Testverslag Octavia nu in de Autoweek

kaggel

Lid
Ben een tijd lang abonnee geweest van Autoweek maar krijg hem al een aantal weken niet meer na opzegging, ik was in de veronderstelling dat de test ook op internet stond omdat in de openingspost een linkje naar autweek.nl staat.

Ga morgen maar even langs de winkel.

Wasmachineman

Forumguru
Ben een tijd lang abonnee geweest van Autoweek maar krijg hem al een aantal weken niet meer na opzegging, ik was in de veronderstelling dat de test ook op internet stond omdat in de openingspost een linkje naar autweek.nl staat.

Ga morgen maar even langs de winkel.

Hallo Kaggel, ik had de link naar autoweek erbij gezet maar zie ook dat je de test niet kan lezen zo via de link....niet zo handig dus.:biggthumpdown:
Ik dacht dat je alles zo kun opzoeken maar nee dus.

Ze geven aan de er kieren zijn in het dash en dat de O2 in vergelijk met andere gesteste auto's wat minder nieuw overkomt ! Het onderstel zou ook niet echt meer top zijn....
Er staat als slot wel bij dat als je een ruime combi wil met mooie techniek dan moet je de Skoda zeker overwegen.
Wat ik niet begrijp is dat ze nooit in Business Line testen want nu moet je nog voor allerlei extra zaken zoals navi bijbetalen.

Wat ik niet begrijp is dat ze nooit in Business Line testen want nu moet je nog voor allerlei extra zaken zoals navi bijbetalen.

Inderdaad! Van de Kia testen ze wel de meest aangeklede versie en dan zeggen dat hij zo lekker compleet is in vergelijking met de andere auto's .... duhhh, dat krijg je als je appels met peren vergelijkt.

Aan de andere kant heb ik geen idee hoe ze aan te testauto's komen. Ik kan me voorstellen dat ze een aanvraag doen aan de betreffende merken om een testauto aan te leveren. In dat geval zou het wel zo slim van Skoda/Pon geweest zijn een Business Line aan te leveren. Maar goed het idee van de test was om te kijken hoe de Golf VI het zou doen tov de concurrentie. Wellicht dat de Skoda er daarom qua prijs en uitrusting niet al te positief mocht uitspringen in het kader van broedermoord.

LenK

Forumguru
Wat ik niet begrijp is dat ze nooit in Business Line testen
Die is voor particulieren kopers niet interessant.
Inderdaad! Van de Kia testen ze wel de meest aangeklede versie en dan zeggen dat hij zo lekker compleet is in vergelijking met de andere auto's
Dan had de Kia niet meer mee kunnen doen omdat ie dan veel te goedkoop zou zijn vergeleken met de rest. Hij was in complete uitvoering zelfs nog veruit de goedkoopste.

Wasmachineman

Forumguru
Die is voor particulieren kopers niet interessant.

Je bedoelt dat ze minder korting krijgen ?
Dan nog is een BL beter vind ik, ook voor particlieren.

Als ze een inruiler hebben dan kan de inruilprijs lager zijn als je een BL koopt. Pas als je daadwerkelijk 2 of meerdere dealers vergelijkt weet je of dat zo is. En je kan 2 ook auto's in de offerte krijgen, met en zonder BL.
Laat de klant maar kiezen dan wat hem meer waard is, BL of iets meer inruil

Wasmachineman

Forumguru
Het is de vraag of een dealer een Busisness Line aan een particulier aanbiedt.

Ben benieuwd ? Zijn er hier particliere kopers die een BL hebben ?
Een dealer wil alleen maar zoveel mogelijk verkopen.
Ik heb een paar bezoekjes gedaan als particuliere koper bij V W en Audi en die boden gewoon een zaken versie aan. Ze gaven alleen aan dat de korting / inruil iets minder kon zijn vanwege het pakket voordeel.

Feit blijft dat je met de Kia een behoorlijke auto hebt voor dat geld. Een prima investering. Een collega van me rijdt er ook één en die is er heel tevreden over. Zoek je veel ruimte voor weinig geld en wil je niet afzakken naar een Dacia dan komt de Kia zeker in beeld.

Gaan gevoel en emotie meespelen, dan kom je vanzelf op een Octavia terecht :-)

In November als particulier een Octavia combi BL besteld. Bij de dealer, Skoda centrum de Meern, gaven ze alleen maar aan dat er minder onderhandelingsruimte is in vergelijking met de normale uitvoering. Je kunt als particulier dus gewoon een BL uitvoering bestellen.
Ik denk ook dat Skoda bewust een uitvoering heeft afgevaardigd die qua uitrusting minder compleet was om zo het verschil met de VW duidelijk naar voren te laten komen. Ik blijf het echter vreemd vinden dat in een vrij recente vergelijkingstest van AW tussen de Octavia Combi in een Greenline uitvoering en de Volvo V 50 de resultaten lovend waren in het voordeel van de Octavia. Het betreft dan welliswaar een andere uitvoering maar dat verschil word alleen gemaakt door het motortype. De rest blijft nagenoeg ongewijzigd!
Als toekomstig Skoda rijder kan ik natuurlijk niet meepraten over de rijeigenschappen in de praktijk, maar in vele testreviews die ik gelezen heb komt de Skoda Octavia combi 1.4 TSI met DSG er bijzonder goed uit. Er zullen wel andere belangen meespelen waar wij als cosument niet altijd zicht op hebben. Maar lees je tussen de letters door kun je vaak bespeuren wat de intentie van een dergelijke vergelijkende test is.
Nu is het alleen nog enkele weken wachten alvorens ik mag zeggen: ik ben eigenaar van een Skoda Octavia.

Aiii

Lid
1 ding waar ze vroeger al niet lovend waren en nu nog steeds niet betreft de spiegelverstelling die onhandig :icon_smile_question:icon_smile_question is volgens AW

Onlogisch noemen ze hem. Terwijl ik op de foto zie dat de Golf precies dezelde bediening heeft, alleen zit deze op de armsteun in plaats van bij de speaker in de deur.

Wat er precies onlogisch aan is zeggen ze er niet bij, heb er zelf nooit moeite mee gehad.

hemi24

Forumguru
Onlogisch noemen ze hem. Terwijl ik op de foto zie dat de Golf precies dezelde bediening heeft, alleen zit deze op de armsteun in plaats van bij de speaker in de deur.

Wat er precies onlogisch aan is zeggen ze er niet bij, heb er zelf nooit moeite mee gehad.

Het grote probleem wat ze er mee hebben is waarschijnlijk de positie waaronder het gemonteerd zit, ookal heb ik daar nog nooit last van gehad, maar goed.

Zal wel net zoiets zijn als dat eeuwige gezeur over het raken van de stuurkolom met de knie... (heb ik met 1.91m ook nog nooit last van gehad).

Verder kan het me geen f*ck schelen. Vind het eigenlijk wel leuk dat niet iedereen aan de Skoda is. Ik leg met alle plezier aan mensen uit hoe goed de auto bevalt en waarom.

Precies! Zo denk ik er ook over. Wat een ander vindt, moet die zelf weten - ook als AW-journalist. Een eventueel negatief oordeel in AW doet niets af aan mijn eigen positieve beleving.

hemi24

Forumguru
Hij zit toch gewoon op de plek waar die bediening altijd zit? Bij de spiegel?

Inderdaad, maar ergonomisch gezien is het niet helemaal ideaal, tenzij je handpalmen normaal gesproken naar buiten gericht staan...
Vandaar dat de plaatsing van de Golf de voorkeur geniet, maar aan de andere kant: Hoe vaak verstel je die spiegels nu eigenlijk, zeker als je vrouw/partner dezelfde lengte en zitpositie heeft...

Bijlagen

• skoda-octavia-facelift-interior.jpg
    skoda-octavia-facelift-interior.jpg
    51,2 KB · Weergaven: 47
  • vw_golf_vi_variant3.large.jpg
    vw_golf_vi_variant3.large.jpg
    26,8 KB · Weergaven: 48
Inderdaad, maar ergonomisch gezien is het niet helemaal ideaal, tenzij je handpalmen normaal gesproken naar buiten gericht staan...
Vandaar dat de plaatsing van de Golf de voorkeur geniet, maar aan de andere kant: Hoe vaak verstel je die spiegels nu eigenlijk, zeker als je vrouw/partner dezelfde lengte en zitpositie heeft...

<moraalridder> Daarnaast hoor je je spiegels te verstellen voordat je gaat rijden en zou je dan de binnenkant van je rechterhandpalm kunnen gebruiken... </moraalridder>

Bovenaan Onderaan