Toerentallen bij 120 km/u

turboturbo

Forumguru
Uit een ander topic, nog een 2.0MPI:

100km/u: 2200 tpm
120km/u: 3200 tpm

rij na 12 jaar nog steeds vrolijk in rond in mijn fabia 2.0mpi.
er staat nu 250,000km op de teller en het verbruik zit tussen de 12 en 17 km de liter en rond de 2200 toeren 100kmh

maar gemiddeld zit ik op 1 op 16 half
 

Desperado

Forumguru
Ik ben niet van de wiskundige dingen maar.....
Motoromwentelingen is toch wat anders dan snelheid aan de wielen m.i.
Tel daarbij rolweerstand, luchtweerstand enzovoort op en je kunt m.i ziet zo simpel rekenen.
 

turboturbo

Forumguru
Als dat in dezelfde versnelling is, klinkt het rekenkundig gezien niet logisch.
Immers:
  • 100>120 is een toename van 20%
  • 2200>3200 is een toename van 45%
Het toerental bij 120 zou dan ook rond de 2640 moeten liggen... :pardon:
De 5e versnelling is meestal een daadwerkelijke versnelling i.p.v. een vertraging toch? Alleen als die 1 op 1 is (vaak de 4e versnelling) zou je rekensom mogelijk opgaan. Geen idee hoor, eigenlijk.

Ik vrees dat in dat geval de observatie van betreffende forum genoten (of iig één) in twijfel getrokken moet worden.

Het zijn 2 verschillende observaties waarbij betreffend forumlid van de 100km/u vermeldde ‘ongeveer’. Dus die is mogelijk iets afwijkend.

Vooralsnog is dit wat we hebben aan info.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik ben niet van de wiskundige dingen maar.....
Motoromwentelingen is toch wat anders dan snelheid aan de wielen m.i.
Tel daarbij rolweerstand, luchtweerstand enzovoort op en je kunt m.i ziet zo simpel rekenen.
Ik zei erbij: "in dezelfde versnelling".
Dus dan zijn de overbrengingsverhoudingen gelijk gebleven.
Rol- en luchtweerstand zijn daarop niet van invloed - die beïnvloeden wel het brandstofverbruik want de motor moet harder werken om die hogere snelheid te kunnen bereiken.

Dus: ja, zo simpel is het wel - bij gelijkblijvende overbrengingsverhoudingen (dus in dezelfde versnelling, welke dan ook!) is er een 1 op 1 relatie tussen toerental van de krukas en dat van de wielen.
En daarom trokken de gepresenteerde getallen mijn aandacht: Er Klopt Iets Niet...
 

Canon-Eye

Forumguru
Dan zou je bij 100km/U uit moeten komen op 83,33333333% van 3200 oftewel 2667 rpm.
Dat vind ik - met een positieve afwijking van ruim 21% - niet "ongeveer 2200"...

Dus ofwel de waarneming klopt niet, of de toerenteller wijkt af.
Of de informatie komt van twee verschillende voertuigen met een 2.0 motor, maar niet noodzakelijkerwijs een exact gelijke versnellingsbak, dat kan natuurlijk ook nog.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Troost je, de echte wiskunde (meetkunde, algebra, e.d.) waar allerlei formules aan te pas komen was ook niet mijn favoriete aandachtsgebied (op de stereometrie oftewel ruimtelijke meetkunde na dan). Net goed genoeg om HBS-B te halen, dat dan weer wel.
Maar hier gaat het over getallen en hun onderlinge verhoudingen en daar was ik nou toevallig wel redelijk sterk in. Veel gemak van gehad bij een heel beroepsleven in de logistiek...
 

turboturbo

Forumguru
Dan zou je bij 100km/U uit moeten komen op 83,33333333% van 3200 oftewel 2667 rpm.
Dat vind ik - met een positieve afwijking van ruim 21% - niet "ongeveer 2200"...

Dus ofwel de waarneming klopt niet, of de toerenteller wijkt af.
Of de informatie komt van twee verschillende voertuigen met een 2.0 motor, maar niet noodzakelijkerwijs een exact gelijke versnellingsbak, dat kan natuurlijk ook nog.
2200tpm is voor mijn gevoel ook erg weinig voor een 4 cilinder motor - edit - met handbak.

Wat nog kan is dat er sprake is van een automaat, dan zijn de verhoudingen natuurlijk anders.
Ik zou niet verwachten dat er onder de Fabia I met 2.0 motoren verschillende handbediende versnellingsbakken zijn geleverd.
 

Desperado

Forumguru
Troost je, de echte wiskunde (meetkunde, algebra, e.d.) waar allerlei formules aan te pas komen was ook niet mijn favoriete aandachtsgebied (op de stereometrie oftewel ruimtelijke meetkunde na dan). Net goed genoeg om HBS-B te halen, dat dan weer wel.
Maar hier gaat het over getallen en hun onderlinge verhoudingen en daar was ik nou toevallig wel redelijk sterk in. Veel gemak van gehad bij een heel beroepsleven in de logistiek...
Daarom ben ik zo blij met dit forum. Zo blijf ik bijleren.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Het wordt steeds spannender. Canon-Eye's opmerking klopt. Je zou dat ook in een grafiekje kunnen uitzetten. Dan krijg je een mooie rechte lijn waaraan je de theoretische snelheid of het toerental zó kunt aflezen.
Uitsluitend afgaande op de metertjes in de desbetreffende koets. Afkomstig van de fabriek is dat redelijk in orde. Het gaat mij natuurlijk niet om absolute snelheden en toerentallen.
Sterker nog, je kunt dit voor elke versnelling doen van elke onderhavige handgeschakelde auto. Was vroeger heel gewoon en zag je ook in elk zichzelf respecterend autoblad bij elke test staan.
Ik vind nu twee toerentallen bij 100 km/h van de 2.0 MPI 8V motor. Benieuwd wat uiteindelijk de meest juiste is met de gewone standaard maat banden.
 

Tees

Donateur
Om nog maar een toerental bij te dragen aan dit topic, van mijn Fabia 1 Combi met 1.4 16V (BBY) motor:
2850 tpm bij 100 km/h

120 rij ik tegenwoordig niet meer, dus die moet ik schuldig blijven ;)
 
Bovenaan Onderaan