Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

gehaktbal

Forumguru
Vraag 1: Ik zou ze niet mee vervangen. De hoezen en bumpstops daarentegen wel, zoals je zelf ook aangeeft.
2. Ik heb achter bilstein gemonteerd vorige maand. Vind ze maar slapjes, maar origineel is dat ook volgens mij.
Aan de voorkant zit monroe. Die zijn een jaar of 3 geleden gemonteerd door een garage onder de vorige eigenaar. Vind dat echt zompige drama dempers. Zit te overwegen om daar ook bilstein onder te zetten.
 

Kanerr

Forumguru
Voor OE kwaliteit zou ik sachs en bilstein aabhouden. Vuistregel is dat sachs zachter is en bilstein tikkeltje harder, dus in jouw geval zou ik het vervangen door Sachs.

Ik persoonlijk zou voor de paar tientjes extra trouwens meteen alles vervangen :) dus ook de rubbers ja. Goed zelf te doen trouwens!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Dank! Denk dat t dan idd Sachs wordt, al twijfel ik nog een beetje over Bilstein, want de boel is nu wel echt heel zacht als de auto vol zit. Zou ik wel fijn vinden als dat beter kan, zonder al te veel in te leveren in t alledaagse gebruik :pieker:.

Ik ga eens even kijken hoeveel de lagers extra kosten, als de boel toch los ligt is t natuurlijk nauwelijks extra werk. Dit is sowieso een klus die idd prima zelf te doen is, i.t.t. voor, dat vind ik altijd een beetje spannend met wat daar allemaal los moet. Daarom laat ik voor maar gewoon zoals het is, ben er niet supertevreden mee, maar de kosten zijn te hoog om me daar al te druk over te maken.
 

Eltjo

Forumguru
Kijk eens voor standaard Bilstein dempers bij Autodoc b.v. en niet meteen bestellen, dan worden ze op hetzelfde apparaat steeds goedkoper, totdat je rond de 30% zit.
Wat de lagers betreft, als ze doorgaans weinig vervangen worden kan je het ook laten. Bij twijfel altijd vervangen natuurlijk, zoals je al waarschijnlijk al redeneert, zit je er niet op te wachten dat je het e.a. nogmaals moet doen voor aanvakelijk een paar tientjes besparing.
 

Kanerr

Forumguru
Het is niet zo dat er dag en nacht verschil is tussen Sachs en Bilstein hoor, ik persoonlijk zou altijd voor Bilstein gaan omdat ik wel erger gewend ben :maakmegek:
 

Tees

Donateur
Je let even niet op en dan is stilletjes de IJsvogel alweer 2 jaar in ons bezit. Net iets meer dan 15k km gereden in die tijd, redelijk in lijn met ons vorige kilometrage. En hij heeft ons niet teleurgesteld qua alle mogelijke aspecten (comfort, ruimte, verbruik) én ons nooit ergens niet heen kunnen brengen. Precies wat familie Tees nodig heeft dus :jaja:
 

Tees

Donateur
Nou, 't was alweer een paar maanden stil hier... geen nieuws is goed nieuws zullen we dan maar zeggen! De IJsvogel vloog als gebruikelijk, en bracht ons overal heen waar we heen wilden.
Onderhand was het wel tijd voor wat broodnodig onderhoud: sowieso mocht de inwendige vogel wel weer eens verzorgd worden met een nieuw slokje olie + filter (heb 't opgerekt naar 1.5 jaar, wat in mijn geval 11k km betekende), en de schokdempers achter waren al wel een tijdje aan vervanging toe. Vooral bij zware belasting (volle 4-fietsendrager achterop) was 't wel echt te merken dat ze op waren. Bovendien zagen ze er zo uit:
20240111_105438_copy_889x1185.jpg
Bumpstops helemaal vergaan, en de stofkappen daardoor ook naar beneden gezakt.

Dus: een setje nieuwe Sachs besteld bij Winparts, incl nieuwe toplagers, bouten, bumpstops en stofkappen. Even de hele boel goed aanpakken dus. Vanochtend naar de autohobbyclub gegaan en de boel geinstalleerd:
20240111_112702_copy_996x1329.jpg
Wat vinden jullie, valt 't op welke nieuw is? Even gevoeld, en de oude hadden nog maar heel weinig weerstand en veerde nauwelijks terug. Behoorlijk verschil met de nieuwe.

En geinstalleerd (sorry, slechte kwaliteit foto...):
20240111_115222_copy_1117x1489.jpg

De ene kant ging vrij soepel (ondanks dat dit de eerste keer voor me was), maar de andere kant leverde wel even dikke stress op: bij het monteren van het toplager op de auto, ging een van de bouten scheef erin. Ondanks dat ik niet veel kracht had gezet, was de interne schroefdraad toch beschadigd...:banghead::banghead::banghead:. Gelukkig was er een ervaren hobbyist aanwezig die me wel wou helpen. Schroefdraadtap erbij gepakt, rustig de schroefdraad opnieuw getapt in het eerste stuk van het gat, en daarna met een luchtsleutel de oude bout erin gedraaid. Dat was voldoende om weer genoeg grip te creeren voor de nieuwe bout. Ik was de beste man zeer dankbaar:dankje:

Op weg naar huis was vooral op verkeersheuvels (en daar hebben we er een paar stevige van vlakbij ons huis) het verschil zeer duidelijk merkbaar. Een stukje strakker op en af, en vooral na het afrijden niets van nadeinen, direct ligt de IJsvogel weer strak horizontaal. Was een goede actie dus!

Over 2 weken mag 'ie op voor de APK, laten we meteen de airco hervullen (want dat kan ik niet eens terugvinden in de administratie, dus zal aardig wat jaren zijn) en laat ik de uitlijning controleren. Afgelopen jaar tenslotte hulpveren geinstalleerd en nu de schokdempers vervangen, hoeft niet perse voor deze handelingen, maar vindt 't wel fijn. En sinds die ene band vervangen is, heb ik 't idee dat het stuur een graadje of 5-10 scheef staat bij rechtuit rijden. Hij trekt niet of nauwelijks, dus ik denk dat 't OK is, maar vind 't wel fijn om een stuur in de goede stand te hebben en de boel weer eens gecheckt te hebben.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Goeie actie en lekker voldoening van je werkzaakheden. Elke bocht en drempel weer!
En als alles altijd heel soepel gaat, dan is het ook niet spannend en leerzaam meer.

Vullen of hervullen blijft vullen en bijvullen betekend niets meer dan dat er iets bij gedaan wordt.
En dan klopt ook, al moet het er eerst uit om het juiste totaal te bepalen.
 

Tees

Donateur
Dank Erik @Captain Hook! Volgens mij ben ik niet de enige die dit soort dingen hier zelf doet, maar misschien rapporteer ik er wat trouwer over (incl fotos). Vind ik ook wel leuk om te doen en delen :)

@Eltjo helemaal waar dat niet alles vanzelf hoeft te gaan, al was dit wel een beetje veel van t goede. Kwas wel ff bang dat t niet meer goed ging komen en een dure reparatie zou worden. Maar gelukkig kwam t wel goed :dankje:

Kheb trouwens best wat spierpijn vandaag :deuk:. Ik ben aardig sportief, maar dit soort werkzaamheden is natuurlijk wel wat anders qua lichamelijke belasting. Scheelt me dit óók nog eens een rondje training :jaja:
 

Tees

Donateur
Naast het werk wat ik van de week gedaan heb, blijft er nog een ander dingetje hangen dat ik me afvraag: ik heb t idee dat t trillen/schokken bij afremmen op de motor wat meer geworden is in de loop der tijd. Weet niet of t gerelateerd is, maar de motor lijkt ook een tikkeltje onrustig te lopen. Eerder werden de motorsteunen als mogelijke oorzaak genoemd voor het eerste, kan volgens mij ook voor t tweede.

Nu vraag ik me af: is het vervangen van de motorsteunen zelf een beetje te doen? Ik zie dat er 2 steunen aan de zijkanten zitten (bak & motor) en een pendelsteun / dogbone onderop. Die aan de zijkanten lijken wel het nodige werk, maar te doen, zijn wel wat duurder dan de dogbone (€50-70 vs €20). De dogbone heb ik wat twijfels bij: zie geregeld dat daarvoor het hele subframe los moet, dat zie ik eigenlijk niet zitten om te doen. Maar ook filmpjes en mensen die zeggen dat t megasimpel is (mits de bouten niet afbreken :nailbiting:), en 10 min werk.
En tenslotte zijn er nog de rubbermetaalsteunen in t subframe, daar ga ik iig niet aan beginnen, want die zitten geperst. :nono:

Dus: wat is wijsheid? Als de dogbone simpel is en vaak de meeste problemen oplevert, zou ik daarmee kunnen beginnen en dan testen of t beter is? Iemand ervaring hiermee? @Cordoba, jij suggereerde de motorsteunen ooit eens?
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Vandaag weer een stukje gereden (2x20 min) en het valt me wel echt op hoeveel stabieler de auto ligt in de snellere bochten. Oprit snelweg of van die klaverbladen blijft de IJsvogel duidelijk vlakker liggen. Tis natuurlijk geen 911, maar wel een prettige verbetering!
 

Kanerr

Forumguru
Motorsteunen kan je uitsluiten door even de motorkap open te hebben en dan moet iemand van stationair abrupt gas geven en tegelijk even naar de motor kijken. Als hij erg veel beweegt/kantelt dan zijn de motorsteunen aan hun beurt en als je bijna geen beweging ziet dan zou ik ze persoonlijk niet vervangen, zonde van je geld.
Is het trillen/onrustig zijn alleen met gas los/afremmen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Dank @Kanerr, ga ik binnenkort eens proberen.
Er zijn 2 dingen/situaties: afremmen op de motor geeft al langer rond 1400 toeren een bokkend/bonkend gevoel. Het is niet de motor die moeizaam gaat lopen, want daaronder verdwijnt het weer, pas rond de 1000 toeren begint de motor richting afslaan te gaan. Lijkt erger te zijn als het koud is, warme of koude motor lijkt niet enorm veel verschil te maken.
Daarnaast merk ik recent dat er wat meer trillingen in de auto merkbaar zijn bij wat meer dan gemiddeld accelereren. Het lijkt alsof het accelereren wel vloeiend gebeurt en dat het echt trillingen zijn, maar helemaal zeker ben ik er niet van (lukt me telkens niet op tijd naar de toerenteller te kijken).

Ik weet dus niet zeker of deze 2 aan elkaar gerelateerd zijn en aan de steunen liggen.
 

Eltjo

Forumguru
Bij mijn auto heb ik wel eens trillingen gemerkt bij bergopwaarts rijden.
Monteur dacht ook aan motorsteunen, wat matched met acceleratie waarbij er ook meer krachten spelen dan bij constant rijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Dank @Eltjo! Een en ander doet me wel steeds meer vermoeden dat er toch iets met de motorsteunen is. Klinkt me vooral alsof de kanteling van de motor het voornaamste probleem is, en dat wordt door de dogbone geregeld. Die is maar €20, terwijl de andere 2 steunen samen €120 zijn. Komend weekend eens in ElsaWin kijken wat de voorgeschreven manier is om die te vervangen, als t nou goed te doen is, kan ik dat wel eens proberen.
 

Tees

Donateur
Vandaag de wagen naar de garage gehad voor APK, plus remvloeistof, airco en uitlijnen. Zonder reparatiepunten door de APK heen, altijd fijn. Enige opmerking was 'overmatige lekkage, overige vloeistoffen (RA2)'. Vermoed dat dat olie was, had er ff naast gegoten bij t olie verversen :pardon:.

Stuur staat nu ook weer recht bij rechtuit rijden, en hij stuurt iets lichter, dus t uitlijnen was ook nuttig. :jaja:
 

Tees

Donateur
Volgend projectje (de lijst wordt vaker langer dan korter ;)): sinds ik de auto heb is de blanke lak van het dak, aan de binnenkant van de dakdragers, over een dunne streep (1-2 mm) eraf. Dat vind ik niet zo erg. Maar ik zag net deze plek aan de voorkant van één van de dakdragers, en dat is toch wel een behoorlijke plek.

20240203_161736_copy_1000x749.jpg

Wat is wijsheid hiervoor? Ik heb een spuitbus setje van Skoda met kleur- en blanke lak liggen, en ook lakstiften. Ik neig ernaar om dit wat verder af te schuren (waarmee?), dan af te tapen en te spuiten met blanke lak. Wat voor voorbewerking is daarvoor nodig, licht (nat) opschuren met korrel ...?
 

Cordoba

Forumguru
Helaas is je foto scherp gesteld op de reflectie ín de lak en niet op de lak zelf. Voor goede foto's van de toestand van de lak bij voorkeur iets wat contrasteert met de lak naast het lakdefect plakken en dan een foto maken: de camera stelt dan scherp op dat contrast, waardoor de focus op de juiste afstand ligt.

Ik kan niet goed beoordelen wat er nu te zien is op de plek waar lak weg is, is dat de kleurlak, de primer of nog erger? Als de kleurlak nog in orde is, dan hooguit licht nat schuren met met automotive schuurpapier. Dat automotive is belangrijk omdat je dan een uniforme schuurkorrrel hebt, en er geen andere grootte schuurkorrel op het zelfde schuurpapier zitten. Een verse blanke laklaag krijg je qua kleur en dikte nooit goed met het origineel, dus je houdt een kleurverschil met de originele lak, en waar je over de bestaande blanke lak gaat, krijg je daardoor ook een kleurverschil.

Het is even de vraag of dit de voorbode is van een heel dak waar de blanke laklaag loslaat. Dat betekent dat je dan over 1-2 maanden waardschijnlijk de volgende plek krijgt. In dat geval is het óf accepteren en laten gebeuren, óf dak opnieuw spuiten (na minimaal wegschuren complete blanke laklaag op het hele dak) of het maskeren met bijvoorbeeld een wrapfolie voor het hele dak in bijvoorbeeld een contrasterende kleur als alu, wit of zwart.
 
Bovenaan Onderaan