Paar weekjes verder en het was wel weer eens tijd voor de jaarlijkse vertroebeling van de interne IJsvogel.
Dit jaar op het menu: motorolie + filter, versnellingsbakolie, interieurfilter (Mann FreciousPlus) en een nieuwe band voor t reservewiel.
De versnellingsbakolie was voor zover ik weet nooit ververst, dus mocht wel eens na 150k km. Hij schakelt nu weer zoooooveel soepeler (niet...). Ik merk geen verschil, maar de kleur olie die eruit kwam en wat erin ging was een duidelijk verschil, dus kwaad kan t sowieso niet. De olie leek geen metaaldeeltjes te bevatten, dus nog geen overmatige slijtage van de bak denk ik.
Wat betreft de reserveband: wellicht herinneren jullie je nog dat ik een hele tijd terug een lekke band had en de garage een nieuwe erop had gezet. Alleen was dat een Vredestein Quatrac terwijl de rest Michelin CC is. Vond ik natuurlijk niets, dus toen heb ik die Quatrac op t reservewiel gezet (band daarop was de originele) en een nieuwe CC op dat wiel. Maar probleem van de Quatrac is dat ie draairichtingafhankelijk is. Niet handig voor een reservewiel. Dus nu maar een Nokian Wetproof gekocht, draairichtingonafhankelijk, niet te duur en prima testresultaten. Die zit er nu op en die Quatrac gooi ik wel op Marktplaats, wie weet wie m nog wil.
Mocht er nog iemand een dikke halve liter Castrol versnellingsbakolie willen: ik gooi die zo even in de bazaar. Zal t zelf nooit meer gebruiken, en dan kan iemand anders die de bakolie vervangt af met 1 liter kopen.