2 weken geleden al aangekondigd, vandaag geïnstalleerd: de USB laadpoorten achterin!
Uiteindelijk besloten om de draden rechtstreeks op de kabels van de sigarettenaansteker te solderen, heb nog gekeken of het mogelijk was de kabels van de stekkertjes te halen, maar dat ging niet werken.
Hierbij een fotoverslag met toelichting, voor wie t ook nog eens wil uitvoeren. De stappen zijn: uiteraard materialen kopen. Ik heb
deze bij neef Ali gekocht, en verder de gebruikelijke dingen als soldeerbout, standaard gereedschap, isolatietape en fleecetape.
Ik heb de USB poorten in de 'asbak' achter in de middentunnel gezet. 2x klein (4 mm) gaatje geboord in beide bakjes, draadje erdoor en de unit zelf met dubbelzijdig tape vastgezet.
In de auto vooraf de zekering van de sigaret verwijderd. De kans is tenslotte vrij groot dat je de 2 draadjes per ongeluk verbindt en het is een constante plus en dan *zap*.
Je kan de sigarettenaansteker vrij makkelijk verwijderen door de manchet rond de versnellingspook eruit te halen en dan van boven en onder een beetje voorzichtig te wrikken. Mijn geluk natuurlijk: het ronde plastic dingetje (de zgn spanhuls) rond dat gat is daarbij gebroken, ook niet zo gek met 10 jaar oud hard plastic. Heb een nieuwe in bestelling, €16 bij de dealer, artikelnummer 6Y0919341 9B9.
Onderaan de stekker loshalen, en dan kan je het beste de stekkertjes uit de huls wippen (naar voren, dus de huls blijft om de draden heen) om een beetje werkruimte te maken. Dan met een electricteitsdraad (ik heb geen trekveer) vanuit het gat van de asbak achter naar voren toe halen, aan rechterkant, want daar zit de ventilatieschacht en geen bewegende onderdelen van de handremkabel. Even paar keer proberen, maar best makkelijk te doen.
Volgende stap is de bekabeling net onder de stekker blootleggen, en de USB-kabels erop solderen (ik geef toe dat ik geen professionele soldeerkwaliteit lever, but it'll do). Bruin is zoals altijd bij VAG massa (dus zwart van USB), rood-zwart is hier plus (dus rood van USB). Daarna netjes isoleren met isolatietape en ook nog wat fleecetape om de snoertjes bij elkaar te houden t eerste stukje.
Tenslotte heb ik nog 1 kabelbindertje met schoentje achter de asbak geplaatst om te zorgen dat t snoertje echt niet naar links kan gaan en in de buurt van de handremkabel kan komen.
Zekering terug, checken of alles werkt en tadaaaa! 2 QuickCharge 3.0 (klopt idd, er kwam 9V uit bij aansluiten van m'n telefoon) USB poorten achterin de IJsvogel, verlicht in IJsvogel-blauw