Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

Tees

Donateur
Ik hoop dat een goede log wat meer aanknopingspunten geeft. Het probleem is niet groot, dus ik ben ook niet erg happig om al te veel te proberen en kosten te maken. Maar zoals jullie weten wil ik wel een betrouwbare en goed onderhouden wagen, en ik wil ook niet dat dit op een ongelukkig moment opeens erger wordt.

Wordt vervolgd iig!
 

Tees

Donateur
Vandaag had ik m'n neef op bezoek, om aan zijn, vrijwel exact dezelfde, O2 te sleutelen. Hij heeft al langere tijd foutcode P155A, eerder de druksensor vervangen, maar dat loste t niet op, dus nu samen de actuator zelf vervangen.

Was nog wel een klusje, want t hitteschild kwam niet los. Zit met 6 bouten vast, en 2 daarvan kwamen niet los en draaide de kop van kapot. Degene die het meest bereikbaar was uiteindelijk doorgeslepen, en toen kon t hitteschild voldoende omgebogen worden om erbij te kunnen.

Toen de actuator los was, bleek er behoorlijk wat speling op de as te zitten. Hij leek soms ook te blokkeren, dus duidelijk aan t einde van zn levensduur.

Dus nieuwe erin, even een korte testrit gedaan (paar keer heen en weer in de straat op vol gas om de turbo even goed te laten schakelen) en foutcode bleef weg. Vermogen leek ook weer in orde, dus ik denk dat dit t was. Vanavond doet hij een langere testrit om t zeker te weten (nu te weinig tijd, hij moest door naar zn werk).

De link met mijn eigen auto: ik heb de actuator bij mij ook al eens heen en weer bewogen en dat gaat verre van soepel. Soms lijkt ie ook te blokkeren. Gecombineerd met t feit dat het bokken bij mij komt tijdens volle belasting en rond de 1800-2000 toeren (dan moet de wastegate gaan schakelen, en bij vol gas moet dat snel), doet mij vermoeden dat bij mij de actuator ook aan z'n eind aan het komen is. Heb nu oefening gehad hiermee, en ook al getest dat bij mij de bouten wél loskomen. Dus goede hoop dat t bij mij snel geregeld kan worden. Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Mooie foto van een mooie auto! Van die kiekjes neem ik er veel te veel, al te vaak denk ik "oh de auto staat hier mooi" :D dat blauw blijft enorm stijlvol :)
 

Eltjo

Forumguru
@Tees, mijn auto had na vervanging van de Pierburg EGR last van af en toe bokken ergens tussen de 1500 en 2500 tpm.
De oude Pierburg EGR (slechts 70dkm) die deze verving vanwege het niet meer goed sluiten (slappe veer), gaf dit probleem niet en had soms 1000 km geen probleem.
Mijn sterke vermoeden was dus uiteraard de nieuwe EGR, maar dit probleem is nu (bijna) weg(gesleten?) en heeft nog nooit tot een foutmeldng geleid.

Kan met jouw auto ook niet een dergelijk probleem zijn, of had jij wel een foutmelding in een bepaalde richting. Anders nog een (vervuilde) gasklep..?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Vanochtend opeens *ping* 'Controleer dimlicht rechtsvoor!'. Even gekeken en idd: kapot. Ik eerst denken 'Alweer, zo lang zit die er toch nog niet in?', maar ze bleken er al 2.5 jaar in te zitten (~22k km). Dus ongeveer 350u, want ik rij altijd met dimlicht aan. Iets korter dan gespecificeerd, maar niet veel.

Dus ik vanmiddag nieuwe lampjes besteld, en toen kwam ik net opeens deze tegen: https://www.xenonlamp.nl/osram-ledriving-hl-vintage-h7-h18-64210dwvnt-2mb-set

LEDs in een halogeen kleurtint. Maar dan wel met een stuk meer lichtopbrengst en lange levensduur. Eigenlijk precies wat ik tot nu toe miste in het LED assortiment. Niet officieel goedgekeurd (maar dat is er voor mij O2 sowieso geen een), maar dat was tot niet al te lang geleden geen een LED lamp. Gegeven dat t Osram is, geloof ik wel dat ze in orde zijn. En de prijs is ook prima, ik denk dat ik ze maar eens ga proberen. Kan ik die andere eventueel wel terugsturen.
 

Tees

Donateur
Even doorgeklikt op de Osram website, moet toch nog een adapter tussen (A06). Moeilijk verkrijgbaar, maar wel ergens gevonden. €17 incl verzendkosten wat er dan weer bij komt. Nouja, ik vind het alsnog wel de moeite waard :)
 

Tees

Donateur
Ik moest even geduld hebben, PostNL had t tenslotte nogal druk deze week, maar de Vintage LEDs en adapter zijn aangekomen!

Mooi in een ouderwets metalen doosje, voor de oldtimer die de IJsvogel blijkbaar al is. De adapters pasten net niet helemaal goed, zat aan de plastic binnenkant een klein verhoginkje dat te krap was. Gelukkig is plastic makkelijk bij te vijlen, dus dat was zo opgelost. Nu zit dat er behoorlijk klemvast omheen (op de foto zitten ze er al op). Snap nu ook waarom die adapter nodig is, bij de O2 klem je een metalen deel van de stekker vast in de behuizing en niet de lamp zelf. Die adapter vervangt dat stuk.

20241206_124220_copy_4128x3096.jpg
20241206_124424_copy_4128x3096.jpg

Van t weekend eens een moment 's avonds zoeken dat t droog is, dan kan ik ze erin zetten en meteen het verschil met de halogeen lampen bekijken. Zal natuurlijk hier fotos voor/tijdens/na posten!
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Het was droog, dus net even de lampen erin gezet. Speciaal voor de gelegenheid de auto even op een andere parkeerplaats gezet, tegenover een muur. De muur loopt wel schuin tov de auto, R is dichterbij dan L.

Alleen halogeen:
20241206_192213_copy_4128x3096.jpg

Links LED, rechts halogeen:
20241206_193415_copy_4128x3096.jpg

Beiden LED:
20241206_194647_copy_4128x3096.jpg

Lichtbeeld ziet er mijns inziens prima uit, en de LEDs zijn verrassend genoeg een tikje warmer van kleur dan de (standaard H7) halogeenlampen. Verder lijken ze wel een stukje feller als ik ervoor sta, als ik naar de fotos kijk zie je links ook dat die verder doorstraalt op de muur.

Enige minpuntje: CANbus errors...jammer. :facepalm: Moet ik toch nog CANbus deleters ertussen zetten.

Of, kan ik dit wegcoderen met VCDS/OBDeleven? Lees dat dat bij sommige autos kan, via Central Electrics, byte 16 bit 4 (Lamp Diagnostics fo Low Beam Active).
@Antera weet jij of dit bij mijn O2 ook werkt?
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Het is gewoon bestaand spraakgebruik waarvan iedereen wel weet wat ermee wordt bedoeld - net als bv. "bijschaven".

Ooit had ik een collega die op "Goedemorgen!" steevast reageerde met zoiets als "Daar hebben we vandaag niks aan, want dat is pas morgen. Goede óchtend dus!"
Er zijn blijkbaar meer van die types... :)
 

Tees

Donateur
Lees dat dat bij sommige autos kan, via Central Electrics, byte 16 bit 4 (Lamp Diagnostics fo Low Beam Active).
@Antera weet jij of dit bij mijn O2 ook werkt?

Even de OBDeleven ingeprikt, en een klein stapje verder in de zoektocht: bij mijn Central Electrics module (PQ35) zit onder byte 16 wat anders, dus dat is t niet. Ik vind wel onder byte 27, bit 4 'LED headlamps installed' wat nu uiteraard uit staat. Ik wil niet zomaar lukraak proberen met long-coding, dus @Antera kan ik deze veilig aanzetten?

Edit: na al het zoekwerk in de coding, dacht ik eerst maar eens ff de foutmeldingen te wissen. En tot mn verbazing kwamen ze niet terug toen ik de auto van en weer op contact zette. Ook niet na een klein rondje rijden (minuut of 2). Dus misschien is er helemaal geen coding oid nodig, en was t alleen de omzetting die t veroorzaakt heeft. Morgen rij ik een langer stuk, als ie dan wegblijft dan is Tees een tevreden man :jaja:
Ben overigens nog steeds geïnteresseerd in t antwoord op bovenstaande, als dat bijv het knipperen van de lampen door de CANbus controle voorkomt vind ik dat ook wel fijn.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Dank @Antera! Hopelijk heb ik t niet nodig, maar zijn er nog mogelijkheden iets met codering te doen bij deze generatie?
 
Bovenaan Onderaan