Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

JeSko

Forumguru
@SteGo

En toch is de service daar beter, en gaan ze ook altijd beter weten welke ruit exact bij welke auto hoort. Uiteindelijk komen al die OEM ruiten toch uit glasfabrieken, waar ze streng zijn op afwerkingsgraad, het doet al veel dat de installateur glas uit dezelfde fabriek als OEM gebruikt, dan mis je niks buiten de "stempel". Bij de goedkopere steken ze vaak ruiten die gewoon niet bij de auto horen, om zo goedkoop mogelijk te werken. Been there done that.
 

Tees

Donateur
Net zo OEM als de andere ruitenboeren. Volgens mij gebruikt VAG al jaren Saint Gobain, en dat plakken ze dus ook bij zowel Carglass als de toko waar ik heen ga. Cargass weigert trouwens om een offerte te geven zonder langs te komen. Dan ben je wat mij betreft meteen al af.
 

JeSko

Forumguru
@Tees

Waarom zouden ze een offerte op afstand geven? Om dan er bij uit te komen dat de klant er weinig van kent (9/10 is dat zo) waardoor er toch een duurdere ruit in moet, en je dan met een ontevreden klant zit. Ik zie en kom genoeg bij bedrijven in de automotive branche en die doen niet langer graag aan offerte's op afstand, om meerdere redenen, fde klant is niet duidelijk genoeg op voorhandd, of e klant mist de nodige kennis om door te geven waarover het precies gaat, waardoor het in beide gevallen duurder kan uitvallen, en dan krijgen ze een slechte recensie want de prijs van de offerte ( onder voorbehoud ) klopt niet met de realiteit. Detailers, wrappers, garagisten, glasinstallateurs geven niet graag offertes op voorhand omdat alles ingewikkelder word, het is altijd beter om met eigen ogen te zien waarmee je te maken hebt.

Ikzelf vraag steeds een prijs indicatie op Mail, dan geef je het bedrijf ruimte en kunnen zijn met hun kennis een schatting maken op basis van je voertuig, en zo weet ik dat het niet meer dan x-bedrag zal kosten.
 

EdK

Forumguru
en zo weet ik dat het niet meer dan x-bedrag zal kosten.
Nee dan weet je dat het rond dat bedrag zal uitkomen !
Dus kan iets minder of iets meer wezen.

Maar geen offerte willen afgeven als bedrijf is in mijn ogen een stukje onkunde.
Hoe veel ramen ( in dit geval ) hebben ze al gedaan van merk Skoda en model Octavia !!??
Ze kunnen in hun history precies zien hoe lang hun monteurs er gemiddeld mee bezig zijn geweest.
Dus men moet zo een prijs kunnen ophoesten aan hand van materiaalprijs en uurloon van heden !
Dan je marge's er nog even bij pakken en een tekst in de offerte WAT je hiervoor krijgt ! en WAT er is uitgesloten.
Is echt geen hogere wiskunde hoor !!!

In mijn branche is dit geheel normaal, en komen veel meer handelingen en materialen bij kijken !
En mijn werkgever bestaat evengoed al een 70 jaar ...... :koffie:
 

JeSko

Forumguru
@EdK

Een x bedrag tussen minimaal en maximaal. Dus dan weet ik dat het bv minimaal 250 gaat kosten en max 400 bv.
 

Tees

Donateur
Nouja, tis geen hogere wetenschap hoor @JeSko. Bij die goedkopere internetglaszetters is t een simpel doorloopmenuutje: merk - type - jaartal - type ruit. Die laatste is het enige dat ietsje pietsje moeilijker is, ik snap dat sommige mensen niet weten of ze een regen/lichtsensor hebben. Maar dan weet je iig wat t ongeveer kost, zelfs zonder mailcontact, gewoon op de website.

De enige reden dat Carglass dit doet is omdat als je eenmaal de moeite hebt genomen de auto daar binnen te brengen, je meteen geholpen wilt worden. En hun doelgroep is toch de leaserijder en verzekeringswerk, dus die maakt het niets uit. Het is dus puur een commerciële reden. En dan hoef ik daar dus niet heen.
 

SteGo

Donateur
CarGlass en die andere grote partijen verdienen het merendeel van hun geld met verzekeringswerk, en dan ook vooral leasemaatschappijen. En doordat ze zo groot zijn, gaat het gros van de mensen daar ook heen. Had laatst nog een collega die een nieuwe ruit nodig had, die heb ik ook even uitgelegd dat ze níét naar CarGlass moest gaan. Kwam ze ook achter toen ze de prijzen had vergeleken.

Ik heb al meerdere partijen online gevonden, met of zonder montage. Ruit kost zo'n €250-280, en dan nog een eurootjes of 100 aan montage (ongeveer 1 uur werk). Dan weet je wat Carglass in de zal steekt.
En dan zie je ook direct 1 van de redenen waarom de premies van de autoverzekeringen alsmaar verder omhoog slingeren. :ROFLMAO:
Ik weet niet wat VAG af-fabriek in de Octavia heeft gemonteerd, maar bij mijn Citigo was het Pilkington in ieder geval. Maar of het nou Saint Gobain of Pilkington is, die zijn beide kwalitatief gelijkwaardig.

Zoals bekend uit het topic over mijn auto ben ik over de AGC die in mijn auto is geplakt door de ruitboer een stuk minder tevreden (verzekeringswerk). Als het nog een keer moet wil ik er absoluut een Pilkington in geplakt hebben. Die kost inkoop overigens ook al geen drol had ik destijds gezien .. maar kennelijk was een AGC nóg goedkoper voor de ruitboer, maar dat merk leveren wij vanuit mijn werkgever niet.

Bij de prijzen van losse ruiten online moet ik altijd een beetje lachen ...
Laten we het erop houden dat we allemaal een boterham willen verdienen, de een smeert z'n beleg alleen wat dikker dan de ander. :D

@SteGo

En toch is de service daar beter, en gaan ze ook altijd beter weten welke ruit exact bij welke auto hoort. Uiteindelijk komen al die OEM ruiten toch uit glasfabrieken, waar ze streng zijn op afwerkingsgraad, het doet al veel dat de installateur glas uit dezelfde fabriek als OEM gebruikt, dan mis je niks buiten de "stempel". Bij de goedkopere steken ze vaak ruiten die gewoon niet bij de auto horen, om zo goedkoop mogelijk te werken. Been there done that.
Dat soort cowboys heb je helaas ook ... net zoals je ook louche autohandelaren hebt waar je als autoliefhebber met een boog omheen loopt. En ik ga niet zeggen dat je absoluut niet naar de CarGlass moet gaan, als jij je daar goed behandeld voelt en je auto wordt er beter schoongemaakt dan andere bedrijven waar je bent geweest; go for it! :thumbsup:Ik zou er alleen zelf niet zo snel heen gaan.

Maar wat betreft OEM ruiten; als iemand claimt dat ze OEM plakken, moeten ze ook OEM plakken, en niet OES. Dat dat glas uit dezelfde fabriek komt mag zo zijn, maar OEM is vrijwel altijd duurder en heeft het merkteken in het glas staan. Je moet de klant gewoon niet voorliegen. Hetzelfde geld voor verlichting; als de OEM lamp door Hella wordt gemaakt en ik verkoop jou een Hella kan ik uitleggen dat dit precies dezelfde is als de OEM, maar dan in een andere doos, en eventuele merktekens missen. Voor de rest is hij exact gelijk. Maar ik kan dan niet zeggen dat het een OEM is, want dat is het niet. Het stickertje op de lamp is anders, mogelijk is het Skoda-logootje op de achterkant van de behuizing weggesmolten en wanneer bij de OEM ergens in het glas of aan de binnenkant van de koplamp een merkteken of typenaam staat mist dat ivm het merkenrecht .. er is kortom wel degelijk een verschil, al is de koplamp technisch en kwalitatief gelijk. Maar voor de meeste auto-eigenaren is dit technisch abracadabra dus die hebben geen idee dat ze genept worden. Krijgen ze gewoon een OES gemonteerd terwijl ze betalen voor OEM. Of als je bij een louche garage bent misschien zelfs imitatie ipv OES.

In het geval van aftermarket ruiten is het wat mij betreft ook nog verdedigbaar als je bijvoorbeeld een Saint Gobain erin plakt terwijl er af-fabriek wellicht een Pilkington in zat, of vice versa aangezien die producenten echt niet voor elkaar onder doen, maar er is ook genoeg mindere kwaliteit op de markt beschikbaar en als je dat erin plakt terwijl de klant dit niet weet vind ik dat op z'n zachtst gezegd niet netjes. Als de klant het wel weet en daardoor blij is dat hij minder hoeft te betalen is het natuurlijk prima.
 

Arjan1985

Forumguru
Even een anekdote tussen door in deze discussie. Toch zijn die bekende merken glaszetters zoals carrglass en autotaal glas niet de beroerdste.
Eerstgenoemde heeft ons op locatie op een zeilboot geholpen om een ruit in te kitten en laatst genoemde heeft op locatie op een andere zeilboot een offerte gemaakt om een raam opnieuw in te kitten.
 

Tees

Donateur
@SteGo het ligt een beetje aan de definitie van OEM. De letterlijkste definitie van de afkorting, Original Equipment Manufacturer, is de fabrikant die de ruit origineel geproduceerd heeft. Dus als er een Saint Gobain ruit af fabriek in zit, dan diezelfde Saint Gobain ruit er nu opnieuw inzetten. Dat betekent wat mij betreft niet perse dat er ook een Skoda merkteken in zit, maar wel dat je er dan geen Pilkington in steekt.

Overigens zegt Carglass ook dat zij ruiten conform de fabriekspecificatie inzetten, dus dat kan ook elk willekeurig merk zijn...
En om mijn mening nog even duidelijk te maken: iedereen moet vooral kiezen wat hij/zij/hen goed past. Als dat Carglass is, prima. Ik kies dan weer anders, om mij moverende redenen. En ik zal t uiteraard laten weten of ik na afloop tevreden ben.
 

Tees

Donateur
Haha, je kent me ondertussen toch wel een klein beetje @EdK? Ik laat t zowel weten als ik tevreden als ontevreden ben, en dat laatste zal het desbetreffende bedrijf dan ook weten :jaja:
 

SteGo

Donateur
@SteGo het ligt een beetje aan de definitie van OEM. De letterlijkste definitie van de afkorting, Original Equipment Manufacturer, is de fabrikant die de ruit origineel geproduceerd heeft. Dus als er een Saint Gobain ruit af fabriek in zit, dan diezelfde Saint Gobain ruit er nu opnieuw inzetten. Dat betekent wat mij betreft niet perse dat er ook een Skoda merkteken in zit, maar wel dat je er dan geen Pilkington in steekt.
In dat geval spreek je over een OES; Original Equipment Supplier. De OEM en de OES komen van dezelfde producent, verpakking is alleen anders en de merktekens, en meestal ook de prijs .... Als een ruitboer beweerd OEM te plakken zit er een ruit in met merktekens en is hij geleverd in de verpakking zoals in dit geval Skoda hem levert. In dit geval kun je de M uit OEM wellicht beter zien als 'de autofabrikant' ipv de 'onderdelenleverancier' van de autofabrikant. Het lijkt mierenneukerij dat OEM en OES, maar als een ruitboer beweert OEM te plakken terwijl ze OES plakken vind ik dat gewoon niet netjes. Maar bij een prijs van €350 zal het waarschijnlijk om OES of imitatie gaan.

Stel dat Saint Gobain de OEM/OES maakt, maar je kunt de ruit ook kopen bij Pilkington (of vice versa) dan is dat imitatie. Deze beide leveranciers doen qua kwaliteit echter niet voor elkaar onder en in dat geval is 'imitatie' niet iets om bang voor te zijn. In de imitatiemarkt is er echter grote verscheidenheid aan merken en kwaliteit beschikbaar. Dat maakt het voor de gemiddelde consument lastig te doorgronden. Als je niet dagelijks met autoonderdelen bezig bent is elke band zwart en rond, kun je door elk glas helder naar buiten kijken, maar er zijn zo machtig veel producenten en verschil in kwaliteit ... ;)

Overigens kan ik dat de consument ook niet kwalijk nemen hoor, op het gebied van andere producten zal ik dan weer een grote blinde vlek hebben. Je kunt onmogelijk alles weten. :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Peter-036

Forumleiding
Moderator
In bericht #790 meldt @Tees dat er een nieuwe ruit in gaat. Prima!
Maar dan gaat het tot en met bericht #812 over diverse ruitleveranciers en montagebedrijven.
Dat gaat in een 'Mijn auto' topic ( te ver, en te lang) off topic.
 

Tees

Donateur
@SteGo Ah jah, op die fiets. Ik ben dan wel weer zo iemand die even uitzoekt wat aan mijn eisen voldoet. Dus in dit geval Saint Gobain of Pilkington, waar ik een voorkeur heb voor wat er origineel in zit. Overigens net nog even goed naar de voorruit gekeken, zit geen merknaam op anders dan Skoda, maar de DOT code laat zien dat t een AGC ruit is.

Sorry hoor @Peter-036, maar ik vind dit een relevante en interessante discussie die wel degelijk over Mijn Auto gaat, ik wil namelijk op mijn auto een nieuwe ruit, en daar reageert iedereen op. Niks off-topic dus.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Even goede vrienden @Tees , maar mede daarom meld ik het hier, ipv de berichten te verplaatsen (of te verwijderen), dit had meer op z'n plaats geweest in 'Onderdelen van derden'.
De kans dat 'men' juist in jouw 'Mijn auto' topic gaat zoeken naar deze (zeker interessante) info, is niet heel groot.
 

Tees

Donateur
De IJsvogel heeft ons afgelopen weken weer braaf en trouw van de Waddeneilanden tot aan de Vogezen gebracht met de volle bepakking + fietsen erop, en ondertussen de 150.000 km gepasseerd.

Een paar dingen die op zijn gevallen: het bokkerige gedrag bij afremmen op de motor rond 1400 toeren dat ik hoopte te verhelpen door de onderste motorsteun te vervangen is niet weg. Nouja, t was het proberen waard voor die €30 en een kwartiertje werk. Iemand bij de AHC zei toen al dat t meestal aan de steun in t subframe ligt, dat is een stuk lastiger want geperst.

Ander puntje is dat de IJsvogel nog af en toe overslaat. 2 jaar geleden was dit het geval bij zware belasting (berg-op) en meer dan 2/3e gas geven bij alle toeren. Toen heb ik de bougies, kabels en bobineblok vervangen en was t vrijwel volledig weg. Nu is het dat restje klachten wat opviel: bij berg-op (en vooral bij volle belading) slaat ie nog steeds over, maar alleen rond de 1800-2000 toeren. Gebeurt in meerdere versnellingen (4-6, soms 3). Ik heb zelf 2 mogelijkheden in gedachten: of (één van) de injectors zijn vervuild of niet goed of de wastegate actuator van de turbo is niet goed meer. Dat laatste omdat in dit toerengebied de turbo erin moet komen, en wellicht kan de wastegate niet snel genoeg bijschakelen. Ik heb al aan t stangetje daarvan gevoeld, hij beweegt wel redelijk soepel, maar niet heel licht. Geen idee hoe zwaar of licht ie hoort te bewegen, dus kan dat niet goed beoordelen.

Loggen lukte helaas niet, m'n OBDeleven vertoont wat kuren de laatste tijd, maar iig zijn er geen foutcodes. Iemand nog een idee en/of suggesties?
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Zo, het kostte even wat moeite, maar de nieuwe voorruit zit er nu eindelijk in. Eerste keer regende het, tweede keer was er wat mis gegaan in de afspraak (verkeerde tijd genoteerd). Maar nu zit er een splinternieuwe Pilkington ruit in, keurig recht gepositioneerd, geen overmatige kitranden, heel netjes gedaan. En voor een keurig bedrag bij NieuweVoorruit.nl :jaja:.

Plaatje, praatje: 20240814_122453_copy_2960x2220.jpg

Nu nog even nieuwe ruitenwissers erop zetten, die lagen al een tijdje klaar, maar had ik bewaard voor de nieuwe ruit.

Als er nog iemand suggesties heeft op m'n vorige post van de week: wees welkom :)
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Van de week maar een nieuwe OBDeleven gekocht. M'n oude (jaar of 5 terug tweedehands gekocht) gaf steeds vaker kuren, verbond soms niet en loggen lukte dus laatste paar keer niet. Was ook 1 pinnetje van verbogen geweest, die teruggebogen, maar er lijkt toch wel echt iets niet goed.

Dus nu een gloednieuwe OBDeleven (NextGen dus) binnengekregen en alles werkt weer soepeltjes én sneller dan voorheen. Ben allang blij dat t aan de OBDeleven ligt en niet aan iets van bekabeling in de auto. Kreeg laatst namelijk ook een foutcode dat er ergens in de auto 'single wire mode' op de CANbus zat, was even bang dat die 2 aan elkaar gerelateerd waren.

Kan ik nu ook weer een fatsoenlijke log maken van relevante parameters om het probleem van bokken rond 1800-2000 toeren verder uit te pluizen. Nu nog kijken hoe ik dat probleem opwek in NL, in de bergen ging t makkelijker...:pieker:
 

Kanerr

Forumguru
OBDeleven next gen werkt goed ja!

Ik heb echt geen flauw benul mbt je probleem. Normaal weet ik wel een richting in te slaan maar dit is erg lastig :pieker:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan