Ik stel mezelf wel eens de vraag wat ik zou kopen als ik een EV moet rijden. Lastig. Tesla Model 3 LR of Performance vind ik best aantrekkelijk. Uitstekende prestaties (LR en Performance vooral), goede prijs(!) goede range, fijn laadpalen netwerk, geweldige audio, best redelijke rij-eigenschappen en rijke uitrusting spreken voor de Tesla. Afwerking (wordt beter, maar nog niet top), design (echt saaie auto van zowel binnen als buiten), de serviceorganisatie (vind ik nog steeds puntje van zorg), fluctuaties in prjis en de immer broken promises van Musk (autonoom rijden in 20zoveel etc etc) zijn argumenten voor mij om niet in een Tesla te stappen.
Punt is dat de BMW i4 mijn boxes ook niet aftikt, omdat ik een vergelijkbare 430i gewoon een fijner totaalpakketje vind. Lichter, iets meer beleving (ja, een saai vierpittertje biedt meer beleving imo) en qua range gewoon fijner. Maar als je als BMW-leek instapt in een i4, dan ben je gegarandeerd onder de indruk. Rijdt echt verfijnder dan een Tesla en heeft een veel mooier (afgewerkt) interieur. Toch mis ik bij die auto het traditionele BMW gevoel. En daar kan ik als BMW fanboy niet overheen stappen.
Mss de Kia EV6 GT? Of toch Polestar Performance (rijdt superfijn maar uiterlijk vind ik mwoh).
Maar om heel eerlijk te zijn, het grootste probleem van de gemiddelde EV (dan praat ik niet over de 400 pk plus auto's) is dat ze allemaal hetzelfde rijden/voelen. Allemaal te zwaarlijvig en de motor biedt (ondanks goede cijfers bij verkeerslicht) weinig thrillls en zeker geen emotie. Het is inwisselbaar. Dat laatste stoort mij als autoliefhebber. Ik mis de motorkarakteristiek die iedere auto min of meer uniek maakt. Ik mis de voelbare wisseling van verzet bij op- of terugschakelen. En ja, ook een viercilinder Superbje biedt mij meer beleving dan een Skoda Enyaq, VW ID4, Audi Q4 of SR Tesla. De meeste EV's zijn best smakelijke worsten, maar wel voorverpakte Kips leverworsten. Iets meer onderscheid zou fijn zijn. Hopelijk gaan we dat in de toekomst meer meemaken. Ik ben daarom wel benieuwd naar de elektrische opvolger van de 718 Cayman/Boxster (2025). Dat is wellicht een auto die mijn hart weet te raken.