Toch maar chiptuning en EGR wegschrijven

ElScorpione

Forumguru
Vorige week wederom een storing in het uitlaatgassysteem. De zoveelste EGR melding. Het lijkt er dus toch op dat het ding uiteindelijk toch aan vervanging toe is. Maar al met al heb ik het toch nog bijna 20.000 km kunnen rekken. Kosten om te vervangen: 1000 euro.

Na lang twijfelen heb ik dan toch maar de knoop doorgehakt. De EGR wordt weggeschreven, het roetfilter verwijderd en dan ook maar meteen een tuning op maat erbij. Binnenkort gaat het gebeuren. Er is mij verzekerd dat de APK geen problemen geeft. De auto zou niet meer door de readyness test komen. Dat betekent dat er een 'echte' uitlaatgasmeting gedaan moet worden, maar die zou geen problemen mogen geven. We zullen het wel zien.

Ik zal hier t.z.t. de vermogensuitdraai posten.
 

Kempes

Forumguru
Ben benieuwd.. Chippen was ik al van plan... roetfilter heb ik me onlangs in zitten verdiepen.. zie de resultaten graag hier terug!

Gaat de EGR alleen weggeschreven worden? Iets afdoppen of verwijderen is verder niet nodig?
 

chris01

Senior Member
is vast al vaker besproken, maar als je hem software matig hebt af laten sluiten. is het dan
ook nog nodig om hem af te doppen ? en wat zorgt ervoor dat de egr niet meer open gaat ?
ik heb het alleen software matig laten doen, maar weet nu niet of hij nu ook echt dicht blijft. of
kan je dat op 1 of andere manier controleren ?
 

oco1979

Forumguru
Beste keuze,blijft rommel die egr,vroeg of laat heb je daar problemen mee.
Voordeel is nog dat bij roetmeting ,deze stationaire gebeurd. bij het gas geven deze niet tot 4000tr/min kan.
Max 2500tr/min +/- .
Is ook niet onder belasting,veel roet zal er dan niet uitkomen :D.

Meting op een rolbank zou slechter zijn.

Toch niet in belgie,weet niet hoe APK in nederland werkt,maar zal wel gelijklopend zijn.

Ben nog aan het zien om de mijne ook te laten doen.

Gezien ik nog maar 3500km heb,zal het even uitstellen.

Stage 2, egrwegschrijven(volledig dicht) dpf leegmaken en nog chip op maat.

Terwijl nog eens zien of ik de carterdampen kan omleiden.

Perfect propere INLAAD heb.

Als de egr weggeschreven is,zou het toch niet meer nodig moeten zijn om deze handmatig af te doppen ?

Want dan is het niet goed gedaan.

Kan me wel voorstellen dat sommige de FOUTMELDING ven EGR wegschrijven en deze afdoppen.

Maar dat is in mijn ogen geen goede oplossing.

Controleren of die dicht is ?

Via diagnosetoestel parameters EGR bekijken.

keuze tuner is nog niet honderprocent.

Zal wel in Belgie zijn.

Zal vermoedelijk DVX worden.

Zelf al ervaring met BR-performance,Hs-tronic,Sqaudratuning.

Een gechipte wagen is super.

Dan pas zeg je,zo had die uit de fabriek moeten komen.

De meeste zijn standaard zo geknepen.
 

Schippersss

Forumguru
Ken een aantal Belgen op vwpassat forum die hebben hem open geslepen, leeg gehaald en weer dichtgelast. Wel met de kant naar boven natuurlijk zodat het niet zichtbaar is. Daarna egr weg laten schrijven en die hadden met roestmeting nog steeds 0 bij de keuring in België. Een vervanger pijp schijnt daar wel problemen te geven met de keuren omdat dat dan zichtbaar is.
 

oco1979

Forumguru
en hoe zou je die carterdampen (olie ) dan op willen vangen?
ben benieuwd !

dat bestaat al.

simpel uit te leggen is met 2 leidingen en een opvangpot.

of met 1 leiding en een opvangpot.

corné de kluijver heeft dat laten doen op zijn superb. volgens dat ik ergens gelezen heb.

Is wel een benzine van hem,maar dat zit ook bij diesel,lijk me nu niet een probleem om dat te doen.

Ken wel nog niet goed bekeken hoe alles loopt enzo.

Maar dat zit in de planning.

Iemand al bij een 1.6TDI gedaan,graag meer info en foto's ?
 

oco1979

Forumguru
Ken een aantal Belgen op vwpassat forum die hebben hem open geslepen, leeg gehaald en weer dichtgelast. Wel met de kant naar boven natuurlijk zodat het niet zichtbaar is. Daarna egr weg laten schrijven en die hadden met roestmeting nog steeds 0 bij de keuring in België. Een vervanger pijp schijnt daar wel problemen te geven met de keuren omdat dat dan zichtbaar is.

zou hier ook zo zijn,open doen langs boven.

In belgie kom je niet met een downpipe door de keuring of je moet geluk hebben dat ze niet zien.

Dan pas ga je wel ene moeten hebben die aan het slapen is :deuk:
 

oco1979

Forumguru
'Roetmeting' in Nederland gaat voor auto's die via OBD daarop uitgelezen kunnen worden dus via die ODB :).
Pas wanneer daar (te) grote afwijkingen in zitten zal er echt gemeten worden.
Meestal zul je dan grotere en/of andere problemen hebben dan alleen teveel roet.

leuk om te weten.

Bij mijn weten in belgie nog niet.
 

Joske

Forumguru
Officieel zou een wagen bij tweedehands verkoop nochtans uitgelezen moeten worden dmv OBD... :lezen: nog nooit gezien, ma soit ;)

Als de egr weggeschreven is,zou het toch niet meer nodig moeten zijn om deze handmatig af te doppen ?

Want dan is het niet goed gedaan.
enkel afdoppen geeft foutmelding, maar in sommige (motoren) gevallen kan je softwarematig de EGR maximaal 90% (ofzoiets) dichtzetten maar niet volledig. :)
 

Spierings

Forumguru
'Roetmeting' in Nederland gaat voor auto's die via OBD daarop uitgelezen kunnen worden dus via die ODB :).
Pas wanneer daar (te) grote afwijkingen in zitten zal er echt gemeten worden.
Meestal zul je dan grotere en/of andere problemen hebben dan alleen teveel roet.
Dat is niet zo.... Geld niet voor alle diesels.
Meen voor auto's van 2007 of jonger.
Sommige storingen zijn afkeur en bij andere moet er als nog een roetmeting uitgevoerd worden..
 
Zelf ben ik in Marum geweest om mij te laten informeren over Chippen, EGR etc. Hier gaven ze aan dat zij de roetfilter helemaal verwijderen. Zelf heb ik dat ook liever, iets wat niet meer gebruikt wordt kan ook geen problemen meer geven.
@ElScorpione succes! Ben benieuwd naar het resultaat. :thumbsup:
 

oco1979

Forumguru
Zelf ben ik in Marum geweest om mij te laten informeren over Chippen, EGR etc. Hier gaven ze aan dat zij de roetfilter helemaal verwijderen. Zelf heb ik dat ook liever, iets wat niet meer gebruikt wordt kan ook geen problemen meer geven.
@ElScorpione succes! Ben benieuwd naar het resultaat. :thumbsup:

Dat is een feit deze stelling
 

ElScorpione

Forumguru
Ik zal mijn bevindingen hier posten zodra het gebeurd is. De maattuning komt, na overleg met de tuner, te vervallen. Ik hoef niet het maximale uit de motor te halen. Ik vind het belangrijker dat er er een veilige marge is. Ze gaan dus een wat beperktere tuning doen.
 

oco1979

Forumguru
Ik zal mijn bevindingen hier posten zodra het gebeurd is. De maattuning komt, na overleg met de tuner, te vervallen. Ik hoef niet het maximale uit de motor te halen. Ik vind het belangrijker dat er er een veilige marge is. Ze gaan dus een wat beperktere tuning doen.

:thumbsup: neem een mooie kopppelcurve zonder pieken,dat rijd veel beter :rockon:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan