Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

EdK

Forumguru
of toch beter kan uitbesteden aan een expert...
Zou zelf hier voor kiezen, kun je het zelf ook niet verprutsen
En als ik ff snel google zijn er bedrijven die er een robot opzetten en er een heellll klein laagje vanaf schrapen/polijsten in no time
En sta jij een dag op te kloten en dan nog maar de vraag of het lukt...
 

Tees

Donateur
Tsja Ed, dat geldt natuurlijk voor een hoop dingen, maar zelf aan de auto sleutelen kan ik misschien ook niet zó goed als een monteur, maar tis wel leuk om zelf iets te bereiken! Moet t alleen wel haalbaar zijn, en dat is soms moeilijk in te schatten.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
en dat is soms moeilijk in te schatten
Dat weet ik Tees, en ik ben ook de persoon die vaak veel zelf doet.
Maar met deze kras zou IKZELF kiezen voor een robot die het even doet voor me....

Ondanks dat het zelf doen goed is voor de zelf bevrediging..............:pieker::koffie:
 

Cordoba

Forumguru
@Tees Als ik die set bekijk lijkt het alsof de afgebeelde Flex machine een rotary is, dat zou ik zonder meer afraden voor een beginner (om te voorkomen dat je hologrammen in je ruit polijst).

Ik heb wel ervaring met DAP - (excentrische polijstmachine) een glaspolijstmiddel en een speciale pad en dan heb je nog een machine nodig, zoals bijv. deze. Nu zijn er dit weekend aanbiedingen met tijdsloten bij CarClean dus dit zijn niet de normale prijzen, maar je ziet dat je hier wel een heel stuk goedkoper uit bent.

Mijn ervaring is dat de hinder van krassen (lichtverstrooiing als je tegen koplampen of de zon inkijkt) wel een heel stuk minder wordt, maar het wordt geen nieuwe ruit. Als de lichtverstrooiing grofweg halveert, denk ik dat je een reële benadering hebt van het te verwachten resultaat. Voordeel is dat het om een achterruit gaat, dus het is geen ramp als het niet gelijk perfect is (bij een voorruit is dat anders).
 

Tees

Donateur
Ik zat idd te overwegen de DAP van m'n sleutelclub te gebruiken icm zo'n set. Ik heb er niet zoveel verstand van, maar heb je dus specifiek pads nodig voor glas? Ze gebruiken in die set die ik linkte middelgrove en fijne pads en dan pas een viltpad. Waar jij naar linkt lijkt alleen een heel fijne pad toch?
Denk dat met de kras die ik heb (voelbaar maar niet heel diep lijkt t) wel wat meer nodig is dan een fijne polish, daarom kwam ik ook op die link uit.

En idd, de voorruit zou ik dit niet op proberen, vind ik te riskant. Maar de achterruit is een stuk minder erg als die niet perfect is, je zit er tenslotte niet met je neus bovenop.
 

Cordoba

Forumguru
In mijn eerste vaste baan heb ik ook wel het één en ander gezien van specialisten in het glad polijsten van glasoppervlakken. Grof polijsten werd nauwelijks gedaan, maar fijn polijsten waren ze soms dagen bezig met een item (of een aantal items), dat gebeurde automatisch en alleen werd met regelmaat (om de paar uur) de status bekeken en eventueel vers polijstmiddel aangevuld. Mijn angst met grof polijstmiddel, is dat je wel matglas creëert, maar het vervolgens bijna niet te doen is, om in een normaal tijdsbestek dat matglas weer strak en glimmend te krijgen (en dus zonder verstrooiing van licht).

In je link zie ik een hele reeks aan producten/sets (zelfs met Flex rotary en voor een bedrag van ruim 850 euro), dus weet niet goed welke je bedoelt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

JeSko

Forumguru
Gespot in mijn dorp, door de afstand en zon geen goede foto, maar deze heeft dezelfde kleur als de uwe. Storm Blue, lijkt donker grijs op deze foto jammer genoeg :(


20210925_163500.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ah, zie nu dat de link naar t specifieke product niet werkt. Ik had gelinkt naar de Pro Glass Scratch Removal kit. Zitten 2 of 3 abrasive pads op (afhankelijk van de versie 50/100 en evt 200, waarbij 200 de grofste is, tegengesteld aan wat ik gewend ben van bijv schuurpapier), en een viltpad en polijstmiddel. En verder nog wat ander spul wat niet meteen terzake doet.

Maar jouw ervaring klinkt niet heel hoopvol. Glas is natuurlijk ook een behoorlijk hard materiaal...
 

Cordoba

Forumguru
Opvallend met je link, is dat ik iedere dat ik er op klik wat anders krijg te zien. Ik denk dat het om de kit van 64,95 euro gaat.

Als je de producten pakt die ik eerder heb gelinkt (polijsmiddel is er ook in 100ml sample flesje) en polijstpad is er in verschillende maten, dus let op dat de maat past bij de backing plate van het apparaat dat je gaat gebruiken. Paar handschoenen kun je ook voor een paar euro scoren, en het mondkapje uit de kit zal ook weinig effectief zijn. Ik zou dus de benodigde losse producten aanschaffen, en het gewoon een kans geven. Misschien dat een glass polish van een ander merk meer/beter resultaat geeft, maar dan moet je echt even wat zaken uit gaan zoeken.
 

Tees

Donateur
Het updaten van de kaarten gaat toch wat moeizamer dan ik dacht: ik had anderhalve week terug dus 2x40 min gereden, en was t voortgangsbalkje op zo'n 60%, gisteren weer 2x45min gereden, en toen vond 'ie het aan het begin van de eerste rit nodig vanaf 0 te beginnen ipv verder te gaan waar 'ie gebleven was...:banghead:
Iemand ervaring hiermee hoe lang er tusesn 2 opeenvolgende momenten van updaten mag zitten? Aangezien dit zo'n 2 uur nodig heeft, en ik toch niet heel vaak 2 uur op 1 dag rijdt, kan het andres wel erg lang duren...:pieker:

Edit: zojuist even gecheckt in de auto...hij start opnieuw vanaf 0 :nono:. Toch bijzonder, ik ben gisteren rond 14:45 uit de auto gestapt, rond 20:30 er weer in en rond 21:30 weer thuis. Heen en terugreis zat dus zo'n 6 uur tussen, en dat ging goed, hij ging verder waar 'ie gebleven was, maar nu zijn we 16 uur verder, en dan reset 'ie tot 0. Het kaartje lijkt prima, ik kan gewoon navigeren vanaf de SD kaart zoals je verwacht.
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Begrijp dat je alleen kunt installeren terwijl je rijdt? Erg onhandig lijkt me, maar is niet anders dan waarschijnlijk
 

Tees

Donateur
Nou, het kan alleen met contact aan, maar da's logisch. Ik durf de auto eigenlijk niet 2 uur (of iets langer?) op contact te laten staan zonder acculader (en die heb ik niet), ben bang dat 'ie dan de accu leegtrekt, en da's nogal zonde van die gloednieuwe accu...tis wel een best stevige accu voor een benzineauto, 72 Ah, maar toch...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ken eigenlijk alleen het systeem waarbij je de kaarten download en op het kaartje zet, waarna het gewoon meteen werkt als je het in de auto plaatst. Maar dat is dan kennelijk min of meer nieuwerwets
 

Tees

Donateur
Yep, de RNS310 en 315 hebben een intern geheugen waar de kaarten op staan. Als je dus nieuwe kaarten erop wil zetten, kopieert ie die van de SD kaart naar t intern geheugen, en dat duurt blijkbaar superlang.

Er zit ook maar 1 SD kaart slot in (modernere systemen hebben er dacht ik 2 in t handschoenenkastje), en die wil ik graag gebruiken voor m'n muziek (wat nu dus al een paar weken noodgedwongen weer vanaf ouderwetsche CDs gaat)
 

CharlesTucker

Forumguru
Bij mijn nieuwere O3 met Columbus werkt het ook (nog) op de manier zoals @Tees beschrijft, kaarten op de SD kaartje zetten, in de auto steken, en dan kan het spul gekopieerd worden naar z'n interne geheugen. Gelukkig duurt het niet zo lang als hij beschrijft. De laatste keer duurde het zo'n 40 minuten, nog wel te overzien. En inderdaad, ik heb 2 SD kaart sloten in het handschoenenkastje. Maar al met, al met al nog steeds vrij omslachtig ten opzichte van m'n veel oudere TomTom (die ik laatst na 3 jaar weer eens uit de kast gehaald had, het ding ging spontaan updaten, en dat duurde niet eens zo gek lang, daar kan VAG nog steeds wat van leren).
 

Tees

Donateur
M'n Garmin die ik nu nog steeds gebruik (en niet heel veel jonger dan de auto is :-)) doet er niet veel korter over om te updaten (via de PC), ook snel 1.5-2u. Is ook heel West-Europa, net als de Amundsen+.

Iemand een idee of de accu t zo lang zou uithouden? Misschien moet ik anders over 2 weken maar de update doorvoeren, dan rijdt ik zo'n 1.5 uur, kan ik m daarna desnoods wel laten staan met contact aan, zou dan een half uurtje extra zijn (hopelijk)
 

hemi24

Forumguru
Verdere verbruikers zoals ventilator, (binnen)verlichting en dergelijke even uit zetten, dan moet het geen probleem zijn, toch?
 

EdK

Forumguru
Gewoon voor de deur de motor starten en half uur laten draaien tijdens het updaten en dan beginnen de buren te klagen over die draaiende motor en zet je hem uit en kun je de update voor deur door laten gaan...
Hoe moeilijk kan het leven toch wezen......:koffie::dankje:
 

Tees

Donateur
Dat heb ik overwogen, maar eigenlijk vind ik dat dusdanig not done, dat ik t niet ga doen. Sowieso moet ik er dan al die tijd bijblijven, ik ga m'n auto niet met draaiende motor en/of contact aan laten staan zonder dat ik erin zit...tis niet dat ik een eigen oprit heb, en ik wil de auto niet na een maand alweer kwijt zijn :nailbiting:

Ik ga over 2 weken wel kijken hoe ver ie is na de rit naar Friesland, dan laat ik m daarna wel op contact staan en zou t toch wel goed moeten gaan (accu is dan iig gegarandeerd vol na 1.5u snelweg). En daar is t een stuk beter te doen om m op contact te laten staan dan hier in de stad...
 
Bovenaan Onderaan