Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

Tees

Donateur
Zo, na een nachtje drogen was de Brunox helemaal hard (gisteravond ook wel maar toen was t te koud buiten om te souiten. Nu een paar laagjes Hammerite verder, en de veren zijn mooi zwart! Best lastig spuiten van die veren, ik had ze in een grote doos staan om niet de hele tuin zwart te spuiten, maar dan zorgen dat ze rondom én aan de binnenkant goed egaal gedekt worden is lastig. Gelukkig is t geen zichtwerk, daar is t niet netjes genoeg voor ;)
Nu nog even doordrogen, kunnen ze binnenkort onder de IJsvogel! Nu nog even de tijd vinden om ze te monteren :pieker:

20230527_210915_copy_1024x1365.jpg 20230528_171134_copy_1024x1365.jpg
 

Captain Hook

Forumguru
Nu zijn ze mooi zwart @Tees . Goed te zien, daar waar de zon nooit schijnt... :D

BTW: ik heb tot nu toe twee keer de voorveren laten vervangen, vanwege breuk. Maar die veren zijn af-fabriek gewoon zwart gelakt. Alleen na zoveel jaar zie je wel dat de verf er al afbladdert.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Tsja...op de plekken waar de originele blauwe lak weg was zat roest, dus die laklaag heeft wel degelijk een nut. Dan kan ik de gok nemen dat ie niet door gaat roesten, of ik pak t in één keer goed aan. En dat laatste heeft overduidelijk m'n voorkeur. Zeker als je bedenkt dat ik nog lang wil rondrijden met de IJsvogel, dus die veren moet dan ook nog wel ff mee.
 

Tees

Donateur
Zo, vanmiddag even vrij genomen om naar de AHC te rijden om de nu zwarte hulpveren onder de auto te zetten. Volgende week gaan we een lang weekend kamperen, dus ik wou ze er graag voor die tijd onder hebben, dan ligt de auto namelijk weer ramvol.

Alles bij elkaar (incl opruimen) iets meer dan een uur werk, niet verkeerd. Moeilijkste was de bout van de draagarm los te krijgen, die zat akelig vast, en je hebt niet enorm veel manouvreerruimte. Maar met wat geduld en gepast geweld allebei wel losgekregen.

20230607_155312_copy_1024x1365.jpg 20230607_155319_copy_1024x1365.jpg

Op de weg naar huis moest één van beiden nog even settelen, hoorde m even geluid maken op een stevige drempel. Daarna niets meer aan de hand. Ging wel een stuk beter over de drempels in m'n straat, die akelig steil zijn, dat was ook de bedoeling :jaja:

Enige vraag die me nog rest is of er uitgelijnd moet worden of niet...de draagarm is op 1 punt los geweest en MAD adviseert uitlijnen na installatie op een multilink ophanging. Ik dacht ergens in ElsaWin gelezen te hebben dat bij vervanging veren het niet hoeft. Tegenstrijdig dus. Wat denken jullie?
 

EdK

Forumguru
Netjes en leuk zo'n verhoging met al die verlagingen hier !
Maar als ik je draagarm zie met die roest en loslatende verf dan mag je die bij een volgende beurt ook wel aanpakken met hammerite
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Thijs4motion

Forumguru
als je alleen de bout aan de wielzijde öos hebt gehad hoef je niet opnieuw uit te lijnen.
wel even opnieuw de hoogte van je koplampen controleren, als je geen automatische hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ja, de koplampen was ik vanwege wat tijdsdruk even niet aan toegekomen. Verblinden zullen ze iig niet doen ;)

Ik heb inderdaad alleen de bout het dichtst bij de wielen losgehad, op de fotos helemaal links/rechts onderin te zien (met wat nattigheid rondom van de WD40)

@EdK de roest op de draagarmen (vooral rechts) viel me ook al op. Ga er geloof ik voorlopig maar niets aan doen, lijkt me nogal een project...
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
@JeSko tuurlijk is poedercoaten het mooiste. Maar voor de beeldvorming: de veren hebben me welgeteld €10 gekost (plus een paar euro verzending), de Brunox had ik nog, en een spuitbusje Hammerite kost €10-15. Nieuw kosten MAD veren zo'n €150. Dus poedercoaten moet wel héél goedkoop zijn wil t interessant zijn ;)
Ik denk dat de Hammerite idd een goede optie is, had ik zelf ook best aan kunnen denken :angel:
Netjes hoor!
Toch kan ik je nog aftroeven met 4 originele nieuwe veren (waren voor aflevering reeds vervangen) voor mijn Passat 3B via MP opgehaald onderweg naar een klant opgehaald voor € 40.
De nieuwe Carsupport hulpveren voor huidige S2 heb daarentegen destijds nieuw aangeschaft......En ook tegen jouw montagekosten kan ik niet op, ook al was dat voor PL arbeidsloon.
Je draagarm kan je toch even met de borstel ontroesten en dan Brunox erop spuiten. Dat scheelt allicht tegen verdere roestvorming en is snel geregeld.

De schuimpjes die de stofhoezen moeten vasthouden heb je trouwens voor < € 20 /2 in de handel en het vervangen is niet veel werk, zeker als je de onderkant van de schokbreker toch al los hebt. Overigens kan je ook proberen de hoezen op te hangen met b.v. ty-raps.

Hoe is het met de stofconcentratiemetingen in je auto? Voor binnenshuis is je collega Piet Jacobs (zie Youtube) aan het bakken gegaan. Dat was voor mij dan ook naast het veel lagere energieverbruik, de aanleiding geweest om aan onze motorloze afzuigkap een mechanische ventlatieunit te hangen met de op een na hoogst verkrijgbare afzuigcapaciteit.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
@Eltjo de dempers hoefden niet los hiervoor, en ik dacht dat je de stofhoezen van bovenaf erop moest zetten? Dus toen heb ik de keuze gemaakt t zo te al te laten.
Qua ultrafijnstofmetingen ben ik nog niet verder, de sensoren op m'n werk zijn bijna permanent nodig (danwel in gebruik, danwel standby om binnenkort gebruikt te worden), dus dan kan ik ze niet zomaar even meenemen voor een priveprojectje. Piet Jacobs doet ook zeker zeer interessante dingen, spreek m af en toe wel. Afzuiging is erg belangrijk idd, ik meet ook permanent fijnstof in huis, en zie duidelijk verschil als vrouwlief de afzuiging niet aanheeft en ik wel.

@gehaktbal ik ben alleen van de garage naar huis gereden, dus nog niet echt uitgebreid het gedrag kunnen bestuderen. Eerste indruk is dat ik wat meer hobbels in de weg voelde, maar ook dat de stevige drempels in m'n wijk beter genomen werden. Dat laatste hoopte ik erg op, dus dat is positief.
 

Eltjo

Forumguru
Hoeft de schokbreker niet los aan de onderkant om de veren te plaatsen?
Ik dacht de onderste bout van de schokbreker los, draagarm laten zakken en dan veer wisselen.

Maar goed, je kunt de hoes misschien simpel ophangen. Toen ik de auto kocht rammelden de hoezen vooral op Belgische kasseien. Ik heb toen samen met de hulpveren de schuimpjes van hoezen laten vervangen bij 150dkm. Nu op 330dkm voel ik, ook omdat de veren en schokbrekers aan de voorkant 200?dkm nieuwer zijn, dat de schokbrekers achter minder zijn.

Maar ik begrijp je redenatie. Als je dat hier in NL laat doen, kan je gezien de 1-1,5 uur arbeidskosten en max. €200 voor de schokbrekers ook net zo goed alles vervangen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Bij m'n F1c moest de schokbreker idd los, bij deze niet. Met alleen die ene bout komt de draagarm los en kan je m rustig naar beneden laten zakken. De veer haal je er dan vrij makkelijk uit (en als ik een ander type brug had dan degene waar ik nu opstond, was t nog makkelijker geweest, nu was t net krap).
Zal het verschil torsieas vs multilink zijn schat ik zo.
 

Tees

Donateur
Vandaag op en neer naar Delft geweest, dus wat meer kilometers gemaakt met de hulpveren. @gehaktbal, eigenlijk alleen maar positief: de auto ligt stabieler in de bocht (minder overhellen, had ik met de F1c ook al ervaren), en neemt hobbels een stuk prettiger. Misschien voel ik iets meer van oneffenheden in t wegdek, maar dat weet ik niet zeker. Erg tevreden iig :jaja:

De echte test volgt woensdag, als we een lang weekend gaan kamperen. Tis maar een half uurtje rijden, maar wel met volle bepakking. Kijken hoe diep de achterkant nu ligt, voorheen lag ie wel echt diep en was er niet al te veel veerweg meer over.
 

Tees

Donateur
Zo, de IJsvogel zit vol met kampeerspullen en de fietsen achterop! Dankzij de lekkere ruime achterbak en dat t maar een lang weekend is, kon t zelfs zonder dakkoffer deze keer :yeah:

En het belangrijkste: het effect van de hulpveren is duidelijk te zien! Voorheen zaten de achterwielen echt in de wielkasten, nu zit er nog een paar cm ruimte. Dus ook meer veerweg beschikbaar, ik ga ervanuit dat ik dat straks wel merk als we gaan rijden.

20230614_114729_copy_1280x960.jpg
20230614_114734_copy_1280x960.jpg
 

Tees

Donateur
Half uurtje gereden naar de camping, en al meteen in onze straat was t een verademing! Ik kan gewoon met een vrij normale snelheid over de drempels heen nu, zonder geknepen billen. Job well done en zeer de moeite waard geweest!
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Wij over 2 maandjes ook op "reis", ben benieuwd of de Mazda dan qua ruimte voldoet, dat was met de Superb geen zorg :D mooie functionele O2 heb je nu hoor @Tees , geniet ervan ( van de auto en van de vakantie) .
 

Eltjo

Forumguru
Half uurtje gereden naar de camping, en al meteen in onze straat was t een verademing! Ik kan gewoon met een vrij normale snelheid over de drempels heen nu, zonder geknepen billen. Job well done en zeer de moeite waard geweest!
Mooi! Tja, je begrijpt er eigenlijk niks van dat de auto zo niet af fabriek is geleverd...
Enige minpuntje (dat heb ik dan bij mezelf); "had ik dat maar eerder gedaan".
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ach, tis de 2e zomer met deze auto nu (gekocht in najaar 2021), dit zijn toch dingen die je eerst wilt ervaren voordat je ingrepen doet. Dus t valt me mee :-). Ik weet ook dat ik weinig vrije tijd heb met een drukke baan en 2 jonge kinderen, dus ik ben best tevreden dat t me überhaupt gelukt is :jaja:. En t geeft toch wel voldoening om zoiets zelf te kunnen doen, net als vorig jaar dat ik op vakantie zelf een probleem kan oplossen, dat scheelt ook gewoon een hoop gedoe.
 
Bovenaan Onderaan