Nou, 't was alweer een paar maanden stil hier... geen nieuws is goed nieuws zullen we dan maar zeggen! De IJsvogel vloog als gebruikelijk, en bracht ons overal heen waar we heen wilden.
Onderhand was het wel tijd voor wat broodnodig onderhoud: sowieso mocht de inwendige vogel wel weer eens verzorgd worden met een nieuw slokje olie + filter (heb 't opgerekt naar 1.5 jaar, wat in mijn geval 11k km betekende), en de schokdempers achter waren al wel een tijdje aan vervanging toe. Vooral bij zware belasting (volle 4-fietsendrager achterop) was 't wel echt te merken dat ze op waren. Bovendien zagen ze er zo uit:
Bumpstops helemaal vergaan, en de stofkappen daardoor ook naar beneden gezakt.
Dus: een setje nieuwe Sachs besteld bij Winparts, incl nieuwe toplagers, bouten, bumpstops en stofkappen. Even de hele boel goed aanpakken dus. Vanochtend naar de autohobbyclub gegaan en de boel geinstalleerd:
Wat vinden jullie, valt 't op welke nieuw is? Even gevoeld, en de oude hadden nog maar heel weinig weerstand en veerde nauwelijks terug. Behoorlijk verschil met de nieuwe.
En geinstalleerd (sorry, slechte kwaliteit foto...):
De ene kant ging vrij soepel (ondanks dat dit de eerste keer voor me was), maar de andere kant leverde wel even dikke stress op: bij het monteren van het toplager op de auto, ging een van de bouten scheef erin. Ondanks dat ik niet veel kracht had gezet, was de interne schroefdraad toch beschadigd...
. Gelukkig was er een ervaren hobbyist aanwezig die me wel wou helpen. Schroefdraadtap erbij gepakt, rustig de schroefdraad opnieuw getapt in het eerste stuk van het gat, en daarna met een luchtsleutel de oude bout erin gedraaid. Dat was voldoende om weer genoeg grip te creeren voor de nieuwe bout. Ik was de beste man zeer dankbaar
Op weg naar huis was vooral op verkeersheuvels (en daar hebben we er een paar stevige van vlakbij ons huis) het verschil zeer duidelijk merkbaar. Een stukje strakker op en af, en vooral na het afrijden niets van nadeinen, direct ligt de IJsvogel weer strak horizontaal. Was een goede actie dus!
Over 2 weken mag 'ie op voor de APK, laten we meteen de airco hervullen (want dat kan ik niet eens terugvinden in de administratie, dus zal aardig wat jaren zijn) en laat ik de uitlijning controleren. Afgelopen jaar tenslotte hulpveren geinstalleerd en nu de schokdempers vervangen, hoeft niet perse voor deze handelingen, maar vindt 't wel fijn. En sinds die ene band vervangen is, heb ik 't idee dat het stuur een graadje of 5-10 scheef staat bij rechtuit rijden. Hij trekt niet of nauwelijks, dus ik denk dat 't OK is, maar vind 't wel fijn om een stuur in de goede stand te hebben en de boel weer eens gecheckt te hebben.