Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

Tees

Donateur
Het begint de laatste tijd vaker voor te komen @EdK...ik ben bang dat met de jaren jouw wijsheid toch echt aan het toenemen is ;)

Tees

Donateur
Gisteren en vandaag nog de accuspanning gemeten en gisteren zat 'ie op 12.3V, vandaag op 12.22V. Tov de 12.5V op zaterdag vind ik dat toch nog wel een significante daling...

Hij zal er morgenochtend nog wel om starten als ik naar de APK ga, maar ik denk dat ik toch maar eens een stroomtang ga kopen om te traceren waar dit vandaan komt.

EdK

Forumguru
En die 12,5 was nog binnen dat die net van de lader af was ?
En wat waren de temps gister en vandaag tov elkaar ??
12,2 vind ik nog wel meevallen en weet niet of je in die tussentijd een lange of alleen korte ritten hebt gemaakt ?

Tees

Donateur
12.5V was nadat de accu ongeveer een half uurtje in de auto had gezeten, en daarvoor was ie 2 uur van de lader af. Ik had toen wel een klein stukje gereden en vervolgens nog een minuut of 10 stilgestaan met contact aan. Met contact aan was t toen 12.3V. Sindsdien niet mee gereden.

Zaterdag was t volgens mij een graad of 3, gisteren rond 4 graden en net rond de 8 graden.

Op basis van deze getallen zou ie ongeveer 10% SoC per dag verliezen. Gegeven dat t een 74 Ah accu is, zou dat zo'n 7.4 Ah per dag zijn, oftewel een lekstroom van 0.3A. Dat is niet al te moeilijk te meten lijkt me.

Tees

Donateur
Vanochtend de wagen naar de garage gebracht, en al een uurtje later belden ze dat de IJsvogel glansrijk en zonder opmerkingen door de APK is gekomen! Altijd fijn om te horen natuurlijk :jaja:

Kan ik me weer focussen op t accuprobleem. Ik heb gisteren een goedkope (€36!) maar naar verluidt betrouwbare stroomtang besteld om te kijken of er nou echt een lekstroom is of niet. Kan ik van t weekend eens gaan meten.
Voor de liefhebber: https://www.amazon.nl/OWON-stroomspanning-ampèremeter-capaciteit-diodetester/dp/B0C9Z48G1L

Arjan1985

Forumguru
Kan het een relais zijn die normaal alleen stroom krijgt als deze bekrachtigd word maar nu permanent stroom krijgt? Wellicht te testen door te voelen of er relais zijn die warm aanvoelen?

• Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Mijn plan is eerst maar eens te meten en als de waarde te hoog is één voor één zekeringen te trekken. Dan kan ik localiseren op welk deel het probleem zit, en dus als het zoiets als een relais is, achterhalen welke dat moet zijn.

Tees

Donateur
Nog een goed verhaal bij het ophalen van de auto: de receptionist reed de auto voor en toen zag ik al dat de dimlichten uitstonden en vervolgens knipperde eerst links en toen rechts even. Ik wist al hoe laat t was, dat is de lichtcontrole. En toen keek ie even raar en zei 'Ehm...er is net een lichtlampje gaan branden'. Hij wou al een monteur erbij halen, maar toen heb ik maar snel gezegd dat dat door de LED lampen kwam en geen probleem was. En er toen snel vandoor gegaan :angel:.

LED lampen mogen gewoon volgens de APK-eisen mits ze een correct lichtbeeld geven, wat deze Osrams dus doen gegeven de APK goedkeuring. Maar ik werd toch even nerveus.

Ik denk dat ze dus een foutmelding geven op t moment dat de controle wordt uitgevoerd met de lampen uit. Ik heb altijd dimlicht aan, dus dan krijg ik nooit een fout. En wel zo veilig :jaja:.

Tees

Donateur
Vanochtend de auto een tijdje gemonitord op lekstroom. Als de auto net ontgrendeld is, is er uiteraard wel een aardige stroom (~1.5A), een paar minuten na het vergrendelen zakt dat naar ongeveer 0.35A, en 45 min later zit het in de orde van 70-100 mA en de 2 uur daarna blijft dat zo. Als ik zo op t internet lees, zou het wel iets lager moeten zijn normaliter, liever rond de helft hiervan (~30 mA). Dus reden om wat verder te zoeken.

Ik las nog een methode om dit te diagnosticeren zónder zekeringen te trekken, namelijk door de spanningsval over de zekeringen te meten. Dat ga ik dan eerst eens proberen, en als controle dan de desbetreffende zekering trekken. Zie: https://problemcar.nl/kennisbank/educatie/lekstroom-opsporen

Tees

Donateur
Paar weekjes verder en het was wel weer eens tijd voor de jaarlijkse vertroebeling van de interne IJsvogel.
Dit jaar op het menu: motorolie + filter, versnellingsbakolie, interieurfilter (Mann FreciousPlus) en een nieuwe band voor t reservewiel.

De versnellingsbakolie was voor zover ik weet nooit ververst, dus mocht wel eens na 150k km. Hij schakelt nu weer zoooooveel soepeler (niet...). Ik merk geen verschil, maar de kleur olie die eruit kwam en wat erin ging was een duidelijk verschil, dus kwaad kan t sowieso niet. De olie leek geen metaaldeeltjes te bevatten, dus nog geen overmatige slijtage van de bak denk ik.

Wat betreft de reserveband: wellicht herinneren jullie je nog dat ik een hele tijd terug een lekke band had en de garage een nieuwe erop had gezet. Alleen was dat een Vredestein Quatrac terwijl de rest Michelin CC is. Vond ik natuurlijk niets, dus toen heb ik die Quatrac op t reservewiel gezet (band daarop was de originele) en een nieuwe CC op dat wiel. Maar probleem van de Quatrac is dat ie draairichtingafhankelijk is. Niet handig voor een reservewiel. Dus nu maar een Nokian Wetproof gekocht, draairichtingonafhankelijk, niet te duur en prima testresultaten. Die zit er nu op en die Quatrac gooi ik wel op Marktplaats, wie weet wie m nog wil.

Mocht er nog iemand een dikke halve liter Castrol versnellingsbakolie willen: ik gooi die zo even in de bazaar. Zal t zelf nooit meer gebruiken, en dan kan iemand anders die de bakolie vervangt af met 1 liter kopen.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan