Top snelheid OIII 1.6 TDI DSG7

TL@

Forumguru
Iemand wel eens aan zijn eigen veiligheid en vooral aan de veiligheid van z'n medepassagiers gedacht? Strak gaat hier iemand nog zeggen dat ie in Duitsland altijd plankgas rijdt terwijl z'n kinderen op de achterbank zitten :(

De auto is gemaakt voor die snelheid en als de situatie het toelaat, waarom dan niet? Bij het terugkomen van Tsjechie deze zomer is er ook een stuk Duits beton van 200km gepasseerd op een uurtje, geen enkel andere auto tegen gekomen (slechts 1 of 2 vrachtwagens die met een iets lagere snelheid werden ingehaald). Moeder de vrouw en mijn dochter lagen gewoon rustig te slapen.
 

Joske

Forumguru
@TL@ wat is de topsnelheid van jouw bolide? Ik vond voor de 2.0TDI iets van 208 km/u. Dacht dat het meer zou zijn?
 

Rallye

Forumguru
Iemand wel eens aan zijn eigen veiligheid en vooral aan de veiligheid van z'n medepassagiers gedacht? Strak gaat hier iemand nog zeggen dat ie in Duitsland altijd plankgas rijdt terwijl z'n kinderen op de achterbank zitten :(

Waarom moet er iemand toch altijd zoiets zeggen? Als je zelf (legaal, daar waar het kan, zoals in het topic wordt aangegeven) dit soort dingen niet doet, laat dan anderen wel de lol. Lees het topic dan niet.....
 

Wesly

Senior Member
Waarom moet er iemand toch altijd zoiets zeggen? Als je zelf (legaal, daar waar het kan, zoals in het topic wordt aangegeven) dit soort dingen niet doet, laat dan anderen wel de lol. Lees het topic dan niet.....
Ik wil geen moraalridder zijn hoor Rallye (naam doet vermoeden dat jij een professionele rijder bent). Maar meestal overleeft de bestuurder het wel en zijn gezin niet. Een auto kan die snelheid wel aan maar is alleen niet meer te besturen bij zulke snelheden, dus.....
Maar ieder zijn tijd om opnieuw te gaan puberen hoor. Tieners zien nou eenmaal de gevaren niet zo snel in :)
 

Barrokok

Actief lid
Zullen we de discussie over hoe hard je mag rijden en of dat al dan niet veilig is, in een ander topic bespreken?

Mijn vraag was, hoe hard kan de 1.6 TDI DSG7, iets wat veel mensen toch interessant vinden om te weten. Ik wel althans.
 

CDK

Forumguru
Ik wil geen moraalridder zijn.......
Daar leek het wel op IMHO....

Maar ieder zijn tijd om opnieuw te gaan puberen hoor. Tieners zien nou eenmaal de gevaren niet zo snel in :)
Er bestaat ook een variant als "verantwoord hard rijden" als de weersomstandigheden gunstig zijn, en er weinig tot geen verkeer is op een wegvak wat uiteraard meerdere banen breed is, wat je ook nog kunt dromen en dus elk bochtje, hobbeltje en putje weet te zitten én je 1 bent met je voertuig en dus een zeer goede beheersing hebt van dat voertuig.... dán kan je als je zeker bent van de perfecte technische staat van voertuig en banden IMHO met gereduceerd risico en dus verantwoord hard rijden! Mijn vrouw is zwanger, en daar hou ik op alle fronten rekening mee, maar dat wil niet zeggen dat ik dan onverantwoord ben als ik harder als 130km/h over een stuk snelweg rij.

EDIT: mijn definitie van hard rijden is >180km/h
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Wesly

Senior Member
wat je ook nog kunt dromen en dus elk bochtje, hobbeltje en putje weet te zitten én je 1 bent met je voertuig en dus een zeer goede beheersing hebt van dat voertuig.... dán kan je als je zeker bent van de perfecte technische staat van voertuig en banden IMHO met gereduceerd risico en dus verantwoord hard rijden!

Aaaaaah ik vat em :)

Nou dat maak je in Nederland idd nooit mee. Vandaar dat iedereen met z'n gezinsauto naar Duitsland stiefelt om daar de topsnelheid van z'n 'Bolide' met zeer gereduceerd risico uit te proberen. Ik had er in Frankrijk ook zo 1. Reed op een prachtige brede snelweg met weinig tot geen verkeer mij voorbij in zijn nieuwe Benz met een kilometertje of >180. Zo'n 30 minuten later passeerde ik hem dan weer omdat hij dood op de snelweg lag. Uit z'n auto geslingerd welke overigens ook in 3 stukken lag omdat hij de controle over de auto was kwijtgeraakt door te snel rijden ;) . Ik kan je verzekeren, dat was geen prettig gezicht, gelukkig had ie z'n gezin niet in de auto zitten.
 

CDK

Forumguru
@Wesly, ik zeg na aflevering max 90 op de rechterbaan met die mooie Octavia, kan iedereen hem goed bewonderen :maakmegek: nee zonder gekheid, ik zie ook zulke voorbeelden onderweg, dus weet echt wel wat je bedoelt te zeggen, ieder z'n ding, maar hard rijden is niet per definitie gevaarlijk of onverantwoord, het hangt grotendeels van de ervaring van de bestuurder én de rijomstandigheden af, maar nogmaals ieder z'n ding en doe nooit dingen die je zelf niet ok vind!
 

maartenv84

Senior Member
Vaak is het de langzame rijder die zonder kijken naar links komt nog het meest gevaarlijk. Of je nou 130 of harder rijdt maakt dan ook niet veel uit. Heb een tijd in Bayern gewoond. Je kan de ringautobahn München (A99) niet vergelijken met de A10 hier. Buiten de spits om kan je daar heerlijk en verantwoord gas geven. Of zondag ochtend de A9 tussen Nürnberg en München en sommige stukken van de A8 richting Salzburg ook. Ik rijd ook graag door op de stukken waar het kan en mag. Deze discussie komt hier elke keer weer als het over hard rijden gaat. veven de statistieken: het meerendeel van de verkeersdoden in duitsland valt op de provinciale wegen(meer dan 50%).

Ontopic: ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de top van de 2.0 tdi.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
E

Ex-lid 12606

Beste forumleden, ik ben een nieuw lid, heb een Octavia 3 Greenline Businessline 1.6 TDI besteld (hatchback), rij nu in een Seat Ibiza 1.2 TSI ST Sport.

Over het hard rijden: het gaat om ervaring, reactievermogen(!), voertuigbeheersing EN verstand als je hard rijdt. Iemand die nooit harder dan 150 km/u heeft gereden, niet veel meer dan 15.000 km/jaar rijdt en/of weinig rijervaring heeft, is gewoon niet te vergelijken met een persoon die al jarenlang 60.000 km/jaar rijdt, veel ervaring, een goede voertuigbeheersing en een goed reactievermogen heeft en bovendien bij hard rijden zijn/haar verstand gebruikt. Zo simpel is het.

Even terug naar de vermogensgrafiek die Pollewop heeft gepost en reacties daarop: Hoe hoger de voertuigsnelheid, hoe hoger het aandeel van het koppel wordt tov. het vermogen. Daarom trek je in de eerste versnelling door tot maximaal toerental, in de 2e tot 85% van het toerental, in de 3e tot 75% enz, afhankelijk van een diesel of benzine. Heb dit niet exact uitgeprobeerd en gemeten, maar te zien is dat het koppel van de 1.6 TDI bij 3600 tp/m onder de 200 Nm duikt, terwijl het vermogen dan amper meer toeneemt. Daarom zal ook een DSG in hogere versnellingen eerder opschakelen dan bij lagere versnellingen.
 

VWim

Forumguru
Probeer hetzelfde eens te doen met in één hand een camera die je ook nog stil moet houden. De andere hand is dus voor sturen en schakelen. Dit lijkt me daarom nog een heel acceptabel resultaat.
 

TL@

Forumguru
@TL@ wat is de topsnelheid van jouw bolide? Ik vond voor de 2.0TDI iets van 208 km/u. Dacht dat het meer zou zijn?

Volgens het boekje is het inderdaad 208, die 208 haalt hij altijd, zelfs met tegenwind en lichtjes bergop. Wanneer er weinig wind is en de weg vlak, gaat hij door tot bijna 220 (op gps), wanneer de weg wat afloopt, is er al 233 uit gekomen (voorbij de 240 op de teller), schiet dus lekker op :jaja: (en dan nog blijft hij relatief zuinig)
 

RoelF

Forumguru
Probeer hetzelfde eens te doen met in één hand een camera die je ook nog stil moet houden. De andere hand is dus voor sturen en schakelen. Dit lijkt me daarom nog een heel acceptabel resultaat.
Als dit met de camera in de hand is gedaan, dan heeft 'ie wel een hele vaste hand hoor.
 
Bovenaan Onderaan