Tips voor nieuwe Octavia 3

Rallye

Forumguru
Ik zou het panodak en de achteruitrijcamera laten vallen. Dak geeft verhoogde kans op storingen en klapperen. Achteruitrijcamera is zonder park assistant alleen maar "nice to have"; de gewone PDC is wat mij betreft dan voldoende, zeker ook omdat je geen trekhaak hebt gespecificeerd.

DannyG

Forumguru
Jij bent de enige die kan weten wat echt te belangrijk is om te missen natuurlijk. Persoonlijk zou ik de DSG links laten liggen. Dat scheelt een hoop in prijs en als je veel op de snelweg zou zitten, dan schakel je sowieso toch niet ze veel. En als het toch nodig is, dan schakelt de manuele bak erg soepel en aangenaam. :jaja:

Maar het is aan jou om uit te maken wat je wil/kan laten vallen. (mooie config trouwens)

Succes er nog mee :thumbsup:

jongetje

Forumguru
Helemaal met DannyG eens. Ik zie hier ook dat iedereen toch iets anders als wensen heeft, niemand kan voor je bepalen of een optie het geld waard is. Ik ben wel erg benieuwd wat het geworden is als je eruit bent!

family man

Senior Member
acc, om eerder genoemde redenen, en dab, valt mij te vaak uit.
liever. de 1.6 met dsg, dan met leder, eibach verlaging en afneembare trekhaak..(weet niet wat de meerprijs is van
af fabriek leder, maar indien vergelijkbaar met alba/dc schweitzer/lederinbouw Nederland dan mooi achteraf, net als de trekhaak en eibach dan niet van invloed op bijtelling alleen op leasebedrag)

Rickm

Senior Member
Hou wel in het achterhoofd dat de elektrisch stoelen uitgebreider verstelbaar zijn, onder andere kantelhoek van de zitting en de lendensteun. Dat zou misschien net het verschil kunnen maken bij het vinden van een fijne zitpositie.

Ik ben persoonlijk erg tevreden over de combi van de 2.0TDI, DSG en ACC. Met name op 80/100 km/h wegen zou ik dat niet meer willen missen. Op de snelweg is het inderdaad een beetje irritant dat hij een groot gat laat vallen en je al vrij vroeg naar links moet om te voorkomen dat de auto afremt als je iemand die op de rechterrijstrook rijdt wil inhalen.

DAB zou ik voor dat bedrag zeker aangevinkt laten, de geluidskwaliteit is echt merkbaar beter.

Elektrische achterklep is een beetje een gimmick, maar soms wel handig (ik sluit de klep vaak vanuit huis als ik met m'n handen vol naar huis ben gelopen, al moet je dat wel even vrij (laten) schakelen met VCDS).

leon-cupra

Forumguru
Pano dak laten vallen.
Mijn broer is mechanieker bij vw/skoda. Veel problemen met pano dak. Heeft er al veel nieuwe mogen monteren.

DSG absoluut laten icm met de 2.0, rij sinds paar maanden ook DSG, zo een zaaaallliiigggheid. Zeker in het dagdagelijkse verkeer. Weet niet of het standaard is, maar zeker kijken voor de "flippers". Plezant gadget ;)

Electr. Stoelen + geheugenfunctie zeker behouden wanneer er meerdere personen mee rijden. Had dit bij mijn superb, zooo gemakkelijk. Vriendin was er even mee weg, met een manuele zetel kan je terug gaan zoeken naar je ideale positie. Nu met geheugenfunctie, knopje indrukken en op 10sec terug je perfecte zithouding.

ACC ook zeker behouden. Comfortverhogend rijden tijdens drukke momenten. In tgenstelling tot wat andere beweren kan je de afstand instellen tussen jou en jouw voorligger.

Rickm

Senior Member
Uiteraard kun je de afstand tot je voorligger instellen, maar ook de kortste afstand is nog vrij groot. Daar drukken andere auto's zich wel tussen.

leon-cupra

Forumguru
Voor TS zal het wss niet van doen zijn en ik weet niet of het voor Nederlanders ook het geval is, maar wanneer je ACC hebt krijg je bij belgische verzekeraars een fikse korting op je verzekeringspremie. De meerprijs van je acc haal je er gemakkelijk uit na twee jaar verzekering betalen.

Gbn

Actief lid
ACC zou wat mij betreft kunnen vervallen.
de afstand is te groot om in NL op de snelweg goed te gebruiken. De remassist die je erbij krijgt is wel leuk.
Driving mode assist ook.
staat de auto in de winter buiten ? dan zou ik stoelverwarming overwegen, leer/alcantra is met -10 best koud.
Ben je een luie krabber ? Voorruit verwarming is dan heel prettig.
Electrische klep ? fun feature, meer niet. Zoals Antera zegt, pas na herprogrammering wordt dit een leuke fun feature, maar zit er bij mij echt als fun op. Wordt pas echt zinnig als je hem met een voetbeweging kunt openen.
Achteruitrij camera, heb je de park assist met sensoren rondom, dan zie ik het nut van de camera niet meer. de sensoren kijken rondom de auto en beginnen wel te piepen als er iets dichtbij komt, dan is de camera overbodig.
Panorama dak, ik vind hem heel prettig, maar dat is puur hoe prettig je het zelf vindt met licht van buiten. Is het een handige optie, nee, niet direct. In de zomer veel warmte in de auto, ondanks het gordijn ervoor. In de winter is een panoramadak een stuk kouder dan een normaal schuif/kantel dak. dat is me in de eerste maanden van dit jaar tegen gevallen, de koude vanaf het dak.

Gerard

Antera

Donateur
Ik kan 2 dingen zeggen.

1. Lane assist laten vervallen en later bij me aan laten zetten ( bespaart je geld)
2. Zelf kiezen wat je wilt je keuze zeer zeker niet af laten hangen van anderen. Is tenslotte ene auto waar jij de komende jaren in moet rijden en dus zelf geen spijt moet krijgen van zaken die je hebt laten vallen omdat anderen het zeggen

Antera

Donateur
de camera heb je als je verkeersbordherkenning neemt en vise versa maar lane assist is duurder als optie dan de verkeersbordherkenning,

Rickm

Senior Member
Nee, dat kan niet. Verkeersbordenherkenning is onderdeel van het 'Travel pakket', en dat kun je alleen bestellen als je Lane Assist bestelt.
Je kunt dus wél alleen Lane Assist bestellen en verkeersbordenherkenning en grootlichtassistent vrijschakelen. Je kunt niet alleen verkeersbordenherkenning bestellen en lane assist vrijschakelen.

Zie de prijslijst op de Skoda site. Daar staat precies in welke pakketten/opties in combinatie met elkaar mogelijk zijn.

leon-cupra

Forumguru
Lane assist is een vervelend iets. Leg je je hand onderaan het stuur, geeft hij constant een melding. Bij mij staat deze functie uitgeschakeld.

Gbn

Actief lid
Zoveel mensen, zoveel wensen. Ga proefrijden met ACC, Lane Assist etc. en ervaar wat je prettig vindt.
Qua budget vragen, vraag voor jezelf af wat je nodig bent en wat "extra" is, oftewel een lijstje en strepen.
Maar ga proefrijden en testen, dan ervaar je hoe prettig/makkelijk iets wel of niet is.

Gerard

Testedoene

Forumguru
De achteruitrijcamera is ook een optie die ik onmiddellijk opnieuw zou aanvinken bij een nieuwe wagen! Superhandig, niet enkel voor de vrouw!
Automatische kofferklep en driving mode assistant zou ikzelf laten vallen als je daardoor meer geld uitspaart.
De zetels, tsja, gewoon zorgen dat je een goede lendensteunregeling hebt zodat je comfortabel km's kan malen. Het uiterlijk is niet zo belangrijk vind ik zelf.

DAB is afhankelijk van hoe lang je ermee zal rijden. Binnen enkele jaren kan je enkel met DAB nog naar de radio luisteren.
Ik heb zelf DAB omdat we plannen om redelijk lang met de Octa te rijden.

B.Stuurder

Forumguru
Volgens mij parkeert de O3 automatisch in de Style Businessline en je hebt sensoren ook, dus camera lijkt me niet nodig, heb ik daarom ook niet. Electrische verstelling stoelen is mooi omdat de zitting dan kan kantelen, een goedkopere optie is om het Dynamic pakket te nemen, de sportstoelen hebben een langere zitting, maar dan moet je achteraf leer laten aanbrengen als je dat persé wilt.
ACC is ook handig in de file met een DSG, snelheid instellen op bijvoorbeeld 100 en de auto zorgt voor stoppen en optrekken totdat de file is opgelost en je gewoon 100 rijdt. Je hoeft niks meer te doen!
Automatische klep heb ik zelf op verzoek van mijn vrouw genomen, was ik niet van plan, dus zou ik dan laten vallen.
Maar vooral: rekken tot 2017! Nu bestellen en in 2017 laten leveren scheelt je 3% en aardig wat centen. Leasemaatschappijen leveren meestal vanaf eind oktober toch liever niet meer uit. Rijd je 2 maandjes in een voorloper.

Chiel

Actief lid
Het blijft moeilijk om voor jezelf te bepalen welke opties toegevoegde waarde opleveren in het dagelijks gebruik en dus de de extra investering rechtvaardigen.

Persoonlijk ben ik erg blij dat ik heb gekozen voor de camera aan de achterzijde, ondanks alle sensoren rondom. Je hebt veel meer zicht achter de auto, waardoor ik bijvoorbeeld op het parkeerterrein bij de lokale supermarkt veel veiliger achteruit uit een schuin parkeervak kan rijden.
Voor mij is dit een optie die de kans op schade zeer zeker verkleint. De investering is al terug verdiend wanneer je een parkeerschade weet te voorkomen.

chris86483

Nieuw lid
Bedankt voor jullie reacties. Samenstelling blijft zoals die is, alleen kleur wordt candy white ipv moonwhite. Dit in combi met nog een extra korting van de dealer valt hij binnen het budget

Bovenaan Onderaan