In November als particulier een Octavia combi BL besteld. Bij de dealer, Skoda centrum de Meern, gaven ze alleen maar aan dat er minder onderhandelingsruimte is in vergelijking met de normale uitvoering. Je kunt als particulier dus gewoon een BL uitvoering bestellen.
Ik denk ook dat Skoda bewust een uitvoering heeft afgevaardigd die qua uitrusting minder compleet was om zo het verschil met de VW duidelijk naar voren te laten komen. Ik blijf het echter vreemd vinden dat in een vrij recente vergelijkingstest van AW tussen de Octavia Combi in een Greenline uitvoering en de Volvo V 50 de resultaten lovend waren in het voordeel van de Octavia. Het betreft dan welliswaar een andere uitvoering maar dat verschil word alleen gemaakt door het motortype. De rest blijft nagenoeg ongewijzigd!
Als toekomstig Skoda rijder kan ik natuurlijk niet meepraten over de rijeigenschappen in de praktijk, maar in vele testreviews die ik gelezen heb komt de Skoda Octavia combi 1.4 TSI met DSG er bijzonder goed uit. Er zullen wel andere belangen meespelen waar wij als cosument niet altijd zicht op hebben. Maar lees je tussen de letters door kun je vaak bespeuren wat de intentie van een dergelijke vergelijkende test is.
Nu is het alleen nog enkele weken wachten alvorens ik mag zeggen: ik ben eigenaar van een Skoda Octavia.