Tips bij het inrijden?

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
@Dutch4x4: Maar is het niet slecht dat je (in het uiterste geval) 50.000km rijdt zonder nieuw oliefilter ?
Een nieuwe motor slijt toch nog stevig en dan zit alle vuil 50.000km in je motor ?

[/ QUOTE ]

Inderdaad. Daarom verbruik je tot je eerste beurt ook zo veel olie en daarna niet meer...

Aan de andere kant: als je ziet hoeveel er soms bij moet, heb je in feite tot aan je eerste beurt alle olie al vervangen. Maar goed, dat verandert niks aan de troep, maar daar schijnen die motoren tegen te kunnen. Zeggen ze.

Niet om je ongerust te maken, maar de echte performance-motoren van VAG (dus S4, RS6, dat soort werk) schijnen nogal eens geploft te zijn dankzij die 0W30-meuk. Was gewoon te dun om het aan te kunnen. Maar ook gechipte über-TDI's lopen risico door hun enorm hoge koppel.
 

Potje

Actief lid
De dealer zei trouwens dat ik vooral lekker mn gang moest gaan..... nix geen regeltjes bij het inrijden.

Al zal ik me de eerste 1000 km wel netjes gedragen....
 

Karstieman

Forumguru
@Logic: Ik zou me er ook maar aan houden.
De dealer weet ook niet alles. /forum/images/graemlins/shocked.gif
Er staat tenslotte in de handleiding dat je de eerste 1500 toch een beetje op moet letten !
 

Wiseguy

Actief lid
1500km.... dat was maar 1 weekje voor mij en toen zat het er al op.... /forum/images/graemlins/grin.gif
 

Potje

Actief lid
Zit nu op 700 km en ik trok eens even een keertje door naar 3750 toeren. Tsja, dat hoef je dus gewoon niet te doen: er zit dan niet echt veel fut meer in.

/forum/images/graemlins/icon_smile_dead.gif

Dat inrijden komt dus wel goed. Morgen voor een weekje naar Zuid Frankrijk. Netjes op 3000 afgrendelen en af en toe door naar 3500.

Jongens, LATER!!!!
 
Bij het inrijden van een diesel schijnt het belangrijk te zijn dat je wel genoeg toeren maakt zodat hij lekker warm wordt en beter inslijt, maar niet boven de 3000 toeren en toch lekker vlot schakelen de eerste 1000 km.
groet Passat
 

Dutch4x4

Senior Member
Wel uitkijken, want niet zomaar iedere 0W30 kan in een 2.0 TDI.

Heb de VW-specs nu even niet paraat, maar de langste lijst 0W30-oliën kan in de 1.8T, dan heb je een kortere lijst voor de PD-motoren en dan een nog kortere voor de 2.0 TDI specifiek. Die voldoet namelijk alleen aan de allernieuwste VW-specificatie.
 

Wiseguy

Actief lid
Ik heb onlangs in ieder geval de dealer nog even laten kijken naar de olie.... ze vertelden mij dat een 0W40 olie ook gewoon kan. de 0W30 olie is een high-performance olie heb ik begrepen, maar dat wil niet zeggen dat een andere olie niet zou mogen.... uiteraard ook weer niet zomaar iedere olie, maar goed.... Nu is de olie in mijn O2 weer gewoon in orde.... /forum/images/graemlins/grin.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
Ja, de soep wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend, maar je hebt er wel mee te maken als je je garantie en je variabele onderhoudsschema wilt behouden.

Dikkere 5W40 kan ook, maar dan moet je terug naar vaste beurten elke 15k. En dat dan goed afspreken met de dealer zodat je geen garantiegeschil krijgt als de motor toch mocht vastlopen. (Waar bij 0W30 dan juist weer meer kans op is! /forum/images/graemlins/grin.gif )
 

Wiseguy

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Waar bij 0W30 dan juist weer meer kans op is! /forum/images/graemlins/grin.gif

[/ QUOTE ]

Hoe bedoel je dat? Of bedoel je dat er met 0W30 juist MINDER kans op is /forum/images/graemlins/confused.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
Nee, meer.

0W30 is uiterst dunne troep, die VAG puur heeft verzonnen om de leasemarkt tevreden te stellen. Daardoor kunnen ze namelijk die idioot lange service-intervallen bieden waar leasemaatschappijen zo op kicken.

Maar in een krachtige motor met veel koppel verbrandt het spul gewoon waar je bij staat - vandaar het hoge olieverbruik - waardoor de smeringseigenschappen niet meer dezelfde zijn. Met name (getunede) turbodiesels en de sterkste Audi-motoren (uit de S4, RS6 enz.), die een erg hoog koppel hebben, lopen risico. Er zijn genoeg verhalen van geplofte motoren bekend.

Als je zo'n motor hebt, kun je er dus beter 5W40 in gooien. Maar niet zonder overleg - dus even zelf wat bij een benzinestation halen - want dan vervalt onherroepelijk je garantie. En bovendien slaat meteen je service-indicator op tilt, want die wil je dat dan vrij snel (na 15k) bij de dealer staat voor een beurt.
 

Wiseguy

Actief lid
Ik heb in overleg met mijn dealer onderweg dus 0W40 gekocht en daarmee het oliepeil in ieder geval weer omhoog gebracht... niet lang daarna moest ik toch bij de dealer zijn voor mijn nieuwe trekhaak, en heb ze toen gelijk even de olie na laten kijken.... /forum/images/graemlins/grin.gif Mijn garantie is dus gewoon gewaarborgd... /forum/images/graemlins/cool.gif
 

Wiseguy

Actief lid
Ik heb in overleg met mijn dealer onderweg dus 0W40 gekocht en daarmee het oliepeil in ieder geval weer omhoog gebracht... niet lang daarna moest ik toch bij de dealer zijn voor mijn nieuwe trekhaak, en heb ze toen gelijk even de olie na laten kijken.... /forum/images/graemlins/grin.gif Mijn garantie is dus gewoon gewaarborgd... /forum/images/graemlins/cool.gif
 

Wiseguy

Actief lid
Mijn excuses voor de dubbelpost.... de server reageerde weer eens niet.... /forum/images/graemlins/frown.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
Precies, zolang het maar in overleg met de dealer is. Dan kun je er achteraf nooit op worden gepakt.

Trouwens, blijf met de hand peilen hè, iedereen? Als het olielampje brandt, is het eigenlijk al veel te laat. Dan heeft de motor dus al langere tijd op te weinig olie gereden. Dat lampje is meer zoiets als 'als je nu stopt, kun je de motor nog redden'. Maar op de langere termijn richt je wel schade aan.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Mijn excuses voor de dubbelpost.... de server reageerde weer eens niet.... /forum/images/graemlins/frown.gif

[/ QUOTE ]

Tip 1: op back-knop klikken en refreshen (en misschien voor de zekerheid eerst je post copy-pasten). Vaak zie je dan dat je post er toch staat. Dan was er puut een timeout op de addpost-pagina.

Tip 2: gewoon je tweede post weer verwijderen, you post whore. /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/wink.gif
 
Bovenaan Onderaan