Toerentallen bij 120 km/u

Skoody Boo

Actief lid
Dan moet je of een versnelling er bij in proppen in een vrij kleine auto (wordt ook weer zwaarder), of je krijgt het greenline effect = nauwelijk acceleratie boven de 100.

Verder moet bij hogere snelheden de motor ook echt vermogen leveren, en of het dan ook veel zuiniger en comfortabeler is om weinig toeren te maken is nog maar de vraag.
 

turboturbo

Forumguru
Ik deel je overweging, @Skoody Boo. Het zou immers kunnen dat voor het afstellen van het 5e verzet, per motor bekeken wordt wat de zuinigste afstelling is voor, laten we zeggen, 120 km/u.
Een reden waarom de fabrikant dit juist niet zou doen, zou uit kosten overweging kunnen zijn (bijv. alle benzine motoren dezelfde versnellingsbak - klaar)s

Je kunt wel minder toeren willen maken, maar daar heb je niks aan als de motor daardoor juist harder moet werken (er meer benzine ingespoten wordt per omwenteling) en daardoor onder de streep een negatief uit komt.
Ook de geluidshinder zou toe kunnen nemen - met name bij een drie cilinder die al lekker roffelt bij het optrekken - als er meer arbeid geleverd moet worden (gaat dan brommen) Die klacht lijk ik ook wel eens over de 1.2TDI te lezen wanneer men het advies van de schakelindicator op zou volgen...

Maar ik heb ook wel eens gelezen (vast van iemand die het vast ook weer ergens opgevangen heeft) dat de Duitsers 'niet terug willen schakelen' (bij inhalen?) op de Autobahn. Dus dat het toerental door Duitse fabrikanten bewust niet laag afgesteld wordt. Ik weet dus niet of dat (helemaal) waar is.
 

Cordoba

Forumguru
Gisteren een langere rit gemaakt en even gecheckt:
bij 120 km/u: 3350 rpm in 5
dat zou bij 100 km/u dus 2800 rpm moeten geven.
BBY is dus de 1.4 16V met 75 pk.

Overigens wel eens gereden met een Cordoba 6L met 6-bak (dieselblok), het viel mij op dat het blok echt een heel beperkt toerengebied goed presteert, en minimum snelheid in 6 ligt dik boven de 100 km/u.

Tenslotte is het niet zo, dat een blok altijd het zuinigst rijd bij het laagste toerental (dus hoogste versnelling), je kunt een motor ook te weinig toeren laten maken om goed te presteren.
Je kunt het zelf ook checken door bij bepaalde snelheid met weinig toeren een stukje op de cruisecontrol te rijden, en kijken wat de boordcomputer aangeeft voor verbruik, vervolgens dezelfde snelheid gaan rijden in een lagere versnelling, en opnieuw kijken wat de BC voor verbruik aan geeft. Als de BC in een lagere versnelling een lager verbruik aangeeft, reed je eerder dus in een te hoge versnelling.
 

turboturbo

Forumguru
Tenslotte is het niet zo, dat een blok altijd het zuinigst rijd bij het laagste toerental (dus hoogste versnelling), je kunt een motor ook te weinig toeren laten maken om goed te presteren.
Ja dat denk ik dus ook. Ik denk dat dat ook de reden is dat bijv. de 1.2mpi motoren een relatief hoger toerental draaien bij 120 km/u. Lager zou misschien wel kunnen, maar dan moet de motor misschien wel harder werken om de benodigde energie/kracht te leveren, en dat kost ook peut.

Bedankt voor je toerental - aanvulling!
 
Tenslotte is het niet zo, dat een blok altijd het zuinigst rijd bij het laagste toerental (dus hoogste versnelling), je kunt een motor ook te weinig toeren laten maken om goed te presteren.
Je kunt het zelf ook checken door bij bepaalde snelheid met weinig toeren een stukje op de cruisecontrol te rijden, en kijken wat de boordcomputer aangeeft voor verbruik, vervolgens dezelfde snelheid gaan rijden in een lagere versnelling, en opnieuw kijken wat de BC voor verbruik aan geeft. Als de BC in een lagere versnelling een lager verbruik aangeeft, reed je eerder dus in een te hoge versnelling.
Dit is bijzonder juist Cordoba!
Ik ben eens een hele tijd met de verhouding "toerental" <-> "benzineverbruik op de boord-computer" aan het testen geweest.
Daaruit is gebleken dat het moderne rijden zoals ze dat adviseren vaak helemaal niet klopt.
Als je let op je boordcomputer rijdt je veel zuiniger.
Mijn motor 1.4 MPI, 8cil
 

Canon-Eye

Forumguru
1.4 MPI, 8cil
Dié kende ik nog niet? :winkie:

Overigens ben ik het met je eens - ik hou standaard het actuele verbruik voor m'n neus, want dat is m.i. een veel betere leidraad dan die schakelindicator.
 

laagvlieger

Forumguru
2850 rpm bij 120 km/u // 1.4 TDI 70 pK
Mijn vader heeft dezelfde motor in z'n Fabia (nouja, met 80 pk dan) en ik vind het veel te veel toeren maken op de snelweg. Vooral omdat die motor zoveel reserve heeft, de motor lijkt het aan te kunnen met minder toeren waardoor die zuiniger zou zijn. Ookal omdat die motor zo'n herrieschopper is. De Fabia Greenline van voor de facelift (ook met 1.4 TDI) heeft een aangepaste versnellingsbak met een langere 4 en 5 waardoor die bij 120 slechts 2300 toeren draait, en dat geeft zoveel meer comfort. En van die lange overbrengingen, de 1.4 TDI trekt bij lage toeren ook al prima, in tegenstelling tot de 1.2 TDI.
 

turboturbo

Forumguru
@laagvlieger puur op gevoel ben ik het met je eens, maar vergis je niet: het hoeft technisch niet zo te zijn dat de motor daadwerkelijk zuiniger zou lopen bij minder toeren met een iets grotere overbrenging. Het kan dan zijn dat doordat er meer kracht geleverd moet worden alsnog een (min of meer) zelfde hoeveelheid brandstof verbruikt wordt (of nog erger: juist meer) Vergeet niet dat de 1.4TDI (uit de generatie Fabia mk. I) slechts drie stampers heeft, dus de te leveren kracht moet over minder cilinders verdeeld worden vergeleken met een 4-cilinder?

Uit oogpunt van comfort ben ik het trouwens helemaal met je eens....waar ook nog wel een aantekening bij te maken valt: rond de 2200 ~ 2500tpm is de drieclilinder in mijn Fabia het meest rumoerig; zeg maar alsof bij dat toerental de resonantie het hoogst is. En vanaf 2500 tot 3000 toeren wordt het juist weer lekker rustig tot aan de 4000 waar het rumoer weer iets toeneemt. Had in dit voorbeeld de toerenteller 2200 ~ 2500tpm aangewezen bij 120 km/u dan had ik wellicht juist een comfort probleem (dreunend geluid)
 

ArjanGr

Senior Member
@turboturbo: Ik heb precies dezelfde motor als jou, zei het een paar jaartjes jonger, maar ervaar precies hetzelfde. Rond de 2200-2800 toeren is die onrustiger als dat je hem op de snelweg naar de 120km/u, dus tegen de 3800 toeren aan hebt. Bijzonder wel eigenlijk.. Maar het zal wel zo horen dus;)
 

Vlaar032

Senior Member
Je kan wel 'n beetje rommelen met de bandenmaat. Mijn F2combi 1.4tdi deed op 185/60/r14 bij 120 km/u 2885 toeren. Als ik dan ietsjes harder ging zo rond 130 zet die "driekwart 1,9 tdi" een flinke keel op boven de 3100 toeren!:mad:

Nu met 185/65/r14 doet-ie 2795 rpm bij 120. En iets boven de 3000 rpm bij 130. Ik ga 't hierna nog een maatje groter proberen als die op zijn: 185/70/r14 dan zal de grens in de wielkasten wel bereikt zijn. Dan kom ik op 2711 rpm bij 120. :sleep:
 

Vlaar032

Senior Member
Die versnellingsbak van de 1,4 tdi Greenline zou ik d'r aan moeten hangen. Zoals bij de vader van @laagvlieger...Lol zou die passen? 'n Bakkie kost 3 a 400 euri op een 2e hands onderdelen site. Want al die 1,4 tdi GL-len hebben een max trekgewicht van 800kg. Maar mijn caravan beladen is 1000 kg. Als ik die bak zou verwisselen blijft het bij mij op de papieren 1000 kg...En ik heb dan die stugge vering niet.
 
Bovenaan Onderaan