CarGlass en die andere grote partijen verdienen het merendeel van hun geld met verzekeringswerk, en dan ook vooral leasemaatschappijen. En doordat ze zo groot zijn, gaat het gros van de mensen daar ook heen. Had laatst nog een collega die een nieuwe ruit nodig had, die heb ik ook even uitgelegd dat ze níét naar CarGlass moest gaan. Kwam ze ook achter toen ze de prijzen had vergeleken.
Ik heb al meerdere partijen online gevonden, met of zonder montage. Ruit kost zo'n €250-280, en dan nog een eurootjes of 100 aan montage (ongeveer 1 uur werk). Dan weet je wat Carglass in de zal steekt.
En dan zie je ook direct 1 van de redenen waarom de premies van de autoverzekeringen alsmaar verder omhoog slingeren.
Ik weet niet wat VAG af-fabriek in de Octavia heeft gemonteerd, maar bij mijn Citigo was het Pilkington in ieder geval. Maar of het nou Saint Gobain of Pilkington is, die zijn beide kwalitatief gelijkwaardig.
Zoals bekend uit het topic over mijn auto ben ik over de AGC die in mijn auto is geplakt door de ruitboer een stuk minder tevreden (verzekeringswerk). Als het nog een keer moet wil ik er absoluut een Pilkington in geplakt hebben. Die kost inkoop overigens ook al geen drol had ik destijds gezien .. maar kennelijk was een AGC nóg goedkoper voor de ruitboer, maar dat merk leveren wij vanuit mijn werkgever niet.
Bij de prijzen van losse ruiten online moet ik altijd een beetje lachen ...
Laten we het erop houden dat we allemaal een boterham willen verdienen, de een smeert z'n beleg alleen wat dikker dan de ander.
@SteGo
En toch is de service daar beter, en gaan ze ook altijd beter weten welke ruit exact bij welke auto hoort. Uiteindelijk komen al die OEM ruiten toch uit glasfabrieken, waar ze streng zijn op afwerkingsgraad, het doet al veel dat de installateur glas uit dezelfde fabriek als OEM gebruikt, dan mis je niks buiten de "stempel". Bij de goedkopere steken ze vaak ruiten die gewoon niet bij de auto horen, om zo goedkoop mogelijk te werken. Been there done that.
Dat soort cowboys heb je helaas ook ... net zoals je ook louche autohandelaren hebt waar je als autoliefhebber met een boog omheen loopt. En ik ga niet zeggen dat je absoluut niet naar de CarGlass moet gaan, als jij je daar goed behandeld voelt en je auto wordt er beter schoongemaakt dan andere bedrijven waar je bent geweest; go for it!
Ik zou er alleen zelf niet zo snel heen gaan.
Maar wat betreft OEM ruiten; als iemand claimt dat ze OEM plakken, moeten ze ook OEM plakken, en niet OES. Dat dat glas uit dezelfde fabriek komt mag zo zijn, maar OEM is vrijwel altijd duurder en heeft het merkteken in het glas staan. Je moet de klant gewoon niet voorliegen. Hetzelfde geld voor verlichting; als de OEM lamp door Hella wordt gemaakt en ik verkoop jou een Hella kan ik uitleggen dat dit precies dezelfde is als de OEM, maar dan in een andere doos, en eventuele merktekens missen. Voor de rest is hij exact gelijk. Maar ik kan dan niet zeggen dat het een OEM is, want dat is het niet. Het stickertje op de lamp is anders, mogelijk is het Skoda-logootje op de achterkant van de behuizing weggesmolten en wanneer bij de OEM ergens in het glas of aan de binnenkant van de koplamp een merkteken of typenaam staat mist dat ivm het merkenrecht .. er is kortom wel degelijk een verschil, al is de koplamp technisch en kwalitatief gelijk. Maar voor de meeste auto-eigenaren is dit technisch abracadabra dus die hebben geen idee dat ze genept worden. Krijgen ze gewoon een OES gemonteerd terwijl ze betalen voor OEM. Of als je bij een louche garage bent misschien zelfs imitatie ipv OES.
In het geval van aftermarket ruiten is het wat mij betreft ook nog verdedigbaar als je bijvoorbeeld een Saint Gobain erin plakt terwijl er af-fabriek wellicht een Pilkington in zat, of vice versa aangezien die producenten echt niet voor elkaar onder doen, maar er is ook genoeg mindere kwaliteit op de markt beschikbaar en als je dat erin plakt terwijl de klant dit niet weet vind ik dat op z'n zachtst gezegd niet netjes. Als de klant het wel weet en daardoor blij is dat hij minder hoeft te betalen is het natuurlijk prima.