Throttle en pedal niet 100% bij volgas?

madpilot

Senior Member
Gister op een rustig weggetje de 0-100 nog een paar keer gedaan met traction control uit. Dat ging in 9,7 seconden, hier valt nog wel wat af te snoepen denk ik. Temperatuur 21 graden, scheelt ook stukje met vorige poging.
Ik heb ook wat youtube filmpjes gekeken, daar heb je toch ook wel een behoorlijke aanloop nodig om em op 230 (op de teller) te krijgen. Wellicht moet ik mn verwachtingen wat bijstellen.
Waar ik nog wel naar ga laten kijken is dat de acceleratie bij volgas in m.n. de 3 wat "hikkerig"/met kleine stootjes verloopt. Misschien vervuild gasklephuis oid. Daarnaast heb ik ook dat rateltje in de Eco modus, wil zeker weten dat dit geen issue is.
Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
95/E10 is ook prima, maar o.a. aan het gedrag van de cilinderuitschakeling kun je merken dat niet iedere benzine hetzelfde is.
Bij de Kodiaq tankte ik ook altijd 95/E10.
 

Tees

Donateur
Puur uit interesse, wat merk(te) je bij andere benzine bij de cylinderuitschakeling @hemi24 ? Mijn auto is te oud om dat te hebben, maar heb nooit enig significant verschil gemerkt tussen 95/E10 en 98/E5 of E0.
 

hemi24

Forumguru
Afhankelijk van het merk brandstof, kan dé cilinderuitschakeling merkbaarder worden.
Ik had dat met de Kodiaq met de 1.5 TSI, maar ook met de Golf van de vrouw met 1.4 TSI.
 

madpilot

Senior Member
Terug van het garagebedrijf.
Conclusie van rateltje: wastegate, bekend probleem. Enige oplossing: nieuwe turbo maar dat zou dan een tijdelijke oplossing zijn want zwak punt.
Het wat in een golfbeweging accelereren in de "3" is geen defect volgens hun maar een producteigenschap die alleen met tuning op te lossen is.
Voor beide zaken geldt dus een beetje "deal with it".
Ik ga nog wel een second opinion vragen bij een ander bedrijf, want dit gaat me iets te makkelijk en als de boel na de garantie alsnog kapot gaat is het een lastige discussie. Wordt vervolgd.
 

Tees

Donateur
En dit was de conclusie van de dealer? Klinkt mij weer eens ouderwets als 'Kijkt u eens meneer: hier heeft u een kluitje, en daar is het riet.' :nono:

Als het motorvermogen niet constant vrijkomt zou je dat in elke versnelling moeten merken, het vermogen is tenslotte afhankelijk van toerental, pas als je t op de wielen meet speelt de versnellingsbak mee. Dus die verklaring vind ik onwaarschijnlijk.

Hebben ze een en ander schriftelijk (per mail) bevestigd? Als er dan op een later moment een probleem optreedt met de turbo, dan kan je aantonen dat het probleem zich al voordeed tijdens de garantieperiode en dus onder garantie valt.
 

madpilot

Senior Member
Is een algemeen garagebedrijf dat (potentiële) garantieclaims afhandelt voor de verkopende partij in hun regio (toevallig woon ik in dezelfde plaats als dat garagebedrijf waar ze dus veel zaken mee doen).
Misschien moet ik het wat nuanceren, het is met name in de 3 goed op te roepen. In de hogere versnellingen raak je al gauw boven die achterlijke 100 km/h die je overdag maximaal mag rijden dus dan is het lastig te testen (laat staan in de 5 en de 6). Voelt in ieder geval niet als een mechanisch issue in de bak oid.
Ik heb ze inderdaad gezegd beide constateringen op te nemen op de factuur die ik nog ga krijgen voor de diagnose. Want beiden zijn dus wel degelijk ook door de monteur geconstateerd, dus dan is er geen discussie over wanneer dit voor het eerst is opgetreden.
 

madpilot

Senior Member
Zal eens proberen binnenkort. In de twee trek ik meestal niet zo door, de drie gebruik je vaker voor vlot de oprit oprijden dus dan valt het meer op.
 

madpilot

Senior Member
Beetje lopen googelen. Kwam wat tegen over boost pressure actual en boost pressure commanded. Heb wat metingen gedaan en ik vraag me af of iemand hier daar wat over kan zeggen? Soms zit er in de actual wel een dip. Iig loopt ie bij volgas meestal niet synchroon. Mss toch iets met de turbo of wastegate.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240817_151847.jpg
    Screenshot_20240817_151847.jpg
    406,9 KB · Weergaven: 12
  • Screenshot_20240817_152456.jpg
    Screenshot_20240817_152456.jpg
    408,5 KB · Weergaven: 12

madpilot

Senior Member
Ook nog wel een leuke, hier zie je dat het toerental idd geen mooie rechte lijn is (volgas in de 3 vanaf ~3000 tpm). Turbodruk lijkt dan wel weer netjes.

Screenshot_20240817_143642.jpg
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik zie niet direct iets geks aan deze curve, maar ik ben geen expert. Heb me laatst wel een klein beetje ingelezen, omdat ik ook twijfel of mijn wastegate actuator nog goed is.

De echte turbodruk loopt altijd achter op de gevraagde druk, de ECU geeft een signaal, maar het duurt even tot de druk echt opgebouwd is. Dat de ECU soms lagere turbodruk vraagt kan ermee te maken hebben dat de lambdawaarde niet naar wens van de ECU is (mengsel te arm) en er dus minder lucht toch brandstof in moet.

Interessanter is een log van dit type in de 3e of 4e versnelling waar je van lage toeren (~2000 of net eronder) doortrekt naar hoge toeren. Dan zou de turbodruk langere tijd hoog moeten zijn, tot het hoge toeren bereik, daar vraagt de ECU wel eens minder turbodruk.

Edit: dat laatste had je dus al gedaan, kruiste mijn bericht. Dit ziet er prima uit wat mij betreft, precies zoals verwacht. 2400 HPa is een prima waarde, dat betekent 1.4 bar boost pressure, dat is normaal voor een ongetunede wagen (zelfs aan de hoge kant dacht ik). Bij stage 2 tuning verhogen ze de turbodruk vaak nog enkele tienden en houden die langer vast in t toeren bereik.
 

madpilot

Senior Member
Ja ik leer een hoop vandaag :-) en ook best leuk om eens in te duiken. Dan zijn er toch wat andere variabelen in het spel bij dat enigzins onregelmatig stijgende toerental. Enige vraag is dan wat te meten.
 

Tees

Donateur
Ik zie in je laatste grafiek geen onregelmatig stijgend toerental, ik vind dit bij benadering behoorlijk lineair (eerlijk gezegd lineairder dan ik had verwacht). In de meetdata zie ik geen reden om te denken dat er iets mis is met je auto.
 

Tees

Donateur
Voelde je t ook toen je die laatste log maakte? Er zit een heel kleine afzwakking in rond 4500 toeren, maar dat is wel een heel hoog toerental, hoe vaak rijdt je dan nou?

Wat je ook nog kan doen is een log maken met de wagensnelheid erbij. Kan natuurlijk zijn dat er ergens tussen motor en aandrijving iets niet goed gaat bij een bepaald toerental, dan zie je dat niet direct terug in het toerental verloop.
 

madpilot

Senior Member
Die monteur zei dat ie terugregelde en dat je dat voelt (maar dat je daar dus niets aan kan doen). Het is wel gedurende de hele acceleratie voelbaar, wellicht zo subtiel dat het ook amper zichtbaar is in zo'n grafiek.

Waar ik naar op zoek ben is of je dat "terugregelen" ergens aan kan zien; ik had bijv. ook nog wat gelezen over timing advance. Wellicht klopsensoren etc. Lastige daarvan is, hoe weet je wat correcte waarden zijn.
 

Tees

Donateur
Misschien ben ik wat te veel beta, maar als het niet te meten is, geloof ik niet meteen dat het er is. Maar je hebt nog niet alles gemeten, dus er is nog hoop ;)

Die timing advancement heb ik ook wel wat over gelezen, dat doet de ECU als ie kloppen (voortijdig ontbranden van het mengsel) detecteert. Onder normale omstandigheden zou dat niet moeten gebeuren, alleen als het heel warm is of heel lage luchtdruk is. Of als er iets mis is met de motor (injectie, timing al dan niet door verkeerde montage distributieriem, etc).
 
Bovenaan Onderaan