(Tegelijkertijd gecondoleerd met het verlies van héél veel (praktisch bruikbare) kofferruimte...)
Bedankt voor de felicitaties! Haha, dat van de praktisch bruikbare ruimte klopt als een bus! Vooral de vakken links en rechts in de Superb mis ik. De Volvo heeft vrijwel geen opbergruimte en is sowieso kleiner. Wel een goede reden om minder 'zooi' mee te nemen. Kan wel wat dingen kwijt onder de bodem van de kofferbak, maar is niet handig omdat je juist dat soort zaken nodig hebt in de vakantieperiode....juist...met een volle kofferbak. Gelukkig zijn wij met z'n tweeën en hebben niet zo heel veel ruimte nodig, maar mis de bakjes en vakjes zeker. Daarentegen hebben wij een ontzettend snelle, luxe en comfortabele auto terug gekregen, vooral de automaat is een verademing. Ik dacht dat bij de Superb alles al automatisch ging, maar dat verbleekt bij de V60. Je kan bijna autonoom rijden door alle hulpmiddelen. De auto is ook vooral stiller dan de Skoda, die op zich niet eens zo luidruchtig was. De stoelen in de V zijn beter. Duidelijk beter. De geluidsinstallatie is ook beter (Harman Kardon), al is het nog niet het niveau wat ik ooit in de C5 had met een -af fabriek- JBL installatie. De spraakbediening kan nu gewoon in het Nederlands, bij de Skoda (moest) dit in het Engels, nier erg, ik durfde de firmware van de Columbus niet te upgraden, bang voor uitval of storing, anders had dit ook in het Nederlands gekund. Het uitzicht, en dan met name naar achteren, was in de Superb duidelijk beter. Hier zitten allerlei hoofdsteunen in de weg, een bagagenet en het raamoppervlakte is veul bescheidener achterin. Het is een overschakeling van vorm volgt functie naar functie volgt vorm, want wat is ie mooi :-) Ondanks dat de Superb gechipt was, is de Volvo beduidend vlotter, en dat is nog een understatement. Daar waar de Skoda zo'n 12 seconden nodig had voor de 0-100 sprint, doet de V60 in ruim 7 seconden. Het grote verschil merk je met name in de tussensprints, daarin is de Volvo woest snel. Zeker geen spijt van mijn keuze, maar toen ik vandaag op autoscout een Superb Combi 2.0 TDI DSG in Elegance uitvoering zag met een lage kilometerstand en van 2014, moest ik toch even het mijne ervan weten.... tot ik de prijs zag.... € 24000,00 om en nabij. Dit was, ook achteraf, te hoog gegrepen, maar geeft ook aan dat de Superb's duidelijk hun waarde blijven houden, en dat is niet voor niets!