Goh goh, wat een fanatiekelingen...
Ik ben wat ik zou beschrijven als een auto-opportunist: ik kies nl. een merk louter in functie van wat er in die klasse beschikbaar is en laat vervolgens de cijfers spreken. Ik heb dan in mijn ganse "autocarriere" slechts 2 auto's van hetzelfde merk gehad (géén Skoda!) en je kan me dus nauwelijks betichten van merk-favoritisme.
Dat gezegd zijnde: ik heb uiteraard ook naar de Mondeo (en Mazda 6 trouwens) gekeken. En er waren 2 redenen waarom deze het niet geworden is:
1) Ik ben 1m98 en heb vooral lange benen. Het resultaat hiervan is een maximaal naar achteren geschoven bestuurderszetel. Bij de Mondeo bleef er daardoor op de achterbank geen plaats over voor een volwassen persoon (en werd het dus een 3+2 zitter (op de middentunnel zitten doe ik ook enkel kinderen aan
), bij de Superb wel (4+1).
2) Het interieur van zo'n Mondeo is echt om van te gaan huilen: harde, lelijke plastics overal. Zo erg, dat ik zelfs geen proefrit meer heb gemaakt na het aanschouwen van dat interieur: het hoefde écht niet meer... :smiley29:
Beiden redenen zijn persoonlijke en iemand die minder groot is, of minder belang hecht aan ruimte op de achterbank én die zich geen moer aantrekt van hoe het interieur er uit ziet, tja, die ziet enkel de afgrijselijke achterkant van zo'n Superb hé!
Want dat vind ik meteen de enige troef van de Mondeo: hij ziet er IMHO frisser uit dan zo'n typische "taxi-Superb", toch zeker als we over de berline spreken.
Als tweede minpunt bij de Superb - althans in België - is de fiscale aftrekbaarheid. Of was, want met de nieuwe motoren wordt daar deels een mouw aan gepast. Niettegenstaande zijn er andere merken die het beter doen en zo een aantrekkelijk alternatief bieden, al moeten ze dan toch steeds inboeten op de ruimte die de Superb biedt.
Slightly offtopic: er waren dus nog een aantal andere wagens in deze categorie (rekening houdend met prijs én afmetingen) en deze verbleekten allen redelijk t.o.v. de Superb. De enige waaraan ik nog twijfelde was de Opel Insignia Combo, daar ik hem echt wel fraai vond (alsook het interieur), maar het schrijnende gebrek aan ruimte (zowel zitplaatsen als koffer) deed de deur dicht.