Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

Tees

Donateur
Bij mij zaten er uiteindelijk ook wel flinke druppels in. Maar na een dagje open op de verwarming was t weg, heb m afgelopen nacht open buiten gelegd om te zorgen dat de warme vochtige lucht van binnen rustig kon afkoelen en uitwisselen met de minder vochtige koude lucht buiten. En vanochtend met die koude temperatuur de boel dichtgedaan, dus dan zou er een minimum aan vocht in moeten zitten nu. Morgenochtend maar weer monteren
 

Tees

Donateur
Nou laat de IJsvogel me voor het eerst toch een beetje staan...ik liep net naar de auto om wat eruit te pakken, en toen gingen de deuren niet open met de AB. Ik eerst denken aan de batterij van de sleutel, maar die knipperde gewoon. Dus je raadt het al: accu leeg...multimeter erop, en idd: 3.7V, dat kan je wel behoorlijk leeg noemen.

Ik had van de week ook al iets eruit gehaald (niet gereden) en toen deden alle verbruikers het nog prima (licht, radio). Dus nu de vraag wat m leeggetrokken heeft. Eerst maar even een acculader lenen en de boel weer op prik krijgen. En dan kijken of t reproduceerbaar is, of dat er toevallig een verbruiker aan is blijven staan. De accu is 3 jaar oud, dus dat is niet de meest waarschijnlijke verklaring (doch niet onmogelijk)

Geluk bij een ongeluk dat dit gebeurt terwijl ik er iets uit wou pakken en niet dat ik echt weg moest :dankje:
 

Kanerr

Forumguru
Vaag ja, maar hoelang stond hij al stil?

Mijn 540 heeft een jaar oude accu en die heeft de afgelopen 3 weken niet gereden en daarvan was de accu ook echt helemaal leeg..
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Goede vraag, een week of twee. Maar dat is geregeld zo met onze auto (en de vorige), ook wel eens langer, en nooit last van een lege accu gehad. Zelfs nooit moeizaam starten. Tis nu ook niet een beetje zwak of zo, maar echt helemaal leeg.

Ik vermoed dat er dus een sluipverbruiker is (geweest), maar dat gaan we van t weekend eens testen. Kan zijn (hoop :D dat er een lampje aanstond of de deur niet helemaal goed dicht of zoiets simpels.
 

Rob

Forumguru
Goede vraag, een week of twee. Maar dat is geregeld zo met onze auto (en de vorige), ook wel eens langer, en nooit last van een lege accu gehad. Zelfs nooit moeizaam starten. Tis nu ook niet een beetje zwak of zo, maar echt helemaal leeg.

Ik vermoed dat er dus een sluipverbruiker is (geweest), maar dat gaan we van t weekend eens testen. Kan zijn (hoop :D dat er een lampje aanstond of de deur niet helemaal goed dicht of zoiets simpels.
Kan natuurlijk heel goed domweg ouderdom/achteruitgang van de accu zijn.

Bij mijn O2FL had ik in 2018 precies hetzelfde. Van 2013 tot aan dat moment niks aan de hand en ineens zo dood als een pier.
In het 4e jaar met de Leon 5F, zelfde verhaal. Allebei de gevallen gelukkig gewoon voor de deur. Dat beide auto's binnen 2 maanden na deze voorvallen werden ingeruild lijkt op een patroon maar is louter toeval:)
 

Tees

Donateur
@JeSko kou zorgt wel voor een lagere capaciteit en startstroom, maar niet dat ie opeens leeg is. Daar moet toch een verbruiker voor zijn. Helaas geen binnenplek, dat is in een grote stad een luxe.

We gaan t ervaren, ik heb net de lader opgehaald, nu nog de auto weer voor de deur krijgen (staat nu 20m verderop) en dan een nachtje laden en morgen wat checks uitvoeren.
Hopelijk is t iets simpels, hij moet dinsdag ook voor de APK naar de garage, beetje onhandige samenloop.
 

Tees

Donateur
Ander plan: ik bedacht me dat ik natuurlijk ook de accu er in 2 minuten uit kon schroeven en binnen opladen. Hoeft de auto ook niet verplaatst te worden .

Dus nu staat de accu binnen aan de lader. Vanavond of morgenochtend meer!
 

EdK

Forumguru
maar niet dat ie opeens leeg is.
Zeg nooit nooit.......
Met mijn eerste wagen (Peus206) gehad, moest boodschappen doen en ben naar super gereden en starten zonder probs.
Boodschappen gedaan en ingeladen en wil starten en noppes nada helemaal niets meer !!
Ik naar pompstation tegenover de super die ook een accuservice hadden.
Beste man mee met een accutester en compleet dood, accu overleden !!
Dus nieuwe accu erin gezet die die gelukkig in voorraad had liggen en kon weer op pad.
Maar goed hiermee zeggend dat een accu in één keer de geest kan geven ??? Ja het kan dus duidelijk.
En oude accu had ik mee naar huis genomen om hem toch eens aan de lader te zetten, wel na 2 dagen had hij nog geen 12V over de plus en min pool...
 

Tees

Donateur
Zeker @EdK, alle electronica kan van t ene op t andere moment de geest geven, dat gaf ik ook al aan in m'n eerste post hierover. Maar dat gebeurt in het algemeen eerder door warmte dan door kou, los van het feit dat een accu bij lage temperatuur minder goed werkt (wat veroorzaakt dat zwakke accu's net over het randje van niet meer kunnen starten gaan)
 

Tees

Donateur
Zo, de accu heeft een nacht aan de lader gehangen en was helemaal vol, 13.0V na 2 uur rust (van de lader af).

Terug in de auto gezet, een klein stukje gereden en alle fouten gewist. En gisteren bedacht ik me de meest waarschijnlijke reden waarom ie leeg was: de USB lader die ik achterin geïnstalleerd heb. En inderdaad, die was door de kinderen niet uitgezet. Ik acht de kans heel groot dat die na 2 weken de accu wel leeg kan trekken, die zit tenslotte op een continue plus.

Ik heb de spanning gemeten op elk punt van de exercitie:
- 13.0V binnen na 2 uur rust
- 12.87V direct na installatie
- 12.3V na rondje rijden met contact aan
- 12.5V met contact uit

Ik zal m de vandaag en morgen nog af en toe even doormeten, maar ik ga er vanuit dat het lek nu letterlijk boven is.
 

Tees

Donateur
Kinderen verantwoordelijk maken voor hun eigen handelen @EdK! Hier krijgen ze echt geen straf voor hoor, maar ik leg ze wel nog een keertje uit dat dit is wat er kan gebeuren als ze dat ding niet uitzetten. Nu niet zo erg, volgende keer misschien wel vervelend.

Dus volgende keer mogen zij de accu eruit halen en opladen ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Kan die usb-lader niet op een geschakelde plus worden aangesloten? Dan heb je het probleem bij voorbaat geëlimineerd.
 

Tees

Donateur
Dat kan, maar dan kan ie niet gebruikt worden als de auto uit staat (wat soms ook handig is). Bovendien was een geschakelde plus trekken veel meer werk, ik heb m nu afgetapt van de sigarettenaansteker die 40 cm verderop zit. Ik zou ook nog een onderspanningsbeveiliger ertussen kunnen zetten, kost ook de wereld niet. Ga er nog even op broeden.

Net nog even de spanning gemeten (kleine 4u later), binnen foutmarge gelijk gebleven, dus prima!
 

Canon-Eye

Forumguru
Afhankelijk van hoe oud de kids zijn (hoe goed ze het oppakken) zou je ook nog kunnen overwegen om er een schakelaartje tussen te zetten, ergens op de middentunnel waar je er goed bij kunt.
 
Bovenaan Onderaan