Topsnelheid O2 1.6 TDI (greenline)?

nounou

Lid
Zoals de titel zegt ben ik benieuwd wat de O2 bezitters met 1.6 tdi voor snelheid op de teller halen. Er zijn vele onderwerpen over topsnelheid, maar het gaat mij nu echt even om de O2 1.6 tdi (greenline).

Ik ben nogal een petrolhead, maar helaas zit iets ruimers én snellers er niet in.

Ik heb deze auto aangeschaft/ geleased, zonder met de 1.6 tdi te rijden, omdat deze motor toen nog niet beschikbaar was. Ik heb proefgereden met een 105 pk 1.9 tdi, dat was zeker goed te doen. Door deze proefrit en de gegevens in de folder van de O2 (188 top, 11,9s op 100)

Bij mij O2 valt dit allemaal erg vies tegen. Mijn teller wil over het algemeen niet hager dan 178 uitkomen, met heel veel moeite lukt 182 nog (weg omlaag, wind mee, etc.) Ook de acceleratie valt tegen, het lijkt wel of bij mij echt ál het vermogen tussen de 1500 en 2500 toeren ligt.

Ik ben naar de dealer gegaan om te vragen hoe dit zit, daar krijg ik het antwoord dat dit waardes zijn die onder de meest ideale omstandigheden op een testbaan gehaald worden. Ik lees overal dat men harder dan de opgegeven top kan rijden (tuurlijk op de teller is niet erg nauwkeurig, maar op zijn minst de 190 aantikken moet dan toch lukken)

Chippen en powerboxen is geen optie, omdat het een leaseauto is en omdat ik van mening ben dat de wagen op zijn minst op de opgegeven waardes (op teller) moet kunnen halen.

Het is een lang verhaal, maar ik stoor me er echt mateloos aan. Helemaal als ik bedenk dat ik er nog 3,5 jaar mee moet doen. En als ik een van de weinigen ben die dit heeft dan heb ik iets om hen mee om de oren te slaan en dat ze er serieus naar gaan kijken.

Daarom wil graag weten wat de ervaringen zijn van andere O2 1,6 tdi rijders. :D
 

hemi24

Forumguru
Deels herkenbaar, maar toch:

Mijn 02 1.6TDI Combi Elegance BL loopt op de zomerbanden (225/45R17) tot 195km/h op de teller, daarna grijpt de electronica in en gaat het echt niet meer harder, hoe stijl de afdaling ook is. ;)

In vergelijking: mijn vorig O2 1.9TDI (zonder roetfilter) liep op de teller de 205 voorbij (vlakke weg).

Afgezien van de geluidsproductie van de 1.9 had ik deze voor de snellere ritten op de Autobahn liever...
 

Tallguy

Forumguru
Ik laat dit topic voorlopig staan/toe, maar...realiseer je wel dat er al een algemeen topic over topsnelheden bestaat.
Ik verzoek iedereen die hier wil reageren dus ALLEEN te reageren als het gaat om eigen ervaringen met een 1.6TDI. Alle andere reacties verwijderen we, anders krijgen we straks 2 topics over hetzelfde.
 

nounou

Lid
@ Kensei: bedankt, ik ben idd alleen geinteresseerd in de1.6 tdi O2. Voor 24 maart de afspraak staan bij Kreijne Midland in Hoogland (Amersfoort) dus voor die tijd hoop ik zo veel mogelijk ervaringen omtrent de 1.6 tdi motor in een O2.

@ Hemi, is dat onder "normale" omstandigheden? Ik heb ook 225 banden eronder, dus dat argument van de dealer kan ik ook wegstrepen.

Zijn er nog meer mensen die in Duitsland of waar dan ook iig harder dan 182 met de O2 hebben gereden? Het kan immers ook zijn dat Hemi een uitschieter is (mazzelaar :tongue:)
 

nounou

Lid
Dat is toch voornamelijk info over hoe zuinig ze kunnen rijden. (vind ik persoonlijk vies tegen vallen), maar over behaalde topsnelheden lees ik niets. Over acceleratie moet ik trouwens ook goed zoeken.

Nog meer ervaringen please.:)
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb laatst in een 1.6 tdi gereden en vond het helemaal niet tegenvallen. Mijn 1.9 is inderdaad iets sneller, maar veel maakt het niet uit. Een collega van mij heeft z'n greenline net tegen de 200 op de teller gehad (bij onze oosterburen).
 

sitechris

Donateur
kloteantwoord van de dealer btw. Als je maar 178 haalt op de teller (170 echt), dan mis je 18 kilometertjes. Is teveel imo. En je mist natuurlijk ook power op de hernemingen. Het zou de dealer sieren als ze even je auto uitlezen, je filters controleren etcetera. Hun best doen om je te helpen. Bij welke dealer zit je?
 

flip

Lid
@RoadXy: neen, want die Golf krijgt meer maatregelen om zuinig te zijn. De Skoda krijgt zo meteen een kleine handicap. BTW: ook Seat mag verder gaan in het zuinig zijn dan Skoda. Marketingredenen, denk ik. De Tsjech zou te interessant worden...
 

nounou

Lid
Ik zit bij Kreijne Midland in Hoogland (amersfoort).

Het probleem is, dat dealers ook niet veel kunnen/ weten. Zolang er geen lampjes branden, of er geen rook onder de kap vandaan komt, dan is de auto gewoon goed is de redenatie.:ahum:

Ik heb voor de 24e een afspraak staan.

Nu ik hier de reacties zo lees, denk ik dat er toch iets niet goed zit. Wellicht verstopte filters, roetfilter dat nu al vol is en niet automatisch geleegd wordt...

Maar hopen dat ze iets kunnen vinden en het oplossen, anders zie ik maar een mogelijkheid.... iets met een sloot en drijven enzo...
 

sitechris

Donateur
Het gaat om de attitude van de dealer. Als jij zo'n probleem constateert, verwacht ik dat de dealer je direct serieus neemt en je niet met een k** antwoord in het bos stuurt. Dat vind ik kwalijk. Ik verwacht meer van een dealer en weet uit ervaring dat het beter kan.
 
Wellicht is een rollerbank sessie een optie?
Als daaruit blijkt dat ie danig te weinig vermogen heeft, kunnen ze het slechts met een opmerking wegwuiven.

Wellicht een 30km/h tot 120km/h tegen een dezelfde auto met dezelfde lading nog een goede test?

Kan me wel een beetje de dealer voorstellen, er worden wel meer opmerkingen door klanten gedaan met rare ideeen maar ze moeten je wel ten alle tijden serieus nemen!
 
Ik heb voor mijn 1.4 tsi 9 maanden in een niet voorruit te trappen lease golf 1.6 fsi gereden. Ook hier was het antwoord van de dealer alles is in orde. Zelfs het brandstof verbruik was bij normaal rijden veel te hoog.
Ik heb het maar voor lief genomen en het ding dan maar regelmatig tot diep in het rood door getrokken om enigszins snelheid te maken. Reed niet harder dan 170 heuvel af wind mee, over trekkracht maar helemaal niet te spreken.

De testbank is enige oplossing om aan te tonen dat de auto niet aan de specificaties voldoet. Maar wie gaat dat regelen en betalen?

Ik was blij dat die k Golf na 9 maanden wegging, 4 jaar is dan wel erg lang.
Vangrail! Het water is nu nog te koud.

Succes.
 
Ik zou afspreken met de dealer dat als blijkt dat ie te weinig vermogen af geeft, hun het betalen en als er niets aan de hand blijkt te zijn, je het zelf betaald.
 

hemi24

Forumguru
Voor zolang er garantie is, zou ik überhaupt niet eens overwegen om ook maar iets af te rekenen..!
 
Ik had het over de rollebank sessie. En uiteraard zou ik dit inderdaad niet zomaar doen maar alleen als de dealer niet bereidwillend is...
 

Arnoldotje

Forumguru
....anders zie ik maar een mogelijkheid.... iets met een sloot en drijven enzo...

Ook dit is geen oplossing, weet ik uit eigen ervaring. Hier worden in elk geval je motorprestaties niet positief door beïnvloed.
Overigens, er komt dan wel brandweer bij kijken, maar ook dit zorgt er niet voor dat hij als de brandweer gaat.
 

nounou

Lid
Ach, als een auto eenmaal in het water heeft gelegen wordt ie gauw total loss verklaart. Is dat niet het geval, dan kan je em als leaserijder toch omruilen, omdat er dan continue elektrische storingen zijn... Maar goed, daar zit ik al helemaal niet op te wachten.

Feit is dat in ieder geval de top sterk achterblijft met de gemiddelde greenline. Daarnaast is ook de acceleratie twijfelachtig, maar goed ik wacht eerst woensdag af.
Daarnaast kan inderdaad een rollenbank sessie uitkomst bieden, meten is weten.
 
Bovenaan Onderaan