Testverslag Octavia nu in de Autoweek

Vreemd denk ik dan zonder de test gelezen te hebben. Meer ruimte dan alle andere wagens. Prima motoren. Een betere uitstraling dan in elk geval de Golf en de Kia. Prijs/uitrusting dik in orde.

Ben benieuwd, ga direct even kijken of ik een nog een autoweek kan scoren.
 

Ronbe

Senior Member
Verbaasd mij niet zo. Autoweek is in het algemeen niet altijd even positief over onze skoda's. Persoonlijke voorkeur van de betreffende 'journalist' bepaald vaak de einduitslag van de 'test'.
De een heeft het bijv. over een prettige hoge zit terwijl zijn collega het heeft over het onaangenaam hoog op de bok zitten.
Tjsaa... wat moet je hiermee ? Gewoon zelf de betreffende wagen gaan bekijken en zelf beoordelen. (Zo hebben wij ook allemaal een persoonlijke voorkeur)

Ps. Hecht je waarde aan testen en vindt je het fijn dat een 'journalist' jouw auto ook geweldig vindt. Dan moet je Autoreview lezen. Hier is de Skoda bijna altijd testwinnaar.
Voor wat het waard is. Bepaal je eigen keuze en laat je niet teveel door 'journalisten lijden.

Fijne jaarwisseling voor iedereen !!

Ron
 

LenK

Forumguru
Skoda heeft wel altijd positieve testen gehad in Autoweek, maar dat is een tijdje tanende.
Misschien omdat het merk eerst benaderd werd vanuit het voordeel van de twijfel en dat het nu meer objectief vergeleken wordt met de rest.
Vergeet ook niet dat in de Autoweek tevredenheidtrofee Skoda ook flink gekelderd is de laatste jaren en dat is de mening van velen (berijders).
 

Octavarium

Actief lid
@ Wasmachineman, William en Ronbe:
Tsja, ik zou inderdaad niet al teveel waarde hechten aan die auto#$%-reviews. De journalisten van dit blad vergelijken constant appels met peren en laten zich leiden door emotie en imago. Sommige artikelen vind ik best sterk, maar als je als 'journalist' bij zuinigheidstests de auto voorziet van immens brede sloffen en vervolgens met een baksteen op het gaspedaal de test uitvoert om dan te concluderen dat de auto de fabriekscijfers bij lange na niet haalt, dan ga je zo'n blad toch net wat minder serieus nemen :crazy:
 

Aiii

Lid
Skoda heeft wel altijd positieve testen gehad in Autoweek, maar dat is een tijdje tanende.
Misschien omdat het merk eerst benaderd werd vanuit het voordeel van de twijfel en dat het nu meer objectief vergeleken wordt met de rest.
Vergeet ook niet dat in de Autoweek tevredenheidtrofee Skoda ook flink gekelderd is de laatste jaren en dat is de mening van velen (berijders).

De tevredenheidstrofee is echter geen waardeoordel maar een voorkeursoordeel. "Wat vind ik van mijn auto" is nu niet bepaald een denderende basis voor een onderzoek vindt ik zelf. Maar goed, dat ben ik.
 

sitechris

Donateur
het was een vreemd testrapport. Zo kreeg de Octi kritiek op interieur, ondermeer de afwerking was niet heel erg goed. Vreemd, want in alle andere testen die ik gelezen heb (zowel Duitse als Nederlandse) krijgt de Octavia juist complimenten voor de kwaliteit van het interieur (VW niveau etc etc).

Wat helemaal vreemd is: ik heb in de AMS of Autozeitung gelezen dat de Golf VI Variant niet het nieuwe onderstel heeft en maar gedeeltelijk nieuw interieur heeft. In de AW test stond echter wel dat de auto profiteert van de onderstelwijzigingen van de Golf VI.
 

hemi24

Forumguru
Ik vind het van zowel Pon als van AW een beetje teleurstellend verhaal.

Ten eerste kun/mag je de ambition qua uitrusting niet vergelijken met een highline, en dan vervolgens ook nog het verhaal van banden en velgen: die hadden ze voor de grap even moeten omwisselen tussen beide testauto's...

Het verhaal van gedateerd het op leeftijd raken van de O2, wat zichtbaar zou zijn aan de gebruikte letters bij het schakelpatroon...?!?! Jongens, waar zijn we mee bezig bij de AW?

Kortom: beetje jammer allemaal
 

Aiii

Lid
Heb hem ook gelezen en ook ik heb met verbazing de twee bovenstaande commentaren gelezen. Ze schrijven over duidelijk zichtbaar naden tussen verschillende interieuronderdelen. Dat kan ik echt niet onderschrijven. Een auto afrekenen op de gebruikte letters bij de DSG, mja, ze waren niet 2010 genoeg zeker?! :D

De enige terechte opmerking die ze maken is over het onderstel, maar ik vraag me toch echt af hoe revolutionair de Golf 6 onder handen genomen moet worden dat er zo'n ontzettend merkbaar verschil tussen zit als je twee VAG auto's hebt met dezelfde motorisering en schakelbak? Ze merken op dat de Golf 6 op 18" velgen met 225 banden stond, dan is het niet zo vreemd als je wat beter door de bochten komt dan op een Octavia met 16" en 205 banden. Je merkt op de Octy ook een duidelijk verschil met 225 banden, kan ik uit ervaring zeggen.

Mwah, we zijn natuurlijk bevooroordeeld, maar ik had het hele artikel het idee dat de Octavia al op voorhand gedateerd is bevonden en het hele artikel met die insteek tot stand is gekomen.
 

EdK

Forumguru
En zo merk je weer dat een test in een autoblad ( of anderblad ) niet meer objectief is maar puur een eigen mening van de reporter !

En zoals al vaker gezegd moet je dus tussen de regels gaan leren lezen om je eigen conclusie te kunnen trekken of de desbetreffende wagen wel of niet bij je past !?
 
Het verhaal van gedateerd het op leeftijd raken van de O2, wat zichtbaar zou zijn aan de gebruikte letters bij het schakelpatroon...?!?! Jongens, waar zijn we mee bezig bij de AW?

Je zou haast denken dat de persoon die het verslag geschreven heeft er geen weet van heeft dat met de facelift ook heel het interieur is opgefrist. Volgens mij kent hij de verschillen tussen het oude en nieuwe interieur niet, anders schrijf je niet het volgende: "Binnen in de Skoda valt de leeftijd van het model vrijwel direct op. Kijk maar eens naar de cijfers en letters bij de DSG-pook, die zien er wel erg gedateerd uit." Tsja, denk ik dan, als je niet verder kunt kijken dan de lettertjes en cijfertjes....

Het nieuwe dashboard heeft zelfs best veel weg van dat van de Golf VI. De middenconsole met geïntegreerde navigatie en climatcontrol is zelfs haast identiek.

De opmerking over een verouderde uitstraling van het interieur raakt dan ook kant nog wal.

Kan exemplarisch zijn. Staan er geen foto's bij?

Er staan geen detailfoto's in van de bewuste naden die afbreuk doen aan de kwaliteit zoals Autoweek het omschrijft.
 

EdK

Forumguru
Er staan geen detailfoto's in van de bewuste naden die afbreuk doen aan de kwaliteit zoals Autoweek het omschrijft.

Die naden zijn zo klein , dat je een vergrrotglas nodig hebt, en de fotograaf had net geen macrolens mee genomen en vandaar geen detailfoto's ! :uitlachen:

Maar deze reporter heeft gewoon zijn huiswerk niet goed gedaan voor hij ook maar met de test begon !

En iets afkraken is het makkelijkste wat er is , maar het is een kunst om opbouwende kritiek te geven !
 

cvegreen

Forumguru
Jammer voor skoda dat er veel mensen meteen geloven wat een repoter schrijft . Ik vind dat skoda erg goed in elkaar steekt ,je moet maar eens in een citroen stappen , mijn c3 , de piccaso en de jumpy van mijn vrouw ook , dat is pas plastiek . Heel hard , zeker geen comfort laagje eroverheen hoor . Daarintegen was mijn F1 (classic) toch pakken beter af gewerkt als mijn C3 exlusive . Dus mijn F1 zat onderaan de ladder qua luxe en de C3 zogezegd bovenaan de ladder . Maar mijn F1 zat toch pakken beter in elkaar en eerlijk gezegd had mijn C3 enkel cruise control ,regensensor en automatische airco meer als mijn F1 . De velgen die eronder zaten , dat heb ik achteraf gedaan , dus zeker niet standaard .
 

hemi24

Forumguru
Is er überhaupt iemand die concreet kan vertellen wat er nu aan het onderstel van de Golf VI (of 5½, zoals ik 'm noem) is veranderd? En waarom wordt hier niet over gerept door b.v. Audi v.w.b. de A3, of wellicht Seat voor de Leon/Altea?
De hele reeks is gefacelift, maar alleen VW claimt een ander/aangepast onderstel te hebben...

Ik heb ooit van een hoofdmonteur bij een VW-dealer begrepen dat de achteras onder de O2 (pre-FL), al anders was als de Golf V, en overeenkwam met de (zwaardere) as zoals deze onder een Touran te vinden was...

Als ik m'n vorige O2 vergelijk met m'n huidige O2 FL vindt ik de veerkarakterestiek ook anders (stugger/harder), dus ook hier hebben waarschijnlijke wijzigingen plaatsgevonden...
 

Aiii

Lid
Blijft de vraag waarom AW vroeger lovend was over Skoda's en nu niet meer.

Ach, kan twee redenen hebben.

1) Ze trekken zich iets aan van de honderden reacties onder ieder VAG bericht op hun website over VAG Week.
2) Zoals ze vorige week (of de week ervoor, weet niet zeker) schreven... "Dacia, de nieuwe Skoda?"

Maar het verschilt gewoon per reporter. In een test met daarin een Seat vorige week werd bijvoorbeeld commentaar gezet over het harde plastic in het interieur en de opmerking "Schijnbaar geeft Volkswagen de duurde materialen voor het interieur tegenwoordig aan Skoda in plaats van Seat."
 

kaggel

Lid
Voor zover ik weet heb ik geen vuurwerk in mijn ogen gehad gisteren maar ik kan de test echt niet vinden op de site van autoweek. Heeft iemand een directe link naar het artikel?
 
Voor zover ik weet heb ik geen vuurwerk in mijn ogen gehad gisteren maar ik kan de test echt niet vinden op de site van autoweek. Heeft iemand een directe link naar het artikel?

De test zelf staat alleen in de papieren uitgave van de Autoweek. Op de website wordt de test aangekondigd en word je verwezen naar het blad. Dus even langs de winkel morgen :-)
 

van inkel

Forumguru
Voor zover ik weet heb ik geen vuurwerk in mijn ogen gehad gisteren maar ik kan de test echt niet vinden op de site van autoweek. Heeft iemand een directe link naar het artikel?

Niet alles is op internet te vinden, soms moet je toch echt even het huis uit om het tijdschrift zelf te halen.:D
 
Bovenaan Onderaan