Toerentallen bij 120 km/u

turboturbo

Forumguru
Op autoweek kon ik de verschillende overbrengingsverhoudingen van de transmissie niet vinden voor de Fabia's.
Ik vroeg me af of andere motoriseringen dezelfde verhoudingen hebben, of niet.
Vandaar dit draadje: post hier je type motor en welk toerental de motor (ongeveer) draait bij bepaalde snelheden.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Welk toerental draait jouw motor (in 5e versnelling)

- type motor: 1.2 12V (AZQ)
- toeren bij 100 km/u: 3300 tpm
- toeren bij 120 km/u: 4100 tpm
 
  • Leuk
Waarderingen: KWc

laagvlieger

Forumguru
Gaat het om de snelheid op de teller?

Bij de Fabia 1 van mijn broer met 1.4 TDI motor:

100 km/u: 2200 toeren
120 km/u: 2750 toeren
 

laagvlieger

Forumguru
Als je een afwijkende bandenmaat hebt zul je dat nooit zien op de teller, alleen op de navigatie (dus de werkelijke snelheid). Tenzij je een auto hebt die weet wat voor bandenmaat er op ligt, blijft 1 omwenteling van het wiel voor de tacho gelijk.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je een afwijkende bandenmaat hebt zul je dat nooit zien op de teller, alleen op de navigatie (dus de werkelijke snelheid).
Een afwijkende bandenmaat leidt tot een afwijkende (werkelijke) snelheid bij gelijkblijvend toerental.

Als gevolg daarvan zul je zowel op de teller alsook op de navigatie een andere snelheid waarnemen. Met behulp van de navigatie kun je uiteraard ook zien wat de afwijking in het toerental (en in de tacho-aanwijzing) wordt bij gelijkblijvende werkelijke snelheid.
 

turboturbo

Forumguru
:regels:
Jongens, is er al genoeg geschreven over snelheidsmeter afwijkingen icm afwijkende band / velg combinaties, dus laten we deze discussie in dit draadje daar buiten houden.

Plaats in plaats daarvan ook gezellig jouw toerentallen! Daar was het me nl. om te doen :)

Bij het oriënteren voor de aankoop van een 2e hands Fabia, zou ik het wel fijn vinden om de verschillen van de verschillende type motoren met elkaar te kunnen vergelijken. Als je bv. veel snelweg rijdt kan ik me voorstellen dat je een type motor kiest die daar geschikt voor is.

Dagelijks over een stuk snelweg blazen met 130 km/u met dan 4500 toeren per minuut is dan misschien niet wat je wilt, bijvoorbeeld.
 

Canon-Eye

Forumguru
genoeg geschreven over snelheidsmeter afwijkingen icm afwijkende band / velg combinaties, dus laten we deze discussie in dit draadje daar buiten houden.
Op zichzelf is dat juist. Maar foutieve informatie (zelfs indien niet helemaal ontopic) moet m.i. wel weersproken worden, anders gaat het mogelijk een eigen leven leiden...

Als de toerentallen van m'n FII GL ook van belang zijn, dan hou je die nog even van me tegoed tot ik weer eens op de snelweg kom.
 

turboturbo

Forumguru
Als de toerentallen van m'n FII GL ook van belang zijn
Ik ben niet zo op de hoogte welke motoriseringen de Fabia II is aangeboden. Ik dacht alleen 1.2 MPI, TSI en TDI en daaronder ook nog automaten? Als ik zelf in de markt zou zijn voor een 2e hands Fabia II, zou ik daar op zich wel benieuwd naar zijn. Misschien een idee om in het Fabia II subforum ook een toerental bij 120 km/u draadje te openen?
 

Skoody Boo

Actief lid
1.2 instapmoter 44kw weet niet hoe die heet
1.2 mpi (die ken jij)
1.2 tsi 63kw
1.2 tsi 77kw >> ook met DSG
1.4 tsi = RS
1.2 tdi
1.6 tdi (maar dat ding bestaat nauwelijks in Nederland) >> ook met DSG

Wat jij wilt is een tsi, maakt voor toeren bij 120 niet uit welke. Bij een echte 120 km/u draait de mijne 2950 t/m.
Ik heb mij door Captain Hook bij de buren laten vertellen dat je op de duitse skoda-site alle bakverhoudingen kunt vinden.
De Seat Ibiza heeft een 6-bak, wellicht is de 6 zwaarder dan de 5 van de Fabia, en dus ook de moeite waard als lage toeren een zwaar criterium zijn.
 

turboturbo

Forumguru
Lijkt me erg nuttig voor in het Fabia II forum!

Laten we hier vooral verdergaan met de nog niet genoemde motoriseringen van de Fabia I!
Ik ben erg benieuwd naar de 1.4's, 2.0mpi en 1.9tdi
 

turboturbo

Forumguru
type motor: 1.4 mpi (68 pk / 50kW)

toerental bij 100 km/u: 2833 tpm
toerental bij 120 km/u: 3.400 tpm

@hieronder dank voor de aanvulling!
 

ArjanGr

Senior Member
Ik rijdt met m'n Fabia I, 1.2 HTP 12V bij 120 km per uur op de wintervelgen(r14) 3900 toeren en m'n zomervelgen(r16) 4000 toeren per minuut.
Vindt het zelf vrij hoog en als ik hem ooit eens doortrap tot 170 km/uur dan zit ik nog niet in het rode gedeelte(moet nog even kijken waar bij mij het rode gedeelte begint, meende bij 5500 toeren).
Anderen met dit type motor dezelfde toerentallen?
 

turboturbo

Forumguru
Ik, @ArjanGr (zie openingspost)

Ik moet zeggen dat deze driecilinder alsnog lekker stil is bij 120km/u (ik hoor vooral wind en band geruis) maar voor m'n gevoel mis ik een hoger verzet voor de langere afstanden snelweg (als ik bijv. 2,5 uur naar Groningen rijd)

Zou deze motor het niet aankunnen om met minder toeren 120 km/u te rijden? De 1.4 mpi 68pk variant is maar 3 pk en 8 nM koppel sterker en draait al een nette 3400 tpm bij 120 km/u.
De 1.2 driecilinder kan volgens carbase tot 5.400 tpm halen (en dat kan ie makkelijk weet ik uit ervaring), dat doet alleen de 2.0 liter motor hem na :tongue:

Ik vind de overgang van 4e naar 5e versnelling heel klein vergeleken met de overige overgangen tussen de verzetten, wat nodig lijkt om vlot van 80 km/u door naar de 120 km/u te kunnen trekken. Maar ja dat resulteert dus in een vrij hoog toerental op cruise snelheid.
 
Bovenaan Onderaan