Tips bij het inrijden?

Potje

Actief lid
Over een weekje staat mijn OII hopelijk op me te wachten bij de dealer. /forum/images/graemlins/rockon.gif We gaan eigenlijk direct door naar Z-Frankrijk met de Skoda en ik vroeg me af of er nog inrijtips zijn.

Zo had ik gehoord dat je de 1.9TDi, helaas bekend om zijn onbalans bij 3000 rpm en 140 km/h, door goed in te rijden kunt neutraliseren (of zoiets). Kortom, dat je de onbalans (herrie) weg kunt halen bij 140 km/h als je m goed inrijdt.

Iemand ervaring of ander advies?
 

Dutch4x4

Senior Member
Ik noem altijd maar de drie gouden regels voor inrijden:

1. Geen vollast, maar maximaal driekwart van het toerenbereik
2. Niet truttig rijden en vooral niet te vroeg schakelen (daarmee laat je de motor juist extra werken), maar vlot doortrekken tot het bovengenoemde maximum
3. Zo veel mogelijk in toeren variëren, dus geen kruissnelheden op lange stukken snelweg aanhouden en zeker de cruise control nog even uit laten staan.

Verder is de motor in de fabriek ook al even 'ingereden', dus een paar keer zondigen tegen de regels is echt geen ramp. Maar voor het optimale inslijten van de zuigers op de cilinderwanden (en dus een laag olieverbruik) is het bovenstaande nog altijd een prima recept.

Anderen mogen wat zeggen over specifiek de 1.9 TDI...
 

HenkH

Nieuw lid
Wat geldt er eigenlijks voor de DSG automaat? Want de bestelling is gedaan en ik ga ervan uit dat ik in januari ook kan gaan genieten van mijn O2!!
 

Droopy

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Wat geldt er eigenlijks voor de DSG automaat?

[/ QUOTE ]
Goede vraag, wil het ook zeker weten bij de aflevering, maar als ik hierboven lees zou ik me kunnen voorstellen: tijdens het inrijden zelf schakelen /forum/images/graemlins/shocked.gif
 
Die 'herrie' bij de 140 km/u heb ik ook bij mijn FSI motor, lijkt mij specifiek een 'TDI' nadeel. (als je de 160 nadert wordt het weer minder overigens /forum/images/graemlins/winkie.gif) Ik heb de motor toch ook netjes ingereden, dus bij mij heeft dat nix opgeleved, bij iemand anders wel?
 

Dutch

Actief lid
Het resonantie probleem bij 140 km/u heb ik eigenlijk niet. Bij het inrijden heb ik de 'regels' die Dutch4x4 hierboven noemt wel aangehouden. Ik zit nu op 2500 km. en ik rijdt nu weer 'normaal'.

Het zal niet meevallen om naar Zuid-Frankrijk' afwisselend te rijden. Het liefst zet je 'm dan op de cruisecontrol terwijl je een dutje doet. Misschien moet je overwegen om via de Route National te rijden, dan weet je zeker dat je afwisselend rijdt. /forum/images/graemlins/winkie.gif
 
Ik denk dat Dutch4x4 een paar mooie richtlijnen heeft neergezet. De resonatie bij 140 km/u is denk ik het karakter van de 1.9 TDI, heb veel mensen hier over gehoord. Ik rij meestal iets langzamer /forum/images/graemlins/cool.gif of harder... Storend vind ik het niet.
Omdat je lange ritten gaat maken door Frankrijk zou ik niet veel op de cruise-control gaan rijden doordat je dan de snelheid vast zet.

Fijne vakantie alvast, en wees een beetje lief voor de Skoda...

/forum/images/graemlins/529.gif
 

Wiseguy

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
als je de 160 nadert wordt het weer minder overigens

[/ QUOTE ]

En bij 180? /forum/images/graemlins/grin.gif
 

higgy

Forumguru
Hou je oliepeil in de gaten. Nieuwe VAG-auto's hebben de onhebbelijke eigenschap er de eerste 1000 km best wat olie doorheen te blazen. Is niet erg want het verschijnsel neemt af, maar vraag je garage even om zo'n 1-literbusje olie, want dat zal wel de moeilijk verkrijgbare 0W30 zijn. Ik heb vorige week van V-car een 1-literbusje meegekregen aangezien m'n vrouw 4 dagen diep Duitsland inging en die verdomde 0W30 nergens te vinden was.
 

Wiseguy

Actief lid
Afgelopen dinsdag onderweg naar Amsterdam vanuit Beek (L) ging ineens het lampje van de olie branden.... nog geen 6700km op de teller en er is al dik 600ml bij gemoeten.

De dealer vertelde me dat voor nieuwe auto's het gemiddelde wordt gesteld op 1 liter per 1500 tot 2000 km.

Het is dus zeker zeer raadzaam om een flesje olie meenemen.... (inderdaad de 0W30 olie).

Bij tankstations hebben ze het bijna niet, behalve bij ELF stations... en die heb je in La douce France gelukkig meer dan in Nederland... /forum/images/graemlins/grin.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Hou je oliepeil in de gaten. Nieuwe VAG-auto's hebben de onhebbelijke eigenschap er de eerste 1000 km best wat olie doorheen te blazen.

[/ QUOTE ]

Zeg maar gerust de eerste 30k, ofwel tot de eerste beurt. Dan kan alle troep en slijpsel van de nieuwigheid er eindelijk uit en verbruikt-ie als het goed is daarna niks meer.

Als je goed inrijdt, kun je die 1 liter per 1500/2000 km (is dat een GEMIDDELDE? /forum/images/graemlins/shocked.gif ) trouwens flink verlagen. Ik heb uiteindelijk 1 liter tijdens de hele eerste 30k verbruikt. Vier keer een kwart liter erbij gegooid om de pakweg 7k.

Regelmatig peilen dus en een flesje bij je hebben (kopen bij de dealer). Onzin om er steeds voor om te rijden naar de dealer en het kan inderdaad ook lang niet altijd.

Ik heb trouwens wel m'n bedenkingen tegen dat 0W30. Het is zó dun! Hoe kan dat met hoge vermogens z'n eigenschappen behouden? Okee, het scheelt enorm in beurten, maar hoe zit het met de levensduur van je (gechipte) blok, vooral als je er wat langer mee wilt doorrijden? Ik snap dat een leaserijder daar niet om maalt - VAG heeft dit ook bedacht voor de leasemarkt - maar als je er meer dan vier jaar in wilt rijden, moet je je afvragen of je na de garantieperiode niet op 5W30 of 5W40 moet overstappen en dan maar beurten om de 15k voor lief neemt. Toch nog eens met de dealer over hebben.
 
Bij dealer raadde mij bij de aanschaf van m'n Fabia aan om na ongeveer 5000 km de olie te verversen en een nieuwe oliefilter te plaatsen. Ik heb dit laten doen en mijn TDI'tje heeft eigenlijk nooit veel olie verbruikt. Wanneer ik binnen enkele weken (leveringstermijn van 7 weken) m'n nieuwe Octavia heb, denk ik dit opnieuw te laten doen. Voor lease-rijders is dit inderdaad overbodig maar wie z'n wagen zelf koopt en daar wat jaartjes extra wil mee rijden, raad ik aan hetzelfde te doen. Kost je niet zo veel maar je haalt er wel je profijt uit. Per slot van rekening is goede olie niet goedkoop hé !
 

Wiseguy

Actief lid
Zeg dat wel ja.... ik moest bijna € 18,00 afrekenen... maar goed dat ik het in mindering kan brengen op de winst van mijn eigen bedrijf... /forum/images/graemlins/grin.gif
 

Karstieman

Forumguru
Gisteren betaalde ik voor een litertje 0w30 19,30euroos.
Moest helemaal naar een auto speciaalzaak, want bij de reguliere tankstations hebben ze helemaal geen 0w30...
 

Wiseguy

Actief lid
klopt trouwens ja... ik heb 0W40 gekocht bij een tankstation. Na overleg met de dealer overigens.... binnenkort moet de auto toch voor een trekhaak naar de dedaler terug, kunnen ze daar gelijk ook even naar kijken om 'm goed bij te vullen.
 

Karstieman

Forumguru
Wat ik alleen vreemd vind, is dat de eerste beurt pas hoeft na 50.000km. (met de 0w30 olie dan).
Maar zou het na de eerste 5.000 niet goed zijn om het oliefilter toch te laten vervangen ?
Er zit toch na een inrijperiode flink wat troep in lijkt me.
 
@Karstieman:

Zoals ik al zei: mijn dealer raadt aan om na 5000 km de olie te verversen en de oliefilter te vervangen ...

50000 km vind ik veel te lang. Dan moet je tussendoor toch even bij de garage langsgaan om een aantal andere zaken te laten nakijken en/of te vervangen: remmen, brandstoffilter, luchtfilter, pollenfilter, ...
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Wat ik alleen vreemd vind, is dat de eerste beurt pas hoeft na 50.000km. (met de 0w30 olie dan).


[/ QUOTE ]

Dat is de maximale termijn voor diesels, inderdaad (30k voor benzine). Maar let wel: het gaat om een variabel onderhoudsschema. Dus niet óp 50k, maar bij uiterlijk 50k, afhankelijk van de manier waarop je de auto ge- dan wel misbruikt.

En die 50k is natuurlijk typisch voor de leasemarkt bedacht. Een beetje sales rep dieselt met gemak 50k per jaar bij elkaar, dus ziet de auto toch nog één keer per jaar de garage. En de leasemij wordt gepaaid met extreem lage onderhoudskosten (zo lang alles heel blijft /forum/images/graemlins/grin.gif ), waardoor de leaseprijs concurrerend wordt.

Rij je minder, dan zou je een vast onderhoudsschema (ook met andere olie) kunnen overwegen.
 

Karstieman

Forumguru
@Dutch4x4: Maar is het niet slecht dat je (in het uiterste geval) 50.000km rijdt zonder nieuw oliefilter ?
Een nieuwe motor slijt toch nog stevig en dan zit alle vuil 50.000km in je motor ?
 

Dutch4x4

Senior Member
Hier zijn trouwens misschien ook nog wat tips voor warmrijden en uitrijden op z'n plaats, ofwel wenken die je ook moet navolgen ná het verstrijken van de inrijperiode.

Want een auto is niet warm als de watertemperatuur 90 graden is (na een paar kilometer). Het gaat om de temperatuur van de olie. Dat is niet alleen voor de motor zelf van belang, maar ook voor de eventuele turbo. Als die op koude olie moeten presteren, is de slijtage veel hoger.

Kortom, rij dus de eerste 15 km of 15 minuten (whichever comes first) nooit volgas en nooit hoog in de toeren. Met een turbomotor in het begin zo min mogelijk de turbo laten spinnen, hoewel dat lastig is met de kleine turbo's van tegenwoordig. Je voelt vanzelf wel wanneer de motor soepeler begint aan te voelen.

En speciaal voor turbo's: nooit meteen de motor afzetten na een heftig ritje, maar op de parkeerplaats de motor een tijdje (10 seconden tot een minuut) stationair laten draaien. Dan kan de turbo op warme olie rustig tot stilstand komen. Als je het contact uitzet, valt de oliedruk namelijk meteen weg, waardoor de turbo 'droog' moet uitdraaien.

Bij de meesten hier vast allemaal bekend (zo ja, beschouw dit bericht als niet geschreven), maar je weet maar nooit...
 
Bovenaan Onderaan