ook mee nemen.
 

Joske

Forumguru
Zobiezo uitlijning laten controleren.. Had net hetzelfde probleem na vervangen van de achterste draagarmrubbers.. Trillingen tss 110 en 125 km/u (toch wel net de snelheid die je het meeste rijdt op de autosnelweg :tongue:)
 

Wilko

Senior Member
Er hoeft geen gelijk aantal loodjes op elke velg geplakt te worden, omdat elke velg-plus-bandcombinatie zijn eigen gewichtsverdeling rondom heeft. Een precies gelijke verdeling van de gewichtjes op meerdere velgen zou alleen zinnig zijn als alle velgen en banden precies op dezelfde manier gemonteerd worden, maar een (slechts theoretisch mogelijk: identiek geproduceerde) band enkele graden t.o.v. een (wederom slechts theoretisch mogelijk: indentiek geproduceerde) velg verdraaien, en de gewichtjes zitten al op een andere positie.

Aangezien elke band en velg een klein beetje zal afwijken van de norm, en de combinatie van een beetje meer gewicht van band en velg samen voor afwijkingen in het gewicht rondom zorgt moeten ze nu eenmaal uitgebalanceerd worden. Dat betekent meestal voor elke band plus velg-combinatie een ander gewicht en andere positie aan loodjes.
 

ArjanGr

Senior Member
Nou de afspraak is gemaakt. 4 juli weet ik meer. Dan ook gelijk een grote beurt erbij.
Heb duidelijk aangegeven dat het stuur trilt en dat ik graag deze keer wel een uitlijncontrole wil hebben. Ben benieuwd of die op de rekening komt te staan:rolleyes:.
 

ArjanGr

Senior Member
Er zijn weer een aantal dingen te melden:

Afgelopen donderdag de grote beurt laten uitvoeren (119000 km).
En dus het probleem met de trilling in het stuur toegelicht. Samen met de chef werkplaats een stukje snelweg gereden. Hij merkte idd. de trilling en bij het rijden over voegen in de weg krijgt ie een nogal 'zoekerig' gedrag. Alsof die even geen grip heeft.
Maar durf niet te zeggen of dit voor de draagarmrubbers beter was.

De chef gaf eerst aan de voorwielen te willen balanceren, omdat dat normaal de meest logische oorzaak van trilling in het stuur is. Daarna zou die kijken of uitlijnen nog nodig mocht zijn.
Bij het balanceren moest er aan één velg zelfs 65 gram! En de andere 40 gram. En de andere opmerking was dat mijn voorbanden eigenlijk toch wel aan vervanging toe zijn. Er zit nog 2 mm profiel op. Zelf dacht ik dat ik nog 3,5 mm had, maar had het eerlijk gezegd al een paar maanden niet meer gecontroleerd.

Ze hebben daarna niet meer op de snelweg getest of de trilling weg was helaas. Want de trilling is er niet minder op geworden en nu trekt de auto zeer zeker wel naar rechts bij rechtuit rijden. Als ik op een recht stuk snelweg het stuur los laat, rijdt ik binnen 100 meter op de vluchtstrook.

A.s. zaterdag 13 juli laat ik 2 nieuwe voorbanden monteren (Hankook Ventus EVO S1 K07, 205 45 R16)
Deze liggen er op de achterwielen sinds april ook al onder.

En ik heb voor de vrijdag erop 19 juli een afspraak staan bij de dealer om hem nu toch echt uit te laten lijnen, op hun kosten.
Maar nu vertelde een collega mij dat het niet verstandig is om met een slechte uitlijning te rijden, omdat je je nieuwe banden dan gelijk schuin afslijt. En dat dit best snel gaat... Is 5 dagen(600km) te lang? Kan ik dus beter de afspraak bij de dealer vervroegen?
 

Joske

Forumguru
Het kan idd dat je bij slechte uitlijning je banden ongelijkmatig afslijten, maar op 600km lijkt me wel al heel snel hoor. Dan moet het wel een héél zachte band zijn! Trouwens, dan zou je dat op je huidige (oude) banden toch ook al moeten zien?!
 
Bovenaan Onderaan