Vandaag het thermostaathuis vervangen.
Ik zou het moeilijkheidsgraad als 'vrij moeilijk' durven bestempelen, hoewel dat maar door 1 klein onderdeeltje/stapje kwam
(as always, off-course)
Om te beginnen moest natuurlijk al het koelwater afgetapt worden. Onderaan de radiateur zit daar netjes een aftap kraantje voor. Om daarbij te kunnen, moet je een beschermplaat demonteren, die met 6 parkers vast zit:
Kruip onder de wagen, neem een formaat afwasteil om de koelvloeistof op te vangen (die kan je rustig hergebruiken natuurlijk, als die nog mooi helder is)
Dan terug bovenop de motor.
Er zitten helaas wat onderdelen in de weg, dus om er bij te kunnen met je gereedschap is het nodig om o.a. de accu(bak) te verwijderen. Ik heb dat een beetje... eh... provisorisch gedaan omdat er mijn hemel zoveel kabels aan vast zaten:
Vervolgens zitten de schakel-stangen van de versnellingsbak behoorlijk in de weg. Het lijkt een soort kogel-bal constructie, dus volgens mij moet je die wel los kunnen maken, maar dat lukte me niet met wat kracht. En ik wist ook niet of dat wel echt kan. Dus er maar voor gekozen om te laten zitten. Met wat de juiste ratel verlengstukken, kun je er alsnog net bij.
Hier zie je het complete thermostaathuis zoals die bevestigd zit op het motorblok, in real-life. Ik heb even de nummers erbij gezet zoals je ze terug kunt vinden op de explosie tekening.
Waar zit nu precies de thermostaat? Die zit onder nr. 5. Met 3 schroeven (onderste lastig bij te komen!) los te halen. Daar bevinden zich de veer en dat ding wat eruit ziet als een 'stamper':
Het koperen onderdeel zit daar in de buurt, maar die zit in de behuizing zelf gestoken. Zoals je hier kunt zien, als het 'deksel' nr. 5 van het thermostaathuis er af is gekomen:
Het was even puzzelen voordat ik weer wist hoe het zat
want in veel voorbeelden van andere thermostaten van andere auto's (video's en foto's) zit de veer om het koperen gedeelte. Hier niet. De veer drukt de 'stamper' heel hard tegen het koperen onderdeel aan, waar dat 'piemeltje' uit steekt. Dat 'piemeltje' komt wel een cm of 4 eruit gestoken als de temperatuur toeneemt. Die duwt de 'stamper' vervolgens terug in het deksel, waardoor er een opening ontstaat voor het koelvloeistof om daar doorheen te stromen (uiteindelijk richting de radiateur)
(Ik heb dat thuis later nog even getest met de oude thermostaat, in een pan heet water. Grappig om te zien hoe dat werkt, en ook goed om te weten dat die dus nog niet stuk was)
Nu was bij mij de grote vraag:
kan ik dat koperen onderdeeltje er zo uit trekken, zonder het hele thermostaathuis te vervangen? Ik nam aan van niet, dus was ik, ook op advies van de monteur, maar aan het demonteren geslagen van het complete termostaathuis. Dat was een kleine nachtmerrie, want ik kreeg het onderste, achterste steunklem nr. 3 (
dus niet die bij nr. 1, bij de temperatuur voeler) dus echt met geen mogelijkheid meer goed terug op z'n plek bij het monteren van het nieuwe thermostaathuis! Het is haast onmogelijk om daar maar enigszins bij te kunnen
Eigenlijk moesten het gasklephuis met EGR en het hele inlaathuis etc. er af, want ik kon er niet goed bij met m'n vingers om de klemsteun er goed in te krijgen. De 'ingang' zit natuurlijk niet even handig gewoon bovenop de slang, nee aan de onder en achterkant, dus je moet de klemsteun blind 'steken'
Na zeker een vol uur klooien (met o.a. een spiegeltje, want je ziet er ook niets omdat het klemmetje aan de onder/achterkant erin gestoken moet) en nog wat speciaal gereedschap, besloten de goden me goedgezind te zijn en lukte het op de gok voor tweehonderd-en-negen-dertigste keer (de talloze keren dat ie wegsprong en ik 'm ergens vandaan moest zoeken en -wurmen niet meegeteld!) wel zat ie ineens op z'n plek, gewoon met m'n vingers
Ik dacht echt dat ik gek werd. Ook de monteur die me af en toe even kwam helpen adviseerde me maar om de inlaat behuizing eraf te gaan schroeven. Omdat ik dát totaal niet zag zitten (als in: ik wist niet waar ik aan zou beginnen) koos ik voor stug door blijven proberen en als dat niet lukte de klus aan hem over te geven en ermee te stoppen. Gelukkig hoefde dat dus niet.
Achteraf gezien was het demonteren van het
complete thermostaathuis ook helemaal niet nodig: het koperen onderdeel kun je met een nijptang aan z'n 'piemeltje' beet pakken en er gewoon voorzichtig uittrekken. Hij zit niet geborgd achter een randje of iets dergelijks. Je kunt dus volstaan met het
deksel nr. 5 open te maken en daar de thermostaat uit te halen. En vervolgens alleen de thermostaat
zelf te vervangen.
Had ik dat geweten, was ik 2 uur eerder klaar geweest......
Nadat ik alles weer terug gemonteerd had, de koelvloeistof teruggegooid (de monteur adviseerde me nieuwe te gebruiken maar hij verkocht alleen blauwe G11 dus dat heb ik geweigerd) en de motor 10 minuten warm laten draaien met verhoogd toerental.
Omdat de opvangbak een beetje olie-resten bevatte en dus niet heel schoon meer was, ga ik van de week nog even nieuwe G12 kopen en nogmaals alle koelvloeistof verversen.
Verder, als ik zo kijk in de workshop manual zoals die hier elders op het forum gepost is, lijkt het bij de 1.4MPI een stuk simpelere klus te zijn, dus het vast een prima doe-het-zelf klus, als je je beperkt tot de thermostaat zelf vervangen