Throttle en pedal niet 100% bij volgas?

madpilot

Senior Member
Al een tijdje heb ik het idee dat ik niet het volle vermogen uit de auto haal. 0-100 met moeite rond de 11s en die topsnelheid lijkt er ook niet echt in te zitten (in Duitsland, uiteraard). Iets boven de 200 op de gps is het wel uit met de pret. Volgas in de 3 en hoger geeft ook een beetje een gevoel dat ie af en toe wat inhoudt (het is niet lekker lineair). Heb wat data bekeken via een obd2 connector en volgas geeft ie 88% voor throttle position en pedal position. Hoort dit niet 100% te zijn? Heb twee apps gebruikt waaronder obdeleven (waar ik niet onverdeeld enthousiast over ben trouwens, maar dat is voor een andere keer). De auto gaat vrijdag voor een check naar de garage (heb nog garantie) maar jullie ervaringen zijn welkom :-) Screenshot_20240812_215539.jpg
 
Laatst bewerkt:
Een octavia iv of superb iv hoort idd vlotter van 0-100 te gaan en top boven 200 is in principe peefect vlot haalbaar. Lijkt iets niet goed te gaan bij jou wagen? Heb je echt door-geduwd op de pedaal? Want er zit een weerstand extra op de kickdown. Dit ter info. Laten nakijken
 
Een hybride met handbak? Echt? Nog niet van gehoord? Is het plug in hybride of electrisch ondersteund zonder stekker?
 
Ik ging er dan verkeerdelijk van uit dat het iv versie was omdat je dit in octavia iv postte ( wat idd blijkt om de 4 e generatie te gaan):oops: . Deze versie zou volgens mij ook vlotter naar 100 mogen gaan...maar heb daar geen ervaring mee. Er zullen wel andere forumleden meer info kunnen geven hierover. Succes alvast en hopelijk is het euvel snel gevonden:thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Lijkt inderdaad iets niet goed te gaan, deze motorisatie (1.5tsi NON hybride) moet van 0-100 in 8-8.5 seconden kunnen en ik heb ze op YT 240+ weten behalen in de juiste omstandigheden.

 

CDO

Forumguru
240? Berg af, wind mee, zo'n in de rug en tank leeg....

Ik haalde met mijn Passat 150 pk TDI 225 op de teller ( 216 was fabrieksopgave volgens mij) ....

ook naar de honderd deeltijd in een dikke 8. Octavia is wat lichter misschien maar zou fabrieksopgave makkelijk moeten doen
 

Bijlagen

  • IMG-20170324-WA0000.jpg
    IMG-20170324-WA0000.jpg
    100,7 KB · Weergaven: 6

Highway

Forumguru
Mijn 1.8 tsi S2 loopt de meting ook niet tot de 100% (maar wel 96%). Ik heb geen problemen qua rijden en vermogen.
 

madpilot

Senior Member
Dank allemaal voor de reacties. Het bevestigt mijn vermoeden dat er méér in zit. Het idee van dichtgeslibte inlaatkanalen is ook nog wel een goede.
 

Bakkertje

Forumguru
Maar is er hier niet iemand die de throttle positie kan meten om te vergelijken? Want als de throttle niet verder komt dan 85% lijkt het me logisch dat de motor ook rond de 85-90% uitkomt toch?
 

madpilot

Senior Member
Dat zou wel fijn zijn ja :giggle: Je hoeft de motor er volgens mij niet eens voor te starten, ik kreeg die waardes (ook) al met enkel op contact zetten. En met je eens, als je 12% mist dan haal je er ook niet alles uit (al was de calculated engine load bij volgas dan wel weer 100%, geen idee of daaruit conclusies getrokken kunnen worden).
 

Bakkertje

Forumguru
En even een suffe vraag, als je op de cruise control rijdt en versnelt gaat ie dan harder (op topsnelheid). Dat zou wellicht de gaspedaal sensor uit kunnen sluiten..
Verder zou je wellicht iets met kalibreren op kunnen lossen? Wellicht dat iemand als @Antera hier al eens iets mee van doen heeft gehad?
 

madpilot

Senior Member
Helaas niet in de gelegenheid om ff naar Duitsland te rijden om dat te testen ;) Ik ga het vrijdag bij de garage melden, laat hen het maar onder garantie fixen als het niet klopt (al is input van @Antera natuurlijk welkom).

Overigens in de handleiding staat topsnelheid 224 in de 5 (niet de 6 dus). Ook wel apart, andere versnellingsbakverhoudingen dan de sedan?

Screenshot_20240813_204139_Samsung Internet.jpg
 

Antera

Donateur
Weer dat ik in meetwaarde blokken zover ik me kan herinneren dat ik het eens bekeek nooit 100% is reden geen idee. En dan heb ik het over diverse auto’s

Misschioen slecht gechipt
Onjuiste bandenmaten
Daarnaast verliezen deze motor in korte tijd langzaam veel paardjes. Is een kwaaltje. Kwam ik ook achter toen ik met de tuner er eens het erover had.
Daarnaast heb je hem niet op een bank gehad om te zien wat daaruit komt om meer inzicht te krijgen dan met VCDS of je gevoel

Aande topsnelheden kunnen geen rechten worden ontleent. Deze zijn ook indicatief en afhankelijk van tal van factoren. 6 is een overdrive zoals ik het lees en geen echte versnelling

Dus vrees dat er niet veel gaat uit komen
 
Bovenaan Onderaan