stuurbekrachting valt weg tijdens het remmen???

cvegreen

Forumguru
Beste,
Het is inderdaad al een tijdje aan de gang , maar het was enkel bij echt stevig remmen en het was een beetje uit mijn gedachten gegaan . Maar nu laatst begon hij dat ook al te doen bij gewoon remmen.
Ik dus een afspraak gemaakt met de garage en ben er vandaag langs mogen gaan. Mijn wagentje heeft dus aan de computer gevlogen , alles nagezien en er scheelt helemaal niets aan mijn wagentje ?:crazy:
Die kerel van de garage , een toffe gast trouwens van halfweg de twintig denk ik vroeg dan of hij eens mocht rijden met mijn auto . Ik ja natuurlijk mag je er eens mee rijden , zo weet je wat ik je tracht uit te leggen. Hij ondervond het ook en het was de eerste keer dat hij zoiets meegemaakt had . Of het werkt helemaal of helemaal niet , maar als je remt hoort dit niet minder goed te werken. Dus terug de garage in en verder gekeken. Ik , kan het niet zijn dat er te weinig olie in de servo reservoir zit . Hij nee dat kan niet want het is een electrische servo en dat kan niet te laag staan in olie want er zit niet veel olie in en ik zou het ook hebben dan als ik gewoon stil sta of gewoon rij en dat heb ik dus niet . Dan de stuurhoeksensoren gecontroleerd met behulp van de computer ook . Daar sheelde helemaal niets aan . Ze hebben dan de spanning gemeten ergens achter de bumper en dat was te laag , dan hebben ze de batterij zelf gemeten en die blijkt stuk te zijn. Ik , hoe komt het dan dat ik nog kan starten ? Het komt omdat het een heel klein motortje is en niet veel spanning nodig heeft om te starten. Maar eens het wat kouder word zou ik er wel snel problemen mee krijgen. Er moet dus een nieuwe batterij in . Ze hadden er geen op vooraad en is besteld , morgen of overmorgen zou ze binnen zijn en daarmee zou het opgelost moeten geraken. Laat het ons dus hopen dat het daarmee opgelost geraakt.
 

cvegreen

Forumguru
Ik heb vanavond dan mijn batterij laten vervangen door een nieuw exemplaar. Ik had meteen bijna 3 volt meer als voorheen. Maar mijn stuurprobleem is nog niet opgelost. Het had dus niets te maken met de batterij die op was. Wat het wel kan zijn weten ze in de garage ook niet . Ze hebben dat nog nooit meegemaakt . Weer geenwonder dat ik het weer moet meemaken. er is een vraag gesteld naar de invoerder of die weet wat het probleem zou kunnen zijn . Als ze antwoord weten zullen ze mij contakteren met het resultaat. Word dus nog vervolgd .
 
Ik heb denk ongeveer het zelfde probleem maar niet in mijn stuur maar in mijn rempedaal als ik soms rem hard of stil krijg ik af en toe kloppen in de pedaal niet hard maar toch goed voelbaar en dan heb je het gevoel dat je de rem gewoon doortrapt en pakt hij vrij slecht Kan het soms ook iets met het stuurbekrachtiging zijn of iets met de abs krijg geen piepjes of dergelijks?
 

cvegreen

Forumguru
Eerst dachten ze dat de stuurhoeksensor stuk was , maar na een test aan de computer bleek dit perfect te werken. Omdat mijn batterij zo laag in spanning stond dachten ze dat dit misshien wel daardoor kon komen , en kwaad kon het niet om die nu te vervangen want in een heel korte tijd ging ik toch een andere batterij mogen steken omdat ze eigenlijk al stuk was . Ik had daar nog niets van ondervonden , iedere morgen perfect in 1 keer gestart , maar ze vertelden mij dat ik bij de eerste echte koude mijn batterij toch ging moeten vervangen . Dus was het eigenlijk geen verloren kost. Ik denk dat er ergens in de stuurdoos van de bekrachtiging iets fout gaat , omdat ze dan snel moet berekenen en daar de mist in gaat , dat is mijn denkpiste.
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb denk ongeveer het zelfde probleem maar niet in mijn stuur maar in mijn rempedaal als ik soms rem hard of stil krijg ik af en toe kloppen in de pedaal niet hard maar toch goed voelbaar en dan heb je het gevoel dat je de rem gewoon doortrapt en pakt hij vrij slecht Kan het soms ook iets met het stuurbekrachtiging zijn of iets met de abs krijg geen piepjes of dergelijks?
Wanner je echt hard remt, of op een natte weg iets minder, wordt het ABS ingeschakeld, het pedaal zakt dan weg en de maximale remvertraging wordt door de computer berekend en uitgevoerd. Je hoort geen piepjes of ziet geen lampjes( met een noodstop heb je ook geen tijd om daar op te letten)!
 

cvegreen

Forumguru
Ha ja dat klopt , het is u ABS die ingeschakelt word. Dat geeft inderdaad een raar gevoel aan je voeten , maar dat gebeurt echt niet vaak hoor . Allez bij mij toch niet .
 

cvegreen

Forumguru
Een update ,
Ik had hier gelezen van een paar site's waar je met problemen aan je wagen kan aankloppen.
De eerste site die ik hier gevonden had , de vraag gesteld donderdag , tot op heden nog geen enkele reaktie .
De tweede site die ik hier gevonden had is prikpagina.nl . Daar de vraag ook gesteld in het weekend . vw monteurke heeft me dan aan een paar handige tips geholpen.
Op een gegeven moment kwam ook ter sprake om het olie peil van mijn stuurbekrachtiging te controleren. Na een echt gedetailleerde uitleg van waar dat dit zit vandaag (een dagje verlof) mijn motorkap open getrokken. Het desbetrefende dopje gevonden . Ik heb mijn batterij er mogen uithalen , die bak waar de batterij in zit mogen weg halen voor ik bij die dop kon . Wat blijkt , het olie niveau staat inderdaad veel te laag . Heb er met mijn gsm een paar (onduidelijke) foto's van genomen. Ik ga dan zo snel mogelijk een afspraak met de garage maken om dat peil in orde te laten brengen en hopen dat dan dit euvel opgelost is .

sp_a0134.jpg


sp_a0137.jpg


sp_a0135.jpg


sp_a0136.jpg



 

Ronnie

Forumguru
Vroeger werd er bij een (maakt niet uit welke) rijopleiding op gehamerd om regelmatig alle vloeistoffen te controleren, ik neem aan dat ze dan niet bedoelen 1 keer per jaar of zo, deze vloeistoffen zijn toch van levensbelang!
 

cvegreen

Forumguru
Vroeger werd er bij een (maakt niet uit welke) rijopleiding op gehamerd om regelmatig alle vloeistoffen te controleren, ik neem aan dat ze dan niet bedoelen 1 keer per jaar of zo, deze vloeistoffen zijn toch van levensbelang!

Vooraleer je bij die dop komt moet je eerst je batterij loskoppelen en uit halen , daarna moet je die ganse bak ( in 5 delen) verwijderen , dan pas kom je bij dat desbetreffende potje . Als dat zo vaak gecontroleerd hoeft te worden zit dat wel extreem slecht geplaatst. Je hebt er een uurtje voor nodig vooraleer dit gecontroleerd is(demonteren, controleren en monteren ) , dan moet je nog je ramen terug inleren en zo . Dus ik zal het in ieder geval niet om de veertien dagen gaan controleren of zo hoor. Denk eerlijk gezegd dat niemand dit potje vaak controleert . Toen ik met mijn probleem in de garage kwam aankloppen vonden zij het na bijna 3 jaar nog niet nodig om dit eens te controleren ,want daar komt nooit iets mis mee was hun oordeel. Dus mooi mis, het oliepeil is dus wel te laag . Nu moet ik terug naar de garage en moet die batterij er terug uit , terwijl ze amper een week geleden een nieuwe gestoken hebben.
 

nemo

Senior Member
Wel vreemd, dat als dit het probleem is, de garage dat niet gezien heeft! Ik bedoel, niet dat ik er verstand van heb ofzo, maar als je een probleem met je stuurbekrachtiging heb duurt het niet zo lang voordat je bij de stuurbekrachtigingsvloeistof uitkomt?
 

cvegreen

Forumguru
Wel vreemd, dat als dit het probleem is, de garage dat niet gezien heeft! Ik bedoel, niet dat ik er verstand van heb ofzo, maar als je een probleem met je stuurbekrachtiging heb duurt het niet zo lang voordat je bij de stuurbekrachtigingsvloeistof uitkomt?

ik had dit zelf ook aangekaart in de garage en daar kreeg ik als antwoord op , dit is onderhoudsvrij . Wat mij ook door vw monteurke verteld is geweest.
Auteur: vw monteurke
Veel mensen (helaas ook monteurs) denken dat dit systeem onderhoudsvrij is.
 

cvegreen

Forumguru
Ik had deze morgen om 9.45u een afspraak met de garage omwille van mijn stuurbekrachtigings probleem.Toen ik aankwam was hij nog ff bezig met een andere wagen een F2 combi . Toen was het mijn beurt . Eerst de batterij eruit gehaald om bij dat bewuste potje te komen en ja hoor , het peilstokjes was nog steeds krukdroog. Toen heeft hij het potje bij gevuld en een visuele controle gedaan van van boven gezien om een lek te kunnen constateren. Echter alles kurk droog . Dan maar de wagen omhoog gedaan met zo'n lift. Onderaan de wagen gekeken , daar ook kurkdroog . Omdat de voorgeschiedenis erg vaag was is er een grondige controle gebeurt . Er is hem iets opgevallen en dat is dat ik twee nieuwe schokdempers voor heb zitten (niet af fabriek skoda). Verder was er niets te vinden , nog olie , nog iets wat op een lek kon wijzen . Ik heb natuurlijk ook mee onder mijn wagen gekeken en alles zag er nog fonkel nieuw uit . De wagen moet een klein ongevalschade gehad hebben , maar kan zeker niet erg geweest zijn volgens de garage. Het probleem met mijn stuurbekrachtings olie wijt hij ook aan het ongeval , dat het niet goed bijgevuld zal geweest zijn toen omdat we nergens een lek of iets wat daarop kan wijzen gevonden hadden. het vatje is nu bijgevuld en alles werkt terug prima. Ik ben dus terug een 100% tevreden skoda rijder.
 

cvegreen

Forumguru
Vandaag dus de factuur in de bus gekregen . Ik moet zeggen dat ik toch wel erg verschoten ben van de kosten voor een batterij , wat stuurbekrachtigingsolie en wat uurloon.
olie ( stuurbekrachtiging olie vermoed ik wat dat staat niet vermeld) 4,09
batterij 44AH 76,28
kleine levering (wat dat ook mag zijn) 2,41
bijdrage ecologische afhaling afvalstoffen 2,52
diagnose+herstellen servostuur + vervangen batterij 2,750u à 48€/u.
Maakt een totaal van 262,93€ voor een klein beetje werk waarvan Ik zelf nog alles uitgezocht heb .
Ben ik nu zo naief ? Of is dit wel een realistische factuur ?
 

EdK

Forumguru
Kwa prijs is het realistisch als ik lees wat je opnoemt, maarrrr als jij hun uitzoekwerk gedaan hebt en zei alleen maar het vervangwerk etc hebben gedaan dan zou er van het uurloon wel iets afkunnen kwa tijd !
Dus mbt naief kun je het nu zelf wel invullen want daar doe ik geen uitspraak over !! :)
 

cvegreen

Forumguru
De eerste keer heeft hij aan de computer gelegen om bv de stuurhoeksensor te controleren en zo en toen is gebleken dat de batterij stuk was , batterij vervangen en vanaf dan heb ik via http://www.prikpagina.nl/list.php?f=296 mijn probleem voorgelegd en daar heb ik dan van vw monteurke het antwoord gekregen. Ik heb trouwens de site van prikpagina hier op het forum gevonden. nu ja ik ben niet zo iemand die erg aan onderhandelen ben , zeker nu niet , zit er emotioneel een beetje doorgeen .
 
Hmm, gezien de rekening schrik ik een beetje :(

Ik heb namelijk volgens mij ongeveer hetzelfde probleem. Het is mij nu 2x voorgevallen dat ik ook het idee had dat de stuurbekrachtiging uitviel tijdens het remmen.. Zal er nog eens op letten en eens kijken of dat olie peil ook makkelijker te controleren is.. (maar dat zal wel niet...)

Groeten
 

cvegreen

Forumguru
Hmm, gezien de rekening schrik ik een beetje :(

Ik heb namelijk volgens mij ongeveer hetzelfde probleem. Het is mij nu 2x voorgevallen dat ik ook het idee had dat de stuurbekrachtiging uitviel tijdens het remmen.. Zal er nog eens op letten en eens kijken of dat olie peil ook makkelijker te controleren is.. (maar dat zal wel niet...)

Groeten

Dat is niet makkelijker te contorleren nee .
Als je zelf de controle doet en je hoeft niet een nieuwe batterij erin stoppen gelijk dit bij mij wel het geval was , scheelt dit wel zo'n 100€ . Want dat was ongeveer de prijs van de batterij he. Ik zou zeggen , neem er je tijd voor en controleer het eens , je zult zoveel geruster zijn. In de garage gaat het wel wat sneller , maar ze zijn het gewend he . De batterijbak moet je niet helemaal gedemonteerd worden als je de luchtfilter eraf neemt. Dat scheelt een hoop geklungel.Dat wist ik niet toen ik mijn batterijbak gedemonteerd had , in de garage hebben ze dat niet gedaan , daar hebben ze de luchtfilter eraf gehaald en dan moest die bak niet compleet gedemonteerd worden. Ik weet het niet , maar ik denk niet dat zo'n klein potje stuurbekrachtigingsolie geen 100€ kost. Dus misschien zelf bijvullen met een trechter kan je dat het beste doen. Zo deden ze dat in de garage ook. Als ik je met iets van dienst kan zijn , laat maar horen .
 
Bedankt voor de reactie en jammer dat het niet makkelijker te controleren is.

Dit weekend heb ik weer eens wat vrije tijd, dus ik hoop er dan naar te kunnen kijken.. moet binnenkort toch nog naar de garage dus zal daar ook nog ff informeren, gelukkig is het in spanje (over het algemeen) allemaal iets goedkoper..

Ik laat nog wel horen hoe en wat na dit weekend en als ik uw hulp nodig ben roep ik uiteraard hier weer even :D

OT mijn god, ik moet nog even door posten zie ik.. 1.249 posts... hmmm

Groeten!
 

cvegreen

Forumguru
Ho , ik hou er geen rekening mee met hoeveel posts ik eigenlijk wel heb. Maar heb er wel een heel pak minder dan onze beste vriend Fabia , die is onze koploper met meer als 5000 :yeah:

Ik lees het wel als je iets niet begrijpt. Moeilijk is het niet .
 
Bovenaan Onderaan