Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

Tees

Donateur
Ik hoop dat een goede log wat meer aanknopingspunten geeft. Het probleem is niet groot, dus ik ben ook niet erg happig om al te veel te proberen en kosten te maken. Maar zoals jullie weten wil ik wel een betrouwbare en goed onderhouden wagen, en ik wil ook niet dat dit op een ongelukkig moment opeens erger wordt.

Wordt vervolgd iig!
 

Tees

Donateur
Vandaag had ik m'n neef op bezoek, om aan zijn, vrijwel exact dezelfde, O2 te sleutelen. Hij heeft al langere tijd foutcode P155A, eerder de druksensor vervangen, maar dat loste t niet op, dus nu samen de actuator zelf vervangen.

Was nog wel een klusje, want t hitteschild kwam niet los. Zit met 6 bouten vast, en 2 daarvan kwamen niet los en draaide de kop van kapot. Degene die het meest bereikbaar was uiteindelijk doorgeslepen, en toen kon t hitteschild voldoende omgebogen worden om erbij te kunnen.

Toen de actuator los was, bleek er behoorlijk wat speling op de as te zitten. Hij leek soms ook te blokkeren, dus duidelijk aan t einde van zn levensduur.

Dus nieuwe erin, even een korte testrit gedaan (paar keer heen en weer in de straat op vol gas om de turbo even goed te laten schakelen) en foutcode bleef weg. Vermogen leek ook weer in orde, dus ik denk dat dit t was. Vanavond doet hij een langere testrit om t zeker te weten (nu te weinig tijd, hij moest door naar zn werk).

De link met mijn eigen auto: ik heb de actuator bij mij ook al eens heen en weer bewogen en dat gaat verre van soepel. Soms lijkt ie ook te blokkeren. Gecombineerd met t feit dat het bokken bij mij komt tijdens volle belasting en rond de 1800-2000 toeren (dan moet de wastegate gaan schakelen, en bij vol gas moet dat snel), doet mij vermoeden dat bij mij de actuator ook aan z'n eind aan het komen is. Heb nu oefening gehad hiermee, en ook al getest dat bij mij de bouten wél loskomen. Dus goede hoop dat t bij mij snel geregeld kan worden. Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan