Toch maar chiptuning en EGR wegschrijven

Testedoene

Forumguru
Ik zal mijn bevindingen hier posten zodra het gebeurd is. De maattuning komt, na overleg met de tuner, te vervallen. Ik hoef niet het maximale uit de motor te halen. Ik vind het belangrijker dat er er een veilige marge is. Ze gaan dus een wat beperktere tuning doen.
Tuning op maat dus :D
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@ElScorpione, geen maat tuning ivm extra kosten in dit geval? Het maximale er uit halen doe je met je rechtervoet namelijk. Een mooie vermogenskromme zonder bergen en dalen ga je zeker meer kunnen waarderen :jaja:
 

ElScorpione

Forumguru
Ik zal het morgen nog wel eens overleggen met VAG techniek. Het gaat er mij om dat ik nog 3 jaar zonder gedoe met de auto door kan rijden (en dan waarschijnlijk een superb ga aanschaffen ;)).
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

ElScorpione

Forumguru
Omdat ik zelf lang aan het twijfelen was of ik het moest laten doen en waar ik het moest laten doen, zal ik mijn ervaringen nog even wat uitgebreider beschrijven. Dit voor de twijfelaars onder ons.

Zoals gezegd werd ik op vrijdag 19 juni verwacht bij VAG Techniek in Nuenen. Om half negen stond ik voor de poort en zoals afgesproken was men al aanwezig. Bij binnenkomst valt meteen op hoe netjes verzorgd alles er uit ziet. Er is een kraaknette wachtruimte met onder andere een koffieautomaat. De receptie bevindt zich in dezelfde ruimte. Receptionist Thijs nam vervolgens met mij door wat we hadden afgesproken. Ik kreeg een keurig nette VW Up! mee en mijn auto zou rond een uur of vier klaar zijn. Iets na vier uur keerde ik terug en mijn auto stond al buiten. Op tijd klaar dus. Bij de receptie werd nog even alles doorgenomen met excuses omdat ik niet gebeld was dat de auto klaar was. Door drukte was men daar nog niet aan toegekomen.

De EGR is afgedicht met een plaatje en het roetfilter is verwijderd. Het filter is vervangen door een RVS buis. De sensoren van de uitlaatgassen zijn overgezet in de buis. Verder is er een standaardtuning uitgevoerd. De originele motorsoftware krijg je mee op een DVD. Je krijgt ook een Powered by VAG Techniek sticker mee voor op je auto of onder de motorkap.

Inmiddels enkele honderden kilometers gereden en ik moet zeggen dat het tot nu toe prima bevalt. De auto rijdt merkbaar beter. Bij het starten van de auto komt er nu wel zichtbaar wat rook uit de uitlaat en ook aan de buitenkant van de auto is te horen dat het uitlaatsysteem niet meer origineel is. De auto bromt meer. Dit neemt overigens weer af als de motor goed warm is. Ik vind dat eigenlijk wel prima. Klinkt wat sportiever. In de auto is het extra geluid vrijwel niet te horen. De auto bromt iets meer dan eerst, maar dat is niet hinderlijk. Bij flink gas geven heb ik nog geen roetwolken achter mijn auto gezien. Dat was bij mijn Opel Astra destijds wel het geval. Over het verbruik kan ik nog weinig zeggen. Ik heb vooralsnog niet de indruk dat de auto meer is gaan verbruiken, maar ook niet duidelijk minder. Dat zullen we na verloop van tijd zien aan mijn verbruiksmonitor.

Binnenkort gaat mijn auto voor groot onderhoud naar de VW dealer. Gezien de afstand is het voor mij niet erg interessant om dat ook bij VAG Techniek te laten doen, maar anders deed ik dat zeker wel! Ben benieuwd wat ze er bij VW van zeggen. Ze zijn namelijk op de hoogte van de ingreep en zijn erg benieuwd naar het resultaat.

Het zal nog even afwachten zijn wat de nieuwe kabinetsplannen gaan betekenen voor ons DPF loze rijders. Het kabinet is van plan om diesels ronder roetfilter extra te belasten (in de vorm van een hogere wegenbelasting). Misschien wordt de aanwezigheid van een DPF dan wel ineens een APK eis. We zullen het zien.

Kortom, tot nu toe dus geen spijt.
 

punicajack

Actief lid
Goed informatief stukje. Ik heb dan een Greentech ipv een Greenline, maar voor de rest dezelfde auto met vergelijkbare km-stand. Ben benieuwd of deze ook gaat kwakkelen, dan zou ik het ook overwegen, maar goed om te weten dat je eerste ervaring erg positief is.

Het feit dat ik denk dat het uiteindelijk wel een APK eis (vanaf een bepaald bouwjaar) wordt zal ik het niet preventief laten uitvoeren.

Iig hoop ik dat je m.b.t. dit systeem nu helemaal uit de problemen bent.:jaja:
 
@ElScorpione, dank voor de info en fijn dat het allemaal goed is gegaan.
Nadat ik mijn sensor heb vervangen heb ik gelukkig geen foutmeldingen meer gehad.
Mocht dit toch gebeuren dan overweeg ik om dezelfde ingreep te laten doen.
 

ElScorpione

Forumguru
Weer even een kleine update. Ik heb het idee dat het verbruik van mijn auto niet is afgenomen, integendeel. Ik heb de indruk dat de auto zelfs iets meer verbruikt dan voorheen. Vooral op de snelweg bij hogere snelheden. Moet eigenlijk zeggen dat ik nu wel extra op het verbruik let. Misschien ligt het ook aan het feit dat ik af en toe het extra vermogen wel aanspreek (bij inhalen bijvoorbeeld).
 

ElScorpione

Forumguru
En wederom een kleine update voor de geinteresseerden. Vandaag was mijn Skoda bij de VW dealer voor groot onderhoud. Gelijk maar even gevraagd of ze de APK eisen wilden controleren. Er waren geen foutcodes in het geheugen aanwezig. De Readiness test via de OBD poort faalde. Een Incomplete op de EGR. Dat betekent dus een roetmeting. De maximale uitstoot bij maximale belasting was 0,45 en dat is een uitstekende waarde. Volgens de APK keurmeester mag die maximaal 2,50 zijn. Geen enkel probleem voor de APK dus.
 

oco1979

Forumguru
[

De EGR is afgedicht met een plaatje en het roetfilter is verwijderd. Het filter is vervangen door een RVS buis. De sensoren van de uitlaatgassen zijn overgezet in de buis. Verder is er een standaardtuning uitgevoerd. De originele motorsoftware krijg je mee op een DVD. Je krijgt ook een Powered by VAG Techniek sticker mee voor op je auto of onder de motorkap.

EGR-klep afgedicht met plaatje :pieker:.

Dicht is dicht in mijn ogen,toch softwarematig dichtgezet ?

Mogelijks voor de zekerheid als die nog wat open sta(roetvorming) een plaatje tussen gestoken ?

'Standaardtuning' met dpf leeg :pieker:.

Er zit meer in en zeker naar fijntuning.

Bij hun kan je kiezen zeker standaard of op maatchip en/of vermogensrun ?

Belangrijkst is dat deze goed rijd en geen foutmelding heeft.

enjoy.

:rockon:
 

ElScorpione

Forumguru
Softwarematig dichtgezet EN een plaatje ertussen. Dan weet je zeker dat hij 100% dicht zit. Ik heb inderdaad een standaardpakket gekozen. De maattuning is met vermogensrun en fijnafstelling op de rollenbank. Was voor mijn motor niet perse nodig, aangezien de standaardsoftware al behoorlijk verfijnd is. Ze tunen deze motor regelmatig. Ik vond dat bovendien ook niet nodig. Ik hoef niet het maximale uit de motor te persen. Ik houd liever een veilige marge aan. Maar tot nu dus zeer tevreden. Rijdt goed en geen foutmeldingen.
 

ElScorpione

Forumguru
Weer even een kleine update. Inmiddels de vakantie naar Zuid-Frankrijk achter de rug. De Skoda heeft zich prima gedragen. Zowel op de heen- als op de terugreis geen enkel probleem. Meer dan 3.000 kilometer gereden. Vooral in de bergachtige gebieden is het extra koppel goed te merken. Waar ik vorig jaar bij optrekken (vanaf 100 per uur) bergop terug moest naar de vierde versnelling, kon ik nu in de vijfde blijven (stuk vanaf Clermont-Ferrand naar de middellandse zee is vrij bergachtig). De auto rijdt echt veel beter op die lange stukken. Op de terugweg meer dan 5 uur achter elkaar met 130 over de tolwegen gereden en alles bleef prima functioneren. De RVS pijp is eigenlijk nauwelijks hoorbaar. En aan mijn verbruiksmonitor kun je zien dat ik een net verbruik heb neergezet (met dakkoffer, volle belading en 4 inzittenden). Dus ik ben nog steeds zeer tevreden.
 

Kogamyata

Senior Member
@ElScorpione Daar liggen heel wat hellingen van 7% en tot 1100 m hoogte. Als ie dat daar met 130 km/u doet, dan is ie beresterk. Heb jij toevallig ook cijfers over de koel en olietemp. in dat gebied. Mooie weg.
 

ElScorpione

Forumguru
Die heb ik zeker @Helmond42. De temperatuurmeter in het dashboard bleef constant op 90 graden. Werd niet wamer, ook niet kouder. Via het MFD zag ik dat de olie op de heenweg niet warmer werd dan 105 graden. De buitentemperatuur was toen een graad of 21. Op de terugweg heb ik 108 graden gezien, met een buitentemperatuur van 32,5 graden. Dit was dan bij de toegestane snelheid op de weg. Ik heb vrijwel geen file gehad.
 

Testedoene

Forumguru
Vandaag is de operatie uitgevoerd. Zeer goede indruk gekregen van VAG Techniek. DPF is verwijderd, EGR is dicht en er is een standaard chiptuning gedaan. Ik merk een behoorlijk verschil. Tot nu toe rijdt de auto veel beter dan eerst. Laten we hopen op veel probleemloze kilometers!
Hetgene ik me afvraag bij de standaard chiptuning: wordt jouw originele software gewoon overschreven of wordt er bij bepaalde waarden gewoon bv 20% toegevoegd?
Bij een overschrijving loop je het risico dat bepaalde updates niet in de eventuele standaardsoftware vervat zitten met de nodige nare mogelijke gevolgen van dien...
 
Bovenaan Onderaan