Nieuw jaar, nieuwe wagen
Bij deze even de nieuwe wagen voorstellen. Net het getekend contract gemaild naar de verkoper voor een nagelnieuwe Tesla model Y SR+. Batterijcapaciteit van 60kwh, 300pk (sommige sites vermelden 347pk), achterwielaandrijving, WLTP 450km.
Het verhaal begint eigenlijk met het opstarten van een eigen onderneming in bijberoep. Mijn eerste doelstelling voor mijn onderneming was: “binnen het jaar een leuke wagen van mijn marge kunnen betalen (onderneming zorgt niet voor mijn hoofdinkomen, ik doe deze activiteit naast mijn gewoon werk), echter na 2,5maand is deze doelstelling bereikt en het ziet ernaar uit omzet/marge zeer hard blijft stijgen. Aangezien het een online-onderneming is , heb ik eigenlijk weinig vaste kosten voor mijn onderneming.
Dus … een bedrijfswagen was een oplossing om minder belastingen in de vennootschap te betalen (met niets te doen, zou het naar uit zien dat ik eigenlijk voor de staat zou werken , leve belgie … ). Of ik nu privé of bedrijfsmatig mijn wagen zou betalen , betalen moet je altijd maar in de vennootschap heb je gewoon wat meer voordelen.
Op zoek gegaan naar een wagen. Fiscaal gezien moest het minimum een hybride worden. “Lang” gekeken naar een BMW 530e touring (en met een scheef oog naar een MB E300de). Absoluut weg van de bmw maar die prijzen. Daar wordt je niet blij van. Budgettair was het niet zo interessant (te veel opleg). Tot mijn vader mij attent maakte op de tesla model Y SR+. “Budget”-versie van de model Y. 450km wltp (werkelijk zal het iets zijn van 350-380), interessant voor mij. Doe amper grote afstanden, voor mijn bedrijf hoef ik ook weinig te rijden. Ik ga nu uit van 5000km/jaar (heel weinig om toch nog een wagen te bezitten maja voor ons een vorm van comfort). Sinds dat ik de Y van een kennis had gezien, was ik wel gecharmeerd van de model Y. Dus wat info opgezocht , veel filmpjes beginnen zien en bepaalde sites in het oog gehouden.
Heel toevallig had de verkoper van mijn Porsche een model Y staan. Veel te duur, wist wel dat er te onderhandelen viel met de man en naar overname van de porsche was het ook interessant. Naar de wagen gaan zien, testritje gemaakt en even over de prijs onderhandeld. Tot een mooi voorstel gekomen en iets later de knoop doorgehakt .
Hieronder wat foto’s uit de advertentie. Eigen foto’s volgen later.