Terugroepactie 1.2TSI

Kogamyata

Senior Member
@rosinfeld Wordt de olie dan bij de 30.000 beurt niet vervangen? Zoja, dan klopt die 90.000 km niet ..of bedoel je dat anders?.
 
Mijn O3 Combi 1.2TSI heb ik vandaag weggebracht en daar moet ook de nokkenas aangepast worden.
Auto is van 11-2014. En heb zelf nog geen olie moeten bijvullen op 16.000 km.
 

The Vipe

Actief lid
Ik heb sinds 3 maanden een toenemend ratelend geluid van onder de motorkap bij mijn 1.2. 3 Maand geleden bij de garage geweest, toen kreeg ik te horen dat er niets bijzonders was. 2 weken geleden nam de ratel in volume flink toe, het leek wel een naaimachine waarmee ik rondreed. Terug naar de garage en daar trokken ze de conclusie dat het de nokkenas versteller was. Ik kreeg de auto niet meer mee, want bij falen van deze nokkenas versteller zou ik de motor in de soep rijden. Toevallig hadden ze nét diezelfde week gehoord van de terugroep-actie. Inmiddels is de nokkenas versteller vervangen en ik heb vernomen dat deze flink was afgesleten, zo ver hadden ze het nog niet eerder gezien. Ik heb dus geluk gehad met m'n auto van 08-2014. Klinkt als een onderdeel dat niet bestand is tegen slijtage waardoor het nu preventief vervangen moet worden bij alle 1.2 benzine motoren. Ik was er gelukkig op tijd bij...
 

oco1979

Forumguru
komt meer en meer voor nokkenassen die inslijten,ook bij andere merken(zelfde leverancier???)
hardheid is niet genoeg,zo oudscool probleem dat nu terug de kop op steekt
 

memoscan

Senior Member
Geld dit ook voor Rapid spaceback 12 tsi met ketting ? heb samen met zoonlief idem auto,s gekocht allebei met weinig op de klok, nog geen ratel gehoord van ketting en geen oliegebruik, inmiddels respectievelijk 16000km en 19000 op de klok
 

Rosinfield

† In Memoriam
Mijn auto is ongeveer even oud. Heb net een paar dagen geleden de 30 000 km beurt laten uitvoeren. Heb niets vernomen over een terugroep actie, dus dit lijkt me een raar verhaal
 

memoscan

Senior Member
duidelijk antwoord dank ga direct lezen wordt ik weer wat wijzer van en dat op mijn leeftijd!
 

Monteurtje

Forumguru
Hier een foto van een nokkenasversteller waar het probleem zichtbaar is. Je misschien even inzoomen. Als je goed kijkt zie je bij een boutje een klein scheurtje.
Als het die zo ver scheurt kan er olie lekken en kan de versteller verdraaien wat niet goed is voor het inwendige van de motor.
Deze is van bijna een jaar geleden. Toen was er nog geen actie. 15F2 uit mijn hoofd. Maar had de auto een storing van de nokkenasversteller. Gelukkig kwam de klant meteen naar de garage. Toen was er al een schrijven vanuit de fabriek over dit probleem. Daar is uiteindelijk een recall uitgekomen.
Is alleen bij de 1.2 TSI en 1.6 MPI. Maar die laatste is in Nederland niet leverbaar.
 

Bijlagen

  • Nokkenasversteller.jpg
    Nokkenasversteller.jpg
    783,1 KB · Weergaven: 187

oco1979

Forumguru
Hier een foto van een nokkenasversteller waar het probleem zichtbaar is. Je misschien even inzoomen. Als je goed kijkt zie je bij een boutje een klein scheurtje.
Als het die zo ver scheurt kan er olie lekken en kan de versteller verdraaien wat niet goed is voor het inwendige van de motor.
Deze is van bijna een jaar geleden. Toen was er nog geen actie. 15F2 uit mijn hoofd. Maar had de auto een storing van de nokkenasversteller. Gelukkig kwam de klant meteen naar de garage. Toen was er al een schrijven vanuit de fabriek over dit probleem. Daar is uiteindelijk een recall uitgekomen.
Is alleen bij de 1.2 TSI en 1.6 MPI. Maar die laatste is in Nederland niet leverbaar.

Lijk me dat ze deze te ver aangespannen hebben(fabriek)of materiaal keuze is te zwak.
Zit daar geen dichting tussen ?
Super je deze foto gepost hebt,beelden zeggen meer dan duizend woorden :thumbsup:
 

raantje

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb hetzelfde geratel onder mijn motorkap, een Octavia 1.2 TSI station uit april 2014 met 47000 km. Het kenteken bij rdw.nl ingevoerd maar hier staat geen terugroep actie vermeld. Toch maar even gebeld met de dealer, deze keek in de database bij de fabriek en hierin stond dat zo spoedig mogelijk de nokkenas versteller vervangen diende te worden. Er werd mij gevraagd de auto meteen te komen brengen en kreeg een leenauto mee. Ze hadden niet meteen tijd voor de auto maar vonden het beter er niet meer mee te rijden. Blijkbaar zijn het de motoren met riem t/m het eerste kwartaal van 2014 waarbij dit probleem kan optreden. Morgen kan ik de auto weer ophalen, hoop dat het opgelost is.

Ik had bewust mijn vorige 1.2 tsi met ketting (na de nodige problemen) ingeruild tegen een 1.2 tsi met riem om van dit gedoe af te zijn. Gelukkig heb ik wel een garantieverzekering voor vier jaar afgesloten. Tja, tsi rijdt toch wel super.

Groet,

raantje
 

widojo

Actief lid
Zojuist bij de garage geweest en ook maar eens gevraagd of die van mij, 1.2TSI van augustus 2014, ook terug moet vanwege de nokkenasversteller. En jawel, er staat een actie in het systeem (zonder vermelding op de RDW site).
2 uurtjes werk.
Overigens, had nog geen klachten met 36K op de teller.
 

Noord26

Forumguru
Zojuist bij de garage geweest en ook maar eens gevraagd of die van mij, 1.2TSI van augustus 2014, ook terug moet vanwege de nokkenasversteller. En jawel, er staat een actie in het systeem (zonder vermelding op de RDW site).
2 uurtjes werk.
Overigens, had nog geen klachten met 36K op de teller.

Waarom krijgen eigenaren geen bericht vanuit de importeur als er uitermate belangrijke terugroepacties zijn?
 

Spierings

Forumguru
Dat is het verschil tussen een werkplaatsacties en een terugroepactie..
De naam zegt het verschil al....

Dit zal een werkplaatsactie zijn, dus dan wordt het verholpen als deze in de werkplaats is en hebben ze er blijkbaar niet heel erg veel haast mee. ..
 

Noord26

Forumguru
Ik denk eerder een verschil tussen klantgerichtheid onderling van bepaalde importeurs. BV Nimag (oa Suzuki) kregen wij altijd bericht van toen wij ruim 7 jaar een Swift hadden gereden en de keuze of het meteen opgelost zou moeten worden of tijdens een reguliere beurt.
 

Spierings

Forumguru
Iedere importeur werkt anders, maar pon werkt met werkplaatsacties en terugroepacties waarbij je alleen bij het laatste een brief krijgt en de andere gewoon bij de beurt meegenomen wordt.
 

widojo

Actief lid
Je moet je alleen afvragen of met de lange service intervallen van tegenwoordig, wachten tot een volgende beurt wel raadzaam is.
 

Monteurtje

Forumguru
Sommige dealers benaderen de klanten zelf als het om een werkplaatsactie gaat. Deed de dealer ook wel eens waar ik werk. Als het rustig is dan kun je daar mooi de werkplaats even mee opvullen.
 
Twee weken geleden met een rammelende distributieketting naar de dealer gereden.Bekend probleem bij de TSI 1.2. motoren. Moest hem maar gelijk laten staan i.v.m. eventuele motor schade.( km stand 88000 ( kosten 750 euro )
Ik had van de
ppv
ANWB een uitdraai gemaakt over dit bekende probleem.Volgens de
ppv
ANWB is er een coulance regeling van pas. Dat was voor mijn auto ook het geval.( bj 2010 ) Maar , het onderhoudsboekje moest ik laten zien, de Yeti had wel op '' tijd '' zijn beurten gehad maar waren bij de vorige eigenaar niet afgestempeld / getekend.( ik heb de Yeti gekocht in juni 2014 met een km stand van 68000.De Garage heeft toch een coulance regeling voor mij kunnen regelen.Maar omdat ik niet kon aantonen wat betreft de 2 beurten ( niet afgestempeld ) kreeg ik toch 60% coulance op de onderdelen en 30% op arbeidsloon. Dus let op i.v.m. garantie / coulance ONDERHOUDSBOEKJE AFSTEMPELEN !!!
 
Bovenaan Onderaan