skodaboy
Forumguru
heb je stalen of alu velgen op de wagen liggen?
bij stalen velgen wordt erbij het balanceren kloplood gebruikt.
voor alu-velgen is dat plaklood.
vorige week merkte ik trillingen in het stuur rond de 110km/u.
ik dacht/vermoede meteen onbalans in de voorbanden.
ik heb 17 " banden op liggen.
afspraak gemaakt en gisteren naar de bandencentrale geweest.
daar hebben ze de voorbanden opnieuw gebalanceerd toen ik bij stond.
bij de balancering van het linkerwiel,kwam naar voren dat er 10 gram te veel aan lood op zat dus verwijderd
nadien de rechterkant gebalanceerd,hier zat 20 gram te weinig lood op,dus bij gezet.
volgens de bandenman had dit maken met de slijtage van banden,
bij montage van nieuwe banden word er op een bepaalde plaats x-gram lood geplaatst.
door het rijden verslijten de banden (logisch) maar het x-gram lood blijft wel zitten.
en hier door krijg je dus onbalans in de banden.
vermoedelijk zal ook het type banden/velgen een rol kunnen spelen.
bij stalen velgen wordt erbij het balanceren kloplood gebruikt.
voor alu-velgen is dat plaklood.
vorige week merkte ik trillingen in het stuur rond de 110km/u.
ik dacht/vermoede meteen onbalans in de voorbanden.
ik heb 17 " banden op liggen.
afspraak gemaakt en gisteren naar de bandencentrale geweest.
daar hebben ze de voorbanden opnieuw gebalanceerd toen ik bij stond.
bij de balancering van het linkerwiel,kwam naar voren dat er 10 gram te veel aan lood op zat dus verwijderd
nadien de rechterkant gebalanceerd,hier zat 20 gram te weinig lood op,dus bij gezet.
volgens de bandenman had dit maken met de slijtage van banden,
bij montage van nieuwe banden word er op een bepaalde plaats x-gram lood geplaatst.
door het rijden verslijten de banden (logisch) maar het x-gram lood blijft wel zitten.
en hier door krijg je dus onbalans in de banden.
vermoedelijk zal ook het type banden/velgen een rol kunnen spelen.