Canon-Eye
Forumguru
Dat is goed oplosbaar door middel van hulpveren.En ik heb dan die stugge vering niet.
Staat helemaal los van de versnellingsbak...
Dat is goed oplosbaar door middel van hulpveren.En ik heb dan die stugge vering niet.
rij na 12 jaar nog steeds vrolijk in rond in mijn fabia 2.0mpi.
er staat nu 250,000km op de teller en het verbruik zit tussen de 12 en 17 km de liter en rond de 2200 toeren 100kmh
maar gemiddeld zit ik op 1 op 16 half
Als dat in dezelfde versnelling is, klinkt het rekenkundig gezien niet logisch.100km/u: 2200 tpm
120km/u: 3200 tpm
De 5e versnelling is meestal een daadwerkelijke versnelling i.p.v. een vertraging toch? Alleen als die 1 op 1 is (vaak de 4e versnelling) zou je rekensom mogelijk opgaan. Geen idee hoor, eigenlijk.Als dat in dezelfde versnelling is, klinkt het rekenkundig gezien niet logisch.
Immers:
Het toerental bij 120 zou dan ook rond de 2640 moeten liggen...
- 100>120 is een toename van 20%
- 2200>3200 is een toename van 45%
Ik zei erbij: "in dezelfde versnelling".Ik ben niet van de wiskundige dingen maar.....
Motoromwentelingen is toch wat anders dan snelheid aan de wielen m.i.
Tel daarbij rolweerstand, luchtweerstand enzovoort op en je kunt m.i ziet zo simpel rekenen.
2200tpm is voor mijn gevoel ook erg weinig voor een 4 cilinder motor - edit - met handbak.Dan zou je bij 100km/U uit moeten komen op 83,33333333% van 3200 oftewel 2667 rpm.
Dat vind ik - met een positieve afwijking van ruim 21% - niet "ongeveer 2200"...
Dus ofwel de waarneming klopt niet, of de toerenteller wijkt af.
Of de informatie komt van twee verschillende voertuigen met een 2.0 motor, maar niet noodzakelijkerwijs een exact gelijke versnellingsbak, dat kan natuurlijk ook nog.
Daarom ben ik zo blij met dit forum. Zo blijf ik bijleren.Troost je, de echte wiskunde (meetkunde, algebra, e.d.) waar allerlei formules aan te pas komen was ook niet mijn favoriete aandachtsgebied (op de stereometrie oftewel ruimtelijke meetkunde na dan). Net goed genoeg om HBS-B te halen, dat dan weer wel.
Maar hier gaat het over getallen en hun onderlinge verhoudingen en daar was ik nou toevallig wel redelijk sterk in. Veel gemak van gehad bij een heel beroepsleven in de logistiek...