Testen koppeling DSG 7 versnellingsbak middels VCDS

Tuur71

Senior Member
QUOTE
Als je met de eerste koppelingen van ongeveer voor 2015 geen problemen hebt dan heb je geluk. Deze hebben een zachter frictie materiaal. Dus minder tot geen slip maar slijten wel sneller. TVS kan de SW optimaliseren om slijtage te verminderen. De nieuwere platen hebben een slijtvaster materiaal (verschillende versies) maar slippen daardoor eerder en dit is met TVS sw niet op te lossen.
Er zijn ook DSG 7 bakken met natte koppelingen voor motoren met meer dan 250 Nm koppel. Deze zijn goed te tunen door TVS
 
Laatst bewerkt door een moderator:

haassie

Forumguru
@Tuur71 inderdaad...spot on!

@Peter-036 ...blij toe, is je een hoopje ellende bespaart gebleven. Misschien iets met uitzondering op de regel. TVS zelf geeft deze informatie en dat zijn geen koekenbakkers op het gebied van DSG bakken.

dq200 is doorgaans niet de beste van de dsg familie.
 

Okki

Donateur
Heb inmiddels twee koppelingen vv in mijn auto...gelukkig beide onder garantie......de eerste was echt versleten, en slipte....waarde van 20 of iets dergelijks..... De nieuwe vv in 2017 had prima/nieuwe adaptiewaarden maar slipte evenwel....zelfs na TVS sausjes.

Er werd door de dealer c.q. PON dus niet moeilijk gedaan kwa garantie ondanks dat er door een andere partij aan "geknoeid" was?
 

haassie

Forumguru
QUOTE
Nou niet moeilijk doen is een beetje een understatement. Zelfs na de initiele aankoop (120K) van de auto heeft men verzwegen dat de koppeling heen was (en reeds bij 60k al eens eerder vervangen was) en wilde ze maar moeilijk de koppeling vervangen omdat het door een derde partij (TVS) was waargenomen. Er was toen nog helemaal niets aan de auto gedaan/veranderd/geknoeid.

En voor wat betreft het "knoeien" zoals jij het noemt....ik zie het meer als iets verder gaande probleemanalyse dan alleen wat waardes uitlezen en op basis daarvan te beoordelen of iets goed of slecht is,zoals in een garage. Die volgen gewoon een draaiboek. Nee, gewoon rijden, al rijdend metingen doen en dan pas kan je zeggen of iets goed is. Niet met een stilstaande auto.
Wel grappig dat sommige VW dealers als ze er niet meer uit komen daar aan klantwagens laten knoeien.

Maar terug naar het topic....testen DSG koppeling.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tuur71

Senior Member
Ik hoop voor je dat het zo blijft. Er zijn een hoop mensen die geen problemen hebben of melden maar er zijn ook een hoop mensen op binnenlandse EN buitenlandse fora die wel problemen hebben. Ook een gerenommeerde tuner als TVS/DSG dokter bevestigd dit.
 

Derooke

Forumguru
Ze kunnen ook bestaande modellen vernieuwen DSG 200 G bijvoorbeeld ? Dacht het ergens gelezen te hebben
 

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
IDE06285-ENG120911 Clutch 1 adaptation basic characteristics point 0 position (mm)-Clutch_1_adaption_basic_characteristic_point_0_mm 7.5 mm
IDE06286-ENG120912 Clutch 1 adaptation basic characteristics point 1 position (mm)-Clutch_1_adaption_basic_characteristic_point_1_mm 9.3 mm
IDE06287-ENG120906 Clutch 1 adaptation basic characteristics point 3 position (mm)-Clutch_1_adaption_basic_characteristic_point_3_mm 19.6 mm
IDE06288-ENG120899 Clutch 2 adaptation basic characteristics point 0 position (mm)-Clutch_2_adaption_basic_characteristic_point_0_mm 9.7 mm
IDE06289-ENG120900 Clutch 2 adaptation basic characteristics point 1 position (mm)-Clutch_2_adaption_basic_characteristic_point_1_mm 12.3 mm
IDE06290-ENG120902 Clutch 2 adaptation basic characteristics point 2 position (mm)-Clutch_2_adaption_basic_characteristic_point_2_mm 19.2 mm
IDE06291-ENG120901 Clutch 2 adaptation basic characteristics point 3 position (mm)-Clutch_2_adaption_basic_characteristic_point_3_mm 22.3 mm
IDE06292-ENG120903 Clutch 1: adaptation: clutch end position open (mm)-Clutch_1_adaption_upper_stop_open_mm 1.1 mm
IDE06293-ENG120904 Clutch 1: adaptation: clutch end position closed (mm)-Clutch_1_adaption_upper_stop_closed_mm 24.4 mm
IDE06294-ENG120905 Clutch 1 adaptation basic characteristics point 2 position (mm)-Clutch_1_adaption_basic_characteristic_point_2_mm 14.7 mm
Weet iemand al wat we met deze waardes kunnen? :)

Beste Mensen,

Ook ik ben aan het puzzelen met dit onderwerp. De mate waarin de bak zelf al speling heeft “weg-geadapteerd” vind ik interessant, want het geeft volgens mij in elk geval een grove indicatie van hoeveel voering er al van de platen is afgesleten.
Een uitgebreide diagnose incl. proefrit geeft natuurlijk veel meer informatie, maar het uitlezen van deze adaptatiewaarden geeft in elk geval een eerste indruk.

De bekende testjes zoals b.v. vol optrekken vanuit 1700 rpm met de bak “vast” in 4 geven bij mij trouwens nog geen indicatie van slip.

Maar nu even terug naar die adaptatiewaarden.
Kortgeleden heeft Rainesh de DSG-waarden van mijn bak uitgelezen; de log:

IDE06285-ENG120911 Clutch 1 adaptation basic characteristics point 0 position (mm)-Clutch_1_adaption_basic_characteristic_point_0_mm 8.3 mm
IDE06286-ENG120912 Clutch 1 adaptation basic characteristics point 1 position (mm)-Clutch_1_adaption_basic_characteristic_point_1_mm 9.7 mm
IDE06287-ENG120906 Clutch 1 adaptation basic characteristics point 3 position (mm)-Clutch_1_adaption_basic_characteristic_point_3_mm 19.9 mm
IDE06288-ENG120899 Clutch 2 adaptation basic characteristics point 0 position (mm)-Clutch_2_adaption_basic_characteristic_point_0_mm 9.3 mm
IDE06289-ENG120900 Clutch 2 adaptation basic characteristics point 1 position (mm)-Clutch_2_adaption_basic_characteristic_point_1_mm 12.3 mm
IDE06290-ENG120902 Clutch 2 adaptation basic characteristics point 2 position (mm)-Clutch_2_adaption_basic_characteristic_point_2_mm 16.9 mm
IDE06291-ENG120901 Clutch 2 adaptation basic characteristics point 3 position (mm)-Clutch_2_adaption_basic_characteristic_point_3_mm 20.7 mm
IDE06292-ENG120903 Clutch 1: adaptation: clutch end position open (mm)-Clutch_1_adaption_upper_stop_open_mm 1.4 mm
IDE06293-ENG120904 Clutch 1: adaptation: clutch end position closed (mm)-Clutch_1_adaption_upper_stop_closed_mm 24.6 mm
IDE06294-ENG120905 Clutch 1 adaptation basic characteristics point 2 position (mm)-Clutch_1_adaption_basic_characteristic_point_2_mm 14.5 mm
IDE06244-ENG120895 Clutch 2: target position (mm)-Clutch_2_Commanded_Position_mm 0.0 mm
IDE06247-ENG120898 Clutch 1: target position (mm)-Clutch_1_Commanded_Position_mm 0.0 mm
IDE06281-ENG120909 Clutch 1: actual position (mm)-Clutch_1_Actual_Position_mm 1.3 mm
IDE06282-ENG120910 Clutch 2: actual position (mm)-Clutch_2_Actual_Position_mm 1.8 mm
IDE06283-ENG120908 Clutch 2: adaptation: clutch end position closed (mm)-Clutch_2_adaption_upper_stop_closed_mm 24.6 mm

Net als bij JADijkstra2000 lijken in mijn versie de bekende blokken 095 en 115 (zoals genoemd op de pagina van Gerrit Speek) niet vindbaar. Ik ben gaan googelen, en kwam uiteindelijk terecht op diverse websites van Russische Skoda- en VW-fora. Met de nodige online vertaal-apps kom ik op de volgende informatie:
- nieuwe platen hebben ca. 7 tot 8 mm “voering”
- om te bepalen hoeveel “voering” nog over is op de koppelingsplaten, moet je steeds twee waarden van elkaar af trekken
- voor de plaat van de eerste koppeling: IDE06293-ENG120904 minus IDE06287-ENG120906 (in mijn log: 24,6 - 19,9 = 4,7 mm voering over)
- voor de plaat van de tweede koppeling: IDE06283-ENG120908 minus IDE06291-ENG120901 (in mijn log: 24,6 - 20,7 = 3,9 mm voering over).

Disclaimer: dit heb ik dus gekopieerd en vertaald van diverse andere sites; ik heb het dus niet zelf bedacht, en ik weet dus ook niet zeker of het klopt! Wel kom op op meerdere fora deze zelfde info tegen.

Wellicht hebben jullie er iets aan, en/of kan iemand er zinvol commentaar op geven.

Tot slot: @Rainesh hartelijk dank voor je hulp met uitlezen, en al je uitleg over de diverse “verborgen” extra opties!

Vriendelijke groet,
Bas
 

nakharry

Forumguru
DSG 7 met droge koppelingen zijn en blijven een drama weet ik uit ervaring.

Ik ook helaas. Nieuwe koppeling onder garantie gekregen van Pon en door TVS naar gekeken dmv softwareaanpassing. Nog steeds een drama en auto gaat om die reden dan ook weg.
 

Skoda_plezier

Actief lid
Vraag:
Zouden jullie het gek vinden van mij als ik straks bij mijn nieuwe F3C DSG-7 de zaak laat uitlezen?
Een soort nul-meting. Ik heb geen idee welk model versnellingsbak er in gezet wordt.
Is dat veel werk, zo een uitdraai maken?
En wat levert de TVS-software aanpassing op bij deze bak? (Of moet je daarvoor eerst exact weten welk bak model geplaatst is?)

Verder heb ik nu zo’n draadloze WiFi dongel. Kan ik daarmee ook dat soort waardes uitlezen? Of is dat meer speelgoed?
 

SRV-man

Nieuw lid
na wat puzzelwerk:

91.2 = Loc. IDE06281-ENG120909 Clutch 1: actual position (mm)
97.1 = Loc. IDE06292-ENG120903 Clutch 1: adaptation: clutch end position open (mm)
97.2 = Loc. IDE06293-ENG120904 Clutch 1: adaptation: clutch end position closed (mm)
95.1 = Loc. IDE06285-ENG120911 Clutch 1 adaptation basic characteristics point 0 position (mm)
95.3 = Loc. IDE06286-ENG120912 Clutch 1 adaptation basic characteristics point 1 position (mm)
96.1 = Loc. IDE06294-ENG120905 Clutch 1 adaptation basic characteristics point 2 position (mm)
96.3 = Loc. IDE06287-ENG120906 Clutch 1 adaptation basic characteristics point 3 position (mm)
111.1 = Loc. IDE06244-ENG120895 Clutch 2: target position (mm)
111.2 = Loc. IDE06282-ENG120910 Clutch 2: actual position (mm)
117.1 = Loc. IDE06284-ENG120907 Clutch 2: adaptation: clutch end position open (mm)
117.2 = Loc. IDE06283-ENG120908 Clutch 2: adaptation: clutch end position closed (mm)
115.1 = Loc. IDE06288-ENG120899 Clutch 2 adaptation basic characteristics point 0 position (mm)
115.3 = Loc. IDE06289-ENG120900 Clutch 2 adaptation basic characteristics point 1 position (mm)
116.1= Loc. IDE06290-ENG120902 Clutch 2 adaptation basic characteristics point 2 position (mm)
116.3 = Loc. IDE06291-ENG120901 Clutch 2 adaptation basic characteristics point 3 position (mm)
Uit de Skoda Manual
Clutch 1: 95.1 - 97.1 > 2mm
Clutch1: 97.2 - 96.3 > 1mm
Clutch 2: 115.1 - 117.1 > 2mm
Clutch2: 117.2 - 116.3 > 1mm

95.3 = Groep 95 blok 3 uit het niet meer zichtbaar Meas. Blocks 08
115.3 = Groep 115 blok 3.
 

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
na wat puzzelwerk:
95.3 = Groep 95 blok 3 uit het niet meer zichtbaar Meas. Blocks 08
115.3 = Groep 115 blok 3.

Hoi SRV,
Interessant!
Dus de “oude” adaptatiewaarden zijn ook nog steeds te vinden.
Wat wel vreemd is: bij mij zijn die twee waarden 9,7 en 12,3 mm, terwijl ze volgens Gerrit Speek allebei tussen 11 en 17 mm moeten liggen (zie: https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dsg-koppeling.html).
In elk geval dank voor het delen.
Vriendelijke groet,
Bas
 
Bovenaan Onderaan