stuurbekrachting valt weg tijdens het remmen???

EdK

Forumguru
Laat ik dat nou ook altijd gedacht hebben.
Maar ik heb een vriendin in Antwerpen wonen en die spreekt ook geen Frans.
En met haar vele anderen heb ik begrepen.


Awel ik heb meerdere vrienden in en om Antwerpen wonen maar die spreken wel degelijk het Vlaams en Waals

Dan een vriendin in Brussel wonen die vloeiend Frans / Engels / Chinees en Vietnamees spreekt , maar Hollands ( Vlaams ) dat verstaat ze alleen maar en kan ze lezen maar spreken Ho maar !!

Dus vandaar mijn opmerking !
 

cvegreen

Forumguru
Ik kan wel mijn frans zo van ik kan me behelpen ,maar dat is lang niet genoeg om technische dingen uit een instructie boekje te kunnen verstaan he . Is soms in je eigen taal al eens dat je het 2 keer moet lezen voor je het begrijpt . Ik praat veel vloter frans dan dat ik het lees hoor. Ik heb mijn frans bijna dagelijks nodig op mijn werk en dan zegt de ene iets in het vlaams en dan ene iets is het frans en dan moet ik ook maar mee verwisselen van taal , niet simpel soms . De vraag is me nog gesteld geweest of ik daarvoor naar school was geweest om mijn frans zo goed te kunnen , dat veel vlamingen het niet zo goed kunnen en dat terwijl we op een 20 minutjes van de franse grens af wonen word dat hier nooit gesproken .
 

cvegreen

Forumguru
Ik heb dus zoals Gieliovd gezegd had van dat potje die wat dieper zit . Ik heb het vandaag gevonden . Het oliepeil van de remmen is perfect op peil , dus ligt het daar niet aan . Maar aan wat dan wel he . Heb het gisteren niet tegen gekomen , bij gewoon remmen gaat alles nog perfect het is echt als je diep in de remmen gaat dat het stuur zo lastig draait, duurt ook niet heel lang .
Heb een paar foto's genomen van dat potteke.

sp_a0097.jpg


sp_a0098.jpg

 

Gieliovd

Forumguru
Dat is je remvloeistof ja. Gauw die dop er weer op ;)

Maar nu de stuurbekrachtigingsvloeistof! Heb je die nu al gevonden?
 

cvegreen

Forumguru
Dat is je remvloeistof ja. Gauw die dop er weer op ;)

Maar nu de stuurbekrachtigingsvloeistof! Heb je die nu al gevonden?

Ha , ik dacht dat ik gelezen had dat dit dezelfde vloeistof was , nee dus heb dat nog niet gevonden . Is dat dat potje dat zo onhandig zit dat je bedoelt ?
 

Gieliovd

Forumguru
Dit is een heel klein potje. Als je eronder kijkt zie je ook een metalen buisje zitten. Dit is je hoofdremcilinder. Deze zit middels de rembekrachtiger aan je pedaal verbonden.

Er zit helemaal beneden in de motorruimte voorstaand rechts, bij de koplamp, onder de accu, bij het ruitensproeiervloeistof reservoir een ander vaatje. Dit vaatje ligt gewoon vlak en er zal wel vuil op liggen. Je ziet een dop zitten en de rest zit onder het metaal.

Voor het gemak toch maar eens een foto opgeritseld.

Voordat je dit gaat openen zou ik toch wel willen aanraden het uiterst goed schoon te maken. Troep wil je niet in die reservoirtjes hebben! Kleine leidingkjes, pompjes, brrrr!

Ik had het trouwens dus wel goed: een GROENE dop.

Image002.jpg


Als je hem nu niet vindt dan geef ik het op.
 

EdK

Forumguru
Sorry dat ik het zeg maar ik zou het gewoon even laten bijvullen indien nodig door de garage !!
Het is geen gewone olie en een hele fles ervan kopen is uiteindelijk duurder dan bij laten vullen door de dealer !! ( is groot verbruiker hierin ! )

Maar dit is zuiver mijn mening hierover !!

Ik mag graag sleutelen aan dingen, maar remmen / stuurinrichtingen en dat soort dingen laat ik over aan de vakmensen !
En gelukkig door mijn technische achtergrond kan ik redelijk goed inschatten of de dealer die ik bezoek , ook weet waar hij mee bezig is !
 

Gieliovd

Forumguru
Heb je helemaal gelijk in. Alleen zelf eerst even kijken of er een probleem is lijkt me wel zo fijn.

Ik zou niet adviseren om zelf een bus te gaan kopen.

@ Higgy: het gaat over stuurbekrachtigingsvloeistof. Remvloeistof is lekker spul ja, het lost latex handschoenen lekker op en daarna je huid. Ik heb laatst mijn remmen gereviseerd, blegh! Daarentegen is het beide gewoon een vorm van hydraulische vloeistof.
 

tlpeter

Actief lid
Dat soort dingen doe ik zelf niks aan
Je zal lucht in het systeem hebben doordta je niet weet wat je doet brrrrr
Geen remmen in een noodgeval is niet fijn

Ook ik adviseer om naar de dealer te gaan
Alleen constateren is voor jou weg gelegd (bijna iedereen :D )
 

cvegreen

Forumguru
Oeps , er zijn mensen die denken dat ik daar aan ga prutsen ,nee hoor dat is niet aan mij besteed , ben te bang om iets mis te doen daaraan. Ik kan wel eens zien of het niveau te laag staat , dan hoeft de garagehouder er niet meer achter te gaan zoeken. Indien het niet de vloeistof is ,moet ik zowiezo nog naar de garage , want zo verder rijden lijkt mij iets te gevaarlijk , al kan ik bij behoorlijk remmen toch nog normaal sturen , het is enkel bij een noodsituatie dat ik geen of bitter weinig bekrachtiging heb .
 

EdK

Forumguru
Oeps , er zijn mensen die denken dat ik daar aan ga prutsen ,nee hoor dat is niet aan mij besteed , ben te bang om iets mis te doen daaraan. Ik kan wel eens zien of het niveau te laag staat , dan hoeft de garagehouder er niet meer achter te gaan zoeken. Indien het niet de vloeistof is ,moet ik zowiezo nog naar de garage , want zo verder rijden lijkt mij iets te gevaarlijk , al kan ik bij behoorlijk remmen toch nog normaal sturen , het is enkel bij een noodsituatie dat ik geen of bitter weinig bekrachtiging heb .​


LET OP !!!!!!!!

Al valt je gehele rem en stuurbekrachtiging uit dan blijven de remen stuurwerking gewoon functioneren !!
Er is alleen wel 1 maar !!
Doordat deze uitvallen krijg je het systeem van vroeger weer zonder die luxe en dit houdt in met 2 handen je auto door de bocht gooien en met 4 voeten op het rempedaal staan ! Ja 4 voeten !! Die van jou en je partner !!

Heb zelf ooit eens met de H100 van een aziatisch land een stukkende rembekrachtigingspomp gehad , dus ANWB gebeld en die vertelde mij dat ik gewoon naar de garage kon rijden maar wel met 4 voeten moest remmen !
En gaf als tip mee niet een week zo door te rijden want dan kon je daarna naar het ziekenhuis toe vanwege een voetbal knie-tje !!

Dus daar ging ik met sneeuwval richting dealer in de file , remmen optrekken remmen ... remmen !! en dat 40km lang !!
 

Gieliovd

Forumguru
Mietje ;)

Ik reed tussen Lyon en Parijs op de snelweg en wilde even wat gaan eten bij de pomp, dus netjes knipperen en uitvoegen.... toen wilde ik gaan remmen, wat niet ging.

Dan rij je met een Fiat Ducato met 2,5 ton totaalgewicht op een benzinestation af.

De vacuümpomp was defect geraakt en dus geen rembekrachtiging meer. Diesel he!

Erg hard trappen en erg schrikken en het ging weer goed.

Nadat de groep (7 man) al in paniek was en de bus al bijna in het ravijn wilde rijden en met de trein terug wilde (mietjes) hebben we besloten door te rijden. Een dealer heeft ernaar gekeken, moest een nieuwe nokkenas in. Ging even 1000 euro kosten, hoest maar op!

Zo gezegd zo gedaan, doorgereden. Gewoon erg hard trappen.

Dom? Onverantwoord? Daar valt over te discussieren maar ik vond het veilig en het was gewoon even remmen. Vroeger was er niet anders.

Anekdote van Michiel
 

cvegreen

Forumguru
Ik heb vandaag het bewuste onzichtbare potje gaan zoeken en gevonden . Onder de batterij dan nog wel. Je kan enkel een hoekje van het dekseltje zien ,meer niet . Dus dat word zonder eerst eens te checken richting garage en melden dat mijn stuurbekrachtiging het niet/nauwelijks doet als ik stevig rem.
Batterij moet er hoogstwaarschijnlijk uit . Hopelijk moet ik dan niet van alles terug gaan aanleren , bv het onderste en bovenste punt van de ramen en zo.
 

Gieliovd

Forumguru
Je boordcomputer wordt gereset. Alle tellers springen op 0. De tijd moet opnieuw ingesteld worden.

De ramen zullen opnieuw ingeleerd moeten worden.

Als je een radio met code hebt zal die opnieuw ingegeven moeten worden. Let op dat je die niet kwijt bent, dan kun je de radio afvoeren.
 

cvegreen

Forumguru
Je boordcomputer wordt gereset. Alle tellers springen op 0. De tijd moet opnieuw ingesteld worden.

De ramen zullen opnieuw ingeleerd moeten worden.

Als je een radio met code hebt zal die opnieuw ingegeven moeten worden. Let op dat je die niet kwijt bent, dan kun je de radio afvoeren.

Het is maar een simpel pioneer dingske zunne , daar zit geen code op.
en ramen inleren , daar heb je het in een andere topic al over gehad , dus dat vind ik wel terug , klok instellen , dat is een koud kunstje . Ik hoop dat mijn automatische deurvergrendeling boven de 20km/u niet weg is , anders nog eens richting garage om dat terug in te stellen , want ik vind dit wel leuk om te hebben.
 

EdK

Forumguru
. Ik hoop dat mijn automatische deurvergrendeling boven de 20km/u niet weg is , anders nog eens richting garage om dat terug in te stellen , want ik vind dit wel leuk om te hebben.


Dat denk ik niet want die is ingeleerd in de Eprom !!
En dan zouden alle andere instellingen ook weg zijn !!
 
Bovenaan Onderaan