Superb facelift

Giant

Forumguru
Excuses, één van de 2 url's onderstaand linkt niet correct met de bedoelde foto's. Alleen de eerste 2 foto's uit de getoonde serie zijn nieuw (gemaakt op de Shanghai motorshow), de rest in die serie is bekend materiaal.
 

Ericw

Forumguru
weet iemand of de 1.6TDI (eindelijk) een 6-bak gaat krijgen?
vind dat het grootste gemis van de (mijn) huidige Superb :(
 

Bakkertje

Forumguru
@ericw, ik ga er niet vanuit dat de S2.5 een 6-bak gaat krijgen. De O3 1.6 is ook nog altijd met een 5-bak uitgerust. Overigens mis ik er weinig aan. de 6e versnelling heeft doorgaans dezelfde overbrenging als de 5e van een 5-bak. Enige voordeel dat ik zou kunnen bedenken is dat het gat tussen 2 en 3 niet meer zo groot zal zijn..

Ik zou overigens liever een DSG met 20% bijtelling willen ;)
 

Ericw

Forumguru
@bakkertje: ik was hier al "bang" voor.
Ben met je eens dat de 5 bijna net zo lang is als de 6 bij de passat, maar hierdoor zijn de onderlinge verhoudingen wat vreemd en dat vind ik jammer.
 

Noord26

Forumguru
Dat ligt aan de vorm van je Greenline, lange versnellingen. Als je weer een Greenline neemt gaan dat ook weer lange versnellingen zijn en maakt het weinig uit of je een 5 of 6-bak erbij krijgt. Als de verhoudingen maar kloppen.
 

Ericw

Forumguru
Denk dat we langs elkaar praten, een 5 of een 6 bak maakt wel degelijk uit in de rijbeleving, aangezien de 6 ongeveer dezelfde verhouding heeft als de 5 (beide lang). Dit zul je bij een 5-bak dus in minder stappen moeten halen dan de 6-bak, vandaar het grote gat tussen 2 en 3. Juist dit maakt dat een passat met zelfde motor maar met 6-bak veel levendiger is dan de Superb.
 

Bakkertje

Forumguru
Wat dan weer wel vreemd is, is dat de Superb met 5 bak 1500 kg mag trekken terwijl de passat er 1400 achter mag hebben..
Toevallig vandaag nog de caravan naar de stalling gebracht en met ca. 1300 kg aan de haak moet je toch serieus rekening houden met "het gat". Ik denk inderdaad dat dat bij een 6 bak beter op elkaar aansluit dan bij een 5 bak.
Ach ja, we moeten toch iets te wensen overhouden ;)
 

Noord26

Forumguru
Heb in het verleden meerdere 6-bakken gereden waarbij de versnelling ook niet lekker aansloten op het motorkarakter. Dan viel de motor net terug onder zijn maximale koppel en dat voelde je. Tevens in het verleden diverse 5-bakken gehad die wel na overschakelen vrijwel altijd lekker op pakten, cq in een hoog koppelbereik vielen.

Ondereen de streep kan ik hieruit niet anders concluderen dat het niet afhankelijk is van de hoeveelheid versnellingen, maar van de overbrengingen van de auto icm welke motor. Wordt daar niet genoeg aandacht aan besteed kan zelfs een fijn schakelende 6-bak met matige verhoudingen icm een bepaalde motor een auto traag aan doen laten voelen..
 

Giant

Forumguru
Op de home page van Skoda Nederland bestaat nu de mogelijkheid je via een nieuwsbrief op de hoogte te laten houden van de gefacelifte Superb.
 

Bakkertje

Forumguru
Grappig in de tekst staat de ruimte van een a6 voor de prijs van een A4. Om de beenruimte achterin te evenaren kom je zelfs met een verlengde A8 niet in de buurt van een Superb.. (785mm voor de A8L en 855mm voor de Superb). Daarnaast ligt het prijsniveau van een Superb eerder op dat van een A1.. Als je alle opties van een 33k kosten Superb aanvinkt op een A1, kost een A1 al gauw 32k..

Maar ja op het stuur kijk je dan niet tegen de 4 ringen, maar tegen een skoda logo..

Simply clever toch?
 

Noord26

Forumguru
Houd het er maar op dat ik nog moet wennen aan de nieuwe neus. Het komt nu een beetje over alsof ze persee LED's wilden als dagrijverlichting en dat de intergratie daarvan een beetje knullig is gedaan. Ik vind het nu 'scheel' kijken?
 

Bakkertje

Forumguru
@Noord inderdaad, die neus is zo op de foto ook niet echt mijn ding.. Hoewel ik het recht van voren dan wel weer mee vind vallen..
Skoda-Superb_2014_800x600_wallpaper_0e.jpg
 

gerwin

Nieuw lid
Doe mij maar het lijnenspel en de neus van de huidige skoda superb. Dat heeft meer eigen karakter.
Dit is steeds meer een groot uitgevallen octavia.
Ook al die Led toepassingen doen als snel tierelantijnig/kermisachtig aan.
 

Miez1

Forumguru
Ik kan mij ook vinden in het betoog van Gerwin, de huidige neus paste mooi bij het totaalontwerp met een eigen karakter. De nieuwe neus is vanuit een bepaalde hoek meer 'geknepen' waarmee de combi enigszins uit verhouding lijkt. Volgens mij wil men met deze uitstraling de VAG genen nog meer benadrukken (VW/Seat), is voor mij niet echt noodzakelijk.

Alles gute !

Miez
 

Noord26

Forumguru
Zit nog eens te kijken naar wat ik nu mis en nu merk ik het pas. Het is de onderste gril. Omdat de DRL naast de mistlampen op de hoeken zaten kwam de auto breder, wat 'steviger', over als de facelift. Waar de DRL in de koplampen zitten.

Niet zo zeer de integratie van de LEDjes, maar de onderste gril gaf de SuperB een geheel eigen, zeer kenmerkend, uiterlijk. Nu is het een lichtelijk verbrede O2/O3. Het kenmerkende is er af, jammer.
 
Vind de "oude" neus met een extra chroom lijstje niet mis, en ja de DRL geven een iets bredere look aan de wagen men weet van ver dat er een S2 op komst is.
En men moet hem met eigen ogen kunnen zien dan pas weetje of hij u bevalt.
Zal wachten zijn tot 2015 om een echte verandering te zien.


image.jpg
 
Bovenaan Onderaan