Superb3 benzine uitvoeringen uit de gratie ?

PlannedObsol

Actief lid
Volgens mij kan de stelling ook zijn: wordt de Superb privé gekocht of geleased. Echt goedkoop is een Superb nu ook weer niet, daarnaast heeft Skoda een heel fraai alternatief, de Octavia. Waarschijnlijk zijn in NL de meeste Superb's lease en vermoed daardoor de voorkeur voor diesel, een hybride is er (nog?) niet.
 

LT83

Forumguru
Volgens mij een beetje een krom vergelijk, de 2.0tsi 280 is toch echt de opvolger van de 3.6V6 4x4 en niet van de oude 200pk 2.0tsi? De snelste benzineversie was volgens mij dus echt de 3.6 ;)
 

error404

Senior Member
Plaza, snap ik! Die prijsontwikkeling zie je overal. Als je nu een auto wilt met hetzelfde vermogen als 6 jaar geleden kost hij bijna 6000 euro meer, deels belasting, deels prijsontwikkeling (inflatie), en deels nieuwe snufjes etc. Ik vind het niet zo heel gek hoor. Verhoudingsgewijs zijn kleine auto's veel duurder geworden. Zo kocht ik een paar jaar gelden een c1 voor mijn vrouw, die is nu zo'n 2000 euro duurder.
 

yves1966

Forumguru
Dit zou de komende jaren in belgie serieus kunnen veranderen. Nu kost de prijs van de diesel 0,18 euro per liter goedkoper dan de euro95. Voor mensen die veel kilometers rijden compenseren de hogere kosten van een diesel met de goedkopere brandstof. Echter heeft onze sympathieke regering beslist dat tegen 2018 de prijs van de diesel door hogere accijnzen even hoog of hoger moet worden dan de euro95. De BIV en verkeersbelasting zijn ook weeral aangepast sedert januari om de "vuile" diesel te ontmoedigen. Nu is 30K a 40K per jaar nodig om profijt te doen bij een diesel.
 

plaza

Forumguru
Klopt ten dele , Luuk , je had toen nog de keuze uit de 2.0 tfsi en de 3.6 V6 , en ik koos voor de 2.0 tfsi omdat die bijna net zo snel is , zuiniger en beter en goedkoper te tunen , en ik wilde niet verplicht worden de dure 4x4 te betalen.
Nu heb je A geen motor keuze meer en B ben je verplicht de meerprijs te betalen voor 4x4 en DSG .
Bij Seat is alles zelf te kiezen , en de opties zijn i.c.m. pakketten stukken voordeliger.
Mijn conclusie tot op heden is dat er bij de Superb 3 zeer weinig benzine uitvoeringen verkocht worden , en dat de Superb3 1.8 tfsi en de 2.0 tfsi zeldzaam zullen worden , en zich uit de zakelijke markt hebben geprijsd, waarbij de 2.0 tfsi echt een passat/audi prijslabel heeft gekregen .
 

LT83

Forumguru
Klopt ten dele , Luuk , je had toen nog de keuze uit de 2.0 tfsi en de 3.6 V6 , en ik koos voor de 2.0 tfsi omdat die bijna net zo snel is , zuiniger en beter en goedkoper te tunen , en ik wilde niet verplicht worden de dure 4x4 te betalen.
Nu heb je A geen motor keuze meer en B ben je verplicht de meerprijs te betalen voor 4x4 en DSG .
Bij Seat is alles zelf te kiezen , en de opties zijn i.c.m. pakketten stukken voordeliger.
Mijn conclusie tot op heden is dat er bij de Superb 3 zeer weinig benzine uitvoeringen verkocht worden , en dat de Superb3 1.8 tfsi en de 2.0 tfsi zeldzaam zullen worden , en zich uit de zakelijke markt hebben geprijsd, waarbij de 2.0 tfsi echt een passat/audi prijslabel heeft gekregen .

Ik ken de mogelijkheden bij de huidige superb niet uit mn hoofd, maar is er geen 220pk 2.0tsi leverbaar dan? Dat lijkt mij een juist vergelijk met je huidige.
Het golf7 GTI blok zegmaar. de 280pk is het GolfR blok.

edit: even opgezocht maar dat blok is idd niet leverbaar. Wel een voordeel dat je aardig wat centen op zak houdt qua tuning. Bij de huidige 2.0 moet er natuurlijk veel gebeuren om tot 360+ te komen. De 280pk versie doet met een uitlaat en intake al 390pk en 500+nm
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@plaza Arjan, anders misschien eens kijken, wat (nieuw) importeren uit Duitsland gaat kosten, daar is ook een topic over, en dat kan fors verschil opleveren (en zover van de Duitse grens zit je ook weer niet).
 

peterrapid

Forumguru
@yves1966 ik weet niet waar jij aan die omslagberekening komt van 30K ? Maar met de huidige regeling zit het omslagpunt benzine/diesel op 16K en dit was met de dieselprijzen van enkele maanden geleden. Met de gelijkmaking van de brandstof prijzen zou dit verschuiven naar 28K wat voor de veelrijder en werkgevers dus meestal nog diesel zal worden. Alhoewel ik droom dat mijn werkgever beslist om benzine ipv diesel te laten tanken want dan komt er een dikke Audi 3.0tsi in mijn stal.
 

plaza

Forumguru
Luuk , nee , die keuze is er dus niet , vandaar dat het ook ridicuul is dat je voor hetzelfde blok zoveel meer betaald , ook al is het een opgewaardeerd blok.
Er is geen keuze , 4x4 en DSG is verplicht te nemen , een aantal standaard zaken zijn nu opties geworden , opties t.o.v. Seat zijn prijziger , en je betaald zo ruim 60.000 voor een Superb .
 

LT83

Forumguru
Eens, maar je kunt een Superb niet vergelijken met een Leon. Jammer dat de 280pk er niet in de Octavia komt, dan was voor mij de keuze makkelijk geworden. Het liefst met 4x4 ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

plaza

Forumguru
Mijn dealer verwacht eind dit jaar misschien nog wel een octavia RS 280 , hopelijk heeft hij het bij het goede eind.
( afronding facelift octavia 2016/2017 )

Op mijn shortlist staat nu op 1 : Seat leon Cupra ST full options + JD Stage 2
2 : Seat Ateca suv Cupra
3 : Skoda Kodiak suv
4 : Octavia RS 280

Nummer 2 , 3 en 4 zijn afhankelijk van prijs , echte rijtest , motoren en wel of niet komst in Nederland .
 

Frank

Forumguru
Als je effectief 19000 euro belasting meer betaalt dan in België, ik ben vrij zeker dat je goedkoper dan dat een Belgisch bedrijfje opzet en je auto daarop koopt...
 

CDK

Forumguru
@plaza, mijn 3.6 L&K 4x4 was ook ruim 63k in 2012, inclusief de 19k bpm, de nieuwe 2.0 4 pitter 280 4x4 heeft hetzelfde prijskaartje als het vorige 6 pitter topmodel, meer vermogen, meer veiligheidssnufjes en minder cilinders. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik de prijs dan nog wel acceptabel vind voor hetgeen wat je krijgt...
 

MarcoO2

Forumguru
Mijn dealer verwacht eind dit jaar misschien nog wel een octavia RS 280 , hopelijk heeft hij het bij het goede eind.
( afronding facelift octavia 2016/2017 )

Op mijn shortlist staat nu op 1 : Seat leon Cupra ST full options + JD Stage 2
2 : Seat Ateca suv Cupra
3 : Skoda Kodiak suv
4 : Octavia RS 280

Nummer 2 , 3 en 4 zijn afhankelijk van prijs , echte rijtest , motoren en wel of niet komst in Nederland .
Ha Arjan,

Toevallig kwam ik op het Seat forum iemand tegen die zijn net nieuwe Cupra ST even bij JD langs had gebracht. Resultaat:

52ed6e1a1c8584ae799bb61ae28208ff.jpg


Zie dit topic: http://www.seat-online.nl/showthrea...nismaking-met-de-Leon-Cupra-265-280-290/page3
 

VolvoFox

Senior Member
on topic: zal te maken hebben dat de meeste aankopen lease betreft. En dan is de Superb een scherpe aanbieding.
 

plaza

Forumguru
Corne . je hebt net als Luuk in die zin wel gelijk , maar in mijn openingstopic neem ik de ( L&K ) V6 even
buiten beschouwing , omdat je toen ook nog de keuze had in de veel goedkopere bijna even snelle ,en net zo veel luxe, en veel makkelijker te tunen 2.0 tfsi , die ook nog eens veel minder benzine nodig heeft en niet de dure optie 4x4 standaard heeft.
Nu krijg je het zelfde blok als dat ik heb , idd wel met updates en meer pk , voor een pittige prijs , er is geen tussenweg meer tussen de 1.8 tfsi 180 pk en de 2.0 tfsi 280 pk.
Bij de Superb1 en Superb2 werden er redelijk wat benzine versies verkocht , Superb3 is vooral diesel , af en toe de 1.4 benzine en de 1.8 tfsi en 2.0 tfsi zijn net zo zeldzaam als een Bugatti.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Noord26

Forumguru
Idd te weinig keuze of de hoofdprijs als je een fully-loaded 1.8-2.0 TSI Superb 2 rijd en de opvolger configureert/beoogd..

Een S3 Combi in L&K uitvoering met 1.8TSI (180pk) zit rond de 30K via grijze import uit Duitsland/Denemarken. In NL zit je vast in de L&K uitvoering aan 4x4, DSG en 280pk: 60K.

Ik weet niet hoeveel er bij komt naast de 2% BTW verschil bij 135g/km uitstoot; maar dan heb je een uitvoering die hier niet eens leverbaar is tegen een waarschijnlijk veel gunstigere prijs op de stoep staan.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan