Toch maar chiptuning en EGR wegschrijven

Testedoene

Forumguru
die overschrijven steeds je tuning, bij de meeste (degelijke)tuners kan je gewoon terug gaan en wordt de tuning kosteloos teruggeplaatst.
Hallo Joske,

ik bedoelde eigenlijk in de andere richting: stel dat je wagen enkele updates kreeg ivm (ik zeg maar wat) injectoren, roetfilterwerking, ... voorafgaand aan de tuning.
Worden deze updates dan niet gewoon overschreven doordat de tuner bv. een oudere aangepaste softwareversie installeert? Ikzelf zou toch altijd opteren op maatwerk waarbij men vertrekt van je eigen software?

Joske

Forumguru
Ikzelf zou toch altijd opteren op maatwerk waarbij men vertrekt van je eigen software?
zou ik idd ook steeds doen :thumbsup:

stel dat je wagen enkele updates kreeg ivm (ik zeg maar wat) injectoren, roetfilterwerking, ... voorafgaand aan de tuning.
Worden deze updates dan niet gewoon overschreven doordat de tuner bv. een oudere aangepaste softwareversie installeert?

een zeer terechte opmerking eigenlijk, misschien wel iets om aanstaande zaterdag bij TVS een keer te onder horen?

Testedoene

Forumguru
Voor alle duidelijkheid: ik heb het enkel over de STANDAARD-chiptuning dewelke sommige bedrijven aanbieden naast de chiptuning op maat! Volgens diverse bronnen gaan bedrijven zoals zip zo te werk. Ze hebben (hadden) een aangepaste software die jarenlang standaard geinstalleerd wordt bij het chippen waardoor de updates van de latere jaren niet meegenomen worden. Uiteraard wordt bij onderhoud van de dealer de software overschreven maar wat met auo's die bij een onafhankelijke garage langs gaan bijvoorbeeld? Zij kregen tijdens de garantieperiode bv aanpassingen die volledig teniet gedaan worden bij installatie van de tuning bij een minder goede aanbieder.

Juist maar een bedenking die ik me maak... En niet elk bedrijf gaat gelijk te werk natuurlijk.
Ik wil gewoon weten hoe ze het verschil maken tussen 'standaard' en 'op maat'.

ElScorpione

Forumguru
Op de site van VAG Techniek staat dit:
"Wij lezen altijd de standaard software uit om een chiptuning te maken op basis van het origineel. Wij gebruiken geen standaard programma's. U krijgt dit origineel mee op een CD als backup mocht u in de toekomst ooit terug willen naar de standaard software."

Ik heb de originele software op dvd meegekregen.

Testedoene

Forumguru
Ik zal mijn bevindingen hier posten zodra het gebeurd is. De maattuning komt, na overleg met de tuner, te vervallen. Ik hoef niet het maximale uit de motor te halen. Ik vind het belangrijker dat er er een veilige marge is. Ze gaan dus een wat beperktere tuning doen.

Tuning op maat komt te vervallen? Beperktere tuning (op uw verzoek) noem ik maatwerk?

Vandaag is de operatie uitgevoerd. Zeer goede indruk gekregen van VAG Techniek. DPF is verwijderd, EGR is dicht en er is een standaard chiptuning gedaan. Ik merk een behoorlijk verschil. Tot nu toe rijdt de auto veel beter dan eerst. Laten we hopen op veel probleemloze kilometers!

Standaard chiptuning?

Op de site van VAG Techniek staat dit:
"Wij lezen altijd de standaard software uit om een chiptuning te maken op basis van de originele software van uw wagen. Wij gebruiken geen standaard programma's. U krijgt dit origineel mee op een CD als backup mocht u in de toekomst ooit terug willen naar de standaard software."

Ik heb de originele software op dvd meegekregen.

Begrijpt u mijn verwarring?
Ik concludeer hieruit dat u weldegelijk maatwerk ontving, op uw verzoek werden de limieten niet opgezocht.
De standaard software van uw eigen wagen (niet een algemene versie die op elke auto gewoon wordt geïnstalleerd) werd aangepast en u kreeg de originele standaard software mee op DVD.

ElScorpione

Forumguru
Yep, die begrijp ik op zich wel. Ik had eerst voor maattuning gekozen. Dus afstellen op de rollenbank. Maar dat vond ik bij nader inzien niet nodig. Daarom heb ik na overleg met VAG Techniek voor het standaardpakket gekozen. Daarbij geen afstelling op de rollenbank. Ook de standaardtuning voeren ze uit op basis van de software van je auto. Dat staat althans op de site. Heb daar verder niet naar gevraagd. Zou je uiteraard zelf even kunnen doen als je tuning bij VAG Techniek overweegt. Ik ben er zeer tevreden mee.

Bovenaan Onderaan