Stuur trilt

Dax

Lid
Ik ben even de link zoek, maar ik had ergens een zeer uitgebreide technische verhandeling gevonden betr. een fabia 1 uitlijning probleem na het vervangen van de draagarmrubbers - er was sprake van een tril en slechte uitlijning, omdat zeer waarschijnlijk 1 of beide draagarmrubbers iets verdraait in de bussen waren geperst, wat bij later uitlijnen nog steeds een probleem gaf.
Hm nee heb het niet gebookmarked-zal eens spitten..
 

ArjanGr

Senior Member
Het kan idd dat je bij slechte uitlijning je banden ongelijkmatig afslijten, maar op 600km lijkt me wel al heel snel hoor. Dan moet het wel een héél zachte band zijn! Trouwens, dan zou je dat op je huidige (oude) banden toch ook al moeten zien?!


Bij de oude banden zag je wel een lichte schuine afslijting. Hij was aan de binnenkant 1,6 mm en aan de buitenrand 2,0 mm. Maar het vreemde was.. rolde je de band 180 graden verder. Dan was het andersom (dus buitenrand 1,6mm en binnenkant 2,0mm).:pieker:

De nieuwe sloffies zijn afgelopen zaterdag gemonteerd. Maar hij blijft naar rechts trekken op de snelweg.
Het trillen lijkt wel minder geworden.
Zo snel mogelijk uit laten lijnen, en dan zou die klaar voor de vakantietrip moeten zijn hoop ik zo.
 

turboturbo

Forumguru
Het idee al, 500km op een slechte uitlijning met nieuwe bandjes - ik deed het niet :eek:. Kun je niet even een weekje op andere velgen (winterbanden?) rijden als je die hebt? Of idd; afspraak voot uitlijnen vervroegen.
 

Joske

Forumguru
@ArjanGr kan je de band (uiteraard bij stilstand) makkelijk heen en weer bewegen? Dus haaks op de draairichting (van boven naar beneden en vice versa). De beschreven bandenslijtage doet me aan iets anders denken dan enkel aan slechte uitlijning.
 

ArjanGr

Senior Member
@Joske: Bedoel je als de auto gewoon op de grond staat, of even op de krik?
En bedoel je dan dat ik aan de bovenkant van het wiel moet trekken en duwen(haaks op de rijrichting)?
Of linker en rechterkant van het wiel?
En waar zit je dan aan te denken?
Ik heb de afspraak voor het uitlijnen kunnen verzetten van a.s vrijdag naar morgenochtend. Dus dan rij ik maar 80 km met een scheve uitlijning.
 

Joske

Forumguru
heb hier eens op het forum dat ergens gelezen, heb dat toen ook getest bij mijn Faab. Zonder krik, trekken en duwen (haaks op rijrichting). Dacht toen aan een kapot lager, maar de specialisten kunnen hier wel meer info over geven. :)

edit: correctie! heb het terug gevonden op het forum, dit is om te controleren of je draagarmrubbers versleten zijn, maar die zijn al vervangen bij jou é. sorry :bloos:
 

Cordoba

Forumguru
Ik ben even de link zoek, maar ik had ergens een zeer uitgebreide technische verhandeling gevonden betr. een fabia 1 uitlijning probleem na het vervangen van de draagarmrubbers - er was sprake van een tril en slechte uitlijning, omdat zeer waarschijnlijk 1 of beide draagarmrubbers iets verdraait in de bussen waren geperst, wat bij later uitlijnen nog steeds een probleem gaf.
Hm nee heb het niet gebookmarked-zal eens spitten..

Ik herinner me precies hetzelfde, maar weet niet meer bij wie of waar ik het heb gelezen, draagarmrubbers waren een kwartslag verdraaid in de draagarm geperst, waardoor er een zijdelingse afwijking ontstond. Snelle slijtage van banden ontstaat vooral als de auto vooral op de binnenrand of de buitenrand van de band rijdt (dus maar een paar cm van de breedte van het loopvlak gebruikt): dat randje slijt dan behoorlijk snel, en dat 80% van het loopvlak nog hagelnieuw is, doet er niet toe, de wet kijkt naar slechtste punt van een band.
 

van_der_P

Senior Member
Heb je de wielen ook al eens op de auto laten uitbalanceren ?
Als het niet lukt om dit goed te krijgen zou ik eens een afspraak maken bij een goede bandenboer. Meestal hebben die meer kennis over banden, balanceren en uitlijnen dan het gemiddelde dealerbedrijf.
 

ArjanGr

Senior Member
Ik ga om 11 uur naar de dealer. Ik zal vragen of ze de wielen eventueel ook op de auto kunnen uitbalanceren. En dat ze nog eens een blik op de nieuwe draagarmrubbers werpen. En ik ga er met m'n hoofd bovenop staan. Wil zeker weten dat ze het goed doen.
Jullie horen nog van mij.
 

ArjanGr

Senior Member
Zo, net terug van de dealer.
De auto is uitgelijnd(op hun kosten). Heb er zelf bij gestaan. Maar bij de Fabia kun je alleen het toespoor aanpassen. Deze heeft ie op 0.06 gezet.
De monteur heeft er zelf voor en na het uitlijnen een proefrit mee gemaakt. Maar de auto trekt nog steeds naar rechts. Volgens de monteur wel wat minder. Maar zelf vind ik het eigenlijk nog gelijk aan voor het uitlijnen.

Op de nieuwe banden zat een tekst gedrukt op het loopvlak. Deze was er bij de achterwielen na 2000 km nog niet helemaal vanaf. Maar bij de voorwielen slijten ze er nu al bijna binnen 100 km vanaf. Het gekke: Bij de linker band veel meer dan de rechter (langs de buitenrand van de band).
Dus wellicht dat ik toch al een stukje schuine band afslijting heb gecreëerd door 100 km met scheve uitlijning te rijden.
Hopelijk slijt hij nu met de goede uitlijning weer recht. En wellicht trekt ie dan ook minder naar rechts. Wat denken jullie?

Verder heeft de chef van de werkplaats de draagarmrubbers nog bekeken. Maar volgens hem zitten ze er gewoon goed in.

Het enige wat nog gecheckt kan worden is het balanceren op de auto. Maar voorlopig ben ik er wel een beetje klaar mee. Eerst maar eens kijken hoe de auto reageert op de nieuwe uitlijning.

Tevens zo'n condensorbeschermer gekocht. http://www.skodaforum.nl/forum/thre...k-is-dat-zo-duur-om-te-vervangen.13179/page-3
Die knup ik er vanavond even aan.
 

turboturbo

Forumguru
Wat ik denk!? Gauw naar een echte uitlijner - 'bij de Fabia is alleen toespoor aan te passen' :(
Een goede uitlijner kijkt ALLES na.

Ik heb dit gezeur ook eens aan de hand gehad (hier het epistel: Stuur staat scheef ) met mijn dealer na het vervangen van de draagarm rubbers, na 5 pogingen was het hen nóg niet gelukt. Daarna naar een lokale bandenboer geweest - die de auto wel goed kon krijgen.
 

ArjanGr

Senior Member
Ik heb een uitlijnrapport gekregen: Zie bijlage.
Mij valt een wielbasisverschil van 11 millimeter op. Ik heb wel eens gelezen dat dit maximaal 4 mm mag zijn?

@turboturbo: Wat heeft het hele geintje (dus bij een echte uitlijner) je gekost?
En wat is er precies afgesteld naast het toespoor?
 

Bijlagen

  • Uitlijnrapport 16-07-2013.pdf
    115,4 KB · Weergaven: 11

EdK

Forumguru
@turboturbo: Wat heeft het hele geintje (dus bij een echte uitlijner) je gekost?

Is toch niet belangrijk ?
Als zei het probleem kunnen oplossen dan rij jij weer lekker en veilig op de weg en de rekening gaat naar de dealer toe
 

Kiswum

Forumguru
Als je bijvoorbeeld 200 euro zou moeten voorschieten, dan is dat niet iets wat iedereen graag zou willen/kunnen voorschieten.
 

turboturbo

Forumguru
50,- bij Brouwer Banden in Amsterdam Noord.
S-Point (nu A-Point) rekende er ong 75,- voor (dat bedrag kreeg ik terug nadat ik middels het uitlijnrapport van Brouwer kon aantonen dat er wel degelijk wat mis was qua uitlijning en dus hun uitlijn-pogingen niet afdoende waren geweest)

Per saldo was ik dus ook nog eens 25,- goedkoper uit (wat allang opgegaan was aan heen en weer rijden naar de dealer)
 

ArjanGr

Senior Member
Ik heb er 2 dagen mee doorgereden. En toen bedacht ik dat ik zelf natuurlijk wel even het linker met het rechter wiel kan omwisselen (m'n banden hebben geen rotation).
Dus dat heb ik woensdagavond gedaan. Gisteren ongeveer 200 km gereden. En jawel hoor. Hij trekt niet meer naar rechts! Ik snap er echt helemaal niets van. Hij trekt nu wel een heel klein beetje naar links. Maar dat merk je maar heel af en toe. Vandaag ook nog 90 km gereden zonder dat die naar rechts trok.

Ik hoop dat hij zo blijft rijden. Voor nu ben ik er i.i.g. al heel blij mee.
 

Joske

Forumguru
totdat de linkse (voorheen rechtse) ook wat meer slecht afgesleten zal zijn.. en dan komt het (vrees ik )terug maar hoop voor jou dat het beter blijft! (zijn jouw velgen dan nog wel in goede staat??)
 

ArjanGr

Senior Member
Volgens mij wel. Ze zien er nog zo goed als nieuw uit. En zie geen rare deuken ofzo. En m'n banden lopen praktisch niet leeg (0.1- 0.2 bar in een maand tijd zoiets).
De toekomst zal het leren. Voorlopig rolt ie prima zo.

Bedankt voor het meedenken allen.
 
Bovenaan Onderaan