stuurbekrachting valt weg tijdens het remmen???

cvegreen

Forumguru
Ik heb deze avond tijdens het naar huis rijden (van mijn eerste werkdag trouwens) iets heel stoms ondervonden .
Ik had een kleine paniek handeling te verwerken . Ik moest vrij hard in de remmen en om die fietser niet weg te maaien moest ik ook nog mijn stuur naar links overdraaien . Ik merkte toen dat mijn stuur plots zo heel steeg draaiden alsof mijn stuurbekrachtiging minder goed ging of helemaal niet zelfs , zo lastig stuurde hij. Toen ik mijn rem loste , kwam de bekrachtinging op mijn stuur zo snel als tellen terug in orde .
Heeft er nog iemand dat probleem ondervonden ? Hoe is dat opgelost geraakt . Echt veilig noem ik dat niet meer hoor .
Alle hulp is welkom.

Desperado

Forumguru
misschien heb ik het wel helemaal mis, maar door hard remmen komt het hele gewicht van de auto op de voorwielen die ook nog eens geremd worden.
Sturen lijkt mij dan moeilijker te gaan

Gieliovd

Forumguru
Ik zou de oorzaak wijten aan de grote belasting op de wielen.

Op het moment dat je de wielen vol in de remmen gooit worden ze enorm belast en willen ze het liefst rechtdoor gaan. Daarnaast precies wat Peter zegt.

Ik zou me er niet druk om maken. Deze situaties probeer je toch te vermijden. Maar goed, ik ben ook maar ik!

cvegreen

Forumguru
Is wel de eerste keer dat ik zo iets bemerk , heb dat nog met geen enkele wagen gehad, en die situatie komt toch wel vaker voor dan dat je zou denken , niet ? Of zijn de fietsers in Nederland hoffelijker dan hier in België waar ze bijna nooit in hun ongelijk kunnen gesteld worden, bij een aanrijding .

Michel

Forumguru
Afgelopen zaterdag heb ik een rijvaardigheids en slipcursus gevolgd. Daarbij wordt er gebruikgemaakt van de eigen auto, dus mijn Fabia heb ik nu ook eens onder extremere omstandigheden meegemaakt. Een van de oefeningen was een uitwijkoefening op (nagenoeg) stroef wegdek. Ik schrijf expres "nagenoeg", want om de slijtage aan banden tot een minimum te beperken is het wegdek wel enigszins vochtig gehouden.
Ik heb zo'n acht keer zo'n uitwijkoefening geoefend, waarbij je de maximale remkracht gebruikt en tegelijkertijd om het obstakel heenstuurt. Het is de bedoeling dat je het voertuig volledig tot stilstand brengt. Bij zo'n exercitie wordt het ABS eveneens aangesproken.
Tijdens deze oefeningen heb ik niet gemerkt dat de stuurbekrachtiging uitviel of minder meehielp. Het sturen ging voor mijn gevoel nog hetzelfde als onder "normale" omstandigheden. Weet je zeker dat de druk in de banden voldoende is?

tlpeter

Actief lid
Stuurbekrachtiging gebruikt een vloeistof (olie)
Als dit op een te laag niveau staat dan werkt dit niet goed meer
Kijk even naar het peil hier van
Door het remmen gaat alle vloeistof naar voren waardoor het wel eens te laag kan komen om de druk er op te kunnen houden

higgy

Forumguru
De verklaring van TLPeter lijkt me nog de meest plausibele.
Kijk, als het een 'oudere' Citroen (Xantia of ouder) was geweest, dan was het een verschijnsel geweest (remmen en vering maken daar gebruik van dezelfde druk uit hetzelfde LHM-reservoir)
Hier lijkt me een te laag niveau van je stuurbekrachtigings-vloeistof inderdaad goed mogelijk.

van_der_P

Senior Member
Als dat zo zou zijn, komt er toch zeker een melding op het dashboard dat het nivo te laag is.
Of vergis ik mij daarin ?

Gieliovd

Forumguru
Er zit geen voelertje in de stuurbekrachtigingsvloeistof als ik me niet vergis. Het zit ook op een zeer vervelende plek rechts onderin de motorruimte achter de linker koplamp (voorstaand rechts), ergens 50 cm diep onder een klein (blauw?) dopje.

cvegreen

Forumguru
Hoi beste medeforumers,
Ik heb eens mijn motorkap open getrokken , na wat Gieliovd vertelde van een blauwe dop heb ik gekeken en bij mij staat er nergens een pot onderaan ergens , wel helemaal bovenaan staat er een ronde pot met twee strepen een min en de ander max (alsof het niet normaal zou zijn he) Er staat daar ook H12 bij . Het niveau staat op min , als het dit is , zou het inderdaad een gebrek aan een beetje vloeistof kunnen zijn . Maar als het op min staat , zou hij volgens mij nog normaal moeten functioneren, dacht ik zo ? Ik heb het vandaag ook terug ondervonden , en nu was het niet in een paniek moment.

Gieliovd

Forumguru
Er zit voorstaand links een grote ronde pot met een min en max level. Dit is de koelvloeistof.

Er zit rechts bij een metalen koektrommel een klein vierkant bakje met een deksel, dat is je remvloeistof.

Er zit helemaal rechts een blauwe dop op een witte hals, dat is de ruitensproeiervloeistof.

Daar naar beneden gekeken zit een wit vaatje met een dop (blauw of groen dacht ik, of was het geel...), dat is volgens mij de stuurbekrachtigingsvloeistof.

Dat is hoe ik het mij herinner! Ik had graag even gaan kijken voor je.

EdK

Forumguru
Als het goed is staat het ook in de gebruiksaanwijzingen van je auto !
Dan heb je zo'n exploid view met allemaal getallekes en dan de getallen met uitleg !
Want volgens mij kan fout gaan en dan doe je koelvloeistof bij de remvloeistog

Dus CVEGREEN even in je boekjes kijken die als goed is meegeleverd zijn !
Dan speel je op 100%

cvegreen

Forumguru
Als het goed is staat het ook in de gebruiksaanwijzingen van je auto !
Dan heb je zo'n exploid view met allemaal getallekes en dan de getallen met uitleg !
Want volgens mij kan fout gaan en dan doe je koelvloeistof bij de remvloeistog

Dus CVEGREEN even in je boekjes kijken die als goed is meegeleverd zijn !
Dan speel je op 100%

Ik heb wel boekjes ,maar mijn wagen is een geimporteerde franse wagen en zodoende zijn mijn boekjes in het frans.

EdK

Forumguru
Maar niet lullig bedoeld hoor !! Jullie belgen worden toch 2 talig opgeleid ??
Dus frans moet voor jou toch niet zo'n groot pobleem zijn !!
Net als voor de walen het vlaams niet echt een probleem is !!

Of haal ik nu een hekelpunt naar boven ??

Fabia

† In Memoriam
Daar haal je een zeer heikel punt naar boven. Kijk maar naar de belgische regering, die komen er maar niet uit. Trouwens Hetzer heeft toch nog een instructieboekje in het nederlands liggen?

Desperado

Forumguru
Maar niet lullig bedoeld hoor !! Jullie belgen worden toch 2 talig opgeleid ??
Dus frans moet voor jou toch niet zo'n groot pobleem zijn !!
Net als voor de walen het vlaams niet echt een probleem is !!

Of haal ik nu een hekelpunt naar boven ??

Laat ik dat nou ook altijd gedacht hebben.
Maar ik heb een vriendin in Antwerpen wonen en die spreekt ook geen Frans.
En met haar vele anderen heb ik begrepen.

Bovenaan Onderaan